Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies zonnepanelen keuze (Met of zonder optimizers)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dashiva
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11 09:20
Ik ben aan het kijken naar een zonnepanelen installate en heb ondertussen verschillende offertes binnen. Ik kom eigenlijk een 2 tal "types" van installatie tegen een setup met optimizers of zonder. Ik vraag mij vooral af of de meerprijs het waard is.

Verbruik:
Verbruik +- 4000kwh, Nog geen warmtepomp mogelijks in de toekomst wel maar het plan is om dan een tweede PV installatie bij te leggen.

Ik ben ook de mogelijkheden nog aan het onderzoeken van de kosten zijn om naar een 3 fase aansluiting te gaan. Waar wacht nog op antwoord van de netbeheerder (Fluvius Belgie)

Situatie:
Ik zit met een oost west situatie op een hellend dak van +- 40°, ik heb geen last van schaduw van buren, bomen, ..

In mijn ogen zou een opstelling zonder optimizers even efficient zijn. Wat denken jullie van deze opstellingen?

3 fase zonder optimizers (Huawei)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-p_ykTZldH-G8kSKUgYwhb_j_1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f0w3kFxdaoXx8pqid8TiKe7Z.png?f=user_large

Offerte
Prijs: € 6703,64
14 DMEGC DM405M10-54HBB/-V Full Black
1 SUN2000-5KTL-M1
Totaal vermogen 5670 wp

SolarEdge met optimers mono fase:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHgMDNpUj2wahwNBo6aIxMzVDdU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6iwREBSS3VcicI2a0Rvi0yDo.png?f=user_large

Offerte
Prijs: € 8191,26
14 TW Solar 430 Full Black
4 S440 Optimizers
1 SolarEdge SE5000H omvormer
Totaal vermogen 6020 wp

SolarEdge met optimizers 3 fase:
Zelfde legplan met 2 additionele panelen aan de oostkant, deze zouden nodig zijn voor de hogere opstart spanning van 3 fase

Offerte: € 9621,72
16 Q-Cells Qtron BLK M-G2 420 WP
16 Optimizer S500B
1 Solaredge SE5k-RWS om vormer
Totaal vermogen 6720 wp

Beste antwoord (via Dashiva op 19-10-2023 12:17)

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Je schrijft zelf al dat je eigenlijk geen optimizers nodig hebt, dat klopt, dus ga daarmee op pad richting de installateurs.

De opstartspanning van een 3 fase omvormer ligt vaak rond de 140 volt, dus 6 panelen per string is vaak voldoende.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Je schrijft zelf al dat je eigenlijk geen optimizers nodig hebt, dat klopt, dus ga daarmee op pad richting de installateurs.

De opstartspanning van een 3 fase omvormer ligt vaak rond de 140 volt, dus 6 panelen per string is vaak voldoende.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:50
Okay de eerste stap is “later uitbreiden”

Dus nogmaals een installateur betalen om langs te komen. Steigers bouwen, liften huren weet ik het wat bij jou nodig is.
Nogmaals betalen voor Arei keuring…

Je bent enkele duizenden beter af door nu optimaal te leggen voor de toekomst.

Beide solaredge ontwerpen zijn te krap in het aantal panelen per richting. En je hebt geen schaduw dus een duur complex systeem is onnodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Op een later moment uitbreiden is vaak lastig omdat dezelfde panelen niet meer te koop zijn. Wordt er niet mooier van vind ik.

Nu ken ik de terugleververgoeding in België niet, maar in Nederland is het vaak goedkoper en mooier om het hele dak vol te leggen. Zonnepanelen kosten nu nog maar € 0,24 per Wp, dus een vaak een beter financieel rendement dan een leeg dak :) Het eerste zonnepaneel is het duurste omdat daarin de opstartkosten zitten.

Het voordeel van meer zonnepanelen is dat je ook meteen meer gebruik maakt van je eigen opgewekt zonneenergie, zelfs in de donkere maanden.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 16-10-2023 09:31 ]

• Dashiva
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11 09:20
Allen bedankt voor de input, heb gekozen voor de setup zonder optimizers!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 69% gewijzigd door Dashiva op 19-10-2023 12:19 ]

Pagina: 1