Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-11 15:46
Mijn vraag
Mijn elektriciteit meter blijkt op de officiële afkeurlijst te staan. Metercode correct met juiste leverancier, metercode, typenummer en bouwjaar kloppen. Hier kwam ik zelf achter, dus geen brief ontvangen.

Echter mijn netbeheerder (enexis) staat er niet bij, bij deze meter. Andere netbeheerders staan er wel bij, met de juiste informatie. Deze netbeheerders hadden deze meter (tot maximaal) vorig jaar moeten vervangen.

Naar mijn ervaring werkt alles goed. Wat is aan te raden. Slapende honden wakker maken? Ja/ nee?

Ik heb destijds bewust een domme slimme meter laten installeren. Waarschijnlijk moet ik dan over naar een echte slimme meter.

Iemand tips? Wat is handig? Google levertt niks op?

Alle reacties

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:08
Gewoon even bellen naar enexis? Is sws hun eigendom dus problemen gaat het je niet opleveren.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
internet4me schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:51:
Ik heb destijds bewust een domme slimme meter laten installeren. Waarschijnlijk moet ik dan over naar een echte slimme meter.
Waarom ?
En je kunt die slimme meter administratief uit laten zetten.

• internet4me
Ik wil kosten voorkomen en een domme meter houden. Geen slimme meter met een knop uit. Die weer aangezet kan worden en waarbij toch af en toe gemeten wordt.

[ Voor 51% gewijzigd door internet4me op 29-09-2023 19:00 ]

• jobr
internet4me schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:58:
Ik wil kosten voorkomen en een domme meter houden.
Welke kosten ?
Vervanging is toch gratis als deze is afgekeurd. En als deze afgekeurd is gaan ze toch een keer komen

[ Voor 10% gewijzigd door jobr op 29-09-2023 19:00 ]

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:50

Aganim

I have a cunning plan..

jobr schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:58:
[...]

En je kunt die slimme meter administratief uit laten zetten.
Niet iedereen wil een commerciële partij op hun blauwe ogen geloven, waar administratief uitzetten uiteindelijk op neerkomt. In het verleden kon je een slimme meter weigeren en in plaats daarvan een digitale meter zonder communicatiemodule laten plaatsen. Is dat wellicht nog een optie bij je netwerkbeheerder?

• jobr
Aganim schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 19:11:
Niet iedereen wil een commerciële partij op hun blauwe ogen geloven, waar administratief uitzetten uiteindelijk op neerkomt. In het verleden kon je een slimme meter weigeren en in plaats daarvan een digitale meter zonder communicatiemodule laten plaatsen. Is dat wellicht nog een optie bij je netwerkbeheerder?
Je weet toch dat een Netbeheer geen energieleverancier is. Ze hebben niets te maken met productie of levering van energie.
En in de wet is exact geregeld wat ze wel niet niet mogen doen.

• internet4me
[...]

Exact dit.

Destijds heb ik veel moeite moeten doen om dit voor elkaar te krijgen. De monteur had destijds niet eens een domme meter beschikbaar. 2 maal nieuwe afspraken moeten maken.

Op de Enexis website staat dat je standaard een slimme meter krijgt. Tenzij je dit specifiek bij de monteur aangeeft dat je een domme meter wil hebben. (Slechte ervaring mee)

[ Voor 15% gewijzigd door internet4me op 29-09-2023 19:19 ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:13
Commerciële partijen, zoals energieleveranciers, kunnen aflezen op afstand niet in- of uitschakelen. Dat kan alleen de netbeheerder. En die doen dat alleen als de leverancier jouw toestemming daarvoor kan bewijzen.
Bovendien kan je zelf op de slimme meter zien of deze administratief is uitgeschakeld.

Van Enexis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8QLcfRADsrD41Wuw1T0Y91WXgps=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2P5SCOaeLCCfmaOovDIxuQTQ.png?f=user_large

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• internet4me
Update:
Tegen beter weten toch maar gebeld met enexis.

Alhoewel de meter op de officiële lijst staat.
https://www.rdi.nl/binari...+elektriciteitsmeters.pdf
Bij anexo en stedin is meter afgekeurd. Is de meter volgens Enexis. Correct.

