Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapwaaier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-09 10:36
Hoi allemaal,

Deze week heb ik mijn jaarlijks beoordelingsgesprek en ik weet niet zo goed wat ik moet vinden van mijn huidige salaris, de verhoging die ik ga krijgen en de toekomst die ik tegemoet ga.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Al met al weet ik niet zo goed wat redelijk is om tijdens het gesprek te vragen. Verdien ik oké en moet ik niet zo zeuren, of kan ik redelijkerwijs meer vragen? Wat vinden jullie hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Vragen kan altijd; beargumenteren is soms erg lastig (jouw mening vs mening werkgever vs functie-profiel); krijgen is dan soms nog lastiger tot onmogelijk.

Gezien je huidige kader en uren, zou ik persoonlijk wel vinden dat je voldoende (al) verdient maar tegelijkertijd is de arbeidsmarkt zo ontzettend krap dat sommigen inderdaad rustig 1000 tot 2000 Euro elders meer kunnen verdienen voor bijna hetzelfde werk.

Neem aan dat je Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) kent en hebt gekeken / vergeleken waar je ongeveer thuishoort en/of hoe anderen aan hun geld komen? :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:27
Gezien de recente inflatie en de inflatie die nog gaat komen zou ik niet tevreden zijn met een paar tientjes. Maargoed dan moet je wel bereid zijn om iets anders te zoeken. Ik zou wel alsnog aangeven dat je niet tevreden bent met €20 netto. Wat heb je nou aan die paar tientjes, dat is binnen een paar maanden weer te niet gedaan door inflatie.

Als je vervolgens verkondigd dat je ergens anders iets beters hebt gevonden dan is er opeens van alles mogelijk, let maar op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:45
1e vraag die bij mij op komt: "Ben je gelukkig?"
2e vraag is dan of je gelukkiger wordt wanneer je meer gaat verdienen.....
Wanneer je nu gewoon rond kunt komen dan kun je wel proberen het uiterste uit de kan te halen maar behalve dat je het risico loopt het deksel op de neus te krijgen schiet je er (denk ik) privé niet zo veel mee op.
Geluk is namelijk niet te koop.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:41

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zorg dat je op zijn minst eerlijk vergelijkt. Je zegt iets boven het gemiddelde, welk gemiddelde is dat? Als je gaat vergelijken met werkgevers uit de Randstad dan krijg je daarbuiten al snel minder.

En vergeet niet de rest mee te nemen, er is zoveel meer dan loon: reistijd, flexibiliteit, prettige cultuur, secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioenregelingen, etc. Een hoger loon is leuk, maar de rest minstens zo belangrijk.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapwaaier
Bedankt voor de reacties allen :) .
Gonadan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:32:
Zorg dat je op zijn minst eerlijk vergelijkt. Je zegt iets boven het gemiddelde, welk gemiddelde is dat? Als je gaat vergelijken met werkgevers uit de Randstad dan krijg je daarbuiten al snel minder.

En vergeet niet de rest mee te nemen, er is zoveel meer dan loon: reistijd, flexibiliteit, prettige cultuur, secundaire arbeidsvoorwaarden, pensioenregelingen, etc. Een hoger loon is leuk, maar de rest minstens zo belangrijk.
Ik heb een vergelijking gedaan op intermediar.nl en loonwijzer.nl. Hier vul je o.a. de provincie, gewerkte uren, ervaring etc in en dan komt er een nummertje uitgerold. Ik weet niet waar ze dat op baseren, maar gezien het bekende websites zijn denk ik dat er een kern van waarheid in zit.
Yaksa schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:29:
1e vraag die bij mij op komt: "Ben je gelukkig?"
2e vraag is dan of je gelukkiger wordt wanneer je meer gaat verdienen.....
Wanneer je nu gewoon rond kunt komen dan kun je wel proberen het uiterste uit de kan te halen maar behalve dat je het risico loopt het deksel op de neus te krijgen schiet je er (denk ik) privé niet zo veel mee op.
Geluk is namelijk niet te koop.
De vraag "ben ik gelukkig" vind ik lastig te beantwoorden, ik denk dat het antwoord in het midden ligt. Het is gezellig op het werk, ik geniet van veel vrije dagen en ik kan hier en daar wat nieuwe dingen doen. Echter is de werkdruk nu vrij laag en vind ik dat ik weinig geprikkeld wordt en dat ik meer kan. Ik zie dit ook terug in mijn opleiding, ik moet hier nieuwe dingen voor leren en doen en dat motiveert me op de een of andere reden een stuk meer.

