Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-05 09:36
Het zoveelste topic over aansluiten van een '2 fasen' kookplaat. Ik heb er vele doorgespit maar ben mijn vraag niet tegengekomen.

Ik zie voor kookplaten deze drie veel voorkomende aansluitschema's:
Afbeeldingslocatie: https://www.uploadarchief.net/files/download/siemens%20kookplaat.jpg

Voor mijn kookplaat zie ik echter de middelste optie ontbreken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dERnsA_NZBQ8b1oHPf_WUYWFtIg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGcnhh26dj8BbUAZkUMJCthx.png?f=fotoalbum_large

Kan ik er zonder meer vanuitgaan dat het middelste aansluitschema uit eerste afbeelding ook te realiseren is voor deze kookplaat?

Ik ga zelf de boel niet installeren maar ik wil een nieuwe groepenkast regelen en wil weten of ik hier een meteen een 3-fase alamat bij in moet hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:31
Welke kookplaat is het precies? In principe zou je 'm waarschijnlijk wel via de bovenste middelste afbeelding moeten kunnen aansluiten, zou wel raar zijn als dit de enige twee opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
@Nielson
Het is een Inventum IKI7735.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Het middelste aansluitschema is voor krachtstroom, heb je dat ook echt?
Of heb je gewoon 2x 16a (kookgroep)?

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
@hansie_k
Ik heb een 3 fasen aansluiting.
Nieuwe groepenkast moet er nog komen dus ik kan nog alle kanten uit. Maar de voorkeur gaat uit naar een 3 fasen automaat voor de kookplaat om de belasting te spreiden. De kookplaat moet dit echter wel ondersteunen, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
oekoeboeroe schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:04:
@hansie_k
Ik heb een 3 fasen aansluiting.
Nieuwe groepenkast moet er nog komen dus ik kan nog alle kanten uit. Maar de voorkeur gaat uit naar een 3 fasen automaat voor de kookplaat om de belasting te spreiden. De kookplaat moet dit echter wel ondersteunen, vandaar mijn vraag.
Ah, excuses,beter lezen...
Zojuist een Etna geïnstalleerd hier in huis,die heeft officieel wel een 380/400 aansluiting.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Altijd gaan voor een 3 fasen automaat (oftewel krachtgroep) in verband met toekomstbestendigheid. Die elektricien is al duur zat.

Deze situatie is niet verschillend met alle andere topics op dit form, zoals bijv. deze: 2 fase kookplaat op 3 fase automaat. Het komt er altijd op neer dat je 2 fases en 1 nul van je kracht groep gebruikt. De 3e fase sluit je simpelweg niet aan. De complexiteit zit hem in veel topics in onduidelijkheid over de bestaande installatie en perilex aansluiting.

Wil je echt heel graag het over 3 fase verspreiding moet je een andere kookplaat zoeken. Echter, zoals ook in al heel veel topics is aangegeven, ga je die maximale aansluitwaarde van 7200W vrijwel nooit halen bij normaal gebruikt.

[ Voor 8% gewijzigd door n9iels op 07-10-2023 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
n9iels schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 17:48:
Altijd gaan voor een 3 fasen automaat (oftewel krachtgroep) in verband met toekomstbestendigheid. Die elektricien is al duur zat.

Deze situatie is niet verschillend met alle andere topics op dit form, zoals bijv. deze: 2 fase kookplaat op 3 fase automaat. Het komt er altijd op neer dat je 2 fases en 1 nul van je kracht groep gebruikt. De 3e fase sluit je simpelweg niet aan. De complexiteit zit hem in veel topics in onduidelijkheid over de bestaande installatie en perilex aansluiting.
Wel, mijn situatie is tot dusverre verschillend vanwege de onduidelijkheid die hem specifiek zit in het feit dat het benodigde aansluitschema niet expliciet door de fabrikant is vermeld. In tegenstelling tot het gequote en andere topics.
Wil je echt heel graag het over 3 fase verspreiding moet je een andere kookplaat zoeken. Echter, zoals ook in al heel veel topics is aangegeven, ga je die maximale aansluitwaarde van 7200W vrijwel nooit halen bij normaal gebruikt.
Een 3 fasen kookplaat is het mooist inderdaad. Maar verspreiden over 2 fasen ten opzichte van de theoretische 32A over de ene fase bij een 2x230V kookgroep is voor mij goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:11
De handleiding noemt inderdaad niet expliciet hoe je moet aansluiten in deze situatie.

Denkelijk moet je gewoon het linker plaatje nemen, echter heb je de dubbele nul niet nodig - de enkele nuldraad van je 3 fasen moet dus met beide N connectoren op de plaat verbonden worden. L1 en L2 heb je gewoon, en L3 afknippen. Vooral niet per ongeluk de N met een L verwisselen want dan heb je er 380V op staan en is de levensduur waarschijnlijk meetbaar in fracties van seconden.

Elke electricien moet je dit met zekerheid kunnen zeggen. Waarom het OK is met de enkele nuldraad: door de faseverschuiving kan er nooit meer dan 16A op hetzelfde moment door de nul gaan, ook al kunnen de beide fases samen 32A leveren. Als het om een dubbele enkele fase zou gaan (kookgroep), mag dit absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oekoeboeroe
@Wilke
Je opmerking zet me aan het denken.. Uiteindelijk worden natuurlijk alle nullen in een huis effectief 'gebrugd', maar dan in de meterkast, vóór de automaten. Enige reden waarom dit er niet achter mag is de potentiële overbelasting >16A voor een 2.5 mm2. Je zou natuurlijk letterlijk het linkerplaatje (A1) kunnen volgen door twee nuldraden vanaf de meterkast te trekken en dan L1 en L2 op verschillende fasen (ipv gelijke) te zetten. Door de faseverschuiving mag je de nuldraden combineren en kom je dus automatisch uit bij het missende aansluitschema.
Ik denk dat ik er wel uit ben. Dank allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:15
Lijkt erop dat de kookplaat geen 400v ondersteund, zou voor een andere kookplaat gaan als dat nog mogelijk is omdat je anders je aansluitwaarde overschrijdt (25a) bij een 3 fase aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
Prutsertje13 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:39:
Lijkt erop dat de kookplaat geen 400v ondersteund, zou voor een andere kookplaat gaan als dat nog mogelijk is omdat je anders je aansluitwaarde overschrijdt (25a) bij een 3 fase aansluiting.
Hoezo? L1 en L2 kunnen gewoon twee aparte fases zijn van je 3 fase aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-03 14:15
Plofkotje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Zo lang er geen 380-400V op de kookplaat staat, is de kans aanwezig dat de fabrikant geen rekening heeft gehouden met twee verschillende fases,

Denk aan creepage distance en bv volledige scheiding tussen de twee aansluitingen.

