Advies over ophanging 60" TV / 24kg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Gegroet,

Ik heb een kennis die zo nu en dan wat klust maar heeft nooit tijd, en ben nu 10 dagen geleden verhuisd en de TV staat nog steeds omdraait tegen de muur niets te doen. Ik ga het dan ook maar zelf doen.

Na veel lezen, zo onder andere in dit forum ben ik al zo ver gekomen dat ik weet welke pluggen, maar daar eindigt het dan ook bij. Ik weet in grote lijnen wat ik moet doen, maar wil graag even de bevestiging dat dat wat ik van plan ben ook gaat lukken. Ik heb ook een kleine van 3 jaar in huis huppelen dus veiligheid staat voorop
Gaatje boren en wat pluggen/schroeven erin knallen voor simpele zaken als een luxaflex/5kg zware klok/ander hangwerk icm 5 a 6mm pluggen lukt prima, dus de basis (zoals gat boren zo lang als de schroef is / niet te hard gaan/ niet te hard aandraaien / uitzuigen boorgat etc) heb ik (denk ik) wel door.

Wat heb ik en wat ben ik van plan?

- 60" TV van 24kg met muurbeugel die 91cm van de muur af kan (waardoor ik de TV volledig kan draaien én ook nog wat ruimte heb tussen TV en muur. Dit is dan ook waar mijn twijfel vandaan komt; een grote TV die ver van de muur 'hangt' en dus nóg meer belasting veroorzaakt... een beetje ongemakkelijk gevoel van mogelijke onveiligheid, wellicht onterecht, maar toch.

- Beugel: https://www.muurbeugel.nl...gte-91-cm-max-50-kg/p9953

- Volgens handleiding gaan er 6x 10x50 pluggen en 6x 8x50 schroeven in, althans, op het plaatje. In het overzicht staat er dat er van beide 4x geleverd wordt. Beetje apart waarom dit verschillend is.
Handleiding: https://www.muurbeugel.nl...stallatie-handleiding.pdf

- Ik vermoed een betonnen muur, geen idee wat er precies achter zit. Aan de andere kant van de muur wonen de buren. Bouwjaar woning is 1977.

Ik ben door alle lovende berichten (zoals hier ook is te lezen) van plan Fischer duopower te pakken, en in dit geval 10x50, met mogelijk ook schroeven die erbij geleverd worden.
Zoiets als:
https://www.praxis.nl/ger...10x50-schroef-4st/5599511

Maar.. ergens denk ik dat het misschien beter is om toch wat groter te gaan, en 10x80 pluggen te pakken, maar is dit noodzakelijk?

Ik sta open voor adviezen en ben daar vanzelfsprekend dankbaar voor, met name mijn echtgenote die graag die TV vreselijk in de weg vindt staan :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 15:19
lekker 10x80 pakken als dit je een fijner gevoel geeft.
Wel dan ook langere schroeven!

Maar de duopower pluggen zijn echt super.

De handleiding geeft bij een stenen/betonnen wand 6 pluggen/schroeven aan

in de bovenste rij zitten gaten voor 5 , dus je kan er 2 extra bij doen voor de gemoedsrust.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 12-10-2023 12:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05 23:51
Ik ben sowieso niet zo van de schroeven die bijgeleverd worden en koop dan ook meestal nieuwe.

Op de verpakking van Fisscher staat wat een enkele schroef met plug kan houden in verschillend materiaal. Dit kan al een eerste uitgangspunt voor je zijn.

Hoe groter de lengte van de plug en schroef, des te dieper moet je je gat boren (logisch!). Houd dan ook rekening met de totale dikte van de wand, voordat je wellicht bij je buurman uitkomt.

Voor een zwenkarm neem ik altijd wat extra houvast ten opzichte van de voorgestelde gewichten (op de verpakking). De kracht die op de beugel komt is bij uittrekken beugel vele malen groter dan een simpele beugel die alleen maar ophangt.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Ook leuk als ik bij de buuurman aanklop met een boor. Mag ik er vanuit gaan dat muren toch wel wat dikker zijn dan 80mm(?)