Sinds kort woon ik weer alleen en dus is iedere euro die binnenkomt erg belangrijk geworden. Dat speelt wel mee.

De verdere voorwaarden zijn ok: ik kan 1 dag per week thuiswerken. Pensioenregeling is niet bijzonder, ook niet slecht. Het enige wat er echt uitspringt zijn de ATV dagen die ik opbouw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Flapwaaier schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:31:
Bedankt voor de reacties allen :) .

[...]

Ik heb een vergelijking gedaan op intermediar.nl en loonwijzer.nl. Hier vul je o.a. de provincie, gewerkte uren, ervaring etc in en dan komt er een nummertje uitgerold. Ik weet niet waar ze dat op baseren, maar gezien het bekende websites zijn denk ik dat er een kern van waarheid in zit.

[...]

De vraag "ben ik gelukkig" vind ik lastig te beantwoorden, ik denk dat het antwoord in het midden ligt. Het is gezellig op het werk, ik geniet van veel vrije dagen en ik kan hier en daar wat nieuwe dingen doen. Echter is de werkdruk nu vrij laag en vind ik dat ik weinig geprikkeld wordt en dat ik meer kan. Ik zie dit ook terug in mijn opleiding, ik moet hier nieuwe dingen voor leren en doen en dat motiveert me op de een of andere reden een stuk meer.

Sinds kort woon ik weer alleen en dus is iedere euro die binnenkomt erg belangrijk geworden. Dat speelt wel mee.

De verdere voorwaarden zijn ok: ik kan 1 dag per week thuiswerken. Pensioenregeling is niet bijzonder, ook niet slecht. Het enige wat er echt uitspringt zijn de ATV dagen die ik opbouw.
Vergeet als voordeel ook niet je opleidingsmogelijkheden te noemen. dagen werken ivm opleiding is ook niet gek :?
Daarnaast is 28 jaar/MBO en 3500 euro per maand ook geen gek salaris toch :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06:59
Wat bedoel je met dat bedrag van 40 euro effectief? Is de volgende schaal 40 euro pm meer? Of zit je bovenin je schaal en krijg je alleen de correctie? Sowieso is het goed om te kijken naar veranderingen door de (nieuwe) cao. Daarmee krijg je inflatiecorrectie, met de recente inflatie krijg je dat niet via de salarisschalen.
Verder zou ik me wel iets aantrekken van de opmerking over zeuren. Of je daadwerkelijk zeurt kan ik niet zo goed beoordelen, maar blijkbaar heb je dat stempeltje nu bij de mensen die jou beoordelen. Die kun je beter niet tegen de haren in strijken. Ik kan me best voorstellen dat het vanuit hun perspectief niet correct is om jou nu weer extra stappen te geven, dat betekent dat iemand anders dat niet krijgt en dat voelt in het grotere geheel wat oneerlijk.
Als jij echt fors meer wilt verdienen, kun je beter switchen van werkgever, dat zet zoden aan de dijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 02-09 01:44
Geen Chat-GPT-antwoorden geven. Als mensen dat willen, kunnen ze dat zelf opvragen.

[ Voor 95% gewijzigd door Ardana op 10-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
Idee: gooi het over een andere boeg -> persoonlijke groei.

Bij de huidige werkgever zou dat betekenen dat je projecten gaat doen die je gaan helpen te komen waar je heen wil (je zei: consultant, cloud). Neem hierin het voortouw in en deel je ambities over de cloud.

Mijn ervaring is dat dit intern vaak aanstekelijk werkt richting jezelf, managers en collega's en dan intern dit ook betere dingen betekent zoals salarisverhogingen. Mijn ervaring is ook dat wanneer je je ontwikkeling zelf in de hand neemt en niet laat dicteren door een manager of andere zaken, dat je vanzelf beter kunt beslissen of je moet blijven of verder gaat kijken. Het bedrijf zal meegroeien met je ambities of je ontgroeit het bedrijf.

