Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 11:09
Mijn zoontje heeft een mooie game PC kunnen komen, na advies hier op Tweakers: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2202116

Daarin zit een snelle grafische kaart, de ASRock AMD RX 6650 XT. Deze doet het perfect voor spellen zoals Minecraft, Fortnite en Sea of Thieves. Tot zover geen problemen. De FPS in Minecraft Java multiplayer zit gemiddeld zo rond de 900.

Het probleem is echter dat Davinsi Resolve niet werkte, omdat deze de videokaart niet goed herkende. Hij zag deze wel bij het opstarten, maar hij was grijs en dat leek te komen doordat deze niet gesupport werd door het ontbreken van OpenGL.

Aangezien de PC als pre-build was geleverd vanuit Agando, met Windows 11 erop en er geen meldingen waren bij de hardware over ontbrekende drivers en ik de drivers ook niet vanuit daar kon upgraden, ging ik er vanuit dat de drivers goed waren. Toen ik echter AMD autodetect & install had geinstalleerd, bleek dat de drivers voor de videokaart (en de processor) niet vanuit AMD waren geinstalleerd. De videokaart driver heb ik dus alsnog geinstalleerd, waarna Davinsi Resolve werktte.

Tot zover goed nieuws, echter na de driver installatie ging de FPS in Minecraft Java naar gemiddeld 80, waardoor deze ging stotteren. Ik heb nog alle andere drivers van AMD en zelfs nog een tweak van ASRock geinstalleerd, maar dit mocht allemaal niet baten. Uiteindelijk heb ik alle drivers gedeinstalleerd en toen werktte Miecraft weer goed, maar Davinsi Resolve uiteraard niet meer.

Weet iemand hoe ik dit veroorzaakt heb en wat een oplossing is hiervoor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:38

rapture

Zelfs daar netwerken?

Je kan Windows in safe mode opstarten en DDU gebruiken om de restanten van de drivers te verwijderen.

Voor de grafische kaart bestaan er 2 soorten drivers/software:
  • AMD Software: Adrenalin Edition voor de gamers
  • AMD Software: PRO Edition: Select this driver if you are a content creator engaged in workflows like Computer Aided Design (CAD), video editing, animation, and graphic design. Radeon™ Pro Software for Enterprise is tested against over 100 professional applications.
https://www.amd.com/en/su...ies/amd-radeon-rx-6650-xt

De gamers zijn met gewone Adrenalin tevreden. Met de andere keuze is een content creator zeker dat het goed werkt in meer dan 100 professionele applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Dank. Deze driver heb ik ook geprobeerd, maar de fps blijft laag in Minecraft hierdoor. Het gaat hierbij overigens wel vooral om de wat oudere 1.8.9 van Minecraft. Moet ik misschien maar een case bij AMD loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

mailman|IA schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 19:49:
Dank. Deze driver heb ik ook geprobeerd, maar de fps blijft laag in Minecraft hierdoor. Het gaat hierbij overigens wel vooral om de wat oudere 1.8.9 van Minecraft. Moet ik misschien maar een case bij AMD loggen?
1.8.9 stamt uit 2015 dus daar gaat AMD niks meer mee doen. Kan hij niet met de nieuwste testen?

Anders vermoed ik een illegale versie, daar kunnen we helaas niet bij helpen. Zo duur is MC nou ook weer niet…

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Haha, nee, geen illegale versie hoor. Gewoon betaald. Hij speelt alleen zowel in oude als nieuwe MC's. Die oude vindt hij nog heel leuk. In de nieuwe werkt de fps wel redelijk goed

[ Voor 14% gewijzigd door mailman|IA op 08-10-2023 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18

Thomg

Aww yiss

Met een 5600 en een 6650XT? Dat is wel erg lage performance.

Wat zegt taakbeheer (tabje resources) op het moment dat minecraft gespeeld word?

En misschien handig om even userbenchmark te draaien.
https://www.userbenchmark.com
Hiermee kan je goed vergelijken of je PC performed zoals het zou moeten.

[ Voor 36% gewijzigd door Thomg op 08-10-2023 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mailman|IA
Tijdens spelen met 1.8.9 versie geeft deze het volgende aan:
CPU: tussen de 5 en 7%
GPU: tussen de 35 en 70% (verschil tussen stilstaan en rennen)
VRAM: 18%
RAM: 63%
FPS: 77

De benchmark geeft een percentiel van 84% en eigenlijk overal goede resultaten:
CPU: AMD Ryzen 5 5600 - 100.6%
GPU: AMD RX 6650-XT - 112.5%
SSD: Kingston SNV2S1000G 1TB - 175.4%
RAM: G.SKILL Aegis DDR4 3200 C16 2x8GB - 93.3%
MBD: MSI A520M-A PRO (MS-7C96)
Pagina: 1