Opties nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• nijhofff
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-06-2024
Goedemorgen! Ik hoop dat ik mijn vraag op de juiste plek heb gesteld, ik ben namelijk nieuw hier.

Ik heb een nieuwbouw huis gekocht waarbij ik graag de keuken wou verplaatsen naar de achterkant van de woning. Ik heb veel geprobeerd te googlen maar kom niet echt tot duidelijk info. De aannemer heeft gezegd dat het niet mogelijk is om naar de achterkant te verplaatsen ivm het teveel moeten aanpassen van leidingwerk.. ik ben hiermee al met de aannemer in discussie gegaan, echter levert dit niks op.

Nu heb ik een aantal opties, echter weet ik niet wat de slimste keus is.

Optie 1: Huis laten opleveren zonder keuken, we willen graag vloerverwarming en dit kan erin gelegd worden als extra optie via de aannemer. Als ik dit doe dan wordt het achteraf lastig om leidingen te gaan verleggen in de vloer ivm de vloerverwarming.

Optie 2: Huis standaard laten opleveren met radiatoren beneden, deze moeten dus na levering gelijk worden afgekoppeld van stadsverwarming. Hierna het leidingwerk verleggen voor de keuken en daarna pas via een andere partij vloerverwarming laten leggen. Deze optie betekend wel dat ik nog langer de huur en hypotheek moeten doorbetalen omdat ik er dan minder snel kan intrekken. (Deze optie zou ook kunnen met elektrische vloerverwarming? Hebben namelijk zonnepanelen)

Optie 3: is eigenlijk bovenstaande optie, echter dan de keus om ipv vloerverwarming een airco te nemen welke koelt en ook verwarmd.

Optie 4: Kijken of het wel mogelijk is om 1 standaard radiator te laten verplaatsen door aannemer, hierdoor zou de keuken toch achterin de woning geplaatst kunnen worden en moeten we zelf iemand vinden die de leidingen gaat verleggen na oplevering woning. Nadeel hiervan is dat we dan 3 radiatoren in het zicht beneden hebben.

Verschillende keuzes, echter moet er kosten en tijd technisch een goede keuze gemaakt worden. De keuken op de traditionele manier voorin zetten is eigenlijk geen optie voor mij.. De gehele woning casco laten opleveren mag ook niet omdat het dan niet aan het bouwbesluit voldoet.

Ik hoor graag jullie tips!

Alle reacties

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17
Hoe ver zijn ze met de bouw? Als ze nog niet zijn begonnen dan kun je het 't beste toch via de aannemer spelen. Zeg hem dat je de extra kosten wel wilt betalen en neem wat lekkers mee voor hem en zijn collega's.

Als ze al zijn begonnen met de bouw dan kan het niet meer via de aannemer omdat de vloerplaten dan waarschijnlijk al gemaakt zijn.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• nijhofff
Bedankt voor je snelle reactie!

Ze zijn nog niet begonnen met de bouw. Echter moeten we de keuzes voor de ruwbouw in <20 dagen doorgeven. Ik heb het geprobeerd via de aannemer te spelen, maar die wilt het echt niet uitvoeren anders dan het project of de meerwerk opties die in de lijst staan..

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:17
Is de aannemer ook de uitvoerder? Indien het een andere uitvoerder is dan kun je het daar nog proberen. Het is namelijk ontzettend kostbaar om het helemaal achteraf te doen.

Bij ons was er bij projectbouw een andere uitvoerder. De aannemer werkte inderdaad via de optielijst, maar als je het aan de uitvoerder vroeg dan zei die, dat regelen we wel.

[ Voor 33% gewijzigd door DutchKel op 07-10-2023 07:07 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• nijhofff
De aannemer is inderdaad ook de uitvoerder bij ons project. Vandaar dat ik nu naar een andere optie moet kijken welke me niet teveel tijd en geld kost.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Optie 1, met voorzichtig werken krijg je echt nog wel een leiding langs de vloerverwarming.

Water en elektra heb je zo aangelegd voor keuken. Riool is vaak wat lastiger. Zit er aan de achterkant van de woning een riolering buis in de buurt van de keuken?