Mocht je verder kijken, kun je dan ook beter beoordelen of een werkgever bij je persoonlijke groei past.

[ Voor 4% gewijzigd door Furion2000 op 09-10-2023 21:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rizzi
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Rizzi

Rechtlijnig als altijd

Je zegt dat je in principe goed zit, en dat is m.i. oké. Er is meer dan geld alleen. Maar als je sprongen wil maken in salaris, dan is doorgaans het wisselen van werkgever een goede zet. En er zijn ook zat werkgevers die je een groeipad kunnen en willen geven. Je zit nu goed, maar dat kan toch ook het geval zijn bij een andere werkgever?

What's a cube to you?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:32:
[...]
Ja en nee. Een CAO is een CAO, en die geldt (voor zover ik weet) voor het hele land. Ik val onder CAO gemeenten/lokale overheid en dat is echt hetzelfde of je nou in de Randstad woont of in het puntje van Limburg.

(En ja dat is enigszins krom, aangezien het leven in de Randstad een stuk duurder is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:53
Wekt je kennis ook 38 uur per week en krijgt die ook opleidings faciliteiten? Je werkt nu 32 uur, is dat met behoud van salaris? Betaalt je werkgever mee aan je opleiding?

Ik zou eerst inzetten op verbetering van je opties. Jij wilt projecten (als die er zijn)? Geef dat aan. Jij wilt meer opleidingen? Geef dat aan en laat de werkgever daarin investeren.

Maar uiteindelijk ga je voor jezelf waarbij ik je kan vertellen na zelf op het veel plekken gewerkt te hebben: Het gras is elders lang niet altijd groener. Ook kom je qua bruto stijging op een niveau waar het netto al een heel stuk minder uitmaakt. OFwel: Werkplezier, persoonlijke groei, vrije tijd - allemaal zaken om mee te wegen.

En dat een werkgever moe wordt van t gezeur om geld, tja - hij is werkgever en dat is onderdeel van z'n vak. Geen reden voor jou om t niet ter sprake te brengen al zou ik zelf eerst gaan voor secundaire verbetreingen. Wil ie je graag houden dan kan er vast wel iets en anders zul jij bereid moeten zijn om naar elders over te stappen. Je bekende gaat verkassen - iets voor jou om daar naar toe te gaan voor wat hij er nu krijgt? Scheelt toch weer 500/maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kun je uitleggen waarom je denkt dat je meer waard bent dan je nu krijgt?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 18:14

rapture

Zelfs daar netwerken?

Werkgevers gaan niet zomaar geld uitdelen zonder goede reden. Dus het zal moeilijk blijven totdat je naar een andere werkgever gaat.

De opleiding afronden en je kan volgend jaar zien wat de mogelijkheden in de markt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

sOid schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:29:
[...]

Ja en nee. Een CAO is een CAO, en die geldt (voor zover ik weet) voor het hele land. Ik val onder CAO gemeenten/lokale overheid en dat is echt hetzelfde of je nou in de Randstad woont of in het puntje van Limburg.

(En ja dat is enigszins krom, aangezien het leven in de Randstad een stuk duurder is.)
Als het loon door een CAO bepaald zou worden hebben we toch überhaupt geen discussietopic nodig?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:44
Ik zie veel mensen wat zeggen over inflatiecorrectie. Hebben jullie ook door dat alles daardoor juist duurder wordt? Mooi voorbeeld is de zorg, de premies gaan ook weer omhoog omdat de salarissen stegen door de inflatiecorrecties.

Het gaat om het vinden van een juiste balans en jouw toegevoegde waarde in het bedrijf in euro's uitdrukken. Als iemand hetzelfde kan doen voor 500 euro minder qua ervaring, dan heb je geen sterk argument om te stijgen in salaris. Maar zorg er wel voor dat je goed helder hebt wat jij toevoegt en waarom dat meer geld waard zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 12:35

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Orangelights23 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:19:
Ik zie veel mensen wat zeggen over inflatiecorrectie. Hebben jullie ook door dat alles daardoor juist duurder wordt? Mooi voorbeeld is de zorg, de premies gaan ook weer omhoog omdat de salarissen stegen door de inflatiecorrecties.
Snap ik maar je kan niet wegkomen met (de afgelopen) jaren aan toegenomen prijzen op alles en dan begin dit jaar met 3% loon komen ofzo. Een beetje centrale loon-eis loopt tenminste een jaar achter op de markt-ontwikkeling. En daarmee is de vicieuze cirkel rond want als morgen ineeeens de zorg 40% goedkoper zou worden, hoor ik nog geen vakbond naar voren stappen om dan de lonen ook maar met 28% te verlagen ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:44
MAX3400 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:24:
[...]