Maw., zo lang het niet beschreven op het aansluitschema zou ik hem niet over twee fases verdelen. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar dan is er tijdens ontwerp geen rekening mee gehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Plofkotje schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:02:
[...]

Volgens de handleiding kan deze kookplaat twee aansluitingen aan:
  • 2x 1 fase (7 KW)
  • 1x 1 fase, (3,5 KW)
Twee aparte fases is geen optie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Question Mark schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:30:
[...]

Volgens de handleiding kan deze kookplaat twee aansluitingen aan:
  • 2x 1 fase (7 KW)
  • 1x 1 fase, (3,5 KW)
Twee aparte fases is geen optie.
Hoe bedoel je dit precies? 2x1 fase is een optie, zeg je, maar twee 'aparte fasen' is géén optie?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:36

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dat onderste plaatje links geeft toch L1 en L2, dus volgens mij kun je hem prima op 2 fasen op een krachtgroep zetten.

Als t stuk gaat hebben ze een ondeugdelijk product verkocht

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

Hoe bedoel je dit rpecies? 2x1 fase is een optie, zeg je, maar twee 'aparte fasen' is géén optie?
2x dezelfde fase ja. Via een kookgroep dus.
De kookplaat wordt geleverd met aansluitkabel zonder stekker en is volgens aansluitschema A1 standaard ingesteld voor 2 x 1 fase (230V AC).
Er wordt expliciet gemeld dat deze "oplossing" uitgaat van 230 VAC, en niet van 380 VAC.

De andere oplossing is 1x 1 fase, waarbij powermanagement dan regelt dat je niet boven de 3,5 KW uitkomt.
prein2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:33:
Dat onderste plaatje links geeft toch L1 en L2, dus volgens mij kun je hem prima op 2 fasen op een krachtgroep zetten.

Als t stuk gaat hebben ze een ondeugdelijk product verkocht
Dat zou ik dus niet doen, de handleiding is duidelijk.Je hebt bij deze kookplaat ook een dubbele nul nodig, die ontbreekt bij een echte krachtgroep.

[ Voor 26% gewijzigd door Question Mark op 09-10-2023 16:40 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Bas_Pierik schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 14:57:
[...]

Zo lang er geen 380-400V op de kookplaat staat, is de kans aanwezig dat de fabrikant geen rekening heeft gehouden met twee verschillende fases,

Denk aan creepage distance en bv volledige scheiding tussen de twee aansluitingen.

Maw., zo lang het niet beschreven op het aansluitschema zou ik hem niet over twee fases verdelen. Het kan natuurlijk wel goed gaan, maar dan is er tijdens ontwerp geen rekening mee gehouden
Er staat geen 380/400V op de kookplaat, je hebt twee fases naar nul, dat zijn 2x 230V. 380/400 volt is als je meet tussen L1 en L2, dus als je bijvoorbeeld L1 op aansluiting 1 zet en L2 op aansluiting 3.
Dat doe je niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Maasluip schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Er staat geen 380/400V op de kookplaat, je hebt twee fases naar nul, dat zijn 2x 230V. 380/400 volt is als je meet tussen L1 en L2, dus als je bijvoorbeeld L1 op aansluiting 1 zet en L2 op aansluiting 3.
Dat doe je niet.
Wat zou het toch handig zijn als Perilex spullen óók gewoon eens een vast (én verplicht) aansluitschema zouden krijgen waarbij die "NL-Only (?)" manier van aansluiten middels 2x16A op één fase (middels een 'kookgroep' ipv een Fornuisgroep) gewoon verboden wordt.

Een NEN normering (of KEMA?) zou hier iets over moeten kunnen roepen, maar ik vrees dat ze daar ook d'r vingers er niet meer aan durven te gaan branden gezien de huidige installbase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Question Mark schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:36:
[...]

Er wordt expliciet gemeld dat deze "oplossing" uitgaat van 230 VAC, en niet van 380 VAC.

De andere oplossing is 1x 1 fase, waarbij powermanagement dan regelt dat je niet boven de 3,5 KW uitkomt.

[...]

Dat zou ik dus niet doen, de handleiding is duidelijk.Je hebt bij deze kookplaat ook een dubbele nul nodig, die ontbreekt bij een echte krachtgroep.
Krachtgroep in de meterkast, 2xN en twee fasen kabels naar de kookplaat. Ik zie echt nergens staan dat dit niet mag/kan

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

De meeste kookplaten zijn 2x 230 circuits. Als je een 3f aansluiting hebt, zou ik het sowieso op een krachtgroep aansluiten. Als je N1 en N2 brugt (zoals bij A2) en L1 (bruin) en L2 (zwart) aansluit op fase 1 en 2 op de krachtgroep, heb je L3 (grijs) niet nodig.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Een 2L2N kookplaat kan ook prima op een 3 fase krachtstroom aansluiting.

Bovenste plaatje, rechts staat hoe je hem als 2L2N moet aansluiten.

Met een 3 fase krachstroom perilex stopcontact heb je maar 1 nul, want die is deelbaar.

L1 op schroef 1
L2 op schroef 2
N op schroef 3 en 4 (dus bruggen)
Aarde op schroef 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

prein2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:46:
[...]

