Vloerkeuze voor nieuwbouw met vloerverwarming en warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 02-06 20:08
Volgend jaar verhuizen we naar een nieuwbouwhuis met vloerverwarming en een warmtepomp, wat betekent dat we een lage verwarmingstemperatuur hebben. We zijn nog steeds niet zeker wat we op de vloeren moeten leggen. We willen PVC vermijden vanwege mogelijke gezondheidsrisico's van plastic.

Op de eerste en tweede verdieping overwegen we laminaat, maar op de begane grond twijfelen we tussen keramische tegels en laminaat. Mijn vrouw denkt dat keramiek te koud kan zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je goede opties voor laminaat aanbevelen die geschikt zijn voor vloerverwarming?
De bouwer heeft aangegeven dat we een Rc Waarde < 0.09 moeten hanteren.

Bedankt voor jullie mening en suggesties!

[ Voor 5% gewijzigd door raduf op 09-10-2023 21:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 11:51
Tegels zullen in de wintermaanden juist warmer aanvoelen omdat de warmtepomp dan actief is en in de zomer worden ze lekker koel (als je ook nog eens vloerkoeling hebt). Mocht ik het geld hebben, dan liet ik overal tegels plaatsen nu in mijn huis.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:53
Ik kan je aanraden te kijken naar Linoleum/marmoleum. Heerlijke vloer, natuurlijk materiaal, geleidt je warmte goed, zacht aan je voeten, in allerlei kleuren en designs te verkrijgen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Wij hebben keramisch parket, en we lopen erg vaak op blote voeten (of kousen, maar door het ruwe oppervlak van de tegels slijten die wel wat sneller; voordeel is wel dat je bij natte vloer niet uitglijd). Zoals hierboven gezegd "warm" in de winter (voelt niet als heet, maar gewoon confortabel); en koel in de zomer (zonder koeling weliswaar).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02-06 16:04
We hebben thuis Keramisch parket op de benedenverdieping. Ideale vloer moet ik zeggen zeker in combinatie met vloerkoeling/vloerverwarming.

Op de verdiepingen hebben we laminaat. En dat werkt ook prima, alleen op de ouderslaapkamer hebben we vloerbedekking en dat gaat ook prima (maar moet je wat meer stofzuigen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Keramische vloer geleidt de warmte beter en zou ik zeker boven laminaat verkiezen. Maar ik zou PVC toch nog eens meenemen in de vergelijking, want ik denk vooral dat je angst niet gegrond is wat betreft gezondheidsrisico’s.

Keramische tegels gaan niet te koud zijn met vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Tegels zijn inderdaad koud. Als de warmtepomp aanstaat zal het wel meevallen, maar de warmtepomp staat niet altijd aan en er is een lange periode in het jaar dat er weinig behoefte is aan verwarming maar de tegels toch koud zullen aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MarcoC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:13:
Tegels zijn inderdaad koud. Als de warmtepomp aanstaat zal het wel meevallen, maar de warmtepomp staat niet altijd aan en er is een lange periode in het jaar dat er weinig behoefte is aan verwarming maar de tegels toch koud zullen aanvoelen.
Een warmtepomp staat juist bijna altijd aan. In de zomer vind je het vaak fijn dat de vloer lekker koel is en zullen de tegels gewenst lekker koel zijn en zul je dit waarschijnlijk als fijn ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:17:
[...]

Een warmtepomp staat juist bijna altijd aan. In de zomer vind je het vaak fijn dat de vloer lekker koel is en zullen de tegels gewenst lekker koel zijn en zul je dit waarschijnlijk als fijn ervaren.
Een warmtepomp staat niet aan als er geen warmtevraag is, dan zullen de tegels koud zijn. En koude tegels zijn oncomfortabel, behalve als het heel warm is (klein gedeelte van het jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MarcoC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Een warmtepomp staat niet aan als er geen warmtevraag is, dan zullen de tegels koud zijn. En koude tegels zijn oncomfortabel, behalve als het heel warm is (klein gedeelte van het jaar).
maar door de zeer lage stooktemperatuur is die warmtevraag er juist heel vaak en zo blijft de temperatuur constant. Daarnaast zal de vloer heel lang op temperatuur blijven en maar heel langzaam afkoelen en worden de tegels dus nooit echt koud, omdat de warmtevraag alweer inspringt.

Dus ben het niet met je eens en heb jaren gebruikerservaring. Getypt met de voetjes op de keramische mosategels :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:58
Hier ook een nieuwbouwhuis en heb voor dezelfde vraag gestaan. Uiteindelijk zijn wij beneden van hout gegaan, boven laminaat.

