Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeetjeDom
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-02 13:09
Ik heb een aantal jaar maximaal geld gestort op de spaarrekeningen van de kinderen omdat daar wel nog interessante rentetarieven waren.
Het idee was hun te laten profiteren van die rente en uiteindelijk het geld grotendeels terug te storten naar mezelf.
Totaal niet aan gedacht dat dit formeel twee schenkingen zijn.
Eerst van ouder naar kind en later van kind naar ouder….
Gewoon niet bij stil gestaan.
Nu staat er dus zo’n 50.000 euro te veel op naam van de kinderen.
Belastingdienst heb ik er nooit over gehoord maar wat niet is kan nog komen.
Wat kan ik doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Nu online
Op wiens naam staan die rekeningen? En klopt het dat de kinderen nog minderjarig zijn?

Als ik me niet vergis (IANAL) is dit geld namelijk van je kinderen en niet van jou. Je mag niet zomaar vermogen van je kinderen onttrekken.
https://www.vbsadvocaten....ie-is-dit-geld-eigenlijk/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-04 10:39

Ypho

Allround Nerd

Ik weet niet in hoeverre het een schenking is als je kinderen minderjarig zijn, of dat het van jou blijft. Wellicht heb je hier iets aan? https://www.belastingdien...den_minderjarige_kinderen

En anders wellicht dit (belastingvrije schenking): https://www.belastingdien...%20is%20%E2%82%AC%202.418.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypho op 12-10-2023 12:19 ]

🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: ⭐️ My Graded cards ::: 👀 TCG Codex Profile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-04 15:15

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij geldt "1:345 lid 1 sub b Burgerlijk Wetboek" als de kinderen nog minderjarig zijn en je het geld weer terugstort naar je eigen rekening. Ouders mogen geen schenking doen namens een minderjarig kind aan zichzelf.

En indien de kinderen wel meerderjarig zijn, klopt het artikeltje van @Ypho

Heeeeel eerlijk gezegd? Wat niet weet, wat niet deert. Echter zal het de fiscus mogelijk wel opvallen dat er ineens veel geld op jouw rekeningen staat en daar kan (later) dan belasting over geheven worden.

[ Voor 7% gewijzigd door MAX3400 op 12-10-2023 12:21 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

MAX3400 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:20:
Volgens mij geldt "1:345 lid 1 sub b Burgerlijk Wetboek" als de kinderen nog minderjarig zijn en je het geld weer terugstort naar je eigen rekening.

En indien de kinderen wel meerderjarig zijn, klopt het artikeltje van @Ypho

Heeeeel eerlijk gezegd? Wat niet weet, wat niet deert. Echter zal het de fiscus mogelijk wel opvallen dat er ineens veel geld op jouw rekeningen staat en daar kan (later) dan belasting over geheven worden.
Zolang TS bij de jaaropgaves maar gewoon dit geld bij het eigen vermogen had vermeld, vind de fiscus dat wel prima idd. :)

Als je 50k naar de kinder rekening van je kind overschrijft en vervolgens niet in je aangifte als eigen vermogen invult, zal de fiscus idd niet leuk vinden.

https://www.belastingdien...den_minderjarige_kinderen

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2023 12:37 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BeetjeDom schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:14:
Wat kan ik doen?
Tja, je kan er kort over lang over lullen, maar je hebt simpelweg 2 opties:

- Terugstorten en hopen dat BD het niet opmerkt.
- Uitleggen aan de BD en een gezamenlijke oplossing bedenken.

Nah ja, je kan het ook toch aan je kinderen schenken natuurlijk, en als ze oud genoeg zijn het beetje bij beetje terugvragen om de schenkbelasting te ontwijken 8)7

Aan jou de keuze.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-04 16:16
Als ze minderjarig zijn is het nog jouw geld. Ik heb op mijn belasting aangifte ook altijd automatisch het vermogen van de spaarrekening van mijn kinderen op mijn belasting aangifte. Het is "jouw" geld.

You only live once, so enjoy the ride.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Op wiens naam staan de rekeningen? En hoe oud zijn de kinderen?

