[Philips Hue] Consumenten initiatieven tegen Philips

Pagina: 1
Acties:

• nemesis1782
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-09-2024
Hi,

zoals vele van jullie wel weten worden de Philips Hue apparated binnen kort gebricked tenzij je openstaat je eigen privacy en veiligheid in te perken. Dit uiteraard in de moderne stijl door te liegen en te zeggen dat dit belangrijk is om veilig te blijven, terwijl het tegenovergestelde waar is.

Ik ben benieuwd wat consumenten hier mee kunnen want het moet een keer klaar zijn met alle leugens en bedrog van grote organisaties.

Vandaag zijn het de philips lapmen, morgen is het een ander apparaat dat updates over the air kan ontvangen. Puur omwille van het vergaren van that juici data.

De vragen zijn wat kan een consument, met technische kennis en een allergie voor bullshit, hiermee? Zijn er andere die klaar zijn met hoe dit soort shit in onze maatschappij werkt en inzien dat marktwerking niet werkt?

Greetz,

Davy

Verwijderd

nemesis1782 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:51:
De vragen zijn wat kan een consument, met technische kennis en een allergie voor bullshit, hiermee?
En consumenten die een allergie hebben voor de overdreven BS die jij hier neerzet, waar kunnen die terrecht? ;)

• nemesis1782
Verwijderd schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

En consumenten die een allergie hebben voor de overdreven BS die jij hier neerzet, waar kunnen die terrecht? ;)
Een opleiding? Maar vertel wat is inaccuraat aan wat ik beschreven heb?

Ik neem aan dat je je standpunt kunt verdedigen.

[ Voor 18% gewijzigd door nemesis1782 op 10-10-2023 11:08 ]

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
@nemesis1782 dat geldt voor jou ook. Kan je aangeven waar staat dat je apparaat gebricked wordt, of welke aspecten van je privacy en veiligheid je moet inleveren?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:53

Dido

heforshe

nemesis1782 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:05:
Het zou wellicht interessant zijn als jij daarmee begint, want je doet nogal boude uitspraken in je TS, maar ik kan geen grammetje onderbouwing vinden.

Dan kun je anderen wel dom gaan noemen (ok, onopgeleid), maar het is wellicht een stuk constructiever als je zelf die missende informatie dan even oplepelt, inclusief bronnen?

Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar de toon van je bericht doet me vermoeden dat het een knee-jerk-paniekreactie betreft die ik allerminst serieus kan nemen ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Dido op 10-10-2023 15:41 ]

Wat betekent mijn avatar?

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-11 18:07
Hi,

zoals vele van jullie wel weten worden de Philips Hue apparated binnen kort gebricked tenzij je openstaat je eigen privacy en veiligheid in te perken. Dit uiteraard in de moderne stijl door te liegen en te zeggen dat dit belangrijk is om veilig te blijven, terwijl het tegenovergestelde waar is.

Ik ben benieuwd wat consumenten hier mee kunnen want het moet een keer klaar zijn met alle leugens en bedrog van grote organisaties.

Vandaag zijn het de philips lapmen, morgen is het een ander apparaat dat updates over the air kan ontvangen. Puur omwille van het vergaren van that juici data.

De vragen zijn wat kan een consument, met technische kennis en een allergie voor bullshit, hiermee? Zijn er andere die klaar zijn met hoe dit soort shit in onze maatschappij werkt en inzien dat marktwerking niet werkt?

Greetz,

Davy
Kort antwoord, spul niet kopen als je geen data wil delen.

Voor de rest je kan 1 malig een account aanmaken en daarna internet afkoppelen van de hue. Dan kan je het blijven gebruiken. Als je updates wil uitvoeren, dan kan je dat doen door internet tijdelijk erop te zetten.

• nemesis1782
corporalnl schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:45:
[...]

Kort antwoord, spul niet kopen als je geen data wil delen.

Voor de rest je kan 1 malig een account aanmaken en daarna internet afkoppelen van de hue. Dan kan je het blijven gebruiken. Als je updates wil uitvoeren, dan kan je dat doen door internet tijdelijk erop te zetten.
Ow als dit alleen voor nieuwe spullen zou gelden no problem!

Dat is echter niet het geval. Ik zoals velen heb een bestaande installatie. Dus ze maken een bestaand product bewust stuk.

• nemesis1782
Dido schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:40:
[...]

Het zou wellicht interessant zijn als jij daarmee begint, want je doet nogal boude uitspraken in je TS, maar ik kan geen grammetje onderbouwing vinden.

Dan kun je anderen wel dom gaan noemen (ok, onopgeleid), maar het is wellicht een stuk constructiever als je zelf die missende informatie dan even oplepelt, inclusief bronnen?