Op dit moment van het jaar (oktober, en vorig jaar ook nog begin november) is er bijvoorbeeld nog veel warmte in het huis gebufferd en is het nog zo'n 21.5 graden. Hierdoor staat de warmtepomp nog niet aan. Ik verwacht dat een tegelvloer dan vrij koud aan zou voelen, maar ik heb er dus geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:27:
[...]

maar door de zeer lage stooktemperatuur is die warmtevraag er juist heel vaak en zo blijft de temperatuur constant. Daarnaast zal de vloer heel lang op temperatuur blijven en maar heel langzaam afkoelen en worden de tegels dus nooit echt koud, omdat de warmtevraag alweer inspringt.

Dus ben het niet met je eens en heb jaren gebruikerservaring. Getypt met de voetjes op de keramische mosategels :)
In de winter zal dat kloppen, maar de afgelopen maand is mijn verwarming (en ik gok ook jouw verwarming) 0x aangeweest, maar toch heb ik dan geen zin in koude tegels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

MarcoC schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:30:
[...]
In de winter zal dat kloppen, maar de afgelopen maand is mijn verwarming (en ik gok ook jouw verwarming) 0x aangeweest, maar toch heb ik dan geen zin in koude tegels.
Klopt, en dat komt door de temperatuur buiten en binnen, die ruim 20 graden is gebleven waardoor de tegels dus niet zo koud aanvoelen en je geen koude voeten krijgt. En dat laatste is natuurlijk best onderhevig aan persoonlijke ervaring, maar juist als de ruimtes warmer zijn worden je extremiteiten ook minder snel koud.

Daar verschillen we dus van ervaring misschien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Nu online
Hann1BaL schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:32:
[...]

Klopt, en dat komt door de temperatuur buiten en binnen, die ruim 20 graden is gebleven waardoor de tegels dus niet zo koud aanvoelen en je geen koude voeten krijgt. En dat laatste is natuurlijk best onderhevig aan persoonlijke ervaring, maar juist als de ruimtes warmer zijn worden je extremiteiten ook minder snel koud.

Daar verschillen we dus van ervaring misschien :)
Het zal ook subjectief zijn, ik zit as we speak met pantoffels aan :P .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:14

DropjesLover

Dit dus ->

Keramisch parket _/-\o_
De look van hout / laminaat (inclusief lichte houtstructuur) maar verder de voordelen (warmte/koelte, warmtepomp-efficientie, duurzaamheid/niet-slijtbaarheid) van tegels.

Wij hebben het sinds 1,5 jaar thuis en zijn erg tevreden.
Wel lopen wij sowieso binnen op sloffen.

[ Voor 20% gewijzigd door DropjesLover op 10-10-2023 11:37 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:38

mvds

Totally awesome!

Als het gaat om een lage temperatuur vloerverwarming (en die kans is groot) dan zal de vloer nooit warm aanvoelen. Het water wat door de vloer gaat is hooguit 25 graden en dat voelt voor ons lichaam niet warm aan, dat is bij normale vloerverwarming wel, omdat het water wat dan door de vloer stroomt veel warmer is.

Ik heb door het hele huis een houten vloer liggen. En ik moet zomers en swinters sloffen aandoen omdat ik anders koude voeten krijg. Ik denk dat dat bij tegels nog erger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 10:57
Ik weet niet of het een cultuurdingetje is maar hier in WVL kan ik niet direct iemand in mijn omgeving bedenken, die niet op sloffen rondloopt.
Ik woon nu in een oude jaren 30 woning (geen vloerisolatie, geen vloerverwarming, keramische tegels) en heb nog nooit koude voeten gehad want sloffen :)

Op je blote voeten of kousen hangt er toch om de haverklap kruimels of ander vuil aan je voeten? Of ben ik de enige die niet iedere dag loopt te stofzuigen? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
nightgold schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:45:
Ik weet niet of het een cultuurdingetje is maar hier in WVL kan ik niet direct iemand in mijn omgeving bedenken, die niet op sloffen rondloopt.
Ik woon nu in een oude jaren 30 woning (geen vloerisolatie, geen vloerverwarming, keramische tegels) en heb nog nooit koude voeten gehad want sloffen :)

