Houtkachel verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-10 14:38
Hoi!

In mijn nieuwe huis zit een houtkachel, die wil ik graag een meter opzij verplaatsen. Hij staat al niet recht onder het rookkanaal, dus de afvoerpijp maakt twee keer een bocht van 45 graden. Kan ik gewoon een langer stuk tussen die twee bochten plaatsen? En hoe worden die pijpen aan elkaar gemaakt?

Groet,
Bart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR29pw3eqPgsfqvnTb6ENVP_w7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIEwAW6AFhTu8HLHspmd80jG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHHlxmt4VEwjcDhmNnphNMXxwAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wrtma842Nln0FpG2CoAzXHjC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn setup thuis. Ik heb de kachel 1,5 meter verplaatst t.o.v. de aansluiting. De buizen zitten zoals @Luzeklap al aangeeft los in elkaar geschoven. Met een versleping van 1,5 meter komt je met 2x 1 meter + 2x 45 graden bocht vrij precies uit. De rechte pijp kan je inkorten, maar zul je daarna opnieuw moeten lakken waar je hem geslepen hebt. De slijpnaad blijft op het schuine gedeelte in het zicht.
De kachel staat bij mij verder van de muur dan de afstand muur / gat in het plafond. De kachelpijp loopt dan ook niet parallel aan de muur. Ik heb de muurbeugels daarom moeten verlengen met een stuk draadeind. De twee muurbeugels heb ik midden op de meterstukken pijp gezet. Ik heb even geen betere foto bij de hand, maar aan de schaduw kun je de locatie afleiden.

Lost In Music

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-10 14:38
Het is even geleden, maar ik dacht: laat ik nog even terugmelden hoe het is afgelopen. Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us6vmPN2hulUt29h_2WBeWuVKco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSLSHKXLU4bMbNu9yZeLx17j.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb mijn buizen besteld bij goedkoopstekachelpijpen.nl. Dat bleken pijpen te zijn die zijn gemaakt van 2mm dik staal: niet doorheen te komen met een ijzerzaag natuurlijk. Gelukkig kon ik een slijptol lenen van een vriend.

Verder, zoals @AtomicShockwave aanbevolen heeft, een 45º-bocht mét "inspectieluik" toegepast. Was nog even lastig om een bocht met het luik aan de juiste kant te vinden, gek genoeg. Ik heb alleen de verticale pijp die op de kachel staat hoeven inkorten. Het afgeslepen randje verdwijnt in de kachel, dus zie je niet. De pijp was wel wat beschadigd bij het slijpen, gelukkig had ik een spuitbus van die hittebestendige verf meebesteld. (Dus tip: leg iets zachts tussen de pijp en de werkbank waar je hem op legt.) Dat stuk pijp is nu wel een tikje matter dan de pijpen die ik niet gespoten heb. Misschien, ooit, als ik tijd over heb, spuit ik het geheel nog een keer over. (Ergens in 2037 ofzo... >:) )

@Sgrovert @Luzeklap @AtomicShockwave @CappieL Bedankt voor jullie nuttige bijdragen!
Pagina: 1