Snap ik maar je kan niet wegkomen met (de afgelopen) jaren aan toegenomen prijzen op alles en dan begin dit jaar met 3% loon komen ofzo. Een beetje centrale loon-eis loopt tenminste een jaar achter op de markt-ontwikkeling. En daarmee is de vicieuze cirkel rond want als morgen ineeeens de zorg 40% goedkoper zou worden, hoor ik nog geen vakbond naar voren stappen om dan de lonen ook maar met 28% te verlagen ofzo.
Daarom dat ik ook schreef dat het van belang is om een goede balans te zoeken. Ik woon in Zweden en zelfs de vakbonden (erg groot in Zweden) proberen maximaal 4% salaris te krijgen voor elke medewerker omdat ze bang zijn voor meer inflatie. Door dit zo mee te maken, krijg ik een heel ander perspectief mee hoe andere landen dit doen. België daarentegen geeft al jaren de inflatiecorrectie standaard als salarisverhoging en daar gaat het weer goed door een hoeveelheid aan andere maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:12
Ongeacht welke argumenten je op tafel gooit, ze zullen terug gooien met weer anderen.
Dit win je nooit, het word je gegund of niet. daar scheelt het meestal aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Staar je niet blind op wat anderen verdienen, je loon is voor systeembeheer echt niet slecht.

Ik zou een andere werkgever zoeken als deze niet meer mee omhoog wil, maar dan zul je ook al snel wat dieper de stof in moeten gaan met een focus op bijv. cloud engineer.

Als ik kijk wat mensen om mij heen verdienen dan zou ik ook het driedubbele moeten krijgen, maar die mensen zitten veelal in een niche waar ik geen interesse in heb of zijn gewoon hele goede verkopers (wat ik absoluut niet ben) en asociaal genoeg om gewoon keihard te liegen als dat nodig is om meer geld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:15
sOid schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 07:29:
[...]

Een CAO is niet bepalend, dat is een richtlijn. Vaak bepalend voor het minimale wat je kan verdienen (boven het wettelijk minimumloon natuurlijk). Zou krom zijn als je in functie x hetzelfde verdient in Lutjebroek en in Amsterdam, terwijl de kosten van het leven in Amsterdam 2-3-4x zo duur zijn..

Dit is toch een prima salaris verder. Je bent 28, hebt vrijwel geen opleidingen / papiertjes.. Je werkt nu 32 uur per week voor fulltime salaris. Afhankelijk van hoe je je huidige werkgever ziet zitten (vind je het fijn, ga je met plezier naar je werk etc) kun je het gesprek aangaan. Je kunt altijd bij de buren kijken, een gesprek aangaan als er een vacature open staat en rond kijken (zou ik altijd doen, wordt je alleen maar slimmer van).

Het kan altijd meer zijn, het ene bedrijf is het andere niet. De vraag is alleen of je bij het ene bedrijf ook met meer plezier naar je werk gaat of dat de werkdruk misschien te hoog ligt of wat dan ook. Moeilijk te bepalen aangezien iedereen dat anders ervaart.

[ Voor 33% gewijzigd door SgtElPotato op 11-10-2023 14:28 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Als het loon door een CAO bepaald zou worden hebben we toch überhaupt geen discussietopic nodig?
Zie TS: “CAO metaal en techniek”.

En binnen een CAO is er natuurlijk wel eea mogelijk. Denk aan een arbeidsmarkttoelage bijvoorbeeld. (Of dat überhaupt bestaat voor deze CAO durf ik niet te zeggen.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
SgtElPotato schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:24:
[...]