Ik heb geen idee waar je het over hebt, maar de toon van je bericht doet me vermoeden dat het een knee-jerk-paniekreactie betreft die ik allerminst serieus kan nemen ;)
Ze passen retro actief een bestaand werkend product retro actief aan? Welk deel van het argument begrijp je niet?

Dat argument staat overigens ook in het eerste bericht. Dat Philips hiermee weg komt is een op zijn zorg wekkende ontwikkeling ;)

Ik had overigens verwacht dat de meeste op Tweakers hiervan op de hoogte zouden zijn. Ik zal morgen wat bronnen toevoegen. Iedere Hue gebruiker zal dit overigens weten wanthet staat immers boven in de app.

[ Voor 18% gewijzigd door nemesis1782 op 10-10-2023 20:40 ]

• nemesis1782
Archer_VC10 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:35:
@nemesis1782 dat geldt voor jou ook. Kan je aangeven waar staat dat je apparaat gebricked wordt, of welke aspecten van je privacy en veiligheid je moet inleveren?
Zal ik morgen toevoegen. Had verwacht dat de meesten hier om eerlijk te zijn op de hoogte van zouden zijn in dit forum.

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
nemesis1782 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:05:
[...]

Een opleiding? Maar vertel wat is inaccuraat aan wat ik beschreven heb?

Nou nou, je bent wel een beetje snel aan het generaliseren… als je nou eerst eens begint met actie ondernemen tegen Signify, het bedrijf dat de lampen maakt en daarmee ook de infrastructuur ontwikkeld, dan heb je in ieder geval het juiste bedrijf te pakken ;)

per aspera ad astra

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:18
nemesis1782 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:35:
[...]

Ze passen retro actief een bestaand werkend product retro actief aan? Welk deel van het argument begrijp je niet?
Waarbij je even negeert dat Hue (de bridge dan) bedoeld is om aan internet te hangen, iets wat ook voor deze wijziging volgens mij vrij duidelijk was. Er stond ook voor deze wijziging al duidelijk in de handleidingen, danwel de app, dat je een Hue account nodig had voor specifieke functionaliteit. Je hebt de mogelijkheid gehad om het apparaat te gebruiken op een manier waarvoor het eigenlijk niet bedoeld is, maar nu dat aangepast wordt (wat netjes van te voren wordt aangekondigd) maken ze iets stuk? Ik vind het een interessante stelling. De mooiste optie die je als klant natuurlijk altijd hebt is 'vote with your feet'. Kies een andere oplossing en kijk maar of Signify/Philips dat erg vind.

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-11 18:07
nemesis1782 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:33:
[...]

Ow als dit alleen voor nieuwe spullen zou gelden no problem!

Dat is echter niet het geval. Ik zoals velen heb een bestaande installatie. Dus ze maken een bestaand product bewust stuk.
Wat is er stuk dan? Het werkt toch gewoon nog? Dat jij er voor kiest om niet een account aan te maken dat is dan toch jou keuze? Je kan ook een email adres aanmaken puur voor hue als je het niet vertrouwt?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

[...]
Ik had overigens verwacht dat de meeste op Tweakers hiervan op de hoogte zouden zijn.
Er is al uitgebreid over gesproken, bijvoorbeeld hier
review: Mag Hue een account verplichten? - Arnoud Engelfriet over wijziging v..., nieuws: Signify gaat account verplichten voor aansturen van Hue-apparaten en [Philips Hue] Ervaringen & discussie - Deel 4. Om de discussie hier nog een keer te gaan voeren lijkt me niet echt productief?

Verder snap ik niet zo goed wat je nou precies wil met dit topic. Zoek je een technische manier om je Hue spullen te gebruiken zonder bridge/account? Of stel je een initiatief voor, zo ja welk initiatief? Of wil je weten hoe het juridisch zit? Dat laatste lijkt je beantwoord in het artikel van Arnoud Engelfriet.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 00:02 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 06:45

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoewel ik het eens ben met de strekking van je antwoord als reactie op dat van TS.

Vindt ik het alsnog niet wenselijk dat een partij na het verkrijgen van een significant marktaandeel wisselt naar een 'account verplicht' model.

Zeker als ze steeds 'veiligheid en privacy' gooien als argument en bij het registreren alle veldjes met prive informatie niet-optioneel maken...
Wat je kan doen is simpelweg een alternatief kiezen waar je wel vertrouwen in hebt. Of de inbreuk in privacy limiteren / alles lokaal aansturen en geen internetverbinding toestaan.

Kiezen voor professionele systemen of juist zelfbouw, maar zo min mogelijk de consumentenmarkt op.