Krachtgroep in de meterkast, 2xN en twee fasen kabels naar de kookplaat. Ik zie echt nergens staan dat dit niet mag/kan
Dat is een kookgroep. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Nee, een kookgrowp heeft 2x dezelfde fase. Deze is 1/3 fase-verdraaid. En dat kan dus prima

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:12
@prein2 Nee, wat @Question Mark bedoeld is dat een 2L+2N een kookgroep is, want 2x nul. Bij een krachtgroep heb je 3L/1N immers door de faseverdraaiing is de max stroom door de nul gelijk aan 1L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

prein2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Nee, een kookgrowp heeft 2x dezelfde fase. Deze is 1/3 fase-verdraaid. En dat kan dus prima
En is het dus een 'verkeerd' aangesloten fornuisgroep :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

prein2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Ik heb nog nooit een krachtgroep gezien met 2xN. In mijn ogen bestaat een krachtgroep uit 3x een fase, één nul en één aarde. Tenminste, dat is zoals ik het vroeger (heul vroeger) geleerd heb.

Aangezien je over 2x een N begint, ging ik uit van een kookgroep. :) (wat een prutsoplossing blijft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Question Mark schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:01:
[...]

Ik heb nog nooit een krachtgroep gezien met 2xN. In mijn ogen bestaat een krachtgroep uit 3x een fase, één nul en één fase. Tenminste, dat is zoals ik het vroeger (heul vroeger) geleerd heb.

Aangezien je over 2x een N begint, ging ik uit van een kookgroep. :) (wat een prutsoplossing blijft)
Ik heb dat soort zaken helaas al wel eens gezien en dat kwam dan vooral doordat er nérgens duidelijk was hoe bepaalde zaken op een 3P aansluiting nu eigenlijk verdeeld waren in een groepenkast. Toch wel lullig als je daarna een nét opgeleverde keuken mag gaan aanwijzen als oorzaak van een 'zwevende null' waarbij dus ALLE apparatuur welke in dat huis verbonden was met het stroomnet meteen afgeschreven werd naar.... 'Null'

Méten = Weten, maar dat geldt schijnbaar vaak niet voor keukenboeren?

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 09-10-2023 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Ik heb ook nog nooit een kracht groep gezien met 2x 1 fase. Maar dat is ook de vraag niet.

Hoe sluit je dit ding goed aan op een huis met 3 fasen? Dat is met een kracht groep in de meterkast en vervolgens 2x n en 2x een aparte fase in je perilex.

Dat het waardeloos is, dat klopt, maar doe het anders dan dit, dan is het nog verkeerder...

Een andere manier om een 7,2kW kookplaat op een 3 fase groepenkast aan te sluiten is er simpelweg niet. En perilex is er voor gemaakt. Al zijn alle verschillende configuraties binnen perilex absoluut onhandig...

Zo zijn we nu weer terug on topic?

Edit: de nul bruggen mag ook. Maar dan moet de kabel geschikt zijn voor 32A.. Toch?

[ Voor 6% gewijzigd door prein2 op 09-10-2023 17:09 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Laatst online: 19:40
Ik begrijp niet waarom dit soort platen verkocht worden en ze niet gewoon een krachtgroep aansluiting en kabel hebben af-fabriek want dat heeft ook deze plaat dus niet net zoals mijn plaat bij mijn schoonouders van de week waar ik eenzelfde topic voor heb gestart.
Er zit maar een 4-aderige kabel aan de kookplaat vast en hij verwacht 2x230v en geen 400v wat ook niet netjes kan met een 4 aderige kabel. Immers 3-fases, een nul en aarde vereist 5 aders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GeeMoney schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:17:
Ik begrijp niet waarom dit soort platen verkocht worden en ze niet gewoon een krachtgroep aansluiting en kabel hebben af-fabriek want dat heeft ook deze plaat dus niet net zoals mijn plaat bij mijn schoonouders van de week waar ik eenzelfde topic voor heb gestart.
Er zit maar een 4-aderige kabel aan de kookplaat vast en hij verwacht 2x230v en geen 400v wat ook niet netjes kan met een 4 aderige kabel. Immers 3-fases, een nul en aarde vereist 5 aders.
Omdat als je een 1-fase huisaansluiting hebt je 2 groepen kan combineren om zo 2x16a te hebben, en dan een 7,4 kW kookplaat/fornuis kan aansluiten.

* RaZ heeft een 1x35a huisaansluiting, en kan een 7,4 kW kookplaat/fornuis aansluiten. Wil ik 11,1 kW hebben, zal ik de meterkast moeten gaan ombouwen zodat ik naar een 3x25a kan

Maar dat ga ik dus niet doen in een huurhuis. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RaZ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

Omdat als je een 1-fase huisaansluiting hebt je 2 groepen kan combineren om zo 2x16a te hebben, en dan een 7,4 kW kookplaat/fornuis kan aansluiten.

* RaZ heeft een 1x35a huisaansluiting, en kan een 7,4 kW kookplaat/fornuis aansluiten. Wil ik 11,1 kW hebben, zal ik de meterkast moeten gaan ombouwen zodat ik naar een 3x25a kan

Maar dat ga ik dus niet doen in een huurhuis. :P
Met 2x16A op een één-fase aansluiting van 1x25A ga je eigenijk al zwaar de fout in (heb jij niet, maar komt ook vaak voor!!) maar helaas wordt het ook wél op die manier nog gewoon afgemonteerd zonder 'vragen'....

"Kijk, het werkt!!!! (tijdens de oplevering van de keuken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:25:
[...]

Met 2x16A op een één-fase aansluiting van 1x25A ga je eigenijk al de fout in (heb jij niet!!) maar vaak wordt het ook nog wél op die manier nog gewoon afgemonteerd zonder 'vragen'....

"Kijk, het werkt!!!! (tijdens de oplevering van de keuken).
Volgens mijj snap je het niet wat ik zeg he ;)

Als ik een 11,1 kW kookplaat wil aansluiten, zal ik naar een 3 fase aansluiting moeten, en dan ook een 3 fase perilex van maken. Hoop dat het nu wel duidelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RaZ schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Volgens mijj snap je het niet wat ik zeg he ;)

Als ik een 11,1 kW kookplaat wil aansluiten, zal ik naar een 3 fase aansluiting moeten, en dan ook een 3 fase perilex van maken. Hoop dat het nu wel duidelijk is ;)
IK snap goed wat je zegt maar ik doelde eigenlijk meer op de situatie waarin de TS zich nu bevindt (en waarvan we eigenlijk nog steeds geen 100% eenduidig uitsluitsel hebben qua aansluitingen aangaande netbeheerder / leverancier én groepenkast + WCD).