Ik tel inderdaad wat meer gaten, zelfs nog 3 extra in het midden geloof ik.
Zou het dan ook gedaan kunnen worden met 5 boven en 5 onder met 10 x 50 pluggen? Dat neemt dan gelijk een mogelijk 'gevaar' weg om niet te dicht op de buurman te zitten met 10x80...toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:26
Ik vind het wel heftig. het is niet alleen het gewicht van de uitstaande TV. De kleine kan ook de onderkant vastpakken en zich zodoende omhoog trekken. Nog meer belasting.
Ik zou min 10x80 en min 6stuks nemen. Het liefst 8 stuks

Ik lees trouwens 90cm van de muur af. Dat is 1.5meter. Dan komt er volgens mij minimaal een trekkracht van 36kg op. Plus een bengel van 10kg zou ik rekenen op ±50kg trekkracht

[ Voor 32% gewijzigd door barry86 op 12-10-2023 12:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
ik zou denk ik toch de 80 pakken.

De muur is zeker 10cm dik, als het 1 steen is.
Kans is vrij groot in die bouwperiode dat de muur een spouw heeft, en er aan beide zijden een eigen gemetselde stenen muur staat.
Totale breedte zal dan een 27-30cm zijn.

Maar op de muur zit nog een centimeter stuc. of misschien door meerdere verbouwingen ondertussen wel 2cm.

Je wil niet dat de plug maar met 3cm in de draagkrachtige muur zit.

Pluggen 80 pakken, boortje tapen zodat je een "vlaggetje" hebt op 90mm.

(je kan even een proefgat boren, dan kun je makkelijk zien hoe dik de stuclaag is, maar ook of het metselstenen zijn)

[ Voor 13% gewijzigd door FRANQ op 12-10-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
barry86 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:19:
Ik vind het wel heftig. het is niet alleen het gewicht van de uitstaande TV. De kleine kan ook de onderkant vastpakken en zich zodoende omhoog trekken. Nog meer belasting.
Ik zou min 10x80 en min 6stuks nemen.
De tv schuiven we in / gaat tegen de muur aan zodra onze zoon in de woonkamer aanwezig is. De tv wordt alleen in de avond voor film/series gebruikt en wordt alleen dan van de muur af gehaald en dan ligt hij te slape.

Helaas een beetje ongelukkig woonkamer in dit nieuwe huis. De hoekbank staat tegen de muur aan waar de tv aan komt te hangen, vandaar dat hij zo ver van de muur af moet komen. Dus dat “hAng” probleem is niet aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Ik heb aan een 7 cm cellenbeton muur een 25kg 50 inch plasma gehad, ook aan een zwenkarm. Ging perfect met de juiste pluggen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
FRANQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:23:
ik zou denk ik toch de 80 pakken.

De muur is zeker 10cm dik, als het 1 steen is.
Kans is vrij groot in die bouwperiode dat de muur een spouw heeft, en er aan beide zijden een eigen gemetselde stenen muur staat.
Totale breedte zal dan een 27-30cm zijn.

Maar op de muur zit nog een centimeter stuc. of misschien door meerdere verbouwingen ondertussen wel 2cm.

Je wil niet dat de plug maar met 3cm in de draagkrachtige muur zit.

Pluggen 80 pakken, boortje tapen zodat je een "vlaggetje" hebt op 90mm.

(je kan even een proefgat boren, dan kun je makkelijk zien hoe dik de stuclaag is, maar ook of het metselstenen zijn)
En daarom maar even de tijd genomen het te vragen..

Als 10x80 verstandiger is dan doen we dat gewoon :)

https://www.schroeven-onl...nclusief-schroeven-10-st/

10 stuks. En klaar.

Is het advies dan ook om plug én schroef tezamen te bestellen? Of kan zoiets als bovenstaande ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Dat setje is toch plug en schroef tezamen?

Hier goedkoper, kijk wel even of het inclusief verzenden nog steeds goedkoper is.
https://www.gyzs.nl/fisch...-10x80mm-met-schroef.html

[ Voor 66% gewijzigd door FRANQ op 12-10-2023 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Gamma / hornbach etc hebben ook losse pluggen. Maar dan twijfel ik weer over welke schroeven ik erbij moet nemen. Aangezien Fischer pluggen goed zijn ga ik er vanuit dat meegeleverde schroeven dat ook zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Sowieso zijn deze schroeven beter omdat ze een plat rond vlak hebben die op de beugel klemt.
Deze zijn dus juist goed geschikt.

Een zeskant kan je alleen met een ring eronder gebruiken.
Verzonken schroeven duwen de beugel weg omdat de schuine kant gaat zoeken in het sleufgat.
Met verzonken schroeven is het dus lastig een beugel op de goede positie te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:57
Fischer spulletjes zijn fantastisch. Maar ik gebruik meestal het bijgeleverde spul of de pluggen en schroeven van IKEA. Die zijn vaak al ruim voldoende. Zoveel belast je vaak de pluggen en schroeven daadwerkelijk niet. Of je moet er mensen aan hangen zoals hierboven gesuggereerd wordt. Als je namelijk 4 schroeven gebruikt voor bevestiging dan kom je 'maar' op 5kg per schroef. Dat is natuurlijk wanneer de krachten evenredig verdeeld worden én de tv plat tegen de muur hangt. Uithangend zal dit uiteraard meer zijn bij een uitstekende beugel, maar ik bedoel vooral te zeggen dat de soep wellicht niet zo heet gegeten wordt.