Hier sparen we op twee manieren:
1) Via een Zilvervlootrekening op naam van het kind. Ieder jaar storten / schenken we daar 600 euro op (het max dat mag conform de regels van de Zilvervloot). Het geld is op hun 18e van hun.
2) Via een spaarrekening binnen onze eigen en/of rekening. De spaarrekening hebben we de naam van het kind gegeven, zodat wij weten dat dit geld voor het kind bestemd is. Deze rekening is bedoeld om straks de kosten van bijv. studeren, rijbewijs, e-scooter, etc. te kunnen bekostigen. Formeel valt de spaarrekening (en het spaartegoed) onder ons eigen vermogen voor de belastingdienst. Willen we dit geld gebruiken voor iets anders, dan kunnen wij er vrij over beschikking. We schenken dit bedrag dus niet omdat het ook op ons eigen naam is blijven staan. De kosten die we straks betalen voor de kinderen, kan gezien worden in de geest van levensonderhoud en wordt niet gezien als schenking door de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neus
  • Laatst online: 15:05

Neus

www.zenaconsult.com

*knip* ChatGPT reacties zijn niet gewenst. We verwachten van iedereen eigen inzet.

[ Voor 91% gewijzigd door Zr40 op 12-10-2023 13:27 ]

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
worldfastest schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:33:
Als ze minderjarig zijn is het nog jouw geld. Ik heb op mijn belasting aangifte ook altijd automatisch het vermogen van de spaarrekening van mijn kinderen op mijn belasting aangifte. Het is "jouw" geld.
Dat is niet altijd waar.

Als de spaarrekeningen op naam van de kinderen staan is het hun geld.

Alleen om nu van kinderen te vragen om aangifte te gaan doen over vermogen....
Dus mag je als ouder box 3 betalen over je eigen vermogen en dat van je kinderen als je boven de vrijstelling uitkomt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

jeroenkb schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:12:
[...]

Dat is niet altijd waar.

Als de spaarrekeningen op naam van de kinderen staan is het hun geld.

Alleen om nu van kinderen te vragen om aangifte te gaan doen over vermogen....
Dus mag je als ouder box 3 betalen over je eigen vermogen en dat van je kinderen als je boven de vrijstelling uitkomt
Ik ben wel benieuwd waar je dat vandaan haalt, zowel de belastingdienst en elke relevante spaar website geeft gewoon aan dat dit onder vermogen van de ouder valt:
Het spaargeld van minderjarige kinderen valt voor de belasting onder het vermogen van de ouders. Je betaalt als ouder dus belasting over het spaargeld van je kind als je vermogen hoger ligt dan de heffingsvrije grens.

Spaarrekening kind belasting – Hoe het werkt
Bij de jaarlijkse belastingaangifte geef je zowel je eigen spaargeld als het saldo op de spaarrekening van je kind op als vermogen in box 3.
Het _moet_ dus bij het eigen vermogen van de ouder geteld worden.

(of je bedoeld je 'mag' anders?)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 12-10-2023 13:25 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
YakuzA schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:22:
[...]

Ik ben wel benieuwd waar je dat vandaan haalt, zowel de belastingdienst en elke relevante spaar website geeft gewoon aan dat dit onder vermogen van de ouder valt:

[...]

Het _moet_ dus bij het eigen vermogen van de ouder geteld worden.

(of je bedoeld je 'mag' anders?)
Ja, bezit van minderjarige kinderen wordt gerekend tot het vermogen van ouders (box 3, vermogensbelasting), maar is niet van ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

wheel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Ja, bezit van minderjarige kinderen wordt gerekend tot het vermogen van ouders (box 3, vermogensbelasting), maar is niet van ouders.
Precies, zo moeilijk is dat niet…..
TS heeft formeel dus gewoon een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:44
wheel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:40:
[...]