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
[...]

Hier neig ik dus ook naar.
Dat een krachtgroep maar 1xN nodig heeft wil niet zeggen dat je er niet twee mag trekken om letterlijk het linker aansluitschema te volgen. Dat je vervolgens gaat bruggen daar er toch nooit meer dan 16A door de nul loopt is een tweede.
Maar ik vind @Bas_Pierik ook wel een punt hebben.

Dat de handleiding ruimte voor interpretatie laat mag in ieder geval duidelijk wezen. Ik heb de vraag overigens inmiddels ook uitgezet naar Inventum. Mocht ik daar geen (bevestigend) antwoord op krijgen dan neig ik toch naar een andere kookplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:34:
[...]

IK snap goed wat je zegt maar ik doelde eigenlijk meer op de situatie waarin de TS zich nu bevindt (en waarvan we eigenlijk nog steeds geen 100% eenduidig uitsluitsel hebben qua aansluitingen aangaande netbeheerder / leverancier én groepenkast + WCD).

:9
Mist er relevante informatie van mijn kant? Volgens mij heb ik alles wel genoemd. Ik heb een 3x25A aansluiting. Nieuwe groepenkast moet er nog komen - wat er nu zit is broddelwerk - maar er is mogelijkheid en voorkeur voor een krachtgroep tbv de kookplaat. WCD zal gewoon perilex worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

oekoeboeroe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 20:56:
[...]

Mist er relevante informatie van mijn kant? Volgens mij heb ik alles wel genoemd. Ik heb een 3x25A aansluiting. Nieuwe groepenkast moet er nog komen - wat er nu zit is broddelwerk - maar er is mogelijkheid en voorkeur voor een krachtgroep tbv de kookplaat. WCD zal gewoon perilex worden.
Dan heb je bij deze dus zelf ook meteen het antwoord op je eigen vraag gegeven. Die kookplaat moet gewoon netjes aangesloten worden middels een correct bekabelde perilex (3P+N) middels een 3P+N Alamat in je NIEUWE groepenkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 21:00:
[...]

Dan heb je bij deze dus zelf ook meteen het antwoord op je eigen vraag gegeven. Die kookplaat moet gewoon netjes aangesloten worden middels een correct bekabelde perilex (3P+N) middels een 3P+N Alamat in je NIEUWE groepenkast.
Dat weet ik ook wel. Heb je het topic überhaupt wel gelezen? De hele vraag is of dit mag voor deze Inventum kookplaat omdat deze het gewenste 3P+N aansluitschema niet expliciet vermeldt in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

oekoeboeroe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:39:
[...]

Dat weet ik ook wel. Heb je het topic überhaupt wel gelezen? De hele vraag is of dit mag voor deze Inventum kookplaat omdat deze het gewenste 3P+N aansluitschema niet expliciet vermeldt in de handleiding.
Ja, en daarom had ik de verwachting dat jij zelf (of je keuken installateur) ook wel had mogen en kunnen bedenken dat het 'tweede' aansluitschema in de OP uit 'tekening 7' voor jou van kracht is en dat er dus eigenlijk iets niet correct is aangelegd in je huidige huis-installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 22:51:
[...]

Ja, en daarom had ik de verwachting dat jij zelf (of je keuken installateur) ook wel had mogen en kunnen bedenken dat het 'tweede' aansluitschema in de OP uit 'tekening 7' voor jou van kracht is en dat er dus eigenlijk iets niet correct is aangelegd in je huidige huis-installatie?
Er is nog niets aangelegd, keuken komt over een half jaar. De eerste afbeelding is die van een willekeurige kookplaat. De tweede afbeelding is die van een kookplaat die ik op het oog heb. Waarvan de handleiding (ik val in herhaling) niet expliciet het tweede aansluitschema uit de eerste afbeelding noemt, terwijl mijn voorkeur wel uit gaat naar een dergelijke aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

oekoeboeroe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Er is nog niets aangelegd, keuken komt over een half jaar. De eerste afbeelding is die van een willekeurige kookplaat. De tweede afbeelding is die van een kookplaat die ik op het oog heb. Waarvan de handleiding (ik val in herhaling) niet expliciet het tweede aansluitschema uit de eerste afbeelding noemt, terwijl mijn voorkeur wel uit gaat naar een dergelijke aansluiting.
Dan is er toch verder ook (nog) geen discussie? Je gaat er hopelijk gewoon voor (laten) zorgen dat er netjes een volledige 5-aderige aansluiting richting je keuken komt te liggen waarmee je die kookplaat netjes op 3P+N aan kunt gaan sluiten?

Tip van flip: We weten nu nog steeds niet hoe de gehele bouw in elkaar steekt bij je maar het kan zelfs gaan lonen als je vanuit je huidige groepenkast (= meterkast?) een kabel met voldoende capaciteit laat aanleggen naar de nieuwe keuken waarbij je daar pas middels een extra groepenkast (= verdeelkast) verder gaat uitsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oekoeboeroe
Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:20:
[...]

Dan is er toch verder ook (nog) geen discussie? Je gaat er hopelijk gewoon voor (laten) zorgen dat er netjes een volledige 5-aderige aansluiting richting je keuken komt te liggen waarmee je die kookplaat netjes op 3P+N aan kunt gaan sluiten?