Enexis vroeg niet eens naar de metercode, typenummer, bouwjaar. Etc. Er was volgens hun niks aan de hand.

Ik kon wel een klacht, met alle informatie, indienen als ik overtuigt was dat de meter was afgekeurd. 😫😩😭

Ik heb mijn taak gedaan, ik ondervind geen probleem, het is niet mijn eigendom. Dus we laten het hier bij.

Beter gezegd: ik heb het idee dat de meter naar beneden “afrond,” als mijn auto geladen wordt.
(Bij hoge belasting en met pulse meter gemeten, dus niet representatief)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:33
Maar dan is er niks aan de hand toch?

Er staat niet voor niets in het begin:

De afkeur hoort bij de regionale netbeheerder. Controleer daarom altijd of de netbeheerder
in de eerste kolom overeenkomt met de netbeheerder in uw regio. Staat de bij u
geplaatste elektriciteitsmeter in de tabel, dan moet de netbeheerder deze vervangen.

Ofwel jou netbeheerder vind dat hij niet afgekeurd is ( om wat voor reden dan ook ) en hoeft dus niet vervangen te worden.

• internet4me
😀 volgens mij is de hardware leidend, niet de netbeheerder. Nu is er dus willekeur….je postcode is nu afhankelijk of een meter is afgekeurd. Dat lijkt mij niet wenselijk. Waarom is er dan een RDI?

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:33
internet4me schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:27:
😀 volgens mij is de hardware leidend, niet de netbeheerder. Nu is er dus willekeur….je postcode is nu afhankelijk of een meter is afgekeurd. Dat lijkt mij niet wenselijk. Waarom is er dan een RDI?
Blijkbaar niet. Anders zou het er niet staan?

Over welke meter hebben we het?

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
[...]

Je kunt op je slimme meter zien in welke stand (uitlezen ja of niet) staat, de meter is geen eigendom van een commerciële partij maar van een netbeheerder, dat is semi publieke organisatie (mogen bv ook geen winst maken en zijn (eigenlijk te) sterk gereguleerd.
Vroeg of laat zul je toch aan een nieuwe meter moeten komen, ook omdat jou meter (merk en type) al op de afkeurlijst staat, een dergelijke afkeur kan dus ook in je nadeel werken, bv omdat deze niet meer onvoldoende nauwkeurig is en je dus mogelijk meer betaald dan wat de daadwerkelijk afneemt.

Plus er is een heel duidelijk voordeel met een slimme meter, je krijgt een veel beter inzicht in je verbruik en kunt dus daardoor veel makkelijker daarin sturen. Tuurlijk kan dat met een ouderwetse draaischijf meter ook, alleen zul je daarvoor veel meer moeite moeten doen, wordt dus veelal niet gedaan.

Ik zou gewoon contact opnemen, als deze vervangen moet worden gaat dat nog een hele tijd duren. _/-\o_

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

• MacD007
internet4me schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:50:
Update:
Tegen beter weten toch maar gebeld met enexis.

Alhoewel de meter op de officiële lijst staat.
https://www.rdi.nl/binari...+elektriciteitsmeters.pdf
Bij anexo en stedin is meter afgekeurd. Is de meter volgens Enexis. Correct.

Enexis vroeg niet eens naar de metercode, typenummer, bouwjaar. Etc. Er was volgens hun niks aan de hand.

Ik kon wel een klacht, met alle informatie, indienen als ik overtuigt was dat de meter was afgekeurd. 😫😩😭

Ik heb mijn taak gedaan, ik ondervind geen probleem, het is niet mijn eigendom. Dus we laten het hier bij.