Mooi is dat, je moet er op betalen maar je mag er niks mee. _/-\o_

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sanniep9
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 20:17
Banken hanteren voor kinderspaarrekeningen altijd een wat royalere rente dan bij een reguliere spaarrekening. Het is uiteraard niet de bedoeling dat de ouders daar dan van profiteren door hun eigen spaargeld daar (tijdelijk) te stallen. Het is wel een beetje naïef om te denken dat zoiets zonder consequenties kan. De bank zal het waarschijnlijk ook wel opmerken als tienduizenden euros heen en weer worden gesluisd tussen de kinderspaarrekening en de tegenrekening van de ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

blubbers schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:48:
[...]

tsja dat is over het algemeen wel het gevolg van iets weg geven ;)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
[...]

Tja, als ik jou geld geef, mag ik er ook niets meer mee. Zo werkt dat met bezit. Keuzes hebben consequenties.

[ Voor 24% gewijzigd door wheel op 12-10-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:44
wheel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Tja, als ik jou geld geef, mag ik er ook niets meer mee. Zo werkt dat met bezit. Keuzes hebben consequenties.
Als ik iemand geld geef, hoef ik er niet op te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-04 00:17
wheel schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:55:
[...]

Ja, maar jij hoeft dan niet straks bij de belastingaangifte nog belasting te betalen over jouw aan @blubbers weggegeven geld. De TS dus wel over het "weggegeven" geld aan zijn minderjarige kinderen.

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
MacorgaZ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Ja, maar jij hoeft dan niet straks bij de belastingaangifte nog belasting te betalen over jouw aan @blubbers weggegeven geld. De TS dus wel over het "weggegeven" geld aan zijn minderjarige kinderen.
Ja, klopt, maar dit is hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:55

Tazzios

..

Enige wat je nog kan doen is, geld van de rekening halen ter doeleinde van het kind.
Schoolgeld, rijbewijs, laptop, kleding, eten,onderdak, nieuwe auto voor hun chauffeur. (Volgorde van plausibel naar onwaarschijnlijk :P )

[ Voor 8% gewijzigd door Tazzios op 12-10-2023 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
blubbers schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:59:
[...]

Als ik iemand geld geef, hoef ik er niet op te betalen.
Klopt, maar mijn vergelijking ging alleen over het 'bezit'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Tazzios schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:02:
Enige wat je nog kan doen is, geld van de rekening halen ter doeleinde van het kind.
Schoolgeld, rijbewijs, laptop, kleding, eten,onderdak. (Volgorde van plausibel naar onwaarschijnlijk :P )
Ik vermoed dat dit ook niet (zomaar) kan. Het geld op de rekening van het kind is vermogen van het kind. Ouders zijn onderhoudsplichtig en moeten kinderen in beginsel uit eigen vermogen of inkomen onderhouden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 18:27
Je hebt toch nooit de intentie gehad om het te schenken?

Dat zou betekenen dat als je een verkeerd rekeningnummer intoetst dat het ook een schenking is. Dat er een overboeking heeft plaatsgevonden staat niet gelijk aan schenken.

Ik zou het gewoon terugboeken ovv foutieve boeking en als de belastingdienst evt later verhaal komt halen zou ik het verhaal gewoon uitleggen. IANAL btw, maar in de praktijk (bedrijfsmatig dan) kan ik wel uit ervaring zeggen dat de belastingdienst zo'n beetje de meest welwillende / meedenkende partij is zolang je de boel niet flest.

Wel gewoon in je belastingaangifte vermogen opgeven, dat kan je casus ondersteunen dat het geen schenking betrof. Als je dat hebt nagelaten maakt je dat wel minder sterk lijkt mij.

[ Voor 13% gewijzigd door RedHat op 12-10-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Breng ook netjes elk jaar de box 3 belasting in rekening bij mijn kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:53

SambalBij

We're all MAD here

RedHat schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:09:
Je hebt toch nooit de intentie gehad om het te schenken?

Dat zou betekenen dat als je een verkeerd rekeningnummer intoetst dat het ook een schenking is. Dat er een overboeking heeft plaatsgevonden staat niet gelijk aan schenken.