Tip van flip: We weten nu nog steeds niet hoe de gehele bouw in elkaar steekt bij je maar het kan zelfs gaan lonen als je vanuit je huidige groepenkast (= meterkast?) een kabel met voldoende capaciteit laat aanleggen naar de nieuwe keuken waarbij je daar pas middels een extra groepenkast (= verdeelkast) verder gaat uitsplitsen.
Ymvk 5x2.5 ligt er al. Maar is verder geheel irrelevant.
De discussie - zie ook alle voorgaande reacties - gaat over een algemene compatibileitsvraag mbt deze Inventum kookplaat. De vraag is of de IKI7735 op een krachtgroep mag omdat het schema hiervoor niet in de handleiding wordt genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Klopt, het zal best mogen, maar het is zo verschrikkelijk nutteloos. Als je toch 4 draden gaat trekken, waarom gebruik je ze dan als 2xL+2xN en niet als L1+L2+L3+N? Als je al driefase hebt kun je probleemloos twee fases op één N aansluiten.
De enige reden IMHO waarom je nog 2xL+2xN zou gebruiken is omdat het er ligt vanuit een situatie dat er een eenfase kast met kookgroep was. Dan kun je de bestaande kabels hergebruiken. In alle andere situaties gewoon L1+L2+L3+N aanleggen en maar twee van de drie fases gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daveytje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:20
Will_M schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:20:
[...]

Waarvin onderstaand plaatje staat dat de kookplaat geschikt is voor 3P +N?

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

prein2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 17:07:
Dat het waardeloos is, dat klopt, maar doe het anders dan dit, dan is het nog verkeerder...
En dat ben ik helemaal met je eens. :)

Ik zou als ik TS was, controleren bij de fabrikant of dit mogelijk is, want de handleiding is erg onduidelijk en geeft in mijn ogen aan dat het dezelfde fase moet zijn. (er zit wel wat interpretatie ruimte in de handleiding). Ik zou dit niet navragen bij een keukenboer, die hebben hier de kennis niet voor (uitgezonderingen daargelaten).

Als tweede, en dat zou eigenlijk mijn voorkeur hebben, zou ik uitwijken naar een kookplaat die "gewoon" op een krachtgroep kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
Maasluip schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 16:39:
[...]

Dat doe je niet.
Nee nee, spanning is natuurlijk altijd een verschil. Het antwoord wat ik bedoel is mbt tot het aansluiten van L1 op aansluiting 3, en L2 op aansluiting 4. De N aansluiting op 1 en 2 en L3 niet gebruiken.

Je fase-nul spanning blijft gewoon 230V zoals ook benoemd in de topic start. Echter je fase-fase spanning tussen 3 en 4 gaat naar 400V. Mijn antwoord gaat vooral om dit punt.

als de fabricant er vanuit gaat dat je de kookplaat alitjd op dezelfde fase aansluit (aangezien ze geen 400V benoemen op het typeplaatje zoals topic start, middelste schema, kan bv een lagere creepage distance worden gebruikt omdat er geen spanningsverschil tusen aansluiting 3 en 4.

echter, als je die dan gaat aansluiten tussen twee verschillende fases, komt daar ineens 400V tussen te staan en moet je tijdens je ontwerp grotere creepage distances toepassen, bv in je PCBs. Ook zouden aansluiting 3 en 4 niet volledig gescheiden hoeven te zijn, maar daar ga ik even niet vanuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2

prein2

Maar er staattoch L1 en L2.. Dat is toch de formele taal voor het feit dat het twee verschillende fases zijn..?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

prein2 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:46:
Maar er staattoch L1 en L2.. Dat is toch de formele taal voor het feit dat het twee verschillende fases zijn..?
Niet als je ook een N1 en een N2 hebt in je perilex wcd, dan is het een 7,4 kW aansluiting, en ook dat wordt een 2 fase genoemd. Terwijl het eigenlijk 2 groepen op 1 fase is, zoals ik dat heb met m'n 1x 35a huisaansluiting ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas_Pierik
RaZ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Niet als je ook een N1 en een N2 hebt in je perilex wcd, dan is het een 7,4 kW aansluiting, en ook dat wordt een 2 fase genoemd. Terwijl het eigenlijk 2 groepen op 1 fase is, zoals ik dat heb met m'n 1x 35a huisaansluiting ;)
Correct, en N1 en N2 wordt dan specifiek benoemd omdat de nul dan bij een specifieke fase hoort.

Over twee (/meerdere) verschillende fases heb je een gezamenlijke nul.

Echter, ik zou ook niet ontkennen dat we het misschien iets te ver analyseren. Misschien een e-mailtje naar de fabrikant en voorstellen hoe je het wilt aansluiten, en om
bevestiging vragen of dit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 14:14
RaZ schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 10:54:
[...]

Niet per se.

Waar in de NEN1010 staat dat je een kookgroep op gelijke fases aansluiten moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
Joost075 schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 22:38:
[...]

Niet per se.

Waar in de NEN1010 staat dat je een kookgroep op gelijke fases aansluiten moet?
Niet, maar dat is ook niet de strekking van dit topic. Het gaat er om of je deze kookplaat mag verdelen over twee verschillende fases, terwijl het typeplaatje dit niet vermeld (zoals middelste afbeelding topic start)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bas_Pierik schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Niet, maar dat is ook niet de strekking van dit topic. Het gaat er om of je deze kookplaat mag verdelen over twee verschillende fases, terwijl het typeplaatje dit niet vermeld (zoals middelste afbeelding topic start)
Dat laat juist zien dat dat wel kan, want er staat toch bij dat het op een krachstroomgroep aangesloten kan worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost075
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 06-05 14:14
Bas_Pierik schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 08:02:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hd3wELH6pojSktV4dlmwE_pvRS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UZYndw4h78QEUV4bKf5OIVmp.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens hun eigen specificaties kan/mag het, zoals ik het lees. Maar ik ben ook maar een eenvoudige elektricien... :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Joost075 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:15:
[...]

[Afbeelding]

Volgens hun eigen specificaties kan/mag het, zoals ik het lees. Maar ik ben ook maar een eenvoudige elektricien... :9
Maar als je de afbeeldingen in de handleiding bekijkt, zie je dat ze met één fase een enkele kabel bedoelen en met twee fases twee aansluitkabels, met 2x een nul. Dat komt overeen met een kookgroep, en niet met een krachtstroomgroep.

