Terugkoppeling voor vervanging van defecte kritische organen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-12 23:43
Goededag medetweakers,

Motivatie
Mijn huidige desktop is na ca. 9 jaar trouwe dienst kapot gegaan. Welk onderdeel kan ik niet exact achterhalen. Maar ik denk het moederbord, want de debug hex display blijft op 00 staan. Ondanks dat ik bijvoorbeeld alle geheugenbankjes eruit haal. Het doel is om zo snel mogelijk weer up'n'running te zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In tegenstelling tot bij mijn vorige desktop die meer gericht was op gaming. Ik wil nu vooral met mijn desktop gebruiken voor software development en huis-, tuin en kantoor- gebruik. Virtuele Machines moeten soepel kunnen draaien. Het is de bedoeling dat er ~~Manjaro~~ MX Linux op komt.

Welke onderdelen worden meegenomen?
Ik wil enkel de onderdelen vervangen die ook aan vervanging toe zijn. De rest wil ik behouden. Dus ik wil de kast, de meeste case fans, de fan-regelaar en SD-kaartlezer en videokaart behouden.

De videokaart in het bijzonder, omdat ik anders twee nieuwe monitoren mag kopen. En daar heb ik het budget niet voor. Want blijkbaar zijn er tegenwoordig geen monitoren met DVI(-D) en de HMDI-poorten van de huidigen zijn al bezet. Sowieso gaat het een (instap/back-for-the-buck) ATI/AMD video worden, want NVIDIA drivers werken niet lekker met wayland.

De SSD en de HDD ook voor de time being. Het is de bedoeling dat /tmp en de $XDG_CACHE_HOME mappen op de huidige SSD komen, zodat die kapot slijt.

Onderdelen van oude desktop die mee gaan:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenMSI N760 Twin Frozr Gaming 2GD5/OC€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWestern Digital Black WD1002FAEX, 1TB€ 85,53€ 85,53
1BehuizingenZalman Z7 Plus (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1MonitorsIiyama ProLite B2712HDS Zwart€ 0,-€ 0,-
1Fan-controllers en lcd'sScythe Kaze Master Flat€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsScythe Glide Stream 120 mm PWM Case fan - 1900rpm , 120mm€ 0,-€ 0,-
1VentilatorsScythe Slip Stream SY1212SL12SL, 120mm€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLeopold FC900R PD PBT MX Silent (Qwerty US) Grijs/Blauw€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech MX Master 3 Grafiet€ 159,95€ 159,95
1Solid state drivesPlextor PX-128M5S 128GB€ 0,-€ 0,-
1GeheugenkaartlezersAkasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 28,25€ 28,25
1MuurbeugelsNewstar FPMA-D550 Zwart€ 34,-€ 34,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,63

Welke nieuwe onderdelen?
Voor een nieuwe moederbord ontkom ik niet er aan om alle componenten, met uitzondering van de opslag en GPU, te vervangen. Opmerkelijk zijn er geen AM4+ mobo's meer, dus voor de toekomst bestendigheid ga ik voor een AM5 moederbord.

CPU
Mijn zachte voorkeur gaat uit naar AMD. Blijkbaar is de CPU die ik gekozen heb momenteel de beste keuze volgens de (recente) BBG's.

RAM
Er is iets opmerkelijks aan de hand in de BBG's, want daar wordt voor configuraties met een AMD CPU toch gekozen voor RAM bankjes met XMP in plaats van AMD EXPO. Hierdoor wordt de kans om over te klokken ontnomen. Vandaar dat ik deze RAM bankje neem dat wel AMD EXPO heeft. Niet dat ik van plan ben om per direct over te klokken, maar mocht ik er toch aan wagen, hoeft ik geen nieuwe RAM-bankjes te kopen. Het is ook een van de weinige goedkope RAM-bankjes met een true latency van 10,00 ns.

Koeling
Hoewel ik een boxed CPU ga kopen, schaf ik toch nog een "betere" koeler aan voor de zekerheid en extra stilte.

Mijn vorige desktop was de paarse LED fan de aandachtstrekker. Helaas bleek die te dik te zijn ofzo. Door de jaren heen zwenkte (zwonk?) de dan een beetje uit, waardoor die tegen de scherpe randen van de front panel kwam. Je raad het al, de voorkanten van de fanbladen zijn afgesleten.