Een CAO is niet bepalend, dat is een richtlijn. Vaak bepalend voor het minimale wat je kan verdienen (boven het wettelijk minimumloon natuurlijk). Zou krom zijn als je in functie x hetzelfde verdient in Lutjebroek en in Amsterdam, terwijl de kosten van het leven in Amsterdam 2-3-4x zo duur zijn..
Uiteraard ben ik niet bekend met alle CAO's, maar toch werkt het vaak wel zo. In ieder geval in de CAO waar ik onder val, en bijvoorbeeld ook bij de CAO-onderwijs. Met als gevolg dat docenten dus vaak te weinig verdienen om in de stad te wonen waar zij werken.

Afaik heb je als werkgever maar heel beperkte ruimte om van een CAO af te wijken. En dat is voor een werkgever ook soms erg frustrerend, want vervolgens gaan potentieel goede kandidaten naar een consultantclub en mag je ze via die toko voor 100-150 euro per uur gaan inhuren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Flapwaaier Ben je tevreden met je werkzaamheden en ga je met plezier naar je werk ?
vergelijk je niet met aan ander, je weet niet eens of dat werkelijk zo is wat deze zegt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

MAX3400 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:24:
Als de zorg 40% goedkoper wordt, betekend dat niet automatisch dat mijn vaste lasten ook opeens 40% goedkoper worden. Als je zou zeggen dat de verzekering dan omlaag kan zou ik je gelijk geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

sOid schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:07:

Zie TS: “CAO metaal en techniek”.

En binnen een CAO is er natuurlijk wel eea mogelijk. Denk aan een arbeidsmarkttoelage bijvoorbeeld. (Of dat überhaupt bestaat voor deze CAO durf ik niet te zeggen.)
Ja maar is er nu wel of niet wat mogelijk, want dat was precies mijn punt. Als er iets mogelijk is dan zijn er dus verschillen, want zonder verschillen is er niets mogelijk. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
sOid schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:12:
[...]

Uiteraard ben ik niet bekend met alle CAO's, maar toch werkt het vaak wel zo. In ieder geval in de CAO waar ik onder val, en bijvoorbeeld ook bij de CAO-onderwijs. Met als gevolg dat docenten dus vaak te weinig verdienen om in de stad te wonen waar zij werken.

Afaik heb je als werkgever maar heel beperkte ruimte om van een CAO af te wijken. En dat is voor een werkgever ook soms erg frustrerend, want vervolgens gaan potentieel goede kandidaten naar een consultantclub en mag je ze via die toko voor 100-150 euro per uur gaan inhuren...
Het is werkgever afhankelijk. Maar als ik bij CAO x in schaal 10 trede 11 3000 verdien (wat het hoogste is) en ik onderhandel 4000 uit (bij wijze van) dan is dat geen enkel probleem uiteraard.

Per werkgever is het natuurlijk ook verschillend. Een school zet een leraar natuurlijk gewoon in een bepaalde schaal met trede. Als je in de IT werkt kun je nog onderhandelen.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
SgtElPotato schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:02:
[...]

Het is werkgever afhankelijk. Maar als ik bij CAO x in schaal 10 trede 11 3000 verdien (wat het hoogste is) en ik onderhandel 4000 uit (bij wijze van) dan is dat geen enkel probleem uiteraard.

Per werkgever is het natuurlijk ook verschillend. Een school zet een leraar natuurlijk gewoon in een bepaalde schaal met trede. Als je in de IT werkt kun je nog onderhandelen.
Nou bij ons zal dat echt niet gebeuren. Ook niet bij ICT-vacatures. Wij hadden laatst iemand die reageerde op een functie in schaal 9. Uiteindelijk kwam het er bij het arbeidsvoorwaardegesprek op neer dat ze schaal 11 wou. Dat is echt onmogelijk.

Ben wel benieuwd bij welke CAO dat wel mogelijk is. Kun je hier iets over toelichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:59

Meneer aard

Porsche rulez!

sOid schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

Nou bij ons zal dat echt niet gebeuren. Ook niet bij ICT-vacatures. Wij hadden laatst iemand die reageerde op een functie in schaal 9. Uiteindelijk kwam het er bij het arbeidsvoorwaardegesprek op neer dat ze schaal 11 wou. Dat is echt onmogelijk.

Ben wel benieuwd bij welke CAO dat wel mogelijk is. Kun je hier iets over toelichten?
Is denk ik ook inherent aan CAO, afspraken en soort bedrijf.
Wanneer bedrijf je inschaalt op CAO en jaarlijks trede toekenning gebruikt en hier naast niks extra`s zet dan is buiten de deur kijken interessanter om je stijging cq marktconformiteit te gaan verwezelijken.