Ik zou het gewoon terugboeken ovv foutieve boeking en als de belastingdienst evt later verhaal komt halen zou ik het verhaal gewoon uitleggen. IANAL btw, maar in de praktijk (bedrijfsmatig dan) kan ik wel uit ervaring zeggen dat de belastingdienst zo'n beetje de meest welwillende / meedenkende partij is zolang je de boel niet flest.
Zouden ze daar intrappen? Als je dat bedrag overmaakt en een week later weer terugboekt is wat je zegt aannemelijk te maken. Maar wanneer je zoals TS omschrijft enkele jaren achtereen precies het maximale schenkingsbedrag hebt overgemaakt, dan gaat natuurlijk niemand geloven dat dat toch niet de bedoeling was en je een foutje hebt gemaakt...

Enige wat TS mogelijk zou mogen terughalen zo te lezen op de eerste link van @Homer-Simpson is het rendement over het geld (kopje 'Vruchtgenot')

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Gaat het de belastingdienst niet alleen over het belastingtechnische deel?
Of het verder mag is toch meer een juridisch / rechterlijke deel?

Zolang er belasting over betaald is, heeft de belastingdienst hier (denk ik) niets over te zeggen. Hooguit kunnen ze het doorsluizen naar iets of iemand die hier iets van zou vinden. Bijvoorbeeld bij een echstcheiding zoals ook staat in het aangehaalde artikel van vbs advocaten.

Hier mooi voorbeeld van een kind die er een probleem van gemaakt heeft nadat ze er achter kwam dat pa geld had gebruikt. In het hele artikel komt de belasting(dienst) niet voor:
https://www.bernhaege.nl/.../spaargeld-kind-gebruiken

[ Voor 22% gewijzigd door Cheesy op 12-10-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:17:

Zolang er belasting over betaald is, heeft de belastingdienst hier (denk ik) niets over te zeggen. Hooguit kunnen ze het doorsluizen naar iets of iemand die hier iets van zou vinden. Bijvoorbeeld bij een echstcheiding zoals ook staat in het aangehaalde artikel van vbs advocaten.
Nee, heeft de BD wel wat over te zeggen.

Naast box 3 heb je namelijk ook schenkbelasting. En hier wordt er tussen kind en ouder geschonken en dan moet daar ook belasting over betaald worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
jeroenkb schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:19:
[...]

Nee, heeft de BD wel wat over te zeggen.

Naast box 3 heb je namelijk ook schenkbelasting. En hier wordt er tussen kind en ouder geschonken en dan moet daar ook belasting over betaald worden
Ja dat zeg ik: "Zolang er belasting over betaald is"

Gaat om het stukje "geld gebruiken dat op rekening kind staat".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

RedHat schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:09:
Laten we niet zo onnozel doen…,TS heeft het gewoon bewust op naam van zijn kinderen gezet om voordeel te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 18:27
SambalBij schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:16:
[...]

Zouden ze daar intrappen? Als je dat bedrag overmaakt en een week later weer terugboekt is wat je zegt aannemelijk te maken. Maar wanneer je zoals TS omschrijft enkele jaren achtereen precies het maximale schenkingsbedrag hebt overgemaakt, dan gaat natuurlijk niemand geloven dat dat toch niet de bedoeling was en je een foutje hebt gemaakt...

Enige wat TS mogelijk zou mogen terughalen zo te lezen op de eerste link van @Homer-Simpson is het rendement over het geld (kopje 'Vruchtgenot')
Ik heb er ook een stukje bijgezet over vermogensbelasting, dat kruiste jouw bericht. Als de intentie er niet was om belasting te "ontduiken" en het gewoon als vermogen opgegeven is op naam van ouder ipv kind (zodat je niet 2x belastingvrije voet hebt) dan is het logisch. Als dat niet gedaan is tja, dan gewoon leergeld betalen :+
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Laten we niet zo onnozel doen…,TS heeft het gewoon bewust op naam van zijn kinderen gezet om voordeel te behalen.
Iemand onnozel noemen omdat deegene niet voorbarig de conclusie trekt waar (of vooral bij wie) het vermogen aangegeven is lijkt mij ook wel weer wat overdreven. Zonder die informatie trek ik die conclusie in ieder geval niet.

