Windows 10 m.b.t. aanschaf nieuw moederbord

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proteios
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-09 09:49
Beste allen,

Ik overweeg om mijn huidige moederbord (+ eventueel CPU, ect.) te upgraden. Nu vroeg ik me af of iemand op dit forum m.b.t. Windows 10 hiermee ervaring heeft. Hier en daar heb ik namelijk wat gelezen over dat Windows aan je moederbord is gekoppeld en dat aanschaf van aan nieuw moederbord problemen (o.a. activatie van Windows) kan veroorzaken. Nergens vind ik echter informatie over hoe dit proces (een moederbord upgrade) verloopt. Ik draai al enige tijd Windows 10 op mijn pc, die ik na een clean install op een nieuw aangeschafte SSD had geïnstalleerd. Een clean install werkte bij mij dus prima, geen activatie nodig (Windows 10 "bindt" na de upgrade kennelijk aan je microsoft-account).

Oftewel: weet iemand wat ik kan verwachten als ik een nieuw moederbord installeer?

Kan ik dan 'gewoon' weer een clean install doen, of hoef ik alleen de drivers te updaten en mijn SSD met OS aansluiten aan de moederbord en klaar? Wat staat mij te doen?

Bij voorbaat dank aan alle hulp!

Groeten,
Proteios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:09

DarkSide

theres no place like ::1

Heb je OEM/upgrade of Retail?
Beschik je nog over een geldige 7/8 licentie?

De upgrade licentie is gebonden aan hardware ID als het goed is.
Dat betekend dat je niet te veel mag veranderen om nog te voldoen aan je licentie.
Extra HDD of geheugen is geen probleem. Ook blijkt vervangen van HDD geen probleem te zijn.
Maar nieuw moederbordt wordt volgens mij gezien als een nieuwe computer en is je Upgrade licentie niet meer geldig.
Je zou dan contact op kunnen nemen met MS en vragen om een nieuwe code.

Maar je kan ook je geldige win7 of 8 licentie eerst installeren en die upgraden.
Dan activeert windows 10 gewoon. En kan je, als je wilt, daarna gewoon een clean install doen.

Als je een Retail versie gekocht hebt kan je sowiesie deze installeren op een nieuwe pc.
Hiervoor zal je waarschijnlijk ook even met MS moeten bellen voor een nieuwe code.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:05

Umbrah

The Incredible MapMan

offtopic:
groeten is op GOT niet nodig, we groeten elkaar constant automatisch!

Tsja, het is een enigszins genuanceerd 'probleem' wat overigens niet nieuw is aan Windows 10; en het is eigenlijk inherent aan het OEM-concept. "wat is een nieuwe PC?"; en wat is een hardware upgrade? Eigenlijk werkt Microsoft onderhuids met een scoring systeem om dat te betalen. Je moet je OEM licentie als een soort puntensysteem zien. Je begint met 4 punten, en per hardware change (SSD nieuw) raak je er één kwijt die je naar verloop van tijd weer terug krijgt. Dat tijdsbestek is me onbekend. Een moederbord/CPU Change telt als twee punten echter; en dat maakt het hier wat apart... eigenlijk zou je kunnen stellen dat je wat soepelheid hebt, maar dat je nu denk ik wel heel erg 'rekt'. Tenzij je Windows pre-upgrade een retail variant was, uiteraard. Dan gelden er heel andere regels.

Het hele 'licentie in UEFI' verhaal (moederbord) is eigenlijk van toepassing op nieuwe hardware; zoals Windows 8/8.1/10 machines die ook als UEFI boot staan geconfigureerd. Dat moet je eigenlijk zien als een versimpeling van de bestaande/oude OEM sticker-met-code. Die sticker hebben ze nog; de code staat echter in het UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proteios
Bedankt voor je reactie!

Okay, dit bevestigd wel een beetje wat ik al heb kunnen lezen. Destijds had ik zelf een pc gebouwd, maar wel een OEM versie van Windows 7 gebruikt. In mijn geval zal ik dus waarschijnlijk contact moeten zoeken met MS begrijp ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proteios
@Umbrah

Super, bedankt voor de uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ketho
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 01:28
Proteios schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:46:
Oftewel: weet iemand wat ik kan verwachten als ik een nieuw moederbord installeer?

Kan ik dan 'gewoon' weer een clean install doen, of hoef ik alleen de drivers te updaten en mijn SSD met OS aansluiten aan de moederbord en klaar? Wat staat mij te doen?
Ben er een beetje laat mee, maar je moet idd de gratis Windows 10 upgrade opnieuw doen vanaf Windows 7 met de nieuwe hardware, aangezien er dan naar de hardware ID wordt gekeken en die wordt dus veranderd.
https://www.reddit.com/r/...rm_an_upgrade_windows_10/
https://answers.microsoft.../q-what-happens-if-i-change-the-hardware
[Windows 10] Installatie en Upgrade Uitdagingen
Proteios schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:58:
Destijds had ik zelf een pc gebouwd, maar wel een OEM versie van Windows 7 gebruikt. In mijn geval zal ik dus waarschijnlijk contact moeten zoeken met MS begrijp ik.
Overigens mag je een Windows 7 (OEM) versie eigenlijk niet overzetten naar een nieuw moederbord, Microsoft stelt dat het dan een nieuwe computer is.