Op je blote voeten of kousen hangt er toch om de haverklap kruimels of ander vuil aan je voeten? Of ben ik de enige die niet iedere dag loopt te stofzuigen? :+
Ik heb nooit schoenen of sloffen aan in huis, altijd blote voeten of sokken, als je het niet op de grond gooit plakt het ook niet aan je voeten he ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan292
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-03 14:02
Een maat van mij heeft een gietvloer, werkt erg goed met zijn vloerverwarming en verkoeling. ziet er ook nog eens mooi uit. Heeft ook niet de "koude look" van tegels. Zo'n vloer is dus direct verbonden aan de massa die verwarmd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
mvds schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:38:
Als het gaat om een lage temperatuur vloerverwarming (en die kans is groot) dan zal de vloer nooit warm aanvoelen. Het water wat door de vloer gaat is hooguit 25 graden en dat voelt voor ons lichaam niet warm aan, dat is bij normale vloerverwarming wel, omdat het water wat dan door de vloer stroomt veel warmer is....
Een typische retourtemperatuur van de vloer, is 2°C boven de gewenste kamertemperatuur, bij een normale vloerverwarming.
In de oertijd waren er vloerverwarmingen die veel warmer gingen, in die tijd werd het enkelglas en kieren en spleten gebruikt als continue ventilatie; maar dat had enorme nadelen (spataders, risico vermijd je door altijd onder 28°C vloertemperatuur te blijven, das dicht bij je 25°C) dus wordt niet meer gebruikt.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57
raduf schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:15:
We willen PVC vermijden vanwege mogelijke gezondheidsrisico's van plastic.

Op de eerste en tweede verdieping overwegen we laminaat, maar op de begane grond twijfelen we tussen keramische tegels en laminaat.
Dussss.... Je hebt een huis dat vol is gespoten met PUR schuim en vol PIR platen zit. Dan wil je liever geen PVC vloer vanwegen het feit dat het kunststof is, om vervolgens laminaat niet uit te sluiten. Waar denk jij dat de toplaag van laminaat van gemaakt is? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
t14wo schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 12:40:
[...]
Dussss.... Je hebt een huis dat vol is gespoten met PUR schuim en vol PIR platen zit. Dan wil je liever geen PVC vloer vanwegen het feit dat het kunststof is, om vervolgens laminaat niet uit te sluiten. Waar denk jij dat de toplaag van laminaat van gemaakt is? :)
Ja veel mensen zijn in de veronderstelling dat laminaat enkel bestaat uit samengeperst hout en dus heel natuurlijk is, maar vergeten dat de top- en onderlaag zeer vaak uit melaminekunststof bestaat. De kunststof toplaag maakt het kort waterbestending en biedt krasbescherming, terwijl de kunststof onderlaag vocht moet weren.

Voor 0 plastic ben je overgeleverd aan (keramische) tegels, linoleum of een echt houten vloer. Bepaalde gietvloeren of een betonvloer met 'natuurlijke' coating is ook een optie.

[ Voor 10% gewijzigd door stin00 op 10-10-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Bedankt allemaal voor de bijdragen en de discussie! Ik verwachtte dat sommigen zouden zeggen dat de tegels warm aanvoelen vanwege vloerverwarming, maar zoals @MarcoC al zei, de warmtepomp staat niet altijd aan. Dus in de lente- en herfstmaanden verwacht ik dat de tegels (te) koud zullen zijn!? Maar nogmaals, ik heb hier geen ervaring mee.

Ik heb onlangs de Corepel ontdekt. Bij Aanhuis Rotterdam zeiden ze dat het een zeer nieuw product is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mijn enige zorg bij keramisch parket is het geluid - het kan behoorlijk lawaaiig zijn en het geluid binnenin lijkt op een echo. En als je iets laat vallen, weet je zeker dat het zal breken, in tegenstelling tot andere materialen.

[ Voor 19% gewijzigd door raduf op 10-10-2023 15:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
^zoals ik al zei, verwacht niet dat een vloer met vloerverwarming "warm" is, ook niet putje winter; de meest omvattende term is "confortabel".
Als je graag op blote voeten loopt, en een koukleum bent (of hebt in je gezin), dan kan je beter kijken naar gietvloer of dergelijke die van zichzelf warm aanvoelen.
Zelf vind ik het helemaal niet hinderlijk op de "koude" vloer te staan in de zomer, en in de winter is dat nu ook confortabel (vroeger was het een onverwarmde vloer op zand, brr). En de kindjes liggen languit op de vloer te spelen, dus die hebben ook warm genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Vrij persoonlijk natuurlijk.. wij zijn ook dit traject door gegegaan;
- Liefst geen tegels
- Gietvloer; leek interessant, maar in de praktijk vrij lelijk, vaak ook met strepen e.d. (kennissen met gietvloeren)
- PVC; viel af vanwege goedkope look. Herhalende patronen. etc. Zelfde voor keramisch parket. Ziet er nep uit allemaal.

