Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Vraag

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-11 19:40
Hi Tweakers,

Ik heb een ander huis op het oog waar huur panelen op liggen.

Ik ben echt volkomen nieuw met zonnepanelen dus vraag me af of wat er nu op ligt goed is en of het wellicht een goed idee is om het volledig af te kopen als de koop van het huis door gaat.

11x JA Solar 320Wp
11x SolarEdge Optimizer P370
Opbrengst per jaar: 3255Kwh volgens documenten.
Meterkast heb ik nog geen idee van en zie ik maandag bij de bezichtiging.

Huidige eigenaar betaald 39eur per maand voor de huur.
Afkoop zou 5000eur kosten ongeveer en eigenlijk een habbekrats met al het andere verduurzaam werk wat gedaan moet worden (75-100k).

Ik kom er niet helemaal uit wat ermee te doen als mijn bod geaccepteerd wordt.
- zo houden en 39eur huur blijven betalen.
- afkopen voor rond de 5000eur.
- alles eraf (als dat kan) en iets nieuws monteren.

De max is sowieso 11 panelen op het zuiden.

Dank!

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

Alle reacties

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:05
Huurcontract staken, laten verwijderen en geringe afkoopsom?

Dan 11 nieuwe panelen erop van 450 wp (oid) voor een paar euro meer in totaal?

Edit; is geen huurcontract maar een lening/financiering....

Persoonlijk zou mij er veel aan gelegen zijn dit gewoon af te lossen.

--> in mindering brengen op koopprijs met argumentatie.

Of

-->Niet in mindering brengen en "eisen" dat de koper de afkoop verzorgt.

Beetje a-la "gezien er nog een financiering ter hoogte van x€ op de pv-installatie rust brengen wij deze in mindering tegen x€" als toelichting...

Anderzijds, de woning kennende... Beetje pijlen of/hoe veel boden er al binnen zijn, een bod onder de prijs doen en een korte argumentatie met daarin (eventueel) een korte uithaal naar de pv.

[ Voor 68% gewijzigd door BjornHero op 08-10-2023 11:39 ]

2050vandaag, waarom wachten?

• Csotranme
BjornHero schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 01:55:
Huurcontract staken, laten verwijderen en geringe afkoopsom?

Dan 11 nieuwe panelen erop van 450 wp (oid) voor een paar euro meer in totaal?
Dat is inderdaad een van de opties die ik in gedachte heb.
Daadwerkelijke afkoop lijkt er nu wel op dat je dan de volle mep moet betalen...

Ik heb hier echt geen kaas van gegeten.

[ Voor 71% gewijzigd door Csotranme op 07-10-2023 14:14 ]

'16 Peugeot 308 GTI270 By Peugeot Sport | '16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | '19 Hymer MLT 620 MB V6 | Design junkie

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Voor 5K kun je wel wat meer vermogen leggen dan er nu ligt en dan is het ook eigendom.

Ik zou zeggen eraf met die meuk en zelf wat nieuws leggen.

Ik zie geen datum, hoelang ligt dat spul al?

Anderhalf jaar dus ongeveer.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald.42 op 07-10-2023 02:40 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Csotranme
Ronald.42 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:38:
Voor 5K kun je wel wat meer vermogen leggen dan er nu ligt en dan is het ook eigendom.

Ik zou zeggen eraf met die meuk en zelf wat nieuws leggen.

Ik zie geen datum, hoelang ligt dat spul al?
Dat is mij ook niet helemaal duidelijk maar max 1.5 jaar.

Vorig jaar heeft de huidge eigenaar blijkbaar aanpassingen doorgevoerd zoals badkamer/toilet en blijkbaar ook zonnepanelen met initiatief van de gemeente.

[ Voor 17% gewijzigd door Csotranme op 07-10-2023 02:41 ]

• Ronald.42
  • Niet online
Csotranme schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:39:
[...]

Dat is mij ook niet helemaal duidelijk maar max 1.5 jaar.