Blijkbaar zijn PWM-fans die paarse kleur afgeven uit de handel. Dus het idee is om een instelbare kleur led ervoor in de plaats te zetten. En dat de moederbord een paar pinnen heeft om de kleur in te stellen. Ik ga er al van uit dat er geen moederbordfabrikant is die aanstuursoftware voor de RGB-leds Linux compatibel maakt. Dus ik zoek eigenlijk een mobo waar je ook in de UEFI de kleuren kan instellen.

Moederbord
Ik ben niet merk-getrouw. Maar als ik reflecteer op mijn ervaring met mijn huidige Asrock-mobo, heb ik het gevoel dat ik wat betrouwbaarheid en afwerking mis.

Ik heb gekozen voor het X670E-plus platform omdat die meer poorten bevat.

Het liefste heb ik ook een mobo van dezelfde afmetingen (ATX)), zodat ik nog steeds mijn zelf ingebouwde "cable lanes" kan gebruiken. En bij kleinere formaten (zoals miniATX) maak ik me meer zorgen om de koeling.

Wel vereis ik dat er meerdere analoge audio uitgangen zijn, zodat ik zowel koptelefoon als speakerset kan aansluiten en gelijktijdig kan gebruiken.

Voeding
Ik heb begrepen dat het beste is om de 9+ jaar oude voeding niet te hergebruiken, aangezien de kans op defect en op brand met de tijd groter kan worden. Over het afgemeen heb ik geen voorkeur. Behalve dat de voeding modulair moeten zijn. Losse kabels vind ik maar niets.

Interne opslag
Blijkbaar zijn M.2 SSD's nu goedkoop. Dus dat wil ik nog meepikken.

Externe opslag
Omdat ik goede ervaring met eSATA en niet met USB3 heb, prik ik nog een aparte eSATA PCI-e kaart bij. Want een moederbord met 6 SATA sloten kosten 2x meer dan de beschikbare moederborden met 4 SATA sloten.

Om de Desktop naar de nieuwe generatie te tillen, komt er ook een Blu-ray brander in.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de €1050 inclusief verzendskosten. Ik heb in het achterhoofd dat ik hetzelfde opzij moet zetten als ik mijn videokaart met dito monitoren moet vervangen. Maar dat is nu niet aan de orde.

Ga je overklokken?
Nee, eerder onderklokken dan overklokken. Doch heb ik liever de opties om te finetunen.

Wat verwacht je van ons?
Met dit gegeven heb ik het volgende samen gesteld.
Voor een moederbord waar de SATA-sloten "hoger" zitten (dus meer "rechtsbovenin", dichter bij de CPU / geheugenbanken) hoor ik graag de alternatieven.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 252,01€ 252,01
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 277,-€ 277,-
1ControllersStartech.com 2-poort SATA 6 Gbit/s PCI Express eSATA Controllerkaart€ 15,34€ 15,34
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings 120mm PWM Single Pack, Zwart, 120mm€ 23,18€ 23,18
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,95€ 115,95
1Optische drivesLG BH16NS55 Zwart€ 74,42€ 74,42
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 107,75€ 107,75
1Solid state drivesWD Black SN770 2TB€ 108,44€ 108,44
Totaal€ 1.005,99

Mocht er nog vragen, onduidelijkheden en dergelijke zijn, schroom je niet om een reactie te plaatsen.

Alle reacties

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:29
Enkele suggesties:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Tray€ 315,88€ 315,88
1MoederbordenMSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI€ 212,69€ 212,69
1ProcessorkoelingDeepCool AG500 BK ARGB€ 40,18€ 40,18
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 115,95€ 115,95
1VoedingenSeasonic Focus GX-750€ 109,90€ 109,90
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 113,99€ 113,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 908,59
Om meer VM's te kunnen opstarten en voor een langere gebruiksduur een 8-core 7700X gekozen.
Moederbord met luxe audiochip, SPDIF optische uitgang, 6x Sata, 2x M2 heatspreaders en € 20,- cashback.
De PCIe insteekkaart met 2 sata aansluitingen laten vervallen.
Het bord heeft een displayport en HDMI aansluiting. Met een Displayport naar DVI-D kabel heb je de videokaart dus niet meer nodig.