Uiteindelijk voor een eiken vloer gegaan van Uipkes. Geen spijt van tot nu toe. Wel wat zorgen over eiken in de keuken ivm koken en vet enzo.. maar na 4 jaar geen issues nog.
Is dus een verlijmde eiken vloer met olie. Werkt perfect met vloerverwarming ook. Maar goed, het is hout..dus als je wat hards laat vallen dan heb je kans op schade. Dat heb je met tegels niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 5897 op 10-10-2023 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:53
Wij hebben dezelfde overweging gehad. Uiteindelijk voor Keramisch Parket gegaan. We wonen er alleen nog niet dus geen ervaringen met het gebruik. Wel voor een goede partij gaan want er kan behoorlijk wat mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hier mooie grote natuurstenen tegels 90x90cm, heerlijk koel in de zomer en egaal warm in de winter.
kinderen met zand onder de schoenen, zwarte zolen, punthakken, alles kan erop zonder gedoe (succes gietvloer...), geen herhalende patronen en een mooi kleurcontrast met de muur (maar dat kan met alles).
de persoon die ze moet leggen tilt zich een hernia, maar dat is eenmalig.

-hier 1 vote voor tegels dus-, en je wilt 'gekalibreerde' tegels anders wordt de boel schots en scheef!

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 10-10-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Had iemand al marmoleum genoemd als topoplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 5897 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:15:
...PVC; viel af vanwege goedkope look. Herhalende patronen. etc. Zelfde voor keramisch parket. Ziet er nep uit allemaal....
Mag ik dat tegenspreken? Nee, mag ons bezoek dat tegenspreken?
Wij hebben keramisch parket, zelf gelegd dus niet 100% perfect; maar iedereen die de vloer voor de eerste keer ziet reageert er positief op, regelmatig met ongeloof als we zeggen dat het tegels zijn.
Het waren niet de goedkoopste, er zitten wel 2 uitzetvoegen in (exact uitgemeten op een voeg, gesilicoond in zelfde tint als de voegen). Ik heb bij het leggen trouwens erg hard gezocht naar herhalende patronen, en die niet kunnen vinden.

Denk als je niet naar de grote tegelgiganten gaat om de goedkoopste, je geen verschil ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:14

DropjesLover

Dit dus ->

raduf schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 15:01:
Mijn enige zorg bij keramisch parket is het geluid - het kan behoorlijk lawaaiig zijn en het geluid binnenin lijkt op een echo. En als je iets laat vallen, weet je zeker dat het zal breken, in tegenstelling tot andere materialen.
Daar waren wij ook bang voor, maar is niet het geval. Niet meer dan bij laminaat met een harde toplaag.
Geluiddemping komt voornamelijk van gordijnen en meubels.

Koele tegels / keramisch parket is echt heel fijn in de zomermaanden!

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is vrij persoonlijk allemaal, mijn relaas kun je hier lezen m.b.t. de keuze vloerverwarming en tegelvloer. In hartje winter heb je lekkere warme voeten maar alle seizoenen daarbuiten heb je gewoon koude voeten (wat in hartje zomer misschien wel lekker kan zijn hoor).

[ Voor 31% gewijzigd door Enforcer op 11-10-2023 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

naftebakje schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:06:
[...]
Mag ik dat tegenspreken? Nee, mag ons bezoek dat tegenspreken?
Wij hebben keramisch parket, zelf gelegd dus niet 100% perfect; maar iedereen die de vloer voor de eerste keer ziet reageert er positief op, regelmatig met ongeloof als we zeggen dat het tegels zijn.
Het waren niet de goedkoopste, er zitten wel 2 uitzetvoegen in (exact uitgemeten op een voeg, gesilicoond in zelfde tint als de voegen). Ik heb bij het leggen trouwens erg hard gezocht naar herhalende patronen, en die niet kunnen vinden.

Denk als je niet naar de grote tegelgiganten gaat om de goedkoopste, je geen verschil ziet.
Van mij mag je alles tegen spreken. Je bezoek zal niet zo snel zeggen “ziet er niet uit die vloer”. Beetje aso is dat.