Vorig jaar heeft de huidge eigenaar blijkbaar aanpassingen doorgevoerd zoals badkamer/toilet en blijkbaar ook zonnepanelen met initiatief van de gemeente.
Ik zou zeggen klik wat bij elkaar met 11 panelen in een doe het zelf zonnepanelen website en kijk wat dat kost als je het zelf doet mits je dat ziet zitten.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:54
Dat is toch geen huur maar gewoon een lening? Dat betekend niet dat je kunt zeggen ik betaal niet en haal ze maar eraf.

Na de resterende maanden ben je er ook vanaf. Je hebt blijkbaar de keuze om het vervroegd af te lossen of het maandbedrag tot het einde van de lening te betalen.

De rente kun je blijkbaar bij de inkomstenbelasting aftrekken waardoor je netto 0% rente betaalt.

[ Voor 39% gewijzigd door DutchKel op 07-10-2023 02:49 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• Csotranme
DutchKel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:43:
Dat is toch geen huur maar gewoon een lening? Dat betekend niet dat je kunt zeggen ik betaal niet en haal ze maar eraf.

Na de resterende maanden ben je er ook vanaf.
Dat is dus een beetje mijn dilemma...

Het is een schimmige constructie.
Het is "maar" 39eur per maand maar ik hou niet van huur/lening.

Het liefste laat ik ze de zooi gewoon ophalen.
Gooi ik er zelf weer wat op alhoewel ze het wel aardig in elkaar geknutseld hebben geloof ik met SE P370 modules.
Voor een goeie prijs mag het dus ook blijven hangen.

• Ronald.42
  • Niet online
DutchKel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:43:

Na de resterende maanden ben je er ook vanaf.
Ziet er inderdaad meer uit als een lening of is dat dan huurkoop?
Geen verstand van ik koop alleen maar dingen die ik kan betalen.

Maar ik heb gauw wat bij elkaar geklikt, als je het zelf plaatst heb je voor een goede 3K ruim 5Kwp op je dak liggen.
Prijzen zijn aardig gezakt geloof ik afgelopen paar weken...

• Csotranme
Ronald.42 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:48:
[...]

Maar ik heb gauw wat bij elkaar geklikt, als je het zelf plaatst heb je voor een goede 3K ruim 5Kwp op je dak liggen.
Waar klik je dat bij elkaar als ik vragen mag?
Dat is namelijk wel serieus een verschil...

Edit: ik denk inderdaad iets van huurkoop.
Vage shit waar ik niet van hou.
Wat je zegt: ik koop het gewoon. Ik hou niet van dit soort vage contracten dus als ik er dan vanaf kan komen, graag.

[ Voor 15% gewijzigd door Csotranme op 07-10-2023 02:52 ]

• DutchKel
Ronald.42 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:48:
[...]

Dit ziet eruit als een gemeente project waarbij je een duurzaamheidslening kunt afsluiten voor 0% rente om daar iets mee te doen. Dit is voornamelijk voor mensen die eigenlijk het geld er niet voor hebben liggen.

De lening staat los van de zonnepanelen. Dus ook al haal je de zonnepanelen weg, de lening moet alsnog betaald worden. Het is niet dat je dan het geld terug krijgt. Het enige wat je terug kunt krijgen dat is als je het verkoopt via marktplaats oid.

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
niks mis mee op zich hoor. maarja, originele eignaar moet zich wel beseffen wat er gebeurd als nieuwe eigenaar van pand niks wilt overnemen.

Ken het traject, rente is vrijlaag maar kosten zijn eigenlijk te hoog ingeschat. komt omdat er hier in het zuiden is gekozen voor een regeling van de gemeente uit waar maar 1 installateur het werk doet.

[ Voor 42% gewijzigd door mvrhrln op 07-10-2023 02:57 ]

• Csotranme
DutchKel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:54:
[...]