Wanneer je buiten de CAO bent ingeschaald, de jaarlijkse verhogingen conform indexatie en een eventuele secundaire verhoging erbij pakt op basis van functioneren (met gebruik maken van een RSP off course). De verhoging is wel eerlijk om dit op basis van de RSP toe te passen wanneer men op een bepaald deel van de RSP zit en gaat komen. Zo blijft er een soort "contest" mogelijk.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
sOid schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 17:51:
[...]

In mijn ervaring is er vaak ruimte voor onderhandeling. Maar dat is echt afhankelijk van het bedrijf. Ik ben eigenlijk nog nooit ingedeeld in schaal / trede.

CAO retail non-food, banden, ict en ziekenhuis.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapwaaier
Wederom bedankt voor de reacties allen. :) Ik heb alles gelezen en ik vind dat jullie goede punten hebben. Ik heb de reacties even laten zinken en redelijk bedacht wat ik wil.

In het kort:
Ik ben vanwege de studie 32u per week gaan werken, mijn salaris is dus ook van 100% naar 80% gegaan (van 3500 naar 2800) Ik heb mijn salaris onder 40u genoemd omdat dat naar mijn idee het beste een beeld geeft (en dan hoeft niet iedereen te rekenen).

Ik vind niet dat ik nu weinig of te weinig verdien, maar omdat de markt zo gespannen is kan ik er wellicht een slaatje uit slaan. Uiteindelijk werkt iedereen voor het geld.

Ik ga verder niet met tegenzin naar mijn werk, maar ik merk dat ik niet uit kan blinken bepaalde dingen (omdat het werk simpelweg te gevarieerd is voor 2 personen) en dus ook niet tot mijn recht kom. Het afgelopen half jaar heb ik voor mijn studie veel specifieke dingen moeten leren (voorbeeld: automatisering met Ansible). Ik heb me daar echt in vast kunnen bijten en dat heeft me veel voldoening gegeven. Ik merkte ook dat, als ik mijn focus op 1 ding kan leggen, ik heel veel kan.

Mijn plan is dus ook om in het gesprek aan te geven dat ik me minder tot niet bezig wil houden met de day-to-day business en me meer met projecten bezig wil gaan houden. Dat betekend dat er een 3e persoon aangenomen zal moeten worden, maar ik heb begrepen dat die optie toch al op tafel ligt. Er liggen qua projecten nog genoeg dingen op de plank en ik denk dat ik daar meer voldoening uit haal.

Op deze manier verhoog ik t.z.t. mijn waarde voor het bedrijf en mag mijn beloning dus ook hoger worden. Als zij dit niet zo zien, of dit niet kan, dan is het voor mij duidelijk dat deze werkgever niet de werkgever is waar ik nog jaren zal blijven hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
retoohs schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:25:
Gezien de recente inflatie en de inflatie die nog gaat komen zou ik niet tevreden zijn met een paar tientjes. Maargoed dan moet je wel bereid zijn om iets anders te zoeken. Ik zou wel alsnog aangeven dat je niet tevreden bent met €20 netto. Wat heb je nou aan die paar tientjes, dat is binnen een paar maanden weer te niet gedaan door inflatie.

Als je vervolgens verkondigd dat je ergens anders iets beters hebt gevonden dan is er opeens van alles mogelijk, let maar op.
Meer geld vragen vanwege de inflatie snap ik, maar is niet iets voor in een beoordelingsgesprek. Inflatiecorrectie zou helemaal los moeten staan van de beoordeling. Dan zouden immers alleen de beste performers worden gecompenseerd, en mensen die gemiddeld zijn (de meesten) of aan hun maximum salaris zitten dat niet krijgen. In een beoordelingsgesprek kan je om meer geld vragen als je dat goed kunt beargumenteren op de groei die je de afgelopen periode hebt doorgemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:27
Frame164 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:20:
[...]