Zwaardere luchtkoeler met 5 heatpipes en ARGB fan.
De 750W Seasonic voeding zal meestal goedkoper zijn dan de 650W.
SSD met 2Gb cache.
Anno 2023 zou ik niet zo snel meer een dure Blue ray brander aanschaffen en anders een externe uitvoering kiezen, want er zijn nog maar weinig behuizingen met een 5,25" inbouwmogelijkheid.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:20
Je zou het jezelf wat makkelijker kunnen maken met DVI verloop kabels, zoals Roline DisplayPort Kabel DP Male - DVI Male (24+1) 5,0m Zwart, of adapters zoals Roline HDMI-DVI Adapter, HDMI Female / DVI-D Male Zwart. Dan kun je de videokaart met pensioen sturen, en wordt je systeem wat zuiniger, ook heb je minder ventilatoren nodig, en wordt het stiller.
De Ryzen 5 7600 wordt voor zover ik weet vooral aangeraden in budget gaming systemen - de Intels bieden met jouw werkzaamheden meer met hun mix van performance en efficiency cores. Neem een Intel Core i5-13500 of een Intel Core i7-13700 op een moederbord als de MSI MAG B760 TOMAHAWK WIFI, de meeste moederborden komen met zowel een DP als een HDMI poort - met het verloop en de adapter kun je je beide schermen hierop aansluiten. De i7 heeft of de allerbeste luchtkoeler (Cooler Master MasterAir MA824 Stealth), of een AIO nodig, de i5 koel je prima met een Scythe Fuma 3
Voor een voeding is een be quiet! Pure Power 12 M 550W al ruim bemeten.

[ Voor 12% gewijzigd door martyw op 07-10-2023 20:24 ]

• RoestVrijStaal
@Woezik @martyw Bedankt voor jullie input (y)(y)(y)

Ik denk dat ik het niet goed heb benadrukt, maar zelf heb ik liever een AMD dan een Intel als CPU

Ik wist niet dat die Ryzen 7600 zo "budget" was.
Dus een krachtigere nemen is inderdaad beter.

De kast Zalman Z7 Plus die ik wil hergebruiken is "dicht": aan de zijkant zit geen glas.
Dus een CPU koeler met kleur is een beetje nutteloos.

Wat ik vergeten was te vermelden over de RAM:
Ik heb expres de G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 gekozen omdat ze veel lager zijn (maar 33 mm hoog) dan de andere DDR5 geheugenreepjes die AMD EXPO ondersteunen en een true latency van 10,00ns of minder hebben.

Over het moederbord:
Ik wil graag nog een PCI-e 5.0 slot achter de hand hebben. Vandaar mijn voorkeur voor het x670 platform en dat ik nog steeds bij die ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI blijf.

Daarnaast over het kiezen van het moederbord met de focus op de audio chip:
Ik boste op deze artikelen:
https://www.igorslab.de/e...-from-the-larger-alc1220/
en
https://www.igorslab.de/e...ces-from-alc1220-insider/

Het schijnt dus te zijn dat het verschil tussen de Realtek ALC4080 en de Realtek ALC1220 vooral de met welk protocol de chip wordt aangestuurd, maar dat het voor de rest nihil is.

Over de voeding:
Als ik de first post van de voedingen topic door lees, krijg ik het idee dat 650 Watt al ruim is, en dat 750 Watt overkill is???

Over de SSD:
Ik zie inderdaad dat de Kingston KC3000 2TB nu de betere keuze is. Goed dat je mij daarop wijst.
Ten tijde van de Round-up was het een van de duurste SSD's die meegenomen was tijdens de Roud-up, ondanks de goede prestaties. Nu de prijs ervan bijna een tientje scheelt met die van "Excellent choice" WD Black SN770 2TB, is de Kingston eigenijk een no-brainer.

Het advies over die DVI verloop kabels is een goede stok achter de deur. (y)
Ik kan me voorstellen dat er ook een gevaar is dat de videokaart niet past of zo.
Bij mijn huidige (kapotte) configuratie kon ik namelijk ook maar net bij de SATA poorten.

Ik vraag me af of ik zonder GPU dan niet (teveel) van het RAM geheugen af snoep?
Door de geïntegreerde graphics in de AMD CPU zal het waarschijnlijk geen performance penalty op de CPU zijn, maar op het RAM geheugen?
Vroeger was dat wel het geval als de videokaart stuk ging en je prikte de VGA-kabel in het VGA slot van het moederbord.