[ Voor 48% gewijzigd door Sethro op 07-10-2023 07:32 ]

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Krijg je een kruipruimte?
Zo ja. Optie 1 met als extra optie zachte / week stukken aan geven waar geen vloerverwarming mag zitten, dan moet je wel de indeling keuken al weten. Dan kan je daar veilig naar beneden boren voor je leidingen.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:21
The Fatal schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:40:
Krijg je een kruipruimte?
Zo ja. Optie 1 met als extra optie zachte / week stukken aan geven waar geen vloerverwarming mag zitten, dan moet je wel de indeling keuken al weten. Dan kan je daar veilig naar beneden boren voor je leidingen.
sowieso gewoon een strook van 20 cm vam de muur vrij laten houden in de locatie van de nieuwe keuken. dat moet makkelijk.kunnen en geeft je de ruimte om leidingen te doen waar nodig (uitgangspunt: er is een ook kriupruimte)

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik zou niet meer gaan werken met radiatoren, het is 2023! Moet je bij de optie vloerverwarming niet sowieso een kaart aanleveren van waar de vvw _niet_ moet komen? Dat was bij mij nl. het geval.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:20

vliegnerd

Nintendo fan.

Het lijkt om projectbouw te gaan, je kunt de vraag ook of beter stellen in het verzameltopic: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Mijn persoonlijke ervaring met projectbouw is dat de opties waar je over spreekt niet mogelijk zijn, gewoon onmogelijk.Wij hadden twee mogelijkheden: keukenopstelling voor of midden, de vloerverwarming werd daardoor aangepast door keukenboer in project. Geen mogelijkheid om zelf iets aan VVW te veranderen.

Maar radiatoren!?!? Je wordt dan waarschijnlijk aangesloten of een HT warmtenet? In de woonkamer wel een luxe keuken verplaatsen maar dan nog tegen radiatoren aankijken?

Elektrische verwarming heeft alleen iets met zonnepanelen te maken als je in voorjaar en zomer overdag wil stoken. Dat hoeft in nieuwbouw niet. Dat is gewoon extreem duur en klimaatonvriendelijk stoken. Echt niet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door vliegnerd op 07-10-2023 08:14 ]

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik zou zeker de radiatoren proberen te vermijden, maar ook zeker niet kiezen voor electrische verwarming. Gewoon traditionele vloerverwarming

Of het makkelijk te verplaatsen is hangt er onder andere vanaf of je een kruipruimte hebt. Zo ja, dan stelt het waarschijnlijk niet veel voor. Zonder kruipruimte wordt het een stuk lastiger. Leidingen horizontaal over de volledige breedte van je muur infrezen is typisch niet het beste idee :). In de vloer kan wel, maar dan moet je goed aan kunnen geven waar je GEEN vloerverwarming hebt. Waterleidingen mogen nooit te dicht langs de verwarming ivm legionella.

Afvoer kan ook nog een compilatie zijn als je achter in je huis/ tuin geen afvoeraansluiting hebt.

Wat ik overigens zelf heb gedaan een aantal jaren geleden (ook projectbouw) is de dekvloer en keuken laten vervallen en alles achteraf aanleggen. Je kunt het dan leggen hoe je wil.

Edit: dit geld uiteraard alleen voor de koudwater leiding.

[ Voor 14% gewijzigd door Rowwan op 07-10-2023 08:23 ]

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 16:34

MrMonkE

★ EXTRA ★

"Waterleidingen mogen nooit te dicht langs de verwarming ivm legionella."
Wel logisch eigenlijk.
Weer wat geleerd.

En 'Teveel werk' bestaat niet.
Het kan niet, of hij wil het niet. Beide goede redenen vanuit zijn positie.

★ What does that mean? ★

• RAFA
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 06:52
Deze optie kostte me in 2021 1850€. Leidingwerk + afzuigpunten plafond verplaatsen naar andere zijde woning. Deze optie stond destijds bij ons in de optielijst benoemd. Nog steeds blij met deze keuze, ik heb het idee dat men de indeling bewust zo gemaakt heeft dat zeker 75% van de kopers deze keuze aangevinkt heeft.

Radiatoren niet aan beginnen...eeuwig zonde. Wanneer het echt jullie voorkeur heeft de keuken te verplaatsen dan zou ik inderdaad kijken welke opties je hebt...ik zou het dan accepteren langer te moeten wachten totdat alles klaar is. Optie 2 lijkt me dan het beste alternatief.

Welke ventilatie heb je? D (balansventilatie)? Daarmee dien je ook rekening te houden met het verplaatsen van de keuken. Hoe gaat de aannemer hier mee om wanneer je kiest voor optie 2?

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-12 01:29
Tenzij de aannemer om werk verlegen zit begrijp ik hem wel. En de meerkosten van overleg en koud water, warm water, een stel elektra groepen, afvoer en ventilatie verleggen inclusief tekeningen aanpassen zijn ook niet mals.

Maar de belangrijkste vraag hier is: Kun je onder het huis komen? (Desnoods laat je zelf een luik aanbrengen als het maar minimaal 40cm ruimte heeft zodat je kunt kruipen en werken.)