Meer geld vragen vanwege de inflatie snap ik, maar is niet iets voor in een beoordelingsgesprek. Inflatiecorrectie zou helemaal los moeten staan van de beoordeling. Dan zouden immers alleen de beste performers worden gecompenseerd, en mensen die gemiddeld zijn (de meesten) of aan hun maximum salaris zitten dat niet krijgen. In een beoordelingsgesprek kan je om meer geld vragen als je dat goed kunt beargumenteren op de groei die je de afgelopen periode hebt doorgemaakt.
Ik snap dat werkgevers graag zo denken maar het staat er niet los van is mijn mening. Elk beroep heeft een bepaalde marktwerking op de arbeidsmarkt, vraag en aanbod dus. Als er relatief meer vraag is naar een bepaalde rol/vaardigheid dan gaat de prijs daar van omhoog. Ongeacht of je nou meer kan of niet dan een jaar geleden. Je vaardigheid opzich zelf is meer waard geworden. Meestal ben je ook nog productiever geworden inderdaad. Als je dit niet aan bod laat komen tijdens je beoordeling, wanneer dan wel?

Andersom werkt het ook trouwens. Als de vraag naar je vaardigheid daalt dan wordt je gewoon minder waard. Je salaris zal dan niet omlaag gaan maar je vliegt er wel uit op een gegeven moment als je veelste duur bent voor wat je kan.

Ik heb bij mijn vorige werkgever hetzelfde meegemaakt. Fantastische beoordeling en als beloning €50 bruto er bij per maand :+. Direct aangegeven dat dit niet ok was en iets anders gaan zoeken. Uiteindelijk op >1k meer ingestapt ergens anders. Dit ga je niet elk jaar doen natuurlijk maar je elk jaar laten naaien is ook geen optie wat mij betreft. Verder snap ik ook dat salaris niet het belangrijkste is. Als je ergens heel gelukkig bent en je denkt dit nergens anders te kunnen vinden dan neem je genoegen met wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Flapwaaier schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:06:
Wederom bedankt voor de reacties allen. :) Ik heb alles gelezen en ik vind dat jullie goede punten hebben. Ik heb de reacties even laten zinken en redelijk bedacht wat ik wil.

In het kort:
Ik ben vanwege de studie 32u per week gaan werken, mijn salaris is dus ook van 100% naar 80% gegaan (van 3500 naar 2800) Ik heb mijn salaris onder 40u genoemd omdat dat naar mijn idee het beste een beeld geeft (en dan hoeft niet iedereen te rekenen).

Ik vind niet dat ik nu weinig of te weinig verdien, maar omdat de markt zo gespannen is kan ik er wellicht een slaatje uit slaan. Uiteindelijk werkt iedereen voor het geld.

Ik ga verder niet met tegenzin naar mijn werk, maar ik merk dat ik niet uit kan blinken bepaalde dingen (omdat het werk simpelweg te gevarieerd is voor 2 personen) en dus ook niet tot mijn recht kom. Het afgelopen half jaar heb ik voor mijn studie veel specifieke dingen moeten leren (voorbeeld: automatisering met Ansible). Ik heb me daar echt in vast kunnen bijten en dat heeft me veel voldoening gegeven. Ik merkte ook dat, als ik mijn focus op 1 ding kan leggen, ik heel veel kan.

Mijn plan is dus ook om in het gesprek aan te geven dat ik me minder tot niet bezig wil houden met de day-to-day business en me meer met projecten bezig wil gaan houden. Dat betekend dat er een 3e persoon aangenomen zal moeten worden, maar ik heb begrepen dat die optie toch al op tafel ligt. Er liggen qua projecten nog genoeg dingen op de plank en ik denk dat ik daar meer voldoening uit haal.

Op deze manier verhoog ik t.z.t. mijn waarde voor het bedrijf en mag mijn beloning dus ook hoger worden. Als zij dit niet zo zien, of dit niet kan, dan is het voor mij duidelijk dat deze werkgever niet de werkgever is waar ik nog jaren zal blijven hangen.
Klinkt als een doordachte en realistische aanpak. Wil je nog wel de tip geven dat het echt verstandig is om een groeitraject (/jouw meerwaarde voor het bedrijf) schriftelijk vast te leggen. Bij het behalen van welk niveau of welke doelen ben jij aantoonbaar meer waard, en welke beloning staat daar vervolgens dan tegenover? Formuleer het eventueel SMART.
Pagina: 1