Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronvanmalssen
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik zit met een klein dilemma, misschien kunnen jullie me helpen met advies of opinies.
1,5 geleden heb ik een baan aangeboden gekregen in Duitsland waar ik nu dus werk. Het is een leuke baan, met op zich goeie arbeidsvoorwaarden. Ik werk op de vrijdag maar een halve dag en die werk ik van thuis uit. Ik krijg het Duitse kindergeld en hoef geen ziektekostenverzekering te betalen. Nadeel is dat ik bv wel dagelijk 50 minuten heen en 50 minuten terug moet rijden. ( dit was toen ik begon slechts 35 minuten maar het verkeer word steeds meer op dit traject). Nu heb ik een baan aangeboden gekregen op 3 minuten rijden van mijn woonplaats, dit is bij een heel klein familiebedrijf dat erg aan het groeien is. Het loon dat ik aangeboden krijg is net zo veel als het loon in Duitsland incl de reiskosten die ik daar krijg. Wat is jullie advies, doen of niet doen

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Toxic_Dreams
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 09-09 13:05
Veel minder reistijd en een sterk groeiend bedrijf waardoor je zelf ook kunt meegroeien?

Mits het werk je net zo leuk lijkt, is dit volgens mij geen hele moeilijke keuze? Waar twijfel je nog over?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 19:36
Ik zou het doen. Je wint 6 uur per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:04

SambalBij

We're all MAD here

Je bent een beetje onvolledig en onduidelijk, maar ik meen uit het verhaal op te maken dat je Nederlander bent, in Nederland woont, maar nu in Duitsland werkt?
Gezien die reistijd en het vergelijk met 'het loon in Duitsland' neem ik daarnaast aan dat je beoogde nieuwe baan in Nederland is?

Dat wordt het waarschijnlijk voornamelijk gaan rekenen met je (netto) salaris icm veranderde kosten/belastingen voor diverse zaken?
Je hebt nu zo te lezen een Duitse zorgverzekering en Duitse kinderbijslag? (Wat een gezin met kind(eren) impliceert? Vallen je gezinsleden nu ook onder die Duitse zorgverzekering?)

Vergelijk dat met een Nederlandse zorgverzekering (voor je hele gezin voor zover van toepassing) en kinderbijslag. Als je hetzelfde gaat verdienen, maar honderden euro's meer moet gaan betalen aan de zorg bijvoorbeeld, dan moet je bepalen of dat die mindere reistijd goed maakt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sowieso doen waar je je goed bij voelt. Maar om je een advies te geven: vul even twee keer te template in die je in Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) vindt en ze ze hier onder elkaar. Er zijn veel meer aspecten aan een baan dan je nu benoemt, en die template zet ze mooi onder elkaar. Geeft voor jezelf ook een mooi vergelijk :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiennebruines
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 10:59
Misschien nog iets om over na te denken: Grote kans dat je pensioen in Duitsland opbouwt (Lohnsteuerbescheinigung rijen 22 en 23), en omdat je in NL woont, bouw je ook je AOW op. Is ook iets om over na te denken, hoe dat in de toekomst gaat als je naar een NL-bedrijf wisselt. Dat zal alleen niet zoveel uitmaken als de verandering in ziektekostenverzekering (dat kan best veel schelen/kosten, maar betekent ook een hele andere dekking, bijv. is de tandarts in NL vaak een extra pakket en kennen ze in Duitsland geen "eigen risico").

[ Voor 4% gewijzigd door etiennebruines op 09-10-2023 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:53

Qwerty-273

Meukposter

etiennebruines schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 09:38:
en omdat je in NL woont, bouw je ook je AOW op.
Er zijn dus uitzonderingen:
U woont in Nederland, maar bent niet verzekerd in de volgende situaties:
  • U werkt buiten Nederland in een land van de Europese Unie
De TS bouwt dus voor de periode dat hij in NL woont en in DE werkt geen AOW op. De periode daarvoor en wellicht daarna, dus wonen in NL en niet werken in DE, wordt er wel AOW opgebouwd.
De vrouw/partner van de TS woont in NL en werkt (waarschijnlijk) niet in DE en bouwt dus wel AOW op alle jaren.

Verder bieden de Krankenkassen over het algemeen iets meer dekking dan je in de Nederlandse basisverzekering kan verwachten. Maar dat is natuurlijk erg specifiek en zal je naast elkaar moeten leggen met de uiteindelijke pakket keuzes.

AOW vs Altersrente is ook een ding dat je naast elkaar moet leggen. Net zoals andere sociale verzekeringen die tussen NL en DE verschillen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Ronvanmalssen wat is precies je dilemma?
Ik lees alleen dat je nu op plek A werkt en dat je reistijd 50 minuten is (en ooit 35 minuten was) en dat ze X, Y en Z vergoeden.
Vervolgens krijg je een baan aangeboden op plek B en dat je reistijd 3 minuten van je woonplaats is (wat niet hetzelfde is als 3 minuten reistijd. Als ik 3 minuten van mijn woonplaats werk, kan ik alsnog ruim een half uur onderweg zijn van de ene kant naar de andere kant + 3 minuten).

Je zegt verder niks over de inhoud van de baan. Behalve dat je loon (inclusief of exclusief vergoeding X, Y en Z?) hetzelfde is.