Maar iets anders. Ik heb even zitten kijken naar die beugel die jij aandraagt en volgens mij is deze bij Amazon bijna dezelfde, of een van de andere van Perlesmith. Ze lijken (naast de uitslag) enorm op elkaar. En aan deze beugel heb ik mijn 26kg zware televisie ooit gehad. Daar heb ik 4 schroeven voor gebruikt in een enkelsteens binnenmuur en dit heeft jaren prima gehangen. Ook uitgeschoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
FRANQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:05:
Sowieso zijn deze schroeven beter omdat ze een plat rond vlak hebben die op de beugel klemt.

Verzonken schroeven duwen de beugel weg omdat de schuine kant gaat zoeken in het sleufgat.
Met verzonken schroeven is het dus lastig een beugel op de goede positie te houden.
FRANQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:05:

Biij die beugel worden ringen geleverd, deze zal ik dan ook gebruiken zoals de handleiding van de beugel omschrijft.
Ik zal later vandaag wel even kijken welke van die webshops uiteindelijk goedkoper is en daar dan een zwikkie 10x80 + schroef bestellen, dan hang ik er gewoon 10 in (5 boven / 5 beneden).. misschien beetje overkill, of misschien ook niet, maar zekerheid dat ie niet van de muur afdonderd is wel wat waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
alex3305 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:10:
Fischer spulletjes zijn fantastisch. Maar ik gebruik meestal het bijgeleverde spul of de pluggen en schroeven van IKEA. Die zijn vaak al ruim voldoende. Zoveel belast je vaak de pluggen en schroeven daadwerkelijk niet. Of je moet er mensen aan hangen zoals hierboven gesuggereerd wordt. Als je namelijk 4 schroeven gebruikt voor bevestiging dan kom je 'maar' op 5kg per schroef. Dat is natuurlijk wanneer de krachten evenredig verdeeld worden én de tv plat tegen de muur hangt. Uithangend zal dit uiteraard meer zijn bij een uitstekende beugel, maar ik bedoel vooral te zeggen dat de soep wellicht niet zo heet gegeten wordt.

Maar iets anders. Ik heb even zitten kijken naar die beugel die jij aandraagt en volgens mij is deze bij Amazon bijna dezelfde, of een van de andere van Perlesmith. Ze lijken (naast de uitslag) enorm op elkaar. En aan deze beugel heb ik mijn 26kg zware televisie ooit gehad. Daar heb ik 4 schroeven voor gebruikt in een enkelsteens binnenmuur en dit heeft jaren prima gehangen. Ook uitgeschoven.
Mogelijk is het enorme overkill, maar het kost niet zo heel veel moeite 10x een gat te boren/op te vullen met een plug/vast te draaien met een schroef. Als ik daarmee alle mogelijkheid van het er af vallen van de TV uit de weg neem doe ik dat maar. Daarnaast zijn die pluggen/schroef ook geen aderlating wat financieën betreft, dus ik doe het maar. Daarnaast is mijn huidige 60" nu 6 jaar oud. Misschien komt er hierna wel een 65, of wie weet een 75.. Dan zit ie gelijk maar vast voor de toekomst.

Die van Amazon wat je laat zien is ook leuk...wat ook leuk is is die prijs! Helaas komt 'ie maar 40cm van de muur en kan mijn TV niet draaien, iets wat juist enorm belangrijk is willen we een beetje comfortabel voor de TV hangen.

Het is maar goed dat Vogel's geen beugel heeft die minimaal 900mm afstand tv-muur heeft. Vogels krijgen overal enorm goede beoordelingen, zijn alleen bijzonder prijzig. Kan daar hoe dan ook niet mn centjes aan spenderen.... 700mm is zo een beetje de max afstand wat ze hanteren,..

Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden en weet wat ik dalijk ga bestellen. Dank daarvoor aan een ieder hier :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:57
knakker2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Mogelijk is het enorme overkill, maar het kost niet zo heel veel moeite 10x een gat te boren/op te vullen met een plug/vast te draaien met een schroef. Als ik daarmee alle mogelijkheid van het er af vallen van de TV uit de weg neem doe ik dat maar. Daarnaast zijn die pluggen/schroef ook geen aderlating wat financieën betreft, dus ik doe het maar. Daarnaast is mijn huidige 60" nu 6 jaar oud. Misschien komt er hierna wel een 65, of wie weet een 75.. Dan zit ie gelijk maar vast voor de toekomst.
Het was ook vooral niet kritisch bedoeld ;). Maar soms denk ik dat hier mensen hun tv het liefste chemisch verankeren, terwijl dat helemaal niet nodig is :D. Mijn huidige tv hangt strak tegen de muur aan 4x8mm. Dat is 7.5kg per schroef/plug en hangt er ook alweer jaren. Het LG boekje zegt echter dat je die met 8 schroeven moet bevestigen, terwijl de professionele monteur (vriend) zei dat ze die eigenlijk altijd aan 4 hangen. Het hangt ook als een huis.

En bedenk daarnaast ook eens dat grote 3M Command Strips (plak!) tot 1.8kg per stuk kunnen dragen ;). Daar schrik ik toch elke keer wel van.
Die van Amazon wat je laat zien is ook leuk...wat ook leuk is is die prijs! Helaas komt 'ie maar 40cm van de muur en kan mijn TV niet draaien, iets wat juist enorm belangrijk is willen we een beetje comfortabel voor de TV hangen.

[...]
Ik had hiervoor een beugel van de MediaMarkt, geen idee welk merk, maar geen Vogels. Was iets van 120 euro. En daar kwam ik na een jaar achter dat de metalen arm was doorgebogen... Vandaar dat ik dus die Perlesmith bij Amazon (ander uiterste qua prijs) had aangeschaft. Deze kon gewoon draaien en kantelen en voelde echt zoveel steviger aan dan die van MediaMarkt.
Ik ben in ieder geval een stuk wijzer geworden en weet wat ik dalijk ga bestellen. Dank daarvoor aan een ieder hier :)
Veel succes met je klus!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
alex3305 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:21:
[...]

Mijn huidige tv hangt strak tegen de muur aan 4x8mm. Dat is 7.5kg per schroef/plug en hangt er ook alweer jaren.

En bedenk daarnaast ook eens dat grote 3M Command Strips (plak!) tot 1.8kg per stuk kunnen dragen ;). Daar schrik ik toch elke keer wel van.
Strak tegen de muur zijn de krachten heel anders dan op 40 of zelfs 90 cm afstand, vergeet dat aub niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:35
Je kan wel nog grotere bouten er in zetten, maar veel belangrijker is dat de gaten die je gaat boren exact goed zijn voor de pluggen en te gebruiken schroeven.
Ik heb zware lampen met contragewicht aan een (betonnen) plafond gehangen met een plugje van 8mm.
Kwestie van goede boorhamer (evt. huren), een kwaliteits betonboortje en de juiste boordiepte.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Yaksa schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:30:
Je kan wel nog grotere bouten er in zetten, maar veel belangrijker is dat de gaten die je gaat boren exact goed zijn voor de pluggen en te gebruiken schroeven.
Ik heb zware lampen met contragewicht aan een (betonnen) plafond gehangen met een plugje van 8mm.
Kwestie van goede boorhamer (evt. huren), een kwaliteits betonboortje en de juiste boordiepte.
Voor de verhuizing (naar een geheel re renoveren huis) een Bosch boorhamertje gekocht ( https://www.gamma.nl/asso...er-pbh-2500-sre/p/B449837 ) met daarbij een SDS boorsetje welke al flink zn dienst heeft bewezen. Daar zou het wel mee moeten lukken.
Boor 10 voor plugj10 met bijgeleverd schroef. Je kan het dan alsnog wel verpesten denk ik, maar ik wil niet meer wachten tot iemand mij komt helpen. Met beleid boren en de rest volgens hadleiding uitvoeren zou hopelijk voldoende moeten zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
De handleiding schrijft ø10x50mm voor.
Dus dat is leidend, minder dan dat is niet genoeg.

Aangezien je van hier niet kan zien of er 1mm of 3cm stuc op de muur zit kan je geen uitspraak doen of de lengte goed is.
Stuc heeft geen enkele draagkracht, hier wil je niks aan ophangen.

Met een geboord gat kun je precies zien wat voor muur er is, en hoeveel er opgesmeerd zit..

Bij mijn vorige werk hingen we ook Plasma televisies in aluminium behuizingen met gelaagd glazen voorplaat op aan een 12mm gipsplaat in NS stations.