Er zal vast goed slecht spul zijn. Maar als je houtlook wil moet je hout kopen was mijn conclusie. We zijn 4 jaar verder. Er zal vast mooier spul te koop zijn nu. Ik vond het er allemaal fake uitzien destijds iig.
Eiken is ook niet alles he. Daarom zeg ik; vrij persoonlijk. Het moet bij je passen. Het is maar net wat je belangrijk vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:25

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mijn ervaringen:

Parket in een nieuwbouwwoning: mooiste wat er is, onhandig met schoonmaken, huisdieren, kinderen. Kan icm vloerverwarming MITS goed geĂŻsoleerd (weinig warmte verlies).

Keramisch parket op de BG: ideaal met vloerverwarming, blijft ook altijd mooi.

Pvc op de verdiepingen: volgende keer zou ik tegels nemen. Patroon is veel minder mooi dan keramisch parket.
(Klein) voordeel tov tegels: minder hard daardoor iets vriendelijker voor jonge kinderen.

Foto van onze huidige vloer:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 30% gewijzigd door Sport_Life op 11-10-2023 22:35 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mvds schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:38:
Als het gaat om een lage temperatuur vloerverwarming (en die kans is groot) dan zal de vloer nooit warm aanvoelen. Het water wat door de vloer gaat is hooguit 25 graden en dat voelt voor ons lichaam niet warm aan, dat is bij normale vloerverwarming wel, omdat het water wat dan door de vloer stroomt veel warmer is.

Ik heb door het hele huis een houten vloer liggen. En ik moet zomers en swinters sloffen aandoen omdat ik anders koude voeten krijg. Ik denk dat dat bij tegels nog erger is.
Dat komt omdat jouw houten vloer de warmte tegen houdt ;).

Onze warmtepomp geeft 45-50 graden af en dat voelt met tegels (overigens ook met pvc) als heerlijk lauwwarm aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:38

mvds

Totally awesome!

Sport_Life schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:40:
[...]

Dat komt omdat jouw houten vloer de warmte tegen houdt ;).
Haha nee hoor ;) MIjn houten vloer is geschikt voor gebruik op (lagetemperatuur) vloerverwarming ;)

Het is een fabeltje dat een houten vloer daar niet op toegepast zou kunnen worden. Er zijn idd houten vloeren die er niet voor geschikt zijn, dat is meestal omdat de thermische weerstand te hoog is van dat type vloer.

De vloer zal altijd gelijmd moeten worden, en je moet er goed op letten dat het hout niet uitdroogt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

mvds schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 09:30:
[...]

Haha nee hoor ;) MIjn houten vloer is geschikt voor gebruik op (lagetemperatuur) vloerverwarming ;)

Het is een fabeltje dat een houten vloer daar niet op toegepast zou kunnen worden. Er zijn idd houten vloeren die er niet voor geschikt zijn, dat is meestal omdat de thermische weerstand te hoog is van dat type vloer.

De vloer zal altijd gelijmd moeten worden, en je moet er goed op letten dat het hout niet uitdroogt
Zie mijn post hierboven. Onze vorige nieuwbouwwoning had ook een parket vloer met vloerverwarming en dat ging prima om de woning te verwarmen. Maar een houten vloer voelt veel minder warm aan dan onze huidige tegelvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 5897 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:04:
[...]

Van mij mag je alles tegen spreken. Je bezoek zal niet zo snel zeggen “ziet er niet uit die vloer”. Beetje aso is dat....
Inderdaad, dan zullen ze zwijgen.
Zelfs eens een wielertoerist geholpen met een lekke band, die vroeg om een foto te nemen van onze vloer (das ook eerder vreemde vraag van een onbekende die de eerste keer je huis ziet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raduf
Bedankt voor jullie waardevolle input. Ondertussen heb ik ook enkele winkels bezocht en gesproken met adviseurs. Het is nu vrij duidelijk dat we voor laminaat kiezen op de bovenste twee verdiepingen. Onze enige twijfel blijft voor de begane grond: laminaat versus keramisch parket. Ik denk dat beide goede keuzes zijn.

De verkopers beweren dat laminaat tegenwoordig zeer goed behandeld is en nauwelijks krast. Ik ben nog wat sceptisch over deze claims, maar het is goed om te horen dat de technologie is verbeterd. Daarnaast is laminaat goedkoper dan PVC (wat ik niet helemaal begrijp). De warmteweerstand van het laminaat moet ongeveer 0,07 + 0,02 zijn (ondergronds), dat is precies 0,09, zoals de eis van onze aannemer.

Ik ben benieuwd of iemand hier specifieke aanbevelingen heeft voor hoogwaardige laminaatsoorten. Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Pagina: 1