Ik heb mijn configuratie in ieder geval aangepast:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700X Tray€ 318,50€ 318,50
1MoederbordenASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI€ 279,-€ 279,-
1ControllersStartech.com 2-poort SATA 6 Gbit/s PCI Express eSATA Controllerkaart€ 15,34€ 15,34
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 31,90€ 31,90
1Ventilatorsbe quiet! Light Wings 120mm PWM Single Pack, Zwart, 120mm€ 23,18€ 23,18
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 130,-€ 130,-
1Optische drivesLG BH16NS55 Zwart€ 74,49€ 74,49
1VoedingenSeasonic Focus GX-650€ 107,75€ 107,75
1Solid state drivesKingston KC3000 2TB€ 119,12€ 119,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.099,28

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01:29
"Dus een CPU koeler met kleur is een beetje nutteloos." De AG500 is de uitvoering met 5 heatpipes en die is er alleen met ARGB fan. Koelt wel beter dan de Tranquillo.

"Ik heb expres de G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 gekozen omdat ze veel lager zijn (maar 33 mm hoog) dan de andere DDR5 geheugenreepjes die AMD EXPO ondersteunen en een true latency van 10,00ns of minder hebben." Met de gestegen memory prijzen kun je ook prima de X5 6000J32 kiezen, die heeft nog altijd een true latency van 10,67ns.

"Ik wil graag nog een PCI-e 5.0 slot achter de hand hebben. Vandaar mijn voorkeur voor het x670 platform en dat ik nog steeds bij die ASUS TUF Gaming X670E-PLUS WIFI blijf." Met de introductie van PCIe4.0 videokaarten had ook een PCIE3.0 slot nog altijd voldoende bandbreedte. Ik verwacht dus niet dat je snel een bottleneck zult hebben met een PCIe4.0 slot.

"Het schijnt dus te zijn dat het verschil tussen de Realtek ALC4080 en de Realtek ALC1220 vooral de met welk protocol de chip wordt aangestuurd, maar dat het voor de rest nihil is." Klopt.

"Als ik de first post van de voedingen topic door lees, krijg ik het idee dat 650 Watt al ruim is, en dat 750 Watt overkill is???" 650W is voor een N760 inderdaad ruim genoeg.

"Ik kan me voorstellen dat er ook een gevaar is dat de videokaart niet past of zo." De MSI kaart is 26cm, de max. lengte voor de behuizing is 27cm: https://tweakers.net/revi...bouw-van-componenten.html

"Ik vraag me af of ik zonder GPU dan niet (teveel) van het RAM geheugen af snoep?" Ik verwacht dat de 32Gb van je nieuwe PC aanzienlijk meer is dan van je oude PC.
"Door de geïntegreerde graphics in de AMD CPU zal het waarschijnlijk geen performance penalty op de CPU zijn, maar op het RAM geheugen?" Ja, dat zal heel beperkt invloed hebben, maar daar staat een aardige stroombesparing tegenover.

T.a.v. jou build: Waarom verlichte "Light" fans gekozen? Ik denk niet dat je er veel van ziet.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zo extreem budget is de 7600X nou ook weer niet, bij multithreaded toepassingen is meer cores natuurlijk altijd beter. Maar je mag behoorlijk intensief gaan developer voordat 6 cores / 12 threads te weinig wordt.

De IGP eet inderdaad wat geheugen op maar voor wat desktop-werk heeft die maar weinig nodig. Met 32GB ga je daar niks van merken.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:20
bwerg schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:17:
Zo extreem budget is de 7600X nou ook weer niet
Budget is inderdaad wat te sterk voor de Ryzen 5, wat ik bedoelde te melden is dat bij de dingen die @RoestVrijStaal wil doen de ongeveer evenveel kostende i5-13500 een beter presterende keuze is (multi-core presteert die als een Ryzen 7 7700X voor enige tientjes minder, zie bv hier), maar ik heb 'zachte voorkeur' niet goed begrepen ;)

• RoestVrijStaal
Woezik schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:15:
T.a.v. jou build: Waarom verlichte "Light" fans gekozen? Ik denk niet dat je er veel van ziet.
Ééntje maar als het goed is. En dat relativeer ik al in de First Post.
Pagina: 1