Dit ziet eruit als een gemeente project waarbij je een duurzaamheidslening kunt afsluiten voor 0% rente om daar iets mee te doen. Dit is voornamelijk voor mensen die eigenlijk het geld er niet voor hebben liggen.

De lening staat los van de zonnepanelen. Dus ook al haal je de zonnepanelen weg, de lening moet alsnog betaald worden. Het is niet dat je dan het geld terug krijgt. Het enige wat je terug kunt krijgen dat is als je het verkoopt via marktplaats oid.
Hmm daar zeg je wat en je kan gelijk hebben (ik heb ff wat gecropt op de foto's maar inderdaad de gemeente staat er op bovenaan).

Dan begrijp ik dat er niks anders op zit dan laten zitten en af betalen per maand?
Nogmaals, ik vind het ook prima om ze te laten zitten. Als ik ze maar gelijk kan afbetalen zodat het mijn eigendom is.

• Csotranme
mvrhrln schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:55:
niks mis mee op zich hoor. maarja, originele eignaar moet zich wel beseffen wat er gebeurd als nieuwe eigenaar van pand niks wilt overnemen.

Ken het traject, rente is vrijlaag maar kosten zijn eigenlijk te hoog ingeschat. komt omdat er hier in het zuiden is gekozen voor een regeling van de gemeente uit waar maar 1 installateur het werk doet.
Ik krijg die voorwaardes pas maandag te zien.

Ik verwacht een optie lijst met wat wel en niet over te nemen indien je er voor betaald.
Dit kan wel eens een "moetje" zijn.

• mvrhrln
zit geloof ik 15jaar garantie op alles, inclusief garantie op een minimum opbrengst
(is dit heerlen of omstreken?)

Het is overigen geen schimmige constructie, hoogsten wederom een makelaar die het schimmig maakt ipv het goed uit te leggen

[ Voor 35% gewijzigd door mvrhrln op 07-10-2023 03:01 ]

• Csotranme
mvrhrln schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 02:59:
zit geloof ik 15jaar garantie op alles, inclusief garantie op een minimum opbrengst
(is dit heerlen of omstreken?)
15 jaar garantie ja maar op opbrengst weet ik niet.

En jep.. Voerendaal ;)
Go hunt haha

• DutchKel
Zoals @mvrhrln zegt je kunt het wel gebruiken bij de onderhandeling. In feite is het huis dus 5000 euro (het openstaande bedrag van de lening) minder waard dan waarvoor die in zijn geheel getaxeerd is.

• Csotranme
DutchKel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 03:01:
Zoals @mvrhrln zegt je kunt het wel gebruiken bij de onderhandeling. In feite is het huis dus 5000 euro (het openstaande bedrag van de lening) minder waard dan waarvoor die in zijn geheel getaxeerd is.
Dat is serieus een slim idee. Zo had ik het nog niet bedacht eigenlijk.

@mvrhrln jij komt uit de regio denk ik?
Over/onder bieden?

offtopic:
Huis moet sowieso nog 75-100k in bovenop de vraagprijs om de hele bende te isoleren

[ Voor 9% gewijzigd door Csotranme op 07-10-2023 03:10 ]

• mvrhrln
nou, ik heb nu wat op :)

maar ligt eraan hoe graag je de woning wilt en de ander ervan af wilt natuurlijk. Prijzen in voerendaal beetje kennende zou ik aankoop van woning niet op 5000eu laten hangen.

dus ff geen antwoord op je laatste vraag nu.

(zou het zelf op 50/50 gooien met de panelen, originele koper is risico aangegaan natuurlijk en mag daar best wel wat voor "betalen"), maar dat is gevoel, geen realistisch advies, in principe ligt het risico van het geheel bij de verkoper

zie overigens dat je 15jaar product garantie hebt, en 25jaar vermogens garantie, is best wel wat waard opzich.

[ Voor 16% gewijzigd door mvrhrln op 07-10-2023 03:13 ]

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-11 21:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Geeft de verkoper überhaupt de optie dat hij de panelen meeneemt?