Het is dus de vraag of de fabrikant met de aanduiding L1 en L2 daadwerkelijk twee verschillende fases bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Question Mark schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:54:
[...]

Het is dus de vraag of de fabrikant met de aanduiding L1 en L2 daadwerkelijk twee verschillende fases bedoeld.
Dat maakt niet uit, want het kan beide ;)

2 groepen op 1 fase (rechter afbeelding 2L2N), of 2 fases gebruiken van een 3 fase krachstroom (middelste afbeelding 380-415v 3N~).

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 11-10-2023 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
RaZ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 09:56:
[...]

Dat maakt niet uit, want het kan beide ;)

2 groepen op 1 fase (rechter afbeelding 2L2N), of 2 fases gebruiken van een 3 fase krachstroom (middelste afbeelding 380-415v 3N~).
Akkoord, uit de foto van @Joost075 blijkt dat er twee verschillende fases gebruikt mogen worden inventum en dan is er dus wel rekening gehouden dat er tussen de fases 400v kan staan. Dan zou ik het perilex snoer aansluiten volgens afbeelding in topic start. Dan kan je bv. een 3611 doos pakken met perilex stopcontact.

Je sluit dan beide nuls vanuit de kookplaat aan op de enkele nul vanuit de voeding (dacht ergens een YMVK gelezen te hebben) en 1 van de 3 fases dop je af. In de meterkast dan een 3 fasen aarlekautomaatje. En nee, je belast daar de nul niet boven nominaal mee.

(Je kan natuurlijk ook de brug in de nul onder in de aansluiting van de kookplaat maken, maar dan zit je met een loze ader in je perilex snoer en etc, is iets minder praktisch als je het aan mij ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bas_Pierik schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:10:
[...]

Akkoord, uit de foto van @Joost075 blijkt dat er twee verschillende fases gebruikt mogen worden inventum en dan is er dus wel rekening gehouden dat er tussen de fases 400v kan staan. Dan zou ik het perilex snoer aansluiten volgens afbeelding in topic start. Dan kan je bv. een 3611 doos pakken met perilex stopcontact.

Je sluit dan beide nuls vanuit de kookplaat aan op de enkele nul vanuit de voeding (dacht ergens een YMVK gelezen te hebben) en 1 van de 3 fases dop je af. In de meterkast dan een 3 fasen aarlekautomaatje. En nee, je belast daar de nul niet boven nominaal mee.

(Je kan natuurlijk ook de brug in de nul onder in de aansluiting van de kookplaat maken, maar dan zit je met een loze ader in je perilex snoer en etc, is iets minder praktisch als je het aan mij ligt)
Aan de kookplaat zit een 5 aderige snoer waar je zelf alleen nog een perilex stekker op moet zetten. Dan brug je niet de 2 nullen in de kookplaat, maar voeg je ze samen in de stekker, volgens het middelste plaatje.

Dus: Blauw & Grijs linksboven, Bruin rechtsboven, Zwart rechtsonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RaZ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Aan de kookplaat zit een 5 aderige snoer waar je zelf alleen nog een perilex stekker op moet zetten. Dan brug je niet de 2 nullen in de kookplaat, maar voeg je ze samen in de stekker, volgens het middelste plaatje.
Maar dan blijf ik het raar vinden dat Inventum dit niet noemt als mogelijke oplossing, ik had verwacht dat dit middelste plaatje dan ook in de handleiding terug te vinden zou zijn. Maar goed, we zijn het er allemaal wel over eens dat die handleiding niet heel helder is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Question Mark schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:31:
[...]

Maar dan blijf ik het raar vinden dat Inventum dit niet noemt als mogelijke oplossing, ik had verwacht dat dit middelste plaatje dan ook in de handleiding terug te vinden zou zijn. Maar goed, we zijn het er allemaal wel over eens dat die handleiding niet heel helder is. :)
Uh, wait whut?? Als dat plaatje niet in de handleiding staat dan wordt hier iets geschetst wat hoogstwaarshijnlijk gewoon helemaal niet klopt. Ik heb gewoon naar dat plaatje gekeken alsof die ook in de handleiding staat, en daar m'n posts op gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
RaZ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Dus: Blauw & Grijs linksboven, Bruin rechtsboven, Zwart rechtsonder.
Weet je zeker dat er een 5-aderige kabel aan zit?
Naar mijn weten is dat nog een bevestiging dat het onduidelijk is. Bij de meeste platen zit namelijk een 4-aderige kabel aangesloten. Ook bij de versie van mijn schoonouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GeeMoney schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:50:
[...]

Weet je zeker dat er een 5-aderige kabel aan zit?
Naar mijn weten is dat nog een bevestiging dat het onduidelijk is. Bij de meeste platen zit namelijk een 4-aderige kabel aangesloten. Ook bij de versie van mijn schoonouders.
Ik tel er 5 volgens het plaatje in de TS, maar dat plaatje staat niet in de handleiding, dus tjah, Maar dat werd mij pas duidelijk nadat ik die post had gemaakt :P

Dat is bijna het zelfde als ik vraag welke brandstof ik moet tanken, en dan een foto plaatsen van een TDI, en dan diesel gooien in m'n benzine auto omdat ik een willekeurig plaatje van internet heb gepost :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RaZ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 11:40:
[...]

Uh, wait whut?? Als dat plaatje niet in de handleiding staat dan wordt hier iets geschetst wat hoogstwaarshijnlijk gewoon helemaal niet klopt. Ik heb gewoon naar dat plaatje gekeken alsof die ook in de handleiding staat, en daar m'n posts op gebaseerd.
Nope, alleen de twee onderste plaatjes komen uit de handleiding.
oekoeboeroe schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 23:04:
[...]