[ Voor 19% gewijzigd door RedHat op 12-10-2023 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Ja dat zeg ik: "Zolang er belasting over betaald is"

Gaat om het stukje "geld gebruiken dat op rekening kind staat".
Ah, las je post verkeerd.

Inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

RedHat schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Ik heb er ook een stukje bijgezet over vermogensbelasting, dat kruiste jouw bericht. Als de intentie er niet was om belasting te "ontduiken" en het gewoon als vermogen opgegeven is op naam van ouder ipv kind (zodat je niet 2x belastingvrije voet hebt) dan is het logisch. Als dat niet gedaan is tja, dan gewoon leergeld betalen :+
Ja dat stukje had ik idd gemist :)

Voor TS, is het wellicht nog (achteraf) weg te zetten als een renteloze lening aan de kinderen, juist om daarmee voor de kids het rendement op te bouwen?
https://omnyacc.nl/nieuws...loze-lening-aan-jouw-kind

Dan zou je mogelijk alleen dat (fictieve) rendement a 6% geschonken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:41
Ik heb een aantal jaar maximaal geld gestort op de spaarrekeningen van de kinderen omdat daar wel nog interessante rentetarieven waren.
Het idee was hun te laten profiteren van die rente en uiteindelijk het geld grotendeels terug te storten naar mezelf.
Ik begrijp niet helemaal hoe je kinderen hebben geprofiteerd van de hoge rente omdat je het weer terug stort naar jezelf? Dan wil jij toch juist profiteren van de rente 8)7 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
ColeJ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:39:
[...]

Ik begrijp niet helemaal hoe je kinderen hebben geprofiteerd van de hoge rente omdat je het weer terug stort naar jezelf? Dan wil jij toch juist profiteren van de rente 8)7 ?
Door alleen (het grootste deel van) de inleg terug te storten, houden zij rente.

[ Voor 3% gewijzigd door wheel op 12-10-2023 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Anoniem: 1986520 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:20:
[...]

Interessante aanname. Waar basseer je dat op?

Dikke kans dat de spaarrekening van de kinderen al netjes vooringevuld was in de aangifte, tenzij het eentje was bij een minder gerenommeerde financiële instelling. In dat geval is er helemaal niks aan de hand.

Heeft TS de rekeningen niet opgegeven dan is het zaak de volgende keer ze wel op te geven. Er komt heel misschien een naheffing. Ik zou zeggen, maak je niet druk het komt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:16
DeKever schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Dikke kans dat de spaarrekening van de kinderen al netjes vooringevuld was in de aangifte, tenzij het eentje was bij een minder gerenommeerde financiële instelling. In dat geval is er helemaal niks aan de hand.

Heeft TS de rekeningen niet opgegeven dan is het zaak de volgende keer ze wel op te geven. Er komt heel misschien een naheffing. Ik zou zeggen, maak je niet druk het komt vanzelf.
Het gaat niet om het wel of niet opgeven van het vermogen voor box 3. Als het goed is het de TS dat gewoon gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

DeKever schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:51:
[...]

Daar ging de vraag eigenlijk niet om, maar slechts zijdelings.

TS heeft een deel van zijn eigen vermogen op de spaarrekeningen van de kinderen gezet, met inderdaad als doel om daar voordeel/rendement (ten behoeve van die kinderen) mee te behalen. (Geen "Interessante aanname", staat gewoon letterlijk in de topicstart)

TS komt er nu echter achter dat daarmee mogelijk (onbedoeld) dat geld daadwerkelijk definitief aan de kinderen is geschonken.

Zou TS dat geld nu weer terug willen, dan zou dat dan nu teruggeschonken moeten worden van de kinderen terug aan de ouders. En daarbij is dan het vrijgestelde bedrag veel lager, en komt er dus schenkingsbelasting bij kijken. Dat nog los van de vraag of dat uberhaupt wel mag, schijnbaar mag een ouder niet namens het kind dat geld weer terug aan zichzelf schenken, maar het nu alleen beheren voor de kinderen. Eventueel kunnen de kinderen dat geld terugschenken (onder de dan geldende regels voor schenkingsbelasting) wanneer zij meerderjarig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 21:21
Een schenking is een intentie. Zoals TS het verwoord heeft komt het nog het dichtst bij een renteloze lening. Maar ook dat betwijfel ik. Waar dat geld staat zegt in elk geval niets over het eigendom ervan.