En dan verwacht je op basis hiervan een advies te krijgen of je het wel/niet moet doen?! Hoe kan je daar nou serieus antwoord op geven?

Vind je het werk op plek B uberhaubt leuk, of maakt het je geen biet uit wat je moet doen voor je centen en is dat het enige dat belangrijk voor je is? Zo ja, dan gaan waar je het meeste kan verdienen!
Vind je het belangrijk om een werk-privé balans te hebben? Dan moet je de afweging maken waar die het beste is.
Vind je reistijd het belangrijkste? Dan moet je voor plek B kiezen.

Zonder inhoud krijg je ook een leeg antwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• etiennebruines
Handig om te weten! Wat is de overheid toch een zooitje. Deze informatie had me toch op 't verkeerde spoor gebracht.
U bouwt een volledige AOW-uitkering op als u in de 50 jaar voordat uw AOW-uitkering ingaat, in Nederland heeft gewoond. Voor ieder jaar dat u mist, wordt de AOW met 2% gekort.
Maakt het voor TS wel handig - dan hoeft daar niet meer op gelet te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:24
Dus je bent niet voor ziektekosten verzekerd? Handig....

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etiennebruines
ozzynator schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:48:
Bij een Duits bedrijf werken betekent dat je (normaal gesproken) een Duitse zorgverzekering (gesetzliche Krankenkasse) af moet sluiten. Ik kan me voorstellen dat je daar een uitzondering op kunt krijgen als je een Nederlandse zorgverzekering hebt - net zoals je in Nederland een uitzondering op je zorgverzekeringsplicht kunt krijgen als je een dekkende buitenlandse zorgverzekering hebt.

Die hebben regelmatig ook dekking in Nederland, al is het vaak omslachtig - dat je het bedrag voor moet schieten en ze het terugbetalen, omdat niet alle Nederlandse doktersposten ermee om kunnen gaan. (Ervaring van 7 jaar gelegen, misschien is het tegenwoordig beter.) Of TS maakt direct gebruik van de Duitse gezondheidszorg, dat gaat ook. Hoe dan ook heeft hij al een document van zijn Duitse zorgverzekering gekregen met de bevestiging ook in NL te vergoeden, anders moest hij nog een Nederlandse zorgverzekering afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
ozzynator schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 14:48:
Waar maak je dat uit op?

Hij zegt alleen dat 'ie er niet voor betaalt, wat op zich niet vreemd hoeft te zijn, want in bijv. Frankrijk kan de basisverzekering ook gratis zijn (alhoewel een vrijwillige aanvullende verzekering vaak wel aan te raden is ivm. extra/hogere vergoedingen).
Of hij heeft gewoon nog zijn Nederlandse zorgverzekering.

[ Voor 6% gewijzigd door 3dfx op 09-10-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:39
Ik zou eerst eens aankaarten bij je huidige werkgever dat de reistijd heen/terug je steeds meer begint te bottlenecken, tijd die je nuttiger kan besteden en het niet een mogelijkheid is om vaker vanuit huis te werken (mits je dat zelf ook wilt natuurlijk)

Daarnaast, familie bedrijf, daar hoor ik altijd de ergste dingen over van anderen, familie drama op de werk vloer, eigenzinnige baas die alles wil controleren en regelen, ik zou eerst s kijken of je kan pijlen bij huidige werknemers daar hoe zij t ervaren, vaak hoor je de meest pittige verhalen dan.

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:06

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ronvanmalssen schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 14:02:
Ik zit met een klein dilemma, (...). Wat is jullie advies, doen of niet doen
je beschrijft enkel een -is- situatie, je huidige werkpositie... en vervolgens een aanbod.

wat ik nergens lees is wat je nu zelf voor doelstellingen hebt, aan welke factoren je veel waarde hecht of welke je minder belangrijk vind...
... waar je verder heen wilt.

oppervlakkig gezien zou ik zeggen dat gezien die veel mindere reistijd, je opmerking over kinderen en dan heel dicht bij je werk wonen (waarvan ikzelf weet dat dat enorm prettig kan zijn, als er wat is gewoon direkt in de buurt te zijn of ook flexibel kunnen zijn).
verder een gelijk loon maar wel de opmerking dat dat bedrijf dat je een baan aanbied wel snel groeit (wat suggereert dat ook jij daar misschien wel qua positie sneller kan groeien, als je dat als doelstelling hebt)...

... maar, het isjouw toekomst, dan is het ook beter als jijzelf een duidelijk toekomstbeeld hebt en bij de keuzes die jij neemt dat toekomstbeeld ook poogt na te jagen.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:24
3dfx schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:56:
[...]

Waar maak je dat uit op?

Hij zegt alleen dat 'ie er niet voor betaalt, wat op zich niet vreemd hoeft te zijn, want in bijv. Frankrijk kan de basisverzekering ook gratis zijn (alhoewel een vrijwillige aanvullende verzekering vaak wel aan te raden is ivm. extra/hogere vergoedingen).
Of hij heeft gewoon nog zijn Nederlandse zorgverzekering.
Uhm ja, niet goed gelezen. Hij betaald er niet voor, dat is iets anders.

zeker, zeker

Pagina: 1