En ja, ik ben ook klaar met dit soort dingen, echter kun je je energie beter stoppen in jezelf onafhankelijk maken dan in de woede op de partijen die jouw proberen 'te binden'.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:47

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Accretion schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 06:43:
[...]

Hoewel ik het eens ben met de strekking van je antwoord als reactie op dat van TS.

Vindt ik het alsnog niet wenselijk dat een partij na het verkrijgen van een significant marktaandeel wisselt naar een 'account verplicht' model.
Dat snap ik goed. Ik weet alleen niet of het handig om hoe hier met elkaar opnieuw het ongenoegen te uiten als zowel de frontpage als het Hue-topic er al vol mee staan :)

Nog een kleine inhoudelijke reactie van mij op de TS:
Vandaag zijn het de philips lapmen
Ik zou willen stellen dat het gaat om de Hue bridge; de lampen zelf vergen geen account en kun je zonder account prima blijven gebruiken met third-party bridges (all dan niet open-source oplossingen zoals ZHA of Z2M. Ook de directe zigbee-bindings tussen bijvoorbeeld een dimmer-knop of bewegingssensor en lampen werken zonder account (en Hue-bridge)

Ik heb op dit moment 85 zigbee-devices in huis, waarvan 10 Hue-devices. Werkt top zonder Hue-bridge.
De vragen zijn wat kan een consument, met technische kennis (..) hiermee?
Iets anders gebruiken dan de Hue-bridge, dus. Voor meer info verwijs ik wederom naar het Hue-topic of de frontpage waar al tig alternatieven gedeeld zijn :)

[ Voor 3% gewijzigd door Gizz op 11-10-2023 08:34 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-11 13:53

Dido

heforshe

En het is jou te veel moeite om dan even te vertellen wat er aangepast wordt?
Dat argument staat overigens ook in het eerste bericht. Dat Philips hiermee weg komt is een op zijn zorg wekkende ontwikkeling ;)
Je verdomt te vertellen waar je het over hebt, en je doet dat nog steeds niet. Je denkt dat je argumenten geeft, maar je bent heel verontwaardigd over iets zonder dat je zegt wat er nou allemaal an de hand is.
Ik had overigens verwacht dat de meeste op Tweakers hiervan op de hoogte zouden zijn. Ik zal morgen wat bronnen toevoegen. Iedere Hue gebruiker zal dit overigens weten wanthet staat immers boven in de app.
Je weet wat ze zeggen over aannames? Dat is hiermee weer eens bewezen.

Ten eerste ben ik Hue-gebruiker, maar ik open de app zo goed als nooit omdat ik Google Home gebruik. Ik open net de app, en ik zie echt niet 1-2-3 wat er nou opeens zo ontzettend erg is aan de nieuwe voorwaarden.

Ten tweede open je een topic op een forum waar best een hoop gebruikers zitten die nauwelijks op de frontpage komen, en die dus prima het nieuws ook daar gemist kunnen hebben.

Goed, uit andere reacties (van mensen die kennelijk toevallig wel wisten waarom jouw bloeddruk door het dak ging) begrijp ik ondertussen dat je helemaal over de zeik bent omdat je een account aan moet maken als je een Hue bridge wilt gebruiken.
Bricken van apparaten is populistische nonsens van het niveau samenzweringstheorie.

Waarmee dus de informatie uit je startpost aangetoond onjuist is, en de allereerste reactie op je startpost een boel hout snijdt.

Ik begrijp dat we zuinig moeten zijn met onze privacy, aan de andere kant is er een constante afweging tussen beveiliging en gebruiksgemak. Ik kan 300 sloten op mijn voordeur zetten, dat is goed voor de veiligheid, maar ff-ing onwerkbaar als ik even een vuilniszak weg wil gooien.

Ik heb recent een camera opgehangen om te kunnen volgen wat onze pup doet als wij niet thuis zijn, en dat zou niet mogelijk zijn als ik de camerabeelden niet via internet zou kunnen bekijken. Ik ben blij dat ik daarvoor een (goed beveiligd) account moet hebben, zodat niet elke onverlaat mee kan gluren in mijn woonkamer.

Als je geen accounts aan wilt maken, prima. Maar accepteer gewoon dat niet iedereen zo paranoide is, en vraag jezelf af waarom je een toipic aanmaakt op Tweakers, waarvoor je ook een account hebt moeten aanmaken ;)

Wat betekent mijn avatar?

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:44
Philips heeft hier toch ook niets meer te maken? Anders dan dat ze hun naam in licentie hebben gegeven aan Signify? Ik dacht dat Philips daar al ergens in 2019 ofzo volledig uitgestapt was.

• nemesis1782
Dennism schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 13:17:
Philips heeft hier toch ook niets meer te maken? Anders dan dat ze hun naam in licentie hebben gegeven aan Signify? Ik dacht dat Philips daar al ergens in 2019 ofzo volledig uitgestapt was.
Dat kan. Ik heb niet opgezocht van wie het product daadwerkelijk is.