Mijn schoonvader heeft zijn 42 inch lcd tv aan 2 spijkers en een ijzerdraadje hangen, gaat blijkbaar ook.

Hier is de afstand tot de muur een belangrijke factor, de tv aan een arm van 90cm is gewoon een hefboom.
Je kan het vergelijken met een koevoet gebruiken om een schroef uit het hout te trekken.
Door de langere arm komt er veel meer trekkracht op de schroef.

Het gaat een keer voorkomen dat de tv naar voren staat en er een kind denkt dat hij wel aan die beugel kan hangen als je even niet oplet.
Dan wil je dat alles blijft hangen.

@knakker2 Ik zou gewoon de gaten boren, en dan kiezen uit de 50mm of 80mm schroeven afhankelijk van wat je tegenkomt. beide doosjes kopen, en een terugbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
knakker2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:54:
[...]

Voor de verhuizing (naar een geheel re renoveren huis) een Bosch boorhamertje gekocht ( https://www.gamma.nl/asso...er-pbh-2500-sre/p/B449837 ) met daarbij een SDS boorsetje welke al flink zn dienst heeft bewezen. Daar zou het wel mee moeten lukken.
Boor 10 voor plugj10 met bijgeleverd schroef. Je kan het dan alsnog wel verpesten denk ik, maar ik wil niet meer wachten tot iemand mij komt helpen. Met beleid boren en de rest volgens hadleiding uitvoeren zou hopelijk voldoende moeten zijn...
Gaat lukken d:)b

Het is geen 30 joule sloophamer, maat het is ook de bedoeling dat de muur blijft staan :)
Meer dan prima apparaat voor dit soort toepassingen.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 12-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
FRANQ schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 14:55:
De handleiding schrijft ø10x50mm voor.
Dus dat is leidend, minder dan dat is niet genoeg.

Aangezien je van hier niet kan zien of er 1mm of 3cm stuc op de muur zit kan je geen uitspraak doen of de lengte goed is.
Stuc heeft geen enkele draagkracht, hier wil je niks aan ophangen.

Met een geboord gat kun je precies zien wat voor muur er is, en hoeveel er opgesmeerd zit..

Bij mijn vorige werk hingen we ook Plasma televisies in aluminium behuizingen met gelaagd glazen voorplaat op aan een 12mm gipsplaat in NS stations.

Mijn schoonvader heeft zijn 42 inch lcd tv aan 2 spijkers en een ijzerdraadje hangen, gaat blijkbaar ook.

Hier is de afstand tot de muur een belangrijke factor, de tv aan een arm van 90cm is gewoon een hefboom.
Je kan het vergelijken met een koevoet gebruiken om een schroef uit het hout te trekken.
Door de langere arm komt er veel meer trekkracht op de schroef.

Het gaat een keer voorkomen dat de tv naar voren staat en er een kind denkt dat hij wel aan die beugel kan hangen als je even niet oplet.
Dan wil je dat alles blijft hangen.

@knakker2 Ik zou gewoon de gaten boren, en dan kiezen uit de 50mm of 80mm schroeven afhankelijk van wat je tegenkomt. beide doosjes kopen, en een terugbrengen.
toon volledige bericht
Ik ga direct maar voor zekerheid en haal maar die 10x80.. Tijdens het boren kijk ik wel even hoe dik dat stucwerk er op zit, eerst maar zien hoe je dat dan ziet :+ zal wel aan het gruis te zien zijn. Kans dat 10x80 ook te krap is, is toch wel te verwaarlozen, hoop ik?

En het voorboren met een kleinere boor.. aan te raden? Of in dit geval niet echt noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee in steen/beton boor je niet voor.

10x80 is echt meer dan zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:07

Illusion

(the art of)

knakker2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 13:47:

Biij die beugel worden ringen geleverd, deze zal ik dan ook gebruiken zoals de handleiding van de beugel omschrijft.
Ik zal later vandaag wel even kijken welke van die webshops uiteindelijk goedkoper is en daar dan een zwikkie 10x80 + schroef bestellen, dan hang ik er gewoon 10 in (5 boven / 5 beneden).. misschien beetje overkill, of misschien ook niet, maar zekerheid dat ie niet van de muur afdonderd is wel wat waard. :)
Als we er even vanuit gaan dat de tv+kleuter 50kg weegt en de arm 90 cm van de muur kan (en de kleuter in het midden van de TV hangt) dan is het kantelmoment tpv de muur 50*0,9= 45 kgm.

