Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16:38
Inmiddels een jaar geleden hebben wij een grote verbouwing gedaan en hebben we beneden vloerverwarming laten leggen. Dit is gecombineerd met triple glas in kunststofkozijnen en een warmtepomp.
Op de eerste en tweede verdieping verwarmen we (vrijwel nooit) nog met radiatoren.
Om op elke kamer de temperatuur apart te kunnen bepalen hebben we er voor gekozen om evohome aan te laten leggen. Echter begin ik mij in het kader van duurzaamheid steeds meer af te vragen of ik niet de cop van mijn warmtepomp om zeep aan het helpen ben. De warmtepomp wordt naar mijn idee namelijk steeds geschakeld door evohome ipv dat hij een constante lange run maakt.

In het kort is mijn vraag eigenlijk, doe ik er verstandig aan om evohome de deur uit te doen (verkopen) en te vervangen door een standaard thermostaat beneden. Zo ja, welke thermostaat (op batterijen, er is geen kabel aanwezig!) zou kunnen werken met mijn warmtepomp?

Hieronder gegevens:

materiaal:
BG Vloerverwarmingsverdeler zonder pomp
1e verdieping allemaal t21 radiatoren, deze staan vrijwel nooit aan, hoogstens om de kou uit een kamer te halen. Alleen op de overloop hangt een t33 om de kou er uit te halen, deze staat gewoon altijd open zonder evohome.
2e verdieping bestaat uit een waskamer die nooit verwarmt wordt, voorzien van een t21 en een werkkamer die binnenkort voorzien wordt van een t33 (al in bezit) die alleen soms verwarmt wordt en aangesloten is met evohome. Deze zal in de nieuwe situatie dan gewoon altijd open staan en dmv een normale- dan wel thermostaatkraan wordt aangestuurd.
Warmtepomp : daikin 6kw split unit

Instellingen:
Evohome staat op alle kamers op uit, alleen in de woonkamer staat hij ingesteld op 21 graden (in de winter, we verwarmen nu nog niet)
Warmtepomp: staan op WAR en stooklijn is 26 graden bij 15 graden buiten naar 29 graden bij 0 graden buiten (uit mijn hoofd)
Gedrag warmtepomp: hij pendelt vrijwel het hele stookseizoen door :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Overigens hoeft alleen de communicatie met de wp draadloos te zijn, ik kan hem wel op 230v kwijt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ik neem aan dat je ook een buffervat hebt, die kan dan ook op marktplaats.
Qua thermostaat heb ik geen ervaring, maar op papier zoek je zoiets: lage hysterese van 0.2 graad, batterijgevoed, ontvanger zonder batterijen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:39
Je kunt met de evohome ook schakelaars minder slim maken. In de badkamer heb ik bijvoorbeeld een knop die ik niet aan de evohome heb gekoppeld. Daardoor kan ik daar wel een temperatuur instellen en gaat deze wel open en dicht maar vraagt deze geen warmte van de ketel.

Vraagt een andere ruimte warmte en het is te koud in de badkamer dan doet deze dus gewoon mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Proton_ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:13:
Ik neem aan dat je ook een buffervat hebt, die kan dan ook op marktplaats.
Qua thermostaat heb ik geen ervaring, maar op papier zoek je zoiets: lage hysterese van 0.2 graad, batterijgevoed, ontvanger zonder batterijen.
Nou, er zit er 1 van 20L tussen, dus lijkt me niet dat die grote invloed gaat hebben toch?

Ik ga de thermostaat eens bekijken bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
alwind schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:22:
Je kunt met de evohome ook schakelaars minder slim maken. In de badkamer heb ik bijvoorbeeld een knop die ik niet aan de evohome heb gekoppeld. Daardoor kan ik daar wel een temperatuur instellen en gaat deze wel open en dicht maar vraagt deze geen warmte van de ketel.