• nijhofff
Bedankt voor de vele reacties!

- als we voor de vloerverwarming kiezen, zou ik even moeten navragen of hier een tekening voor is. We mogen niet zelf aangeven waar het zou komen. Dit wordt namelijk gewoon in de gehele beneden verdieping gelegd staat er.
- afzuigingen verplaatsen staat ook niet in de optielijst. Dit zal ik moeten navragen of het mogelijk is om deze te verplaatsen. Anders zitten ze dus in de woonkamer.
- kruipruimte is aanwezig onder de gehele woning
- riool is geplaatst aan de voorkant van de woning waar de wc zit. Bovenste verdieping in de badkamer komt de wc boven de wc beneden te zitten. Standaard keuken staat hier tegenover ingetekend op de tekening.

Bijgevoegd de plattegrond van de woning met uitbouw van 2.4 meter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzfkFbbBSVWQMK3z8IyUlKqDk94=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EsilZdBaBzLghedIILwX0mjF.png?f=fotoalbum_large

• Rowwan
  • Nu online
Het is me niet helemaal duidelijk waar de keuken nu zit? Is dat die smalle verticale strook onderin? Dan heb je in elk geval een "afgesloten" deel voor de keuken. En deze wil je verplaatsen naar de achterkant? (Het Rode gedeelte)?).

Dan begrijp ik in elk geval waarom de keuken standaard voorin zit. Je krijgt toch een hele kleine/smalle woonkamer als je deze voorin zit. Kun je je geplande indeling eens tekenen?

• nijhofff
Klopt dat is een bewuste keuze, we willen graag een kleinere zithoek en een grote leefkeuken met openslaande deuren de tuin in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnSne50oF2_6rsXLAHW7TOnatbI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VI8amCrzVMwNAXFwo6L4YEgQ.jpg?f=fotoalbum_large

• nijhofff
Standaard is de keuken ingetekend voorin de woning bij die smalle strook

Verwijderd

nijhofff schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 06:51:
De aannemer heeft gezegd dat het niet mogelijk is om naar de achterkant te verplaatsen ivm het teveel moeten aanpassen van leidingwerk.. ik ben hiermee al met de aannemer in discussie gegaan, echter levert dit niks op.

Nu heb ik een aantal opties, echter weet ik niet wat de slimste keus is.
De slimste keuze is te luisteren naar mensen die er toch wel een beetje verstand van hebben en niet zelf zomaar wat te doen.

Je lijkt geen idee te hebben wat je doet en hebt blijkbaar ook nog helemaal niet met andere aannemers gesproken over je wilde plannen.

Wat je even denkt te doen is verre van een simpele klus, en als de bouwer niet meewerkt ook gewoon onverstandig. Een keuken is nou net de plaats waar bijna alle aansluitingen bij elkaar komen en die verplaats je in een nieuwbouwwoning niet even zonder alles binnen te slopen. Of denk je dat die leidingen voor water afvoer, een stuk of 5 electriciteitsgroepen en je ventilatie zomaar even verlegd kunnen worden. Het is iets anders dan een verwarmingsbuisje waar je je vooral druk over maakt.

Kortom, ga met wat experts praten. Zowel over de haalbaarheid als over de kosten. En vergeet niet dat als je lekker gaat slopen de bouwer gewoon gaat zeggen nul garantie meer op al die dingen. Je koopt projectbouw met de prijs die daarbij hoort (of zou moeten horen), iets anders dan zelfbouw waar je even wat tekent.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2023 09:26 ]

• rkvvkevin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:53
In 2016 een identieke nieuwbouw woning gekocht met als optie verplaatsen keuken en alle bijbehoren. Toch uiteindelijk niet voor gekozen, vanwege de mooie grote ruimte welke aan de achterzijde ontstond. Hier ook een combinatie met woonkamer en "tuinkamer" van kunnen maken. Denk dus even goed na of alle kosten en meerwerk opwegen tegen de uiteindelijke opstelling.

• nijhofff
Het gaat dus alleen om een waterleiding verleggen en de afvoer naar de achterkant van de woning. Elektrische aansluitingen kunnen we overal aangeven waar dit moet komen. Dus dit zou geregeld zijn als we de tekening van de keuken klaar hebben.