En we nemen aan dat de afstand tussen bovenste boutrij en onderkant beugel=30cm.
Dan is de trekkracht in de bovenste boutrij 45/0,3 = 150kg.

Fischer duopower 10x50 kan ( https://fiproductmedia.az...ischer/LT_DUOPOWER_NL.pdf ) in volle kalkzandsteen 2,2kN (220kg) per plug aan. Dus is zelfs aan de bovenzijde 1 plug al ruim genoeg (maar 2 is het minimum om te zorgen dag de beugel niet draait)

Die onderste schroeven doen amper iets want staan op druk, behalve op momenten dat je de televisie probeert op te tillen. Dus 2 of desnoods 3 aan de onderkant is ruim voldoende.

Mijn advies: 3 boven, 2 onder en vooral niet meer gaten boren dan noodzakelijk.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Illusion schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 23:26:
[...]

Als we er even vanuit gaan dat de tv+kleuter 50kg weegt en de arm 90 cm van de muur kan (en de kleuter in het midden van de TV hangt) dan is het kantelmoment tpv de muur 50*0,9= 45 kgm.

En we nemen aan dat de afstand tussen bovenste boutrij en onderkant beugel=30cm.
Dan is de trekkracht in de bovenste boutrij 45/0,3 = 150kg.

Fischer duopower 10x50 kan ( https://fiproductmedia.az...ischer/LT_DUOPOWER_NL.pdf ) in volle kalkzandsteen 2,2kN (220kg) per plug aan. Dus is zelfs aan de bovenzijde 1 plug al ruim genoeg (maar 2 is het minimum om te zorgen dag de beugel niet draait)

Die onderste schroeven doen amper iets want staan op druk, behalve op momenten dat je de televisie probeert op te tillen. Dus 2 of desnoods 3 aan de onderkant is ruim voldoende.

Mijn advies: 3 boven, 2 onder en vooral niet meer gaten boren dan noodzakelijk.
toon volledige bericht
:D.
Dalijk is het juist de beugel die het begeeft ipv de ophanging zelf. 8)7

Er wordt geen tv gekeken overdag, en als dat een keer sporadisch zou gebeuren kan dat met de TV plat tegen de muur blijven. Onder geen beding komt 'ie er van af als er een kleintje rond huppelt, dat zou ook niet gebeuren al zat ie met 100 schroeven vast. Hoofd stoten e.d. is al genoeg reden om hier streng op toe te zien.

Enfin,...pluggen en beugel zijn besteld en van de week gaat de TV eindelijk zn plekje krijgen :)

Ik wilde eigenlijk de handleiding maar volgen en 3 boven en 3 onder doen.... verder niet van plan meer te gaan boren, al is er wel ruimte voor meer én heb ik nog 4 van die Fischer pluggen over O-) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barry86
  • Laatst online: 15:26
Je bent goed bezig. Met 10x80 zit je gewoon goed. Door de “overkill” is ook het vraagstuk perfecte gat boren opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:41

JME

zeg maar Jamie

Laatste tip: laat rustig de boor het werk doen. Zeker als het een gemetselde muur is en helemaal zeker als er geen spouw is. Je zal niet de eerste zijn die denkt dat ie nog makkelijk 3 cm te gaan heeft en dan door teveel druk samen met de klopfunctie een krater aan de achterkant van de baksteen creëert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
knakker2 schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 12:24:
[...]

De tv schuiven we in / gaat tegen de muur aan zodra onze zoon in de woonkamer aanwezig is. De tv wordt alleen in de avond voor film/series gebruikt en wordt alleen dan van de muur af gehaald en dan ligt hij te slape.

Helaas een beetje ongelukkig woonkamer in dit nieuwe huis. De hoekbank staat tegen de muur aan waar de tv aan komt te hangen, vandaar dat hij zo ver van de muur af moet komen. Dus dat “hAng” probleem is niet aanwezig
Ik heb ook zo'n steun, maar als je hem uittrekt dan kan je hem niet 90 graden draaien vanwege de twee armen. Je hebt ook een versie met een enkele arm en die kan je wel alle kanten op draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
DBC87 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:35:
[...]

Ik heb ook zo'n steun, maar als je hem uittrekt dan kan je hem niet 90 graden draaien vanwege de twee armen. Je hebt ook een versie met een enkele arm en die kan je wel alle kanten op draaien.
Precies dezelfde?
Kantelen kan ook een beetje, toch?