[ Voor 74% gewijzigd door pennywiser op 12-10-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Cheesy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:17:

Hier mooi voorbeeld van een kind die er een probleem van gemaakt heeft nadat ze er achter kwam dat pa geld had gebruikt. In het hele artikel komt de belasting(dienst) niet voor:
https://www.bernhaege.nl/.../spaargeld-kind-gebruiken
In dat artikel betreft het geld dat reeds in eigendom van het kind is, dat is hier nooit zo geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Nu online
SambalBij schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:00:
[...]

Daar ging de vraag eigenlijk niet om, maar slechts zijdelings.

TS heeft een deel van zijn eigen vermogen op de spaarrekeningen van de kinderen gezet, met inderdaad als doel om daar voordeel/rendement (ten behoeve van die kinderen) mee te behalen. (Geen "Interessante aanname", staat gewoon letterlijk in de topicstart)
Oh, ik dacht dat je bedoelde dat ie de belastingdienst wilde tillen. Aanname van mij ;)
TS komt er nu echter achter dat daarmee mogelijk (onbedoeld) dat geld daadwerkelijk definitief aan de kinderen is geschonken.

Zou TS dat geld nu weer terug willen, dan zou dat dan nu teruggeschonken moeten worden van de kinderen terug aan de ouders. En daarbij is dan het vrijgestelde bedrag veel lager, en komt er dus schenkingsbelasting bij kijken. Dat nog los van de vraag of dat uberhaupt wel mag, schijnbaar mag een ouder niet namens het kind dat geld weer terug aan zichzelf schenken, maar het nu alleen beheren voor de kinderen. Eventueel kunnen de kinderen dat geld terugschenken (onder de dan geldende regels voor schenkingsbelasting) wanneer zij meerderjarig worden.
Volgens mij maak je het veel moeilijk. Als je het geld opgegeven hebt bij de belasting dan kraait er geen haan naar op welke rekening het volgend jaar staat. Een ouder mag het geld beheren. Als hij geld verplaatst van de een naar de andere rekening, dan is dat niet opeens een schenking in fiscale zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:08:
[...]

In dat artikel betreft het geld dat reeds in eigendom van het kind is, dat is hier nooit zo geweest.
Ik wil daar best in mee, weet het ook niet zeker, maar hoe ga je zoiets bewijzen als kind 19 jaar is en zegt "pa, waar is m'n geld?"

Hoe kun je als pa dan aannemelijk maken dat het een lening was?
pennywiser schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:02:
Waar dat geld staat zegt in elk geval niets over het eigendom ervan.
Zou je daarom deze zin kunnen onderbouwen?

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 12-10-2023 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 00:42
Stort alles in maandelijks gelijke delen terug onder de noemer kostgeld,
dit is voor de belastingdienst een onkosten vergoeding dus niet belasting plichtig.
Wel tot in de redelijkheid natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Cheesy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:28:
[...]

[...]

Zou je daarom deze zin kunnen onderbouwen?
Dit omschrijft het het best:
DeKever schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 15:26:
[...]

Als hij geld verplaatst van de een naar de andere rekening, dan is dat niet opeens een schenking in fiscale zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 21:03:
[...]

Dit omschrijft het het best:

[...]
Ik zou het liefst een onderbouwing zien vanuit regelgeving, met alle respect maar op Tweakers kan alles gepost worden.

Deze website heeft het bijvoorbeeld over
“elke storting die u erop doet, geldt als een schenking” en op deze pagina: “Het storten van geld op een spaarrekening op naam van uw (klein)kind is officieel een schenking.”

