Koper pers muurplaat vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faisalovic
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-09 21:09
Mijn oude koper pers muurplaat is kapot gegaan na het vervangen van een douchemengkraan.

Ik bleef maar lekkage houden. De watermeter bleef doorlopen, met alle leidingen dicht, en na het deels openbreken van de tegel onder de linker (warm water) aansluiting zag ik dat de koppeling kapot was.

Maar mijn vraag is nu, hoe vul ik het gat op voordat ik er een nieuwe tegel op zet?

Het blauwe gebied in het plaatje ga ik eruit beitelen om de koppeling te vervangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RIsm5ERVyYfapN2pOZU11SJPiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QAPR1lfKZnZ1gKS9BGDLXVYS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Faisalovic op 09-10-2023 19:42)

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

coinman63 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Hij heeft het over een perskoppeling, die mag je wel inmetselen. Ik zie alleen niet hoe je dat voor elkaar krijgt met slechts een tegel ruimte.
Nee dit moet je niet willen knellen met zo'n perstang.

Gewoon een vervangende soldeerkoppeling zoeken, die past precies want "het was al zo".

Maar als dit inderdaad aan een dubbele muurplaat zit, wordt je gaatje wel wat groter :D

Ga niet voorzichtig zitten doen door in een veel te klein gaatje te werken. Dan ben je de hele dag aan het prutsen omdat je jezelf de werkruimte niet geeft.

Je moet toch tegelen. of je er nou 1 of 4 vervangt, maakt ook niet uit.

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-10-2023 18:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
dat is denk ik geen pers maar een soldeer koppeling

vervangende tegel zoeken, hele tegel eruit halen, koppeling vervangen, stukje tape over de leiding, gat aansmeren
tegel inplakken. maar waarschijnlijk is het een dubbele muurplaat en gaat het lastig worden om er 1 te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
intapen/beschermen tegen contact en stevige dot tegellijm?

Of dot gips erachter, cement kan ook als je echt wilt..

Persoonlijk zou ik voor een "flats" tegellijm gaan.... dagje laten drogen en dan de nieuwe tegel erop lijmen.

huidige tegel eruit kappen en met de multitool netjes de voegen uitslijpen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faisalovic
twain4me schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:04:
dat is denk ik geen pers maar een soldeer koppeling

vervangende tegel zoeken, hele tegel eruit halen, koppeling vervangen, stukje tape over de leiding, gat aansmeren
tegel inplakken. maar waarschijnlijk is het een dubbele muurplaat en gaat het lastig worden om er 1 te vervangen.
Idd. een soldeerkoppeling die ik wil vervangen door een perskoppeling. Mijn fout.

Vervangende tegels heb ik genoeg gelukkig.

"gat aansmeren", welk specifiek product gebruik jij hiervoor?

Dank je wel alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faisalovic
BjornHero schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:04:
intapen/beschermen tegen contact en stevige dot tegellijm?

Of dot gips erachter, cement kan ook als je echt wilt..

Persoonlijk zou ik voor een "flats" tegellijm gaan.... dagje laten drogen en dan de nieuwe tegel erop lijmen.

huidige tegel eruit kappen en met de multitool netjes de voegen uitslijpen.
Gips zat ik ook aan te denken, maar wist even niet hoe ik die vast moet zetten, normaliter zou ik er een dunne plank (stuc plaat?) achter zetten en inschroeven, maar met de tegels weet ik niet hoe ik dat vast moet zetten en ik weet niet of dat een waterdichte oplossing is..

"Persoonlijk zou ik voor een "flats" tegellijm gaan" heb jij misschien een link naar een dergelijk product?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Faisalovic schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:24:
[...]

Idd. een soldeerkoppeling die ik wil vervangen door een perskoppeling. Mijn fout.

Vervangende tegels heb ik genoeg gelukkig.

"gat aansmeren", welk specifiek product gebruik jij hiervoor?

Dank je wel alvast.
beetje afhankelijk van de muur kan dat gips snelcement of tegellijm zijn
beetje poeder tegellijm diker aanmaken of een beetje laten indrogen en erin stoppen werkt prima Het wordt zelfs met pur gedaan (al zou ik dat niet aanbevelen.).

voor een perskoppeling moet je doorgaans een aardig gat maken en zal de tegel links denk ik ook stuk gaan, anders krijg je de bek er niet omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Tegellijm; schonox q6 doet t prima

Gips; ik dacht meer aan "menggips" a-la Knauf mp75 (maar dan waterbestendig oid)

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:17

prein2

Monument verduurzamen is leuk

De gewone eurocol 705 kun je heel dik smeren, hoewel het een uitdagingsbrief zijn om in 1x ook de tegel te doen. Eventueel in 2x kan goed

Overigens niet knellen maar solderen. Formeel mag je een knelkoppeling niet inmetselen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Faisalovic schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:27:
[...]

Gips zat ik ook aan te denken, maar wist even niet hoe ik die vast moet zetten, normaliter zou ik er een dunne plank (stuc plaat?) achter zetten en inschroeven, maar met de tegels weet ik niet hoe ik dat vast moet zetten en ik weet niet of dat een waterdichte oplossing is..

"Persoonlijk zou ik voor een "flats" tegellijm gaan" heb jij misschien een link naar een dergelijk product?
waterdicht gaat het hoe dan ook niet worden. daar zijn de tegels voor, om die te helpen kan je wel afdichtings pasta gebruiken (kimband)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:57
prein2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:29:
De gewone eurocol 705 kun je heel dik smeren, hoewel het een uitdagingsbrief zijn om in 1x ook de tegel te doen. Eventueel in 2x kan goed

Overigens niet knellen maar solderen. Formeel mag je een knelkoppeling niet inmetselen
Hij heeft het over een perskoppeling, die mag je wel inmetselen. Ik zie alleen niet hoe je dat voor elkaar krijgt met slechts een tegel ruimte.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:44

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

coinman63 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:32:
[...]

Nee dit moet je niet willen knellen met zo'n perstang.

Gewoon een vervangende soldeerkoppeling zoeken, die past precies want "het was al zo".

Maar als dit inderdaad aan een dubbele muurplaat zit, wordt je gaatje wel wat groter :D

Ga niet voorzichtig zitten doen door in een veel te klein gaatje te werken. Dan ben je de hele dag aan het prutsen omdat je jezelf de werkruimte niet geeft.

Je moet toch tegelen. of je er nou 1 of 4 vervangt, maakt ook niet uit.

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 09-10-2023 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

knellen met een perstang? die is nieuw voor mij.

@Faisalovic als je gaat solderen zou ik de waterleiding niet helemaal leeg lopen het water wat in de leiding blijft zorgt ervoor dat je niet perongeluk een andere koppeling aan het los-solderen bent. eventueel de buis gewoon weer even bijvullen uit een waterfles. (vraag maar niet waarom ik weet dat je per ongeluk een andere kopelingen kan los-solderen) persen is opzich geen slechte gedachte, maar daar heb je wel meer ruimte voor nodig.

[ Voor 82% gewijzigd door twain4me op 09-10-2023 20:59 ]

Pagina: 1