Wat betreft het draaien, nu je het zegt, ja..
Afbeeldingslocatie: https://www.muurbeugel.nl/media/images/tv-muurbeugel-extra-lange-arm.jpg?101691918953
Hij zal tegen dat eerste gedeelte aan de muurbevestiging aantikken, zo lijkt het. Wat zal het schelen? paar graden? Die eerste 2 armen vanaf de muur gezien staan een beetje naar buiten toe, een paar centimeter vanaf het middenpunt tussen die armen zal het zijn(?). Liever wat stevigheid (met 2 armen) en een graadje minder draaien dan zenuwachtig worden van het gebruik van een enkele arm.
JME schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:22:
Laatste tip: laat rustig de boor het werk doen. Zeker als het een gemetselde muur is en helemaal zeker als er geen spouw is. Je zal niet de eerste zijn die denkt dat ie nog makkelijk 3 cm te gaan heeft en dan door teveel druk samen met de klopfunctie een krater aan de achterkant van de baksteen creëert..
Lichtjes drukken tot ie de 90mm markering heeft bereikt.. uitzuigen en klaar :).
Daar kan ik dan ook weer een vraag over stellen; verschil boren zonder slag en de hamerboren-functie. Vooralsnog alle gaatjes in huis (voor 5 a 6mm pluggen) op de 'zonder slag' boorfunctie gedaan en dat ging eenvoudig. Nu ik wat dieper moet is de hamerboor functie handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
knakker2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Precies dezelfde?
Kantelen kan ook een beetje, toch?

Wat betreft het draaien, nu je het zegt, ja..
[Afbeelding]
Hij zal tegen dat eerste gedeelte aan de muurbevestiging aantikken, zo lijkt het. Wat zal het schelen? paar graden? Die eerste 2 armen vanaf de muur gezien staan een beetje naar buiten toe, een paar centimeter vanaf het middenpunt tussen die armen zal het zijn(?). Liever wat stevigheid (met 2 armen) en een graadje minder draaien dan zenuwachtig worden van het gebruik van een enkele arm.
Ja dezelfde, het probleem is dat als het helemaal gestrekt is en je wilt hem draaien, één arm moet inknikken en die moet naar buiten knikken wat de tv tegenhoud om volledig 90 graden te draaien. (linker)
Wat wel kan is de gehele steun naar rechts of links en dan kan de hoek wel meer richting de 90 graden, maar dan zit je niet meer in het midden vanwaar de steun in de meur is en doordat je geen 90cm meer van de muur af zit, kan die alsnog niet 90graden door de breedte van de tv en de resterende afstand van de muur. (rechter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWKh-DoXQxw1BCTAVbkZgtyE8Cw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JbaRUEesVkm3MfEPi95oV6JJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de steun al 5 jaar met een 55" tv en dat ervaar ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Laatst online: 25-04 23:49
knakker2 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 11:26:
[...]

Lichtjes drukken tot ie de 90mm markering heeft bereikt.. uitzuigen en klaar :).
Daar kan ik dan ook weer een vraag over stellen; verschil boren zonder slag en de hamerboren-functie. Vooralsnog alle gaatjes in huis (voor 5 a 6mm pluggen) op de 'zonder slag' boorfunctie gedaan en dat ging eenvoudig. Nu ik wat dieper moet is de hamerboor functie handiger?
Welke stand je kiest heeft vooral met type materiaal te maken, niet met de diepte.

Als het gemetselde muur is (of het nou baksteen of andere 'relatief zachte' blokken), zou ik zeker niet de hamerboorfunctie pakken. De kans op onbedoelde schade is mij dan veel te groot. Diepe gaten gaan op dezelfde stand als ondiepe gaten, maar duren gewoon iets langer.

Mijn boorhamerfunctie gebruik ik zelf alleen in beton, want daar kom je anders gewoon bijna niet in. Wel eens met gewone boormachine en betonboortjes staan hannessen, maar zelfs met correcte draaisnelheid, veel geduld en betonboortjes, kostte me dat een boortje per 3 gaten. Verder is er een verschil tussen klopboor en boorhamer, dat maakt ook veel uit. Boorhamer is vooral voor beton nuttig, klopboor kan nog wel handig zijn voor harde bakstenen ofzo - het zijn heel kleine tikjes vergeleken met de klap van een boorhamer. Maar: met goede boortjes en geduld, is een klopboor nooit écht nodig.

Tenzij beton, zeg ik: rustig met goed boortje in de eenvoudige boorstand, met ongeveer de draaisnelheid die op de verpakking van je boortje staat. Geduld lijkt langer te duren, maar het kost heel veel tijd en geld om dingen te fixen die je door ongeduld even snel beschadigt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
DBC87 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:27:
[...]