Maar je zou Windows 7 gewoon opnieuw kunnen installeren (met nieuwe mobo erin) met de OEM key. Eventueel moet je nog een telefonische activatie doen O-)
https://www.microsoft.com...s/licensing_faq.aspx#faq5
Hergebruikte/gebruikte computers

Q. Als mijn klant mij vraagt om een computer met nieuwe hardwareonderdelen te upgraden, wanneer is er dan een nieuw besturingssysteem nodig? Wanneer wordt een computer als "nieuw" beschouwd?

A. Over het algemeen kan een eindgebruiker alle hardwareonderdelen van een computer upgraden of vervangen, behalve het moederbord, met behoud van de licentie voor de originele Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware. Als het moederbord is geüpgraded of vervangen om andere redenen dan een defect, is er in feite een nieuwe computer gemaakt. Microsoft OEM-besturingssysteemsoftware kan niet naar de nieuwe computer worden overgedragen; er is een licentie voor de nieuwe besturingssysteemsoftware nodig.

Als het moederbord werd vervangen omdat dit defect was, hoeft u geen nieuwe besturingssysteemlicentie voor de computer aan te schaffen, mits het vervangende moederbord van hetzelfde model of dezelfde fabrikant is, zoals omschreven in de garantie van de fabrikant.
http://www.microsoft.com/...s/licensing_faq.aspx#faq3
Overdracht van licenties
Q. Mijn klant heeft een nieuwe pc gekocht en wil de OEM-software van de oude naar de nieuwe pc verplaatsen. Mogen klanten niet doen wat ze willen met hun software?

A. Nee, er is een licentie voor de OEM-software voor het computersysteem waarop het oorspronkelijk werd geïnstalleerd en de licentie is gebonden aan die originele computer. OEM-licenties zijn licenties voor één gebruiker die niet op meer dan één computersysteem mogen worden geïnstalleerd, zelfs als de oorspronkelijke computer niet meer wordt gebruikt. In de Microsoft-softwarelicentievoorwaarden, die de eindgebruiker moet accepteren voordat hij de software gebruikt, wordt gemeld dat de licentie niet tegelijkertijd op verschillende computers mag worden gedeeld, overgebracht of gebruikt. Systeembouwers moeten eindgebruikers ondersteuning bieden voor de Windows-licentie op de computers die zij bouwen, maar mogen geen licenties ondersteunen op computers die zij niet hebben gebouwd. Dit is een van de belangrijkste redenen waarom een licentie voor OEM-systeembouwers niet kan worden overgedragen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ketho op 04-11-2015 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit heeft weinig met de hardware en alles met software en implementatie van licenties ervan te maken.

Move PMG -> WC

Verder is de vraag inderdaad vaak zat voorbij gekomen, dus kan zijn dat het weinig bestaansrecht heeft. Dat ter beoordeling van de WC-crew.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proteios
@Ketho, bedankt voor die info. Komt er dus eigenlijk op neer dat ik gewoon een nieuwe licentie zal moeten aanschaffen bij de aankoop van een nieuw moederbord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjmno1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 29-08 23:32
Je moet gewoon microsoft opbellen dan krijg je een telefoon code en daarmee moet je windows activeren.
Anders moet je weer een lecentie kopen ben je weer 100 euro armer.
(vroeger was dat zo ik weet niet of microsoft dat nog heeft).
zal effe googlen voor je:

http://windows.microsoft..../activation-in-windows-10

meestal staat de windows op je harde schijf als je een a merk hebt aangeschaft,
En met die nieuwe eufi biossen staat je product code in de bios als het goed is.
Ik heb bijvoorbeeld een windows 8.0 schijf die boot samen met de hd omdat de installatie bestanden op je hd staan..
Die bestanden staan op een verborgen partitie op je hd die kun je niet zien.
Of je zou al een retail versie van windows moeten hebben die staan gewoon op de dvd schijf kompleet.

https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/950929

ik hoop dat dit helpt. :)

[ Voor 15% gewijzigd door rjmno1 op 22-02-2016 01:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Proteios schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:49:
@Ketho, bedankt voor die info. Komt er dus eigenlijk op neer dat ik gewoon een nieuwe licentie zal moeten aanschaffen bij de aankoop van een nieuw moederbord. ;)
Toch eerst zeker eens proberen te bellen als activatie niet meteen lukt. Kan je weer wat geld uitsparen ;)

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Had vandaag zelfde probleem met gerepareerde laptop. Laptop kwam terug van MediaMarkt maar was niet leeg gemaakt (gelukkig). Echter wel MB vervangen met als gevolg dat Windows niet meer activeerde. Wat ik ook probeerde. Kreeg ook geen mogelijkheid om naar MS te bellen. Gelukkig had ik nog een Windows 7 licentiecode en na die ingegeven te hebben werkte alles weer als vanouds. Het probleem was dat MS zei dat ik eerst terug moest naar Windows 8.1 waarmee de laptop geleverd was, maar dan moest alles opnieuw geïnstalleerd worden. Uiteindelijk met oude key dus alsnog gelukt.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1