Anders komt het er gewoon op neer dat de panelen bij de prijs in gaan zitten en de verkoper met dat geld de lening aflost.

Als er genoeg andere bieders zijn, kiest hij anders toch gewoon voor een partij die niet zo moeilijk doet?

[ Voor 22% gewijzigd door Accretion op 07-10-2023 05:09 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19
Eerst duidelijk krijgen of de lening onlosmakelijk met de woning verbonden is.

Zo ja: dan is de woning riant boven de €5000 minder waard. Niks 50/50...
Bij gekochte panelen ga je ook niet 50/50 op de originele aankoop prijs van de panelen.

[ Voor 22% gewijzigd door Ronald op 07-10-2023 05:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Csotranme
Accretion schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 05:08:
Geeft de verkoper überhaupt de optie dat hij de panelen meeneemt?

Anders komt het er gewoon op neer dat de panelen bij de prijs in gaan zitten en de verkoper met dat geld de lening aflost.

Als er genoeg andere bieders zijn, kiest hij anders toch gewoon voor een partij die niet zo moeilijk doet?
Huis wordt aangeboden voor 300k incl die panelen.

Je koopt het huis dus inclusief die dingen.
Er is duidelijk vermeld dat ze nu 39eur per maand "huur" kosten maar het is meer een soort lening volgens de stukken...

Verkoper neemt ze dus niet mee.

Edit: wat ik hier dus mee krijg waar ik zelf echt niet opgekomen was is dat die panelen gewoon x bedrag schuld hebben dus dat moet gewoon in mindering van de koopsom.
Lijkt mij meer dan fair.

[ Voor 12% gewijzigd door Csotranme op 07-10-2023 05:42 ]

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nou dit verhaaltje gaat niet op:
Voordelen van een duurzame lening
Zonnepanelen financieren heeft ook andere voordelen ten opzichte van huren. Met een lening wordt de installatie namelijk uw eigendom, dat betekent:

Een stijging van de woningwaarde
Eerder een daling dus.

https://voltasolar.nl/zonnepanelen-met-een-lening/

Als je ze overneemt kijk dan ook meteen of:
- men daadwerkelijk zelf inzicht heeft PER paneel, ipv alleen de installateur (je zal de eerste niet zijn die al lange tijd defekte optimizers heeft, zonder het te weten)
- of arc fault circuit interruption (AFCI) wel aanstaat. Vlamboog detectie staat standaard uit
- of er uberhaupt schaduw is op de panelen, anders levert een optimizer ook niks meer op dan een reguliere string omvormer.

Anders gaan die beloften mooie praatjes uit die offerte ook niet op.

BTW verhaal.
Men heeft de BTW over de panelen terug gevorderd gekregen neem ik aan. Tegenwoordig betaal je als particulier zonder btw de installatie.

[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2023 07:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Ronald
Is dit https://voltasolar.nl/ken...heidslening-zonnepanelen/

https://www.limburg.nl/@1665/duurzaam-thuis/
3.
De particuliere woningeigenaar, die een Stimuleringslening op basis van een hypothecaire akte heeft ontvangen, dient de restschuld van de Stimuleringslening bij verkoop of tenietgaan van de bestaande woning waarin/waaraan de stimuleringsmaatregelen zijn getroffen, direct en volledig aan SVn af te lossen.

4.
De particuliere woningeigenaar die een Verzilverlening heeft ontvangen, dient aan het einde van de looptijd van de Verzilverlening, te weten bij verkoop van de bestaande woning of in geval van overlijden van de langstlevende schuldenaar, de lening direct en volledig aan SVn af te lossen.
- of arc fault circuit interruption (AFCI) wel aanstaat. Vlamboog detectie staat standaard uit
Incorrect. Naamgeving instelling is verwarrend, maar het kan niet eens uit. Heeft te maken met de afhandeling na detectie aldus een van de regulier praktiserende installateurs in SE topic

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 07-10-2023 07:21 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ronald
Eerst koffie ;)

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:12
AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:07:
Nou dit verhaaltje gaat niet op:

[...]