Beter gezegd: ik heb het idee dat de meter naar beneden “afrond,” als mijn auto geladen wordt.
(Bij hoge belasting en met pulse meter gemeten, dus niet representatief)
De lui bij Enexis hebben dus duidelijk geslapen, zonder een controle van merk, type en meldcode kunnen ze helemaal niet zien of deze nu wel of niet afgekeurd is. Ik zou dat dus nog een keer navragen, het beste via de mail.
Mn de oude registratie van dergelijke meters (ging vroeger nog gewoon op papier met de hand) werden wel vaker foutjes gemaakt, deze werden later dan ook nog enkele keren overgezet naar digitale wereld, met weer een mogelijke foutbron.
Vergeet niet dat een dergelijke meter ook met een afwijking in jou nadeel kan werken.
Heeft een netbeheerder bv maar een relatief klein aantal meters van een serie wordt het dus gewoon lastiger om afwijkingen te contacteren.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:50

Aganim

I have a cunning plan..

MacD007 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:57:
[...]

Je kunt op je slimme meter zien in welke stand (uitlezen ja of niet) staat, de meter is geen eigendom van een commerciële partij maar van een netbeheerder, dat is semi publieke organisatie (mogen bv ook geen winst maken en zijn (eigenlijk te) sterk gereguleerd.
Vroeg of laat zul je toch aan een nieuwe meter moeten komen, ook omdat jou meter (merk en type) al op de afkeurlijst staat, een dergelijke afkeur kan dus ook in je nadeel werken, bv omdat deze niet meer onvoldoende nauwkeurig is en je dus mogelijk meer betaald dan wat de daadwerkelijk afneemt.

Plus er is een heel duidelijk voordeel met een slimme meter, je krijgt een veel beter inzicht in je verbruik en kunt dus daardoor veel makkelijker daarin sturen. Tuurlijk kan dat met een ouderwetse draaischijf meter ook, alleen zul je daarvoor veel meer moeite moeten doen, wordt dus veelal niet gedaan.

Ik zou gewoon contact opnemen, als deze vervangen moet worden gaat dat nog een hele tijd duren. _/-\o_
Yup.. mea culpa, ik was even vergeten dat uitzetten via de netwerkbeheerder gaat ipv energieleverancier. Maar goed, uiteindelijk maakt het weinig verschil: de netwerkbeheerder heeft in theorie direct belang bij het uitlezen van slimme meters om beter in te kunnen spelen op vraag/aanbod, dus je moet ze nog steeds op hun blauwe ogen geloven dit niet te doen. Waarbij ik overigens niet zeg hier zelf ook zo in te staan. ;)

Verder snap ik de rest van je reactie op mijn verhaal niet helemaal, ik zeg toch nergens dat ik vervangen afraad, maar stel voor om om te kijken of het nog mogelijk is om een 'domme' digitale meter te krijgen. Dus wel vervangen, want daar ga je uiteindelijk inderdaad niet onderuit komen, maar dan wel voor een meter waar privacy gegarandeerd is.

En tja, inzicht krijgen in je verbruik? Persoonlijk heb ik ook een slimme meter en mijn verbruik een tijdje bijgehouden. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het me geen barst kan schelen. Dat 'heel duidelijke voordeel van een slimme meter' is dus wel een subjectief gegeven, een ander zal 'gegarandeerde privacy' juist weer als voordeel zien van een digitale meter zonder communicatiemogelijkheid.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als grondslag gebruiken de netbeheerders het populatiebesluit,
actueel is het statistische onderzoek van 2022 (KIWA).
@MacD007 Het onderzoek gebeurt dus niet per netbeheerder, als ik me niet vergis. Sommige netbeheerders hebben volgens het laatste onderzoek van bepaalde meters (elektra & gas) gewoon geen exemplaar in hun bestand - registratiefouten daargelaten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

internet4me schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 18:51:
Mijn vraag
Mijn elektriciteit meter blijkt op de officiële afkeurlijst te staan. Metercode correct met juiste leverancier, metercode, typenummer en bouwjaar kloppen. Hier kwam ik zelf achter, dus geen brief ontvangen.

Echter mijn netbeheerder (enexis) staat er niet bij, bij deze meter. Andere netbeheerders staan er wel bij, met de juiste informatie. Deze netbeheerders hadden deze meter (tot maximaal) vorig jaar moeten vervangen.

Naar mijn ervaring werkt alles goed. Wat is aan te raden. Slapende honden wakker maken? Ja/ nee?

