Houtkachel verplaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-10 14:38
Hoi!

In mijn nieuwe huis zit een houtkachel, die wil ik graag een meter opzij verplaatsen. Hij staat al niet recht onder het rookkanaal, dus de afvoerpijp maakt twee keer een bocht van 45 graden. Kan ik gewoon een langer stuk tussen die twee bochten plaatsen? En hoe worden die pijpen aan elkaar gemaakt?

Groet,
Bart

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OR29pw3eqPgsfqvnTb6ENVP_w7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIEwAW6AFhTu8HLHspmd80jG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:23
Ja dat gaat.
45 graden bochten hebben 1 grote en een kleine kant.
Een kant gaat over een buis, de andere erin.
Rookkanaal worden afwaterend gemonteerd, zodat vocht in de buis naar de kachel loopt en er niet uit kan lopen.

Op het schuine stuk zorgen dat je de buis met 2 muurbeugels vastzet.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Bedankt, @Sgrovert! Zitten die buizen nog gelijmd of zo? Of is het een kwestie van in elkaar schuiven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luzeklap
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 16-04-2024
Zitten nooit gelijmd
Als je het een beetje goed stook wordt de pijp ook wel 200 Gr C.
Daar is geen lijm tegen bestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sHHlxmt4VEwjcDhmNnphNMXxwAM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wrtma842Nln0FpG2CoAzXHjC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn setup thuis. Ik heb de kachel 1,5 meter verplaatst t.o.v. de aansluiting. De buizen zitten zoals @Luzeklap al aangeeft los in elkaar geschoven. Met een versleping van 1,5 meter komt je met 2x 1 meter + 2x 45 graden bocht vrij precies uit. De rechte pijp kan je inkorten, maar zul je daarna opnieuw moeten lakken waar je hem geslepen hebt. De slijpnaad blijft op het schuine gedeelte in het zicht.
De kachel staat bij mij verder van de muur dan de afstand muur / gat in het plafond. De kachelpijp loopt dan ook niet parallel aan de muur. Ik heb de muurbeugels daarom moeten verlengen met een stuk draadeind. De twee muurbeugels heb ik midden op de meterstukken pijp gezet. Ik heb even geen betere foto bij de hand, maar aan de schaduw kun je de locatie afleiden.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Bedankt @Luzeklap & @Sgrovert!
Sgrovert schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:33:
[Afbeelding]

De rechte pijp kan je inkorten, maar zul je daarna opnieuw moeten lakken waar je hem geslepen hebt. De slijpnaad blijft op het schuine gedeelte in het zicht.
Een paar vervolgvragen daarover:
  • Ik heb geen slijptol, zou een ijzerzaag ook werken?
  • Hebben die rechte stukken ook een brede en een smalle kant zodat je ze over elkaar heen kan schuiven?
  • Wat voor lak gebruik je om die naad opnieuw te lakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:56
Ijzerzaag zou ook moeten werken.
Voor het aflakken heb je hittebestendige lakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:10
Er zal vast wel iets bestaan om de overgang af te dekken, kan me moeilijk voorstellen dat een vakman even de pijp ter plekke gaat aflakken en rustig laten drogen, zoals dit bijvoorbeeld:
https://www.woodburner.nl...lZJQRgMWMo3xoCS54QAvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2023 15:28 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
trab_78 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:30:
Bedankt @Luzeklap & @Sgrovert!

[...]

Een paar vervolgvragen daarover:
  • Hebben die rechte stukken ook een brede en een smalle kant zodat je ze over elkaar heen kan schuiven?
Ja. Dat is ook precies de reden dat de naad in het zicht blijft. Je kan alleen aan de brede kant zagen. Dat is de bovenkant, en de bovenliggende pijp valt aan de binnenkant.

@naftebakje Die klemband is niet om een zichbare naad af te werken. Waarschijnlijk is die om een stelpijp op lengte te stellen. Er zijn pijpen die in lengte verstelbaar zijn. Vermoedelijk gebruikt de vakman die om de juiste hoogte te maken.
Ik weet echter niet of je een stelpijp in een horizontale versleping mag toepassen. Krachten op het stelstuk zijn dan niet 100% vertikaal, waarbij ik niet weet of deze daar op ontworpen is.

Ik heb de kachel zo gepositioneerd dat ik met 2 bochten en 2 lengtes van 1 meter exact uitkwam. Hierdoor had ik geen stelstuk nodig.
Naast 1 meter zijn er ook stukken van 25 en 30 cm. Als ts een paar cm speling met de exacte positie van de kachel heeft, zou hij kunnen kijken of hij met de bochten en de juiste lengtes van de buis zonder te zagen uitkan.
De pijp die de nisbus en kachen ingaan kan je doorgaans wel onzichtbaar zagen.
CappieL schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 13:35:
Ijzerzaag zou ook moeten werken.
Wel een grote 30 cm beugelzaag nemen. Met een 10 cm zaagje gaat het niet lukken. Pijp zelf is eigenlijk gewoon ijzer, dus goed te zagen als je de tijd neemt.

[ Voor 9% gewijzigd door Sgrovert op 09-10-2023 15:47 ]

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-10 18:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

En koop meteen een 45graden bocht met een toegangsluik. Handig voor de schoorsteenveger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
En dan pleurt alle meuk van de schoorsteenveger in de woonkamer? 8)7.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-10 18:51

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Sgrovert schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 19:26:
En dan pleurt alle meuk van de schoorsteenveger in de woonkamer? 8)7.
nee hoor, de mijne brengt een stofzuiger mee :+
valt niks uit.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• trab_78
Het is even geleden, maar ik dacht: laat ik nog even terugmelden hoe het is afgelopen. Zo dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/us6vmPN2hulUt29h_2WBeWuVKco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSLSHKXLU4bMbNu9yZeLx17j.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb mijn buizen besteld bij goedkoopstekachelpijpen.nl. Dat bleken pijpen te zijn die zijn gemaakt van 2mm dik staal: niet doorheen te komen met een ijzerzaag natuurlijk. Gelukkig kon ik een slijptol lenen van een vriend.

Verder, zoals @AtomicShockwave aanbevolen heeft, een 45º-bocht mét "inspectieluik" toegepast. Was nog even lastig om een bocht met het luik aan de juiste kant te vinden, gek genoeg. Ik heb alleen de verticale pijp die op de kachel staat hoeven inkorten. Het afgeslepen randje verdwijnt in de kachel, dus zie je niet. De pijp was wel wat beschadigd bij het slijpen, gelukkig had ik een spuitbus van die hittebestendige verf meebesteld. (Dus tip: leg iets zachts tussen de pijp en de werkbank waar je hem op legt.) Dat stuk pijp is nu wel een tikje matter dan de pijpen die ik niet gespoten heb. Misschien, ooit, als ik tijd over heb, spuit ik het geheel nog een keer over. (Ergens in 2037 ofzo... >:) )

@Sgrovert @Luzeklap @AtomicShockwave @CappieL Bedankt voor jullie nuttige bijdragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
Dat ziet er netjes uit.
Hoe heb je de ronde plaat aan het plafond gezet?

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Sgrovert schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:44:
Hoe heb je de ronde plaat aan het plafond gezet?
Die zat er al en heb ik lekker laten zitten...
Pagina: 1