Eerder een daling dus.
Nee hoor, de woning wordt meer waard. Alleen heb je daar een schuld tegenover staan. Verkoper probeert hier de schuld mee te verkopen met het huis. Enige daar voor de koper misschien interessant aan is is het de transactieprijs - en daarmee overdrachtsbelasting - drukt.

Regeren is vooruitschuiven

• AUijtdehaag
  • Niet online
@T-MOB
Panelen horen dus niet bij het huis, want er staat nog een openstaande rekening.
Hoe kan het huis dan meer waard zijn?
Je kan toch niet iets verkopen wat niet van jouw is?

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-10-2023 07:58 ]

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 07:20
Csotranme schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 05:39:
[...]

Edit: wat ik hier dus mee krijg waar ik zelf echt niet opgekomen was is dat die panelen gewoon x bedrag schuld hebben dus dat moet gewoon in mindering van de koopsom.
Lijkt mij meer dan fair.
Verwacht wel dat de makelaar ter plekke een "Ja maar dat is al verwerkt in de vraagprijs" uit zijn mouw schudt. Is natuurlijk totaal niet te controleren of ze hier al aan gedacht hadden, maar bewijs maar eens dat het niet zo was. En dan kan je er keihard ingaan en zeggen "door die lening wordt het 6000 minder waard" of "oh, ok, prima", of iets er tussenin. M.a.w bedenk wel even of en hoe groot dit een dealbreaker voor je is.

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-11 21:56
De verkoper heeft een lening lopen voor iets wat hij niet goed mee kan nemen naar een volgend huis en wil dat achterlaten.
Prima toch, maar hij moet die lening dan gewoon zelf aflossen voor de overdracht, anders zit er iets op het huis vast wat niet van de nieuwe eigenaar is.
Of hij dat aflost van z’n spaarrekening of met het geld van de verkoop maakt verder niet uit.

Daarmee heeft TS een huis gekocht met 11 panelen erop.

Als de verkoper zijn lening niet aflost dan heeft TS een huis met materiaal waar een ander voor aan het afbetalen is. Lijkt me niet handig.

(Je kan de vergelijking maken met een auto op afbetaling kopen en vervolgens doorverkopen. Dan gaat de afbetalingsregeling in de basis ook niet door naar de nieuwe eigenaar).

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

AUijtdehaag schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 07:57:
@T-MOB
Panelen horen dus niet bij het huis, want er staat nog een openstaande rekening.
Hoe kan het huis dan meer waard zijn?
Je kan toch niet iets verkopen wat niet van jouw is?
En het huis hoort niet bij het huis omdat daar nog een hypotheek op zit ;)
Die redenatie klopt niet.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-11 21:04

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Csotranme schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 05:39:
wat ik hier dus mee krijg waar ik zelf echt niet opgekomen was is dat die panelen gewoon x bedrag schuld hebben dus dat moet gewoon in mindering van de koopsom.
Lijkt mij meer dan fair.
Dus de vraagprijs voor het huis + zonnepanelen is 300k

Maar bij de koop moet je de panelen daar bovenop ook nog eens los betalen in huur of afkoop?

Dan betaal je ze dus praktisch twee keer inderdaad.

En tja, het zijn onderhandelingen, dus wat fair is hangt maar net af van wat de verkoper er voor wil hebben en de koper(s) ervoor willen betalen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
YakuzA schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 08:39:
[...]

