Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-06 12:04
Beste allen,

Ik zit in een verhuizing, en krijg nu een nieuwe installatie met een slimme meter, In mijn oude huis (Kaifa slimme meter) liet ik mijn meter extern uitlezen (Enelogic) en kreeg in met enige vertraging mijn verbruiksdata inzichtelijk zoals ik verwacht. In mijn nieuwe huis (Landis Gyr ZMF120ABdM13) heb ik dat ook opgezet. Deze maand heb ik data van beide huizen.

De verbruiksgegevens van de voor mij nieuwe Landis Gyr zijn vreemd, omdat er alleen verbruik in units van 1.0 kWh gerapporteerd wordt. Dat geeft hele rare plots. Als ik in een tijdseenheid een fractie van een kWh verbruik komt het dus niet in de plot, alleen als er cumulatief weer een hele kWh is gepasseerd.

Is het een ding dat sommige meters data alleen in deze vorm wegsturen? Als het aan de meter ligt, zou een externe P1 meter daar dan wel het actuele vermogen en kWh data tot achter de komma uit kunnen halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXq-roqlEVCEaFZOTicQBgbQOUE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NH9fa1ZISQKSDRHlsX994Vcz.png?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via duinsel op 13-10-2023 11:02)

• jeroenvanderl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11-06 08:49
De meter die je noemt was één van de eerste slimme meters die werden geplaatst. Ik heb 'm ook gehad maar heb 'm laten vervangen omdat er geen P1 poort op zat en dat is niet handig met een laadpaal op de oprit (of P1 meter). De resolutie van meetgegevens is vrij laag bij dat model. Als ik me niet vergis wordt ook al het gasverbruik (als je gas hebt) ook op 1 uur van de dag aangegeven (bij laag verbruik als 1m3).

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-06 16:06
De homewizard P1 geeft 1 getal achter de komma. Wil je echt nog verder kijken is dit niet de oplossing.
Maar je hebt bijna realtime inzicht. Ik denk dat het jou gaat helpen in je vraag

[ Voor 28% gewijzigd door sjtienuh op 13-10-2023 09:10 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
De meter die je noemt was één van de eerste slimme meters die werden geplaatst. Ik heb 'm ook gehad maar heb 'm laten vervangen omdat er geen P1 poort op zat en dat is niet handig met een laadpaal op de oprit (of P1 meter). De resolutie van meetgegevens is vrij laag bij dat model. Als ik me niet vergis wordt ook al het gasverbruik (als je gas hebt) ook op 1 uur van de dag aangegeven (bij laag verbruik als 1m3).

8 x 420Wp Suntech / Oost-West 13gr / 2 x Hoymiles HMS-2000-4T + 20 x 435Wp Hyundai / Oost-West 64gr / 20 x Enphase IQ8MC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Deze daggrafiek is van Eneco met behulp van de gegevens van de Landys & Gyr:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmj5q83iqXutHFAOiZrxCb9xVAo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6GwSEIxivWcGEuhO3Pyd3Fxf.png?f=fotoalbum_large

En deze met behulp van data van een Kaifa MA304Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ygc6T7bQ15MXwcTi5s906gR7CY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GKFuLpRC1i7skvN99jkWxjP0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
Het verschil in resolutie lijkt me duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
Dat is verhelderend, dank je. Huis is van ~2008, de meter zal ook zou oud zijn inderdaad. Rare beperking van de meter, lijkt me redelijk triviaal om fracties van kWh te rapporteren.

Ben ook verbaasd over het gebrek van P1. Had altijd gedacht dat dit een vereiste was in onze slimme meters en had er nog niet specifiek naar gezocht op dit exemplaar.

Ik neem aan de je de netbeheerder hebt moeten betalen voor je upgrade van de meter? Dat wordt dan toch wel een bedragje weer voor het monitoren. Laadpaal heb ik hier nog niet, maar die komt wel een keer voorzie ik.

Op mijn nieuwe huis komt ook nog nieuwe PV, ik meen te hebben gezien dat bijvoorbeeld het kastje van Enphase ook een meetlus om de 3 fasen heeft die het huis binnenkomen. Dat zou nog een andere manier zijn om alle energiestromen in beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Netbeheerder bellen en vragen of er een update voor de meter beschikbaar is, heb ik bij mijn eerste slimme meter ook gevraagd en toen kreeg ik wel getallen achter de komma.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
In mijn geval ging het om Stedin als netbeheerder en die hebben de meter gratis omgewisseld (voor een ISKRA AM550). Een paar maanden later moest ook die nieuwe meter weer omgewisseld worden omdat het uitlezen op afstand maar heel af en toe werkte. Nu heb ik een Kaifa MA304 en die lijkt betrouwbaar te zijn qua uitlezen op afstand.
De ZMF120ABd is - bleek na wat googlen - door een aantal netbeheerders inmiddels ook afgekeurd:
https://www.rdi.nl/docume...erzicht-afgekeurde-meters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duinsel
OK, dat is bemoedigend, ik ga contact leggen met mijn netbeheerder Stedin.
In de tabel van Jeroen staat (dank) dat Stedin Zeeland deze meter heeft afgekeurd. Dat is niet mijn regio, ik zit in de provincie Utrecht, maar het geeft wel een aanknopingspunt.
Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-06 16:38
duinsel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:44:
In de tabel van Jeroen staat (dank) dat Stedin Zeeland deze meter heeft afgekeurd. Dat is niet mijn regio, ik zit in de provincie Utrecht, maar het geeft wel een aanknopingspunt.
Wordt vervolgd!
Succes. Ik heb hetzelfde. Echter mijn meter wordt niet vervangen omdat een andere netbeheerder een afkeuring heeft. Ze volgen hun eigen lijstjes..

Meter afgekeurd maar niet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvanderl
duinsel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:44:
Wordt vervolgd!
In mijn geval ging het ook om Stedin omgeving Utrecht. Het argument van de laadpaal die een P1 poort vereist voor loadbalancing bleek voldoende overtuigend. Het hebben of willen hebben van een dynamisch contract zou ook een argument kunnen zijn. Wel een tip: na (of tijdens) de meterwisseling krijg je een mail met de uiteindelijke meterstanden en het nieuwe meternummer. Check in Mijn Stedin na een paar dagen of het meternummer is aangepast (EAN blijft gelijk). En op een gegeven moment wil je op je nieuwe meter ook het bewijs zien dat deze dagelijks wordt uitgelezen (bij mijn meter Cd 1 t/m 6).

Pagina: 1