• Dennism
Dat lijkt me mogelijk wel een belangrijke stap in het proces om een consumenten initiatief te starten, mogelijk zelfs hetgeen je het beste het eerst kan doen. Je zou maar de verkeerde partij 'aanklagen'.

• nemesis1782
Dennism schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:48:
Dat lijkt me mogelijk wel een belangrijke stap in het proces om een consumenten initiatief te starten, mogelijk zelfs hetgeen je het beste het eerst kan doen. Je zou maar de verkeerde partij 'aanklagen'.
Hue is hernoemd naar Signify NV van Philips NV. Daarnaast is het niet heel erg noodzakelijk wie de uiteindelijke eigenaar is alleen dat het nu Signify NV is, wat nog steeds hetzelfde bedrijf is.

Ik ga ervan uit dat Philips nog steeds een aandeel zel hebben gezien de naam Philips behouden blijft. Dat is echter irrelevant.

• nemesis1782
Gezien de ver uit een lopende reacties waarvan er eigenlijk maar 1 on topic is. Heb ik besloten het hierbij te laten.

Voor iedereen die een nuttige toevoeging geleverd heeft bedankt, helaas zijn ze op een hand te tellen.

• Dennism
nemesis1782 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

Ik ga ervan uit dat Philips nog steeds een aandeel zel hebben gezien de naam Philips behouden blijft. Dat is echter irrelevant.
Dat is dan, zoals ik al aangaf, een foutieve aanname als je de website van Philips mag geloven, waardoor het ook zo raar is om over Philips te spreken op de openingspost. Zie ook: https://www.philips.com/c...ately_EUR_357_million.pdf

Dat Signify de rechten heeft om de Philips naam te mogen voeren heeft bedongen (mogelijk slechts voor een paar jaar, dat durf ik zo niet te zeggen, maar is niet heel ongebruikelijk), betekent niet dat Philips ook nog een (meerderheids) belang heeft in Signify.

De openingspost komt zo niet heel doordacht over.

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-11 10:05

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Ninety percent of everything is crap.

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 29-10 19:49
nemesis1782 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:51:Ik ben benieuwd wat consumenten hier mee kunnen want het moet een keer klaar zijn met alle leugens en bedrog van grote organisaties.
In het artikel dat nu.nl hierover vandaag heeft geplaatst is volkomen duidelijk waarom Signify hier mee komt. Het gaat Signify om het identificeren van de gebruiker: "Tot nu toe werd de eigenaar van het Hue-systeem geïdentificeerd op basis van de nabijheid van een Philips Hue-apparaat. Bijvoorbeeld door hem of haar tijdens de installatie op de knop van de Bridge te laten drukken", legt woordvoerder Dominique Zaman uit. "Wij zien echter de noodzaak om dit proces veiliger te maken." Daarom wordt het binnenkort verplicht om een account aan te maken, vervolgt Zaman. "Daarmee kunnen we de eigenaar van het Hue-systeem op een veilige en betrouwbare manier identificeren.". Uiteraard kan dit al snel leiden tot het introduceren van abonnementen of het willekeurig op afstand uitschakelen van produkten.

Aan de consument die niet mee wil werken aan de behoefte van dit bedrijf om gebruikers te willen 'identificeren': koop gewoon geen spul van Philips Hue, kies eventueel voor een concurrent die dergelijke praktijken er niet op nahoudt of, nog beter, maak voor verlichting gewoon gebruik van de analoge schakelaar in de muur. Dat laatste scheelt ook nog weer eens een hoop geld. Voor degenen die al spul van Philips Hue hebben gekocht is het wat lastiger. Aan de ene kant bestaat de wettelijke minumumeis van art 7:17 BW en aan de andere kant zijn er de algemene voorwaarden waarin staat dat "The Services may require that you have a user account in order to use the Services.". Een uitgebreide verhandeling van Arnout Engelfriet is hier te vinden. De wettelijke minimumeis staat m.i. helemaal los van de vermeende noodzaak om te 'identificeren'.

Het kan zinvol zijn voor bestaande gebruikers om te zien welke algemene voorwaarden aan hen zijn verstrekt bij aankoop. dit voor zover deze al zijn verstrekt. Zijn ze niet of niet rechtsgeldig verstrekt, dan zijn ze uiteraard ook niet van toepassing. Wie desondanks toch spul van Philips Hue wil kopen: laat voorafgaand aan de koop in de winkel of bij de klantenservice uitleggen aan welke (algemene) voorwaarden moet worden voldaan voor het gebruik ervan.
Pagina: 1