Vraagt een andere ruimte warmte en het is te koud in de badkamer dan doet deze dus gewoon mee.
Maar dan blijf ik wel zitten met het feit dat hij de woonkamer steeds in en uit schakelt. Bij de evohome kan kiezen hoevaak per uur hij schakelt en hoe lang hij aan blijft. Maar dit is minimaal 3x en maximaal 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:06

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@jichem je moet de BDR91T-variant hebben heb ik begrepen (maar dan blijft het behelpen).
Als de 20L in serie staat heb je er geen last van.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
Proton_ schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:57:
@jichem je moet de BDR91T-variant hebben heb ik begrepen (maar dan blijft het behelpen).
Als de 20L in serie staat heb je er geen last van.
Die heb ik inderdaad, maar het doet nog steeds niet wat ik wil.
Daarom wil ik ook toch gaan kijken naar het omzetten. Plus dat het hele gebruik van zones me toch tegenvalt, de praktijk wijkt heel erg af van de door mij veronderstelde theorie.
Het vat staat inderdaad in serie.

[ Voor 13% gewijzigd door jichem op 13-10-2023 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:25
Ik zag je berichtje in het daikin topic, dus ik dacht ik reageer even in je eigen topic.

Een naregeling kan best prima werken met een warmtepomp (heb ik hier ook), maar dan moet de naregeling wel geschikt zijn. Evohome is dit helaas niet….. er zijn hier op het forum alleen maar problemen met evohome en een warmtepomp. Ook zou ik je adviseren om bij alle andere thermostaten van honeywell weg te blijven (deze werken allemaal volgens hetzelfde principe).

Het is nu de keuze of je een naregeling wil behouden of dat je zonder naregeling wilt gaan werken. Zelf zou ik wel gewoon met een naregeling blijven werken. Bij ons staat bijvoorbeeld vaak de zon op het huis waardoor deze al opwarmt. Mocht je toch een naregeling willen blijven gebruiken dan zou ik je de danfoss icon aanraden. Deze werkt prima met een warmtepomp. Kosten qua materiaal zal zo’n 800-1000 zijn, en het is prima zelf te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
kokpol schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:11:
Ik zag je berichtje in het daikin topic, dus ik dacht ik reageer even in je eigen topic.

Een naregeling kan best prima werken met een warmtepomp (heb ik hier ook), maar dan moet de naregeling wel geschikt zijn. Evohome is dit helaas niet….. er zijn hier op het forum alleen maar problemen met evohome en een warmtepomp. Ook zou ik je adviseren om bij alle andere thermostaten van honeywell weg te blijven (deze werken allemaal volgens hetzelfde principe).

Het is nu de keuze of je een naregeling wil behouden of dat je zonder naregeling wilt gaan werken. Zelf zou ik wel gewoon met een naregeling blijven werken. Bij ons staat bijvoorbeeld vaak de zon op het huis waardoor deze al opwarmt. Mocht je toch een naregeling willen blijven gebruiken dan zou ik je de danfoss icon aanraden. Deze werkt prima met een warmtepomp. Kosten qua materiaal zal zo’n 800-1000 zijn, en het is prima zelf te installeren.
Bij ons is ook de zon veeal aanwezig met grote puien op het zuiden, dus die naregeling moet er wel gaan komen inderdaad.
Ik zal ook de danfoss eens bekijken (en wat ik daarbij allemaal nodig gaan hebben) en of de installatie mij zelf gaat lukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
kokpol schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 20:11:

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie als degene die het topic gestart heeft. Ik heb een WP en Evohome en overweeg evohome weg te doen.
Je geeft aan dat voor naregeling je danfoss icon aan raadt. Zou ik niet ook op sommige radiatoren de evohome radiatorknoppen kunnen laten zitten? Of werken die niet stand-alone? Dus dat je die instelt dat ze boven een bepaalde temperatuur dicht gaan? Dat bespaart aankoop van andere slimme radiatorknoppen?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Pagina: 1