Beste Tweakers,
Graag jullie expertise op het volgende.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC wordt puur voor gamen gebruikt. WoW Classic/DayZ/CoD/Battlefield/En meer?
Het zal voornamelijk WoW en DayZ in het begin zijn, maar ik sluit niet uit dat ik CoD/Battlefield oppak en/of andere spellen ga spelen. Dit alles op een beeldscherm van 1080p75. Dat is voor nu, in de toekomst zou ik wel een upgrade naar 1080p120 of 1440p60 willen maken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen absolute max prijs, gaat vooral om bang for buck voor 1080p en toekomstgerichtheid.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis, headset is aanwezig. Evenals de volgende producten die 2e hands of met tijdelijke deals zijn gekocht:
De rest moet nog gekocht worden, er zijn geen componenten van een vorig systeem. Voor de voeding zat ik te denken aan het volgende:
Zou voldoende moeten zijn voor het systeem met de videokaarten die ik op het oog heb. Dat de voeding niet modulair is, is voor mij geen probleem, het is toch een dichte kast waar ruimte in zit om kabels weg te frommelen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De videokaart ga ik 2e hands aanschaffen en probeer te mikken op een RX 5700 XT of iets vergelijkbaars van generaties erna. (RTX 2070(Super), 6600XT, 6650XT, RTX3060).
Hierbij heb ik een AM4 of AM5 lijstje in gedachten.
AM4:
AM5:
De AM4 lijst is beduidend goedkoper. Op basis van dit filmpje (YouTube: Ryzen 5 7500F vs Ryzen 5 5600X - Test in 10 Games) is de 5600 wel langzamer dan de 7500F, echter is mijn vraag hoeveel dit uit zal maken bij mijn mogelijke keuze aan videokaarten (benchmark is met een 4090). AM5 heeft als voordeel dat het toekomstbestendiger is qua upgraden. Het moederbord en werkgeheugen kan ik dan nog behouden. Wat is wijsheid in deze? Is het de ongeveer 165 euro extra waard voor (mogelijk) iets meer performance en toekomstbestendigheid?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de energie uit mijn eigen portemonnee wordt betaald is enige blik op energiezuinigheid gewenst. Echter hoeft dit ook niet door te slaan voor een paar wattages. Geluid is geen probleem. WiFi is benodigd op moederbord of via een module. Ik heb ook gekeken naar een PCIe wifi module, echter is dat ongeveer maar een 10tje goedkoper en kan het in de weg zitten bij een videokaart met een micro-ATX moederbord.
Ga je overklokken?
Afhankelijk of het benodigd is/extra prestaties oplevert ga ik overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag een kritische blik op mijn gedachtegangen en lijstjes.
Graag jullie expertise op het volgende.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
PC wordt puur voor gamen gebruikt. WoW Classic/DayZ/CoD/Battlefield/En meer?
Het zal voornamelijk WoW en DayZ in het begin zijn, maar ik sluit niet uit dat ik CoD/Battlefield oppak en/of andere spellen ga spelen. Dit alles op een beeldscherm van 1080p75. Dat is voor nu, in de toekomst zou ik wel een upgrade naar 1080p120 of 1440p60 willen maken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Er is geen absolute max prijs, gaat vooral om bang for buck voor 1080p en toekomstgerichtheid.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Monitor, toetsenbord, muis, headset is aanwezig. Evenals de volgende producten die 2e hands of met tijdelijke deals zijn gekocht:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Behuizingen | be quiet! Pure Base 500 Zwart | € 71,07 | € 71,07 |
| 1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 38,- | € 38,- |
| 1 | Solid state drives | WD Black SN770 1TB | € 57,31 | € 57,31 |
| Totaal | € 166,38 | |||
De rest moet nog gekocht worden, er zijn geen componenten van een vorig systeem. Voor de voeding zat ik te denken aan het volgende:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Voedingen | Seasonic G12 GC-550 | € 65,99 | € 65,99 |
| Totaal | € 65,99 | |||
Zou voldoende moeten zijn voor het systeem met de videokaarten die ik op het oog heb. Dat de voeding niet modulair is, is voor mij geen probleem, het is toch een dichte kast waar ruimte in zit om kabels weg te frommelen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De videokaart ga ik 2e hands aanschaffen en probeer te mikken op een RX 5700 XT of iets vergelijkbaars van generaties erna. (RTX 2070(Super), 6600XT, 6650XT, RTX3060).
Hierbij heb ik een AM4 of AM5 lijstje in gedachten.
AM4:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600 Tray | € 128,- | € 128,- |
| 1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B550M-E WIFI | € 115,90 | € 115,90 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS | € 59,90 | € 59,90 |
| Totaal | € 303,80 | |||
AM5:
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500F Tray | € 212,55 | € 212,55 |
| 1 | Moederborden | MSI PRO B650M-A WIFI | € 161,10 | € 161,10 |
| 1 | Geheugen intern | Patriot Viper Venom PVV532G600C36K | € 95,03 | € 95,03 |
| Totaal | € 468,68 | |||
De AM4 lijst is beduidend goedkoper. Op basis van dit filmpje (YouTube: Ryzen 5 7500F vs Ryzen 5 5600X - Test in 10 Games) is de 5600 wel langzamer dan de 7500F, echter is mijn vraag hoeveel dit uit zal maken bij mijn mogelijke keuze aan videokaarten (benchmark is met een 4090). AM5 heeft als voordeel dat het toekomstbestendiger is qua upgraden. Het moederbord en werkgeheugen kan ik dan nog behouden. Wat is wijsheid in deze? Is het de ongeveer 165 euro extra waard voor (mogelijk) iets meer performance en toekomstbestendigheid?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Aangezien de energie uit mijn eigen portemonnee wordt betaald is enige blik op energiezuinigheid gewenst. Echter hoeft dit ook niet door te slaan voor een paar wattages. Geluid is geen probleem. WiFi is benodigd op moederbord of via een module. Ik heb ook gekeken naar een PCIe wifi module, echter is dat ongeveer maar een 10tje goedkoper en kan het in de weg zitten bij een videokaart met een micro-ATX moederbord.
Ga je overklokken?
Afhankelijk of het benodigd is/extra prestaties oplevert ga ik overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Graag een kritische blik op mijn gedachtegangen en lijstjes.