Helaas hier ook geen onderbouwing waarom het officieel zou zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 12-10-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Nu online
Rekening op naam van kind of ouders

Er zijn twee verschillende situaties mogelijk:

de rekening staat op naam van het kind; of
de rekening staat op naam van de ouders.
Als de rekening op naam van het kind staat, dan is het geld eigendom van het kind. De ouders kunnen dan het geld niet zomaar van de rekening halen. Zij moeten het geld beheren in het belang van het kind. De stortingen die zij gedaan hebben, kun je zien als schenkingen. Als de ouders het geld dus van de rekening halen en het op een eigen rekening zetten, handelen ze niet in het belang van het kind. Dan zijn ze verplicht om een schadevergoeding aan het kind te betalen.

Deze schade zal in ieder geval bestaan uit het opgenomen geldbedrag en de gederfde rente.

Als de rekening op naam van de ouders staat, dan kunnen de ouders de bestemming van het geld veranderen. In deze situatie komt het hele bedrag toe aan het kind als hij of zij meerderjarig, dus 18 jaar oud, wordt. Daardoor is het op dat moment pas een schenking. Let op: beide ouders zijn slechts samen bevoegd om de rekening te beheren. Een ouder kan zelfstandig handelen als de andere ouder daar geen bezwaar tegen heeft en dus toestemming geeft. Als dat wel zo is, dan kan dat alleen gezamenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door alwind op 12-10-2023 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Hoe oud zijn die kinderen? Beseffen ze al dat er geld opstaat?

Ik ga er even vanuit dat ze nog jong zijn;

Ik zou die 50k niet in 1 keer terugstorten maar als je nou gewoon niet meer spaart op die rekening en dan bijv 30k (je wilt ze sowieso wel 20k meegeven denk ik?) in 5 a 7 jaar terugstort (dus bijv 500/maand) is er echt geen haan die ernaar kraait…

Als de kinderen al 16 of 17 zijn heb je wel een probleem… Of tenminste; kun je een probleem hebben… Als ze 18 worden is het geld van hun, technisch gezien. Als de verstandhouding verder goed is is er nog niks aan de hand.

@alwind ja in theorie maar wie controleert dat? Mijn kind (6 jaar) heeft nu 6k op dr Regenboogrekening maar als ik dat eraf haal (desnoods over 3 jaar verspreid) is er geen haan die ernaar kraait. Het kind kan het zelf onder de aandacht brengen en zelfs naar de rechter stappen (is jurisprudentie over) maar als een kind jong is weet die dat niet… Enige risico is dat er jaren later teruggezocht gaat worden door kind maar die historie is tegenwoordig ook beperkt nu er geen papieren afschriften meer bestaan.

Ik heb recentelijk nog (zonder nadenken) met 2000 euro lopen schuiven op die regenboogrekening. In december 2022 2000 eraf naar mijn eigen rekening (stond in een winkel en geld op mijn eigen Rabo nodig). Januari weer teruggestort vanaf een andere rekening/bank… Nooit wat van gehoord verder.

Wat @Rukapul hieronder zegt dus. Schuif het over meerdere jaren met kleine overboekingen terug naar jezelf en je zal er nooit iets over horen.

[ Voor 60% gewijzigd door FreakNL op 12-10-2023 23:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:02
Cheesy schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 22:58:
[...]

Ik zou het liefst een onderbouwing zien vanuit regelgeving, met alle respect maar op Tweakers kan alles gepost worden.

Deze website heeft het bijvoorbeeld over
“elke storting die u erop doet, geldt als een schenking” en op deze pagina: “Het storten van geld op een spaarrekening op naam van uw (klein)kind is officieel een schenking.”

Helaas hier ook geen onderbouwing waarom het officieel zou zijn.
Is niet zo moeilijk, want staat in de wet
Artikel 175 76
1Schenking is de overeenkomst om niet, die ertoe strekt dat de ene partij, de schenker, ten koste van eigen vermogen de andere partij, de begiftigde, verrijkt.

2Het tot een bepaalde persoon gericht schenkingsaanbod geldt als aangenomen, wanneer deze na er van kennis te hebben genomen het niet onverwijld heeft afgewezen.
Het argument hier is dat topicstarter nooit de schenking heeft gedaan noch de intentie heeft gehad.