Er is nog niets aangelegd, keuken komt over een half jaar. De eerste afbeelding is die van een willekeurige kookplaat. De tweede afbeelding is die van een kookplaat die ik op het oog heb. Waarvan de handleiding (ik val in herhaling) niet expliciet het tweede aansluitschema uit de eerste afbeelding noemt,terwijl mijn voorkeur wel uit gaat naar een dergelijke aansluiting.
De handleiding beschrijft twee opties:
  • 1 x L + 1x N (max 3500 Watt)
  • 1x L1 + 1x L2 en 1x N1 + 1x N2 (7000 Watt)
De handleiding geeft niet aan of bij de tweede optie het dezelfde fase moet zijn, of ook verschillende fases mogen zijn. Dat laatste heeft natuurlijk de voorkeur, maar de combinatie 2x fase + 2x Nul ken ik als een kookgroep. En dat is altijd één fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Over dat plaatje had ik dus heen gelezen, my bad.

Kijkend naar afbeelding A1, zie je dat het een gescheiden systeem is, omdat je die bij A2 moet bruggen.

Dus ik zou de L1 en L2 aansluiten volgens afbeelding A1, en de Nul volgens afbeelding A2 op een 3 fase aansluiting.

En mocht dat ding dat niet leuk vinden, claimen bij de inboedel en een andere kopen. Die gok zou ik zelf wel nemen :P
maar de combinatie 2x fase + 2x Nul ken ik als een kookgroep.
Ik ook, alleen heb ik daar wel een sticker onder zitten in de meterkast waarop staat: "Fornuisgroep"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fknWT9y2q8ZiwKhPCDTwD2fhQww=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e4CNBQhuKLMqmZBrGjnWGYxV.jpg?f=user_large

[ Voor 34% gewijzigd door RaZ op 11-10-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

RaZ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:51:
Dus ik zou de L1 en L2 aansluiten volgens afbeelding A1, en de Nul volgens afbeelding A2 op een 3 fase aansluiting.
Als je hem niet aansluit met dubbele nul, kan die ene nulkabel in theorie 32A te verduren krijgen. Dat mag niet met 2,5 mm2. Afhankelijk van de lengte moet dat met minimaal 4 mm2.

En dat maakt deze aansluiting zo beroerd. Een standaard krachtstroomgroep in een perilex heeft een enkele nul, van 2,5 mm2. (voor zover perilex standaard is).

Vandaar mijn eerder advies om op zoek te gaan naar een ander apparaat, wat wel gewoon met een krachtstroomgroep aan te sluiten valt. (of expliciet bij de fabrikant navragen of 2 verschillende fases, met één nul ook toegestaan is).

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 11-10-2023 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Question Mark schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Als je hem niet aansluit met dubbele nul, kan die ene nulkabel in theorie 32A te verduren krijgen. Dat mag niet met 2,5 mm2. Afhankelijk van de lengte moet dat met minimaal 4 mm2.

En dat maakt deze aansluiting zo beroerd. Een standaard krachtstroomgroep in een perilex heeft een enkele nul, van 2,5 mm2. (voor zover perilex standaard is).
Precies, die 32A ga je nooit halen met een 3 fase ;) Perilex is gewoon een standaard, alleen houden wij in Nederland ons NIET aan die standaard in een huisinstallie.
Vandaar mijn eerder advies om op zoek te gaan naar een ander apparaat, wat wel gewoon met een krachtstroomgroep aan te sluiten valt. (of expliciet bij de fabrikant navragen of 2 verschillende fases, met één nul ook toegestaan is).
Opzich moet een 2L2N gewoon op een 3 fase werken. Ik zou het gewoon doen. Of hij doet het, of je blaast hem op 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas_Pierik
RaZ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 16:03:
[...]

Precies, die 32A ga je nooit halen met een 3 fase ;) Perilex is gewoon een standaard, alleen houden wij in Nederland ons NIET aan die standaard in een huisinstallie.

[...]

Opzich moet een 2L2N gewoon op een 3 fase werken. Ik zou het gewoon doen. Of hij doet het, of je blaast hem op 8)
Als je L1 en L2 aansluit op twee verschillende fases, kan je nulstroom nooit boven de 16A uitkomen, maar dat is denk ik ook wat jij bedoeld.

Hierboven is een foto gestuurd waarin staat dat hij over 2 fases verdeeld kan worden, @Joost075, dus dan blaas je hem als het goed is niet op. een vergelijkbare aansluiting middelste foto topic start.

Achtergrond vanuit de norm;
Perilex aansluitingen kent volgens de Nederlandse NPR5310 van oudsher twee manieren. 3F+N of 2F+2N op dezelfde fase voor enkelfase huishoudens. Echter komt dit uit de NPR5310 van 2007 en is deze bepaling vervallen vanuit de huidige NPR. NEN1010 zegt niks specifieks over een kookgroep/perilex. Zojuist even opgezocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RaZ schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:51:
Over dat plaatje had ik dus heen gelezen, my bad.

Kijkend naar afbeelding A1, zie je dat het een gescheiden systeem is, omdat je die bij A2 moet bruggen.

En mocht dat ding dat niet leuk vinden, claimen bij de inboedel en een andere kopen. Die gok zou ik zelf wel nemen :P

[...]

Ik ook, alleen heb ik daar wel een sticker onder zitten in de meterkast waarop staat: "Fornuisgroep"
[Afbeelding]
Dat stickertje hoort daar dus eigenlijk ook helemaal niet te zitten. Een fornuis groep is echt iets heel anders dan een simpele kookgroep (én is altijd 400V / 3P+N).

Als ik alle stickertjes welke bij een nieuwe groepenkast geleverd worden gewoon 'at random' zou mogen gaan plakken, alleen maar omdat die stickertjes er bij geleverd worden....... :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oekoeboeroe
Question Mark schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 15:52:
[...]

Inmiddels bericht terug van Inventum:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In mijn optiek vrij generiek en weinig technisch onderbouwd dus komt eerder over als een poging tot indekken. Het blijft gewoonweg gissen of het weglaten van een krachtstroom schema een bewuste actie van de fabrikant is of niet.
Ik ga het in ieder geval niet proberen, daar ben ik wel uit. Dus op zoek naar een andere kookplaat :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-04 19:16

Ligone

Moeha!

Ik snap niet wat hierover allemaal geluld moet worden. Er zitten 4 kookzones in, 2 op de ene fase, 2 op de andere. Voor zover ik weet bestaat er gewoonweg geen huis kookplaat die werkt op krachtstroom. De nog zwaardere modellen dan 7k gebruiken dan gewoonweg nog de derde fase voor de 5de en eventueel 6de kookzone.