Iemand tips? Wat is handig? Google levertt niks op?
Na het plaatsen van een slimme meter kun je een verzoek indienen bij de netbeheerder dat er niet wordt afgelezen, er wordt dan alleen eens in de zoveel tijd contact gemaakt voor software-updates. je kunt dan wekelijks zelf visueel de stand bij houden. Bij een wissel, zorg dan wel dat de correcte meter aan je adres wordt gekoppeld. dit kan via schouwingsverzoek, of je krijgt een link waar je foto's van de meter kunt uploaden.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MacD007
dunklefaser schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:44:
Als grondslag gebruiken de netbeheerders het populatiebesluit,
actueel is het statistische onderzoek van 2022 (KIWA).
@MacD007 Het onderzoek gebeurt dus niet per netbeheerder, als ik me niet vergis. Sommige netbeheerders hebben volgens het laatste onderzoek van bepaalde meters (elektra & gas) gewoon geen exemplaar in hun bestand - registratiefouten daargelaten.
Ik zag dat kiwa nu ook dit deel van de vroegere kema heeft overgenomen, net als de gastec keuringen. Zoals ik al heb geschreven kunnen echter best fouten gemaakt zijn, mn bij oude meters waar er een wisseling van een netbeheerder heeft plaats gevonden.
Plus netbeheerders lopen ook zelfs een beetje achter met dit soort werkzaamheden.

[ Voor 16% gewijzigd door MacD007 op 02-10-2023 16:30 ]

• MacD007
Aganim schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Yup.. mea culpa, ik was even vergeten dat uitzetten via de netwerkbeheerder gaat ipv energieleverancier. Maar goed, uiteindelijk maakt het weinig verschil: de netwerkbeheerder heeft in theorie direct belang bij het uitlezen van slimme meters om beter in te kunnen spelen op vraag/aanbod, dus je moet ze nog steeds op hun blauwe ogen geloven dit niet te doen. Waarbij ik overigens niet zeg hier zelf ook zo in te staan. ;)
Een netbeheerder doet helemaal niets met vraag/aanbod, nog sterker ze mogen dat dus niet eens.
Zij houden zich uitsluitend bezig met transport en de technische infrastructuur. Daarom zijn de meters ook eigendom van de netbeheerders, exact wat hun naam ook zegt, ze beheren het net en alles wat daarmee te maken heeft.
Verder snap ik de rest van je reactie op mijn verhaal niet helemaal, ik zeg toch nergens dat ik vervangen afraad, maar stel voor om om te kijken of het nog mogelijk is om een 'domme' digitale meter te krijgen. Dus wel vervangen, want daar ga je uiteindelijk inderdaad niet onderuit komen, maar dan wel voor een meter waar privacy gegarandeerd is.
In Nederlands is omdat het beheer van de infrastructuur (dus ook je meter) duidelijk gescheiden is van enige commerciële activiteiten (de energieboeren cq energieproducenten).
Dus is je privacy via deze weg uitstekend geregeld.
Via je internetverbinding en mobiel zou je eigenlijk veel meer zorgen moeten maken.
En tja, inzicht krijgen in je verbruik? Persoonlijk heb ik ook een slimme meter en mijn verbruik een tijdje bijgehouden. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat het me geen barst kan schelen. Dat 'heel duidelijke voordeel van een slimme meter' is dus wel een subjectief gegeven, een ander zal 'gegarandeerde privacy' juist weer als voordeel zien van een digitale meter zonder communicatiemogelijkheid.
Dat is je eigen keuze, alleen wil je echt effect willen hebben over je energieverbruik en impact op de energietransitie willen hebben heb je deze informatie wel gewoon nodig, op welke wijze dan ook verkregen, via een app of via een oud schrijfblok, deze keuze ligt aan jou.
Heb je zonnepanelen dan heb je ondertussen overigens geen keuze meer.

• Linea
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Voor zonnepanelen worden gescheiden telwerken voor levering en invoeding verplicht, als het wetsvoorstel afbouw salderen het tenminste haalt. Een slimme meter is dan nog steeds niet verplicht; een domme digitale meter volstaat ook, en kun je nog steeds krijgen bij de netbeheerders.
Pagina: 1