Topicstarter had immers de intentie om binnen de gezinssituatie het rendement te optimaliseren. Daar is op zich niets mis mee.

Waar het lastig wordt is het aannemelijk maken: de meeste stortingen op kinderrekeningen op naam zijn wel als gift bedoeld.

Daar staat tegenover dat de belastingdienst zou moeten bewijzen dat sprake is van een gift. En dat is weer vreemd nadat de zogenaamde schenker het geld terug heeft geboekt.

Het zou een stuk eenvoudiger zijn als de intentie van de constructie vastgelegd zou zijn, bijvoorbeeld herleidbaar van de beschrijving van de overboeking.

Je kunt in elk geval dus niet stellen dat het overboeken alleen een gift inhoudt.

Puntje bij paaltje leidt dit in praktisch geen enkel geval tot een probleem, omdat de belastingdienst dit nauwelijks tot niet opvolgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Nu online
FreakNL schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:22:
Hoe oud zijn die kinderen? Beseffen ze al dat er geld opstaat?

@alwind ja in theorie maar wie controleert dat? Mijn kind (6 jaar) heeft nu 6k op dr Regenboogrekening maar als ik dat eraf haal (desnoods over 3 jaar verspreid) is er geen haan die ernaar kraait. Het kind kan het zelf onder de aandacht brengen en zelfs naar de rechter stappen (is jurisprudentie over) maar als een kind jong is weet die dat niet… Enige risico is dat er jaren later teruggezocht gaat worden door kind maar die historie is tegenwoordig ook beperkt nu er geen papieren afschriften meer bestaan.
Ik heb 2 rechtszaken gezien van pubers die in onmin leven met hun ouders en die het gewonnen hebben.

Dan gaat het in deze gevallen om geld wat 6<maanden voor de 18 de verjaardag weggehaald is.

[ Voor 8% gewijzigd door alwind op 12-10-2023 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

alwind schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:41:
[...]

Ik heb 2 rechtszaken gezien van pubers die in onmin leven met hun ouders en die het gewonnen hebben.

Dan gaat het in deze gevallen om geld wat 6<maanden voor de 18 de verjaardag weggehaald is.
Ja pubers…

Maar als ik NU dat geld weghaal bij mijn kinds regenboog-rekening en daarna de rekening ophef is er niks aan de hand… Dat weet ze over 10 jaar echt niet…

Off-topic;
Goed om over na te denken als ouder.
Geld sparen voor kinderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Nu online
Er zijn best wat redenen te bedenken waarom je niet meer dan €5k zou moeten sparen voor je kinderen.

Ik ken voorbeelden van kinderen die op kamers wilde studeren en eerst het gespaarde geld op mochten maken voor ze in aanmerking kwamen voor huurtoeslag. Dan verdampt je gespaarde geld dus gewoon. Zo iets kan ook met een duo beurs gebeuren. Wie weet krijg je die later pas als je vermogen onder de 10k is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

alwind schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:42:
Er zijn best wat redenen te bedenken waarom je niet meer dan €5k zou moeten sparen voor je kinderen.

Ik ken voorbeelden van kinderen die op kamers wilde studeren en eerst het gespaarde geld op mochten maken voor ze in aanmerking kwamen voor huurtoeslag. Dan verdampt je gespaarde geld dus gewoon. Zo iets kan ook met een duo beurs gebeuren. Wie weet krijg je die later pas als je vermogen onder de 10k is.
tsja voorlopig krijg je gewoon huurtoeslag als je vermogen max 33k is. 8)

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Nu online
Totaal niet aan gedacht dat dit formeel twee schenkingen zijn.
Eerst van ouder naar kind en later van kind naar ouder….
Gewoon niet bij stil gestaan.
Nu staat er dus zo’n 50.000 euro te veel op naam van de kinderen.
Wat kan ik doen?
Samengevat, gewoon inleg terugstorten. De enige die je uitleg verschuldigd bent, zijn jouw kinderen.

Waarschuwing, dit is een lekenadvies. Alle aansprakelijkheid wijs ik af ;) Ik zou het navragen bij de bank.
Pagina: 1