Deze kookplaat moet gewoon stomweg aangesloten worden met L1 op een fase, L2 op een andere fase en een nul waarbij je dan een brug legt tussen de 2 nullen. (zoals hier meerdere keren gezegd: 2 aparte fases is faseverschuiving dus 1 nul-draad is voldoende)

Hoe moeilijk kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ligone schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:19:
Ik snap niet wat hierover allemaal geluld moet worden. Er zitten 4 kookzones in, 2 op de ene fase, 2 op de andere. Voor zover ik weet bestaat er gewoonweg geen huis kookplaat die werkt op krachtstroom. De nog zwaardere modellen dan 7k gebruiken dan gewoonweg nog de derde fase voor de 5de en eventueel 6de kookzone.

Deze kookplaat moet gewoon stomweg aangesloten worden met L1 op een fase, L2 op een andere fase en een nul waarbij je dan een brug legt tussen de 2 nullen. (zoals hier meerdere keren gezegd: 2 aparte fases is faseverschuiving dus 1 nul-draad is voldoende)

Hoe moeilijk kan het zijn.
En dan kun je zo'n plaat dus eigenlijk niet goed aansluiten op een 1 Phase aansluiting middels een 'kookgroep' welke op 2x16A werkt over een 1 fase netaansluiting (1x35A)?

TS heeft gewoon 3x25A in huis, sluit het ding dan ook gewoon nétjes aan in de Perilex én groepenkast 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 11-10-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Tuurlijk wel, in dat geval moet je wel 2 nullen hebben indien 2.5mm².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ligone schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:34:
Tuurlijk wel, in dat geval moet je wel 2 nullen hebben indien 2.5mm².
En dan krijg je dadelijk weer praktijken als 2x0 onder één klem.... Niet doen, gewoon netjes aansluiten volgens de huidige NEN1010 norm >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Je zorgt alleen maar voor onnodige verwarring met dit soort onzin.

Met de huidige NEN1010 zitten er in het geval van 1 fase gewoon 2x2.5mm³ voor een fase en 2x2.5mm² voor de nul die dan natuurlijk fatsoenlijk aangesloten moeten worden in de groepenkast.

Maar TS heeft 3 fases dus dit doet zelfs niet terzake. Dan is het zoals je zelf reeds aanhaalde 3 fases + N in de perilex waarvan dan 1 fase niet gebruikt wordt.

TS gaat al op zoek naar een andere kookplaat door de verwarring wat zinloos is...

[ Voor 9% gewijzigd door Ligone op 11-10-2023 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
Ligone schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 22:46:
Je zorgt alleen maar voor onnodige verwarring met dit soort onzin.

Met de huidige NEN1010 zitten er in het geval van 1 fase gewoon 2x2.5mm³ voor een fase en 2x2.5mm² voor de nul die dan natuurlijk fatsoenlijk aangesloten moeten worden in de groepenkast.

Maar TS heeft 3 fases dus dit doet zelfs niet terzake. Dan is het zoals je zelf reeds aanhaalde 3 fases + N in de perilex waarvan dan 1 fase niet gebruikt wordt.

TS gaat al op zoek naar een andere kookplaat door de verwarring wat zinloos is...
Dat we op een best intelligent forum al 3 pagina’s nodig hebben zegt wat mij betreft genoeg. Het is allemaal gekloot en onduidelijk :+ .
Welke krachtgroep automaat met aardlek raad je dan aan? En pak je dan de “algemene” nul en vanuit je hoofdschakelaar de 3 fases ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

@GeeMoney Persoonlijk ben ik fan van een alamat, 3x16A 30 mA en dan idd rechtstreeks van de nul en hoofdschakelaar.
Neemt weinig plaats in dan, zeker nu je een diff moet voorzien per 4 groepen draait dit wel handiger uit.

/edit: specifieker: deze is prijselijk:
https://www.elektramat.nl...l-16a-b-kar-30ma-2015b16/

ik had een 2de geplaatst voor mijn autobrug (20A op plaatje maar startstroom was gewoonweg te hoog) en dat was het net niet. deze heb ik dan uitvoerig verkracht met testen en werkt prima. Daarna vervangen door een dezelfde met C karakteristiek nog steeds 16A en nu gaat de auto omhoog.

[ Voor 51% gewijzigd door Ligone op 11-10-2023 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Question Mark schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 14:07:
maar de combinatie 2x fase + 2x Nul ken ik als een kookgroep. En dat is altijd één fase.
Hoeft niet, "kookgroep" mag ook op twee fases zitten.

Maar goed, terug naar de vraag. In de basis geeft het schema alleen aan dat er 230V tussen de L en N moet en niet dat er geen 400V tussen de fases mag staan. Zelf had ik hem dan ook zonder blikken of blozen zo aangesloten. En dan gewoon de N bij de plaat gebrugd. Het heeft geen enkele meerwaarde* om deze los naar de meterkast te brengen.

Het antwoord van Inventum geeft alleen aan dat het niet kan. Maar naar mijn inschatting is die gewoon door een random helpdeskmedewerker geschreven die ook alleen maar even de handleiding geopend heeft. Feit dat hij over 2-fase ipv 2 keer een/dezelfde fase spreekt zegt al alles, dat is niet hetzelfde. Andere kant, dat doet Inventum dus überhaupt al fout |:( Dus of ze hebben überhaupt weinig kennis of marketing won het van de engineers...

Maar goed, dat brengt je nu wel voor de keuze
  • Of je doet het gewoon op 3-fase. Zou naar mijn idee prima moeten gaan maar na expliciet navraag is het natuurlijk moeilijk teruggaan naar Inventum in de kleine kans dat het niet goed ging.
  • Je gaat voor een andere kookplaat
En ja, Perilex blijft lekker verwarrend. Wil je die verwarring gewoon niet kan ik een Merten MEG1011-9019 aanraden.

* En zelfs minderwaarde omdat je feitelijk extra verlies hebt.
Pagina: 1