Ja dezelfde, het probleem is dat als het helemaal gestrekt is en je wilt hem draaien, één arm moet inknikken en die moet naar buiten knikken wat de tv tegenhoud om volledig 90 graden te draaien. (linker)
Wat wel kan is de gehele steun naar rechts of links en dan kan de hoek wel meer richting de 90 graden, maar dan zit je niet meer in het midden vanwaar de steun in de meur is en doordat je geen 90cm meer van de muur af zit, kan die alsnog niet 90graden door de breedte van de tv en de resterende afstand van de muur. (rechter)

[Afbeelding]

Ik heb de steun al 5 jaar met een 55" tv en dat ervaar ik.
Ja.. da's een mooie, daar even voor het gemak helemaal overheen gekeken :o
Met 60" (135cm) dacht ik met deze beugel slim te zijn _O- ...

135/2=67,5. max afstand van muur 91 - 67,5 = 23,5 cm dacht ik van de muur af te kunnen. Dat wordt nu wel een heel stuk minder zo.

Dat maar accepteren, of misschien tv iets hoger als het einde van mn hoekbank en de kussens ervan in het beeld zitten. Kantelen kan 'ie een paar graden, dus misschien is dat een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
Twam schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 12:54:
[...]

Tenzij beton, zeg ik: rustig met goed boortje in de eenvoudige boorstand, met ongeveer de draaisnelheid die op de verpakking van je boortje staat. Geduld lijkt langer te duren, maar het kost heel veel tijd en geld om dingen te fixen die je door ongeduld even snel beschadigt :+
Deze bij die boorhamer inbegrepen, alleen niet echt een duidelijke aanwijzing wat de draaisnelheid moet zijn. Bij onwetendheid gewoon rust en kalmte toepassen, dan kom je er wel 8)

Verder dank voor uitleg... toch handig om enige klus-kennis te beschikken. Dat continue van anderen afhankelijk zijn kent ook zn grenzen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baha
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-05 13:51
Heb een gelijkaardige zwenkarm (trek die wel nooit volledig uit), opgehangen met 6x 10x100 pluggen, ook van fischer, maar de meegeleverde schroeven vervangen door gepaste (7mm) houtdraadbouten, om van die verzonken kop af te zijn. Ik denk dat die 80mm ook wel voldoet, 10mm is zwaar overkill, maar ik had ze liggen.

Extra voordeel van meer dan het minimum aantal bevestigingen te gebruiken: als er eentje toch niet 100% lijkt, kan je nog steeds "vertrouwen" dat de rest het wel stevig houdt.
  • Boor rustig (zonder hameren), zeker in het begin
  • Wanneer je door het gipswerk bent en een stukje in de muur, en je raakt niet dieper, dan switch je naar boren+kloppen, om makkelijk door een harder stuk te komen. Maakt even veel herrie, maar beter 5sec veel lawaai, dan 5 minuten minder lawaai, omdat je niet durft te kloppen.
  • Mocht er een plug dol draaien als je de schroef er in steekt (beetje gezwabberd bij boren oid), hou dan wat tandenstokers/lucifers/elastiekjes bij de hand, om het gat te versmallen. Je wilt de plug enkel voorlopig stug houden bij het buitenste uiteinde, zodat de schroef er diep genoeg in kan gedraaid worden om het geheel dieper stevig te verankeren. Het lijkt wat prutswerk, maar het is wel een lapmiddel dat kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knakker2
Helemaal vergeten even nog het resultaat te delen, wel zo netjes gezien ik dankzij alle users hier het zelf heb weten te doen

Boren ging makkelijk. dikke cm diep van dat gips spul, maar daarna lekker hârd en moest dan ook halverwege de klopfunctie aangooien. 6 gaten waarvan 1 wat minder mooi (linksonder) en een beetje scheef er in zit.

Beetje een suf foutje gemaakt door meegeleverd waterpas - dingetje op de beugel aan de muur te gebruiken / af te lezen ipv deze op de plaat waar de tv aan bevestigd wordt waardoor de TV - wanneer plat aan de muur - een paar graden scheef hangt. Echter, wanneer ik de TV er uit trek en richting daar waar ik zit trek en 90 graden mijn richting op draai hangt ie 100% waterpas. Beetje vreemd, maar verder geen last van, ook niet als je als je goed kijkt ziet dat ie een tikkie scheef hangt. Gelukkig kijk ik allleen uitgeklapt tv en doet het me verder niets.

Hangt mooi volle 90cm naar buiten toe en zit goed vast.

Dank nogmaals :D
Pagina: 1