• Rowwan
  • Nu online
nijhofff schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:25:
Het gaat dus alleen om een waterleiding verleggen en de afvoer naar de achterkant van de woning. Elektrische aansluitingen kunnen we overal aangeven waar dit moet komen. Dus dit zou geregeld zijn als we de tekening van de keuken klaar hebben.
Vergeet de aanvoer/afvoer van verse lucht niet.. en de afzuigkap

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Op zich snap ik wel dat de keuken voorin de standaard optie is. Er zijn ook mensen die dat fijn vinden (waaronder ikzelf) en het is qua leidingwerk waarschijnlijk makkelijker want alles zit aan de voorzijde waar het ook naar buiten gaat of naar binnen komt. Bij projectbouw zijn ze sowieso niet happig op dit soort grote aanpassingen. Dan moet alles voor één woning helemaal anders. Gaan ze nooit doen.

Dan moet het achteraf en zoals hierboven al aangegeven is dat een pittige dure klus. Naast afvoer en water moet ook de elektra groep voor de keukenapparatuur naar achter.

Wat betreft de leidingen discussie versus vloerverwarming: je afvoer zal sowieso onder de vloer moeten, die krijg je echt niet in de afwerking. Dus dan zou je in je vloerverwarming enkel een strookje vrij moeten houden voor de sparingen in de vloer? Leidingen gaan dan in de kruipruimte. Maar het blijft veel werk.

• Rowwan
  • Nu online
Voordat je dit doorzet zou ik de componenten eens op schaal tekenen. De schaal in de tekening wijkt volgens mij af van de werkelijkheid.

Teken de bank eens op ware grootte. Dan een (bijzet)tafeltje en een TV meubel.

Plan doorzetten kan altijd, maar denk ook aan de eventuele consequenties bij verkoop.

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:08
nijhofff schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:15:
Klopt dat is een bewuste keuze, we willen graag een kleinere zithoek en een grote leefkeuken met openslaande deuren de tuin in.

[Afbeelding]
Dat stuk is 2,09m?
Een bank is iets van 80/90 diep ofzo?
Fuckin smal?

Haters everywhere but I don’t really care

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:08
nijhofff schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:15:

[Afbeelding]
Dat stuk is 3,09m?
Een bank is iets van 80/90 diep ofzo?
best smal?

Kan allemaal wel, zou dan langer huren en zorgen dat het is zoals je wilt.

[ Voor 6% gewijzigd door matthijst op 07-10-2023 09:39 ]

Haters everywhere but I don’t really care

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Dat wandje tegen het in de originele opzet bedachte keukenblok aan zul je dus ook moeten laten vervallen? Is dat een optie? Denk ook aan de elektra die daar nu is gepland.

@matthijst
Onze woonkamer is 3,40 breed. Daar kan bij het zitgedeelte wel 30 cm vanaf maar dan is een echte salontafel wel wat vol. Maar zo te zien wil TS dat ook niet.

[ Voor 32% gewijzigd door D-e-n op 07-10-2023 09:47 ]

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-12 17:44
In die drie meter past het wel.

Ik zou vooral nadenken over dat het een enorme pens werk is om alles te verplaatsen. Leiding, afzuiging, riolering etc. Ga ervan uit dat de hele vloer weer open moet. Ik zou dan zo kaal mogelijk laten opleveren en later één aannemer de vloerverwarming, leidingwerk, keuken, de hele bende laten doen. Maar dat wordt wel een kostbaar verhaal.

Of je zoekt een ander nieuwbouwproject waar het verplaatsen wél kan.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

nijhofff schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:03:
- als we voor de vloerverwarming kiezen, zou ik even moeten navragen of hier een tekening voor is. We mogen niet zelf aangeven waar het zou komen. Dit wordt namelijk gewoon in de gehele beneden verdieping gelegd staat er.
Ook voor de standaard keuken moet er een gebied worden vrijgelaten voor leidingen etc. De vloer zal dus nooit helemaal worden volgeknald.

Voor wat betreft de discussie smalle woonkamer: reken erop dat het _smal_ wordt. Vrienden hebben hetzelfde gedaan. Zou er zelf niet voor kiezen, maar zij zijn er enorm blij mee. Smaken verschillen!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Mja, als de aannemer niet wil heb je niet veel keuze dan het zelf doen. Maar die klus is groter dan je denkt. Er komen nog wel meer projecten in dat stukje van de wijk, neem aan ook koop. Vorige deel van het project werd ook gedaan door verschillende aannemers dacht ik. Misschien dat je dan een flexibelere treft.

Je krijgt als ventilatie type C dus je afzuiging in de woonkamer en alles door je huis heen trekken vanuit de keuken is ook niet handig. Wat krijg je bij het koken mbt afvoer? Want dat moet dan ook verplaatst worden.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• nijhofff
Bedankt voor de tips en de snelle reacties allemaal!
Pagina: 1