En het huis hoort niet bij het huis omdat daar nog een hypotheek op zit ;)
Die redenatie klopt niet.
Eigenaar huis is dus de bank.
Maar de zonnepanelen zijn weer van een andere partij.
Dan moet je aan de bank vragen of ze die over willen nemen :+

Maar we dwalen af.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-11 16:25
Heel simpel dit. De verkoper heeft dit middels het project van de gemeente gekocht op afbetaling. Hij moet dit met Volta regelen en afkopen. Vergelijk het met zijn hypotheek.
Jij koopt dat huis gewoon met panelen en klaar. Maar met de afschrijving op de panelen. En onderhoud mag je zelf beslissen.
Maar neem eens kontakt op met Volta/gemeente, want er kunnen regeltjes zijn in het kontrakt met de gemeente daarover.
Je hebt ook nog bv huur van cv-ketels, die je moet/mag overnemen?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:36

Theo

moederbord

De huidige lening staat toch gewoon op naam van de verkopers die hier hoofdelijk/persoonlijk voor verantwoordelijk zijn? De manier hoe zij die panelen betaald hebben dat is toch niet nu jouw zorg? Zij verkopen je de woning mét panelen. Hoe zij die in het verleden betaald hebben dat is niet jouw probleem.

Mogelijk hebben ze ook een persoonlijke lening van 15K afgesloten om de keuken te verbouwen. Die persoonlijke lening (of zelfs hun hypotheek) dat is hun zaak, hun probleem, en hun verantwoording. Het zal wel heel erg makkelijk zijn om te zeggen dat de panelen én lening aan elkaar gekoppeld zijn, maar dit is gewoon niet correct.

Dat zou ook wat zijn. Dan koop je een paar schoenen bij de winkel, waarbij de winkelier je ook verplicht om een deel van zijn lening (die hij heeft moeten gebruiken om zijn inkoop te financieren) af te lossen. Of dat je, wanneer je mijn auto overkoopt, ook gelijk de lening erbij krijgt die ik ervoor heb af moeten sluiten :+. Zo werkt dat dus niet...

De lening die is van de vorige bewoners, en die hebben zij gebruikt om te bekostigen wat ze nu verkopen.

7400 Wp op het dak

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:21
n8tur3 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:10:
Heel simpel dit. De verkoper heeft dit middels het project van de gemeente gekocht op afbetaling. Hij moet dit met Volta regelen en afkopen. Vergelijk het met zijn hypotheek.
Jij koopt dat huis gewoon met panelen en klaar. Maar met de afschrijving op de panelen. En onderhoud mag je zelf beslissen.
Maar neem eens kontakt op met Volta/gemeente, want er kunnen regeltjes zijn in het kontrakt met de gemeente daarover.
Je hebt ook nog bv huur van cv-ketels, die je moet/mag overnemen?
Dit lijkt me inderdaad de route, we kunnen als tweeakters wel weer een heel weekend hier van alles van gaan vinden en oplossingen bedenken maar lijkt me slim om als potentiële koper eerst eens te weten hoe de geld constructie hierachter is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:37

Audi-Arjan

★★★★★

Al gedacht aan kopen en dan de prijs delen met de verkoper?
Dan heb je voor 2500 een prima oplossing liggen.

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16-11 16:25
Nog even een aanvulling. Enkele jaren geleden kon ik als huurder middels zo'n concept bij de woningvereniging ook zonnepanelen kopen met aflossing in 15 jaar.
Echter, als ik de woning zou verlaten, werden ze in 12 jaar afgeschreven. Toen niet gedaan, want ze moesten nog een nieuw dak erop leggen! En nu zitten ze in de huur en ook meer opbrengst en nog goedkoper dan toen.

• Csotranme
Dank allen!

Ik ga morgen de makelaar eens uit horen tijdens de bezichtiging.

Er moet aardig wat aan de woning gebeuren dus heb meer om mee te slaan.

Makelaar gaf al aan dat hij wat lager geprijsd is ivm ontbreken van isolatie (label G) maar wat mij betreft niet laag genoeg.

Nieuwe badkamer van vorig jaar kan er bijvoorbeeld grotendeels weer uit omdat ze te stom geweest zijn daar niet gelijk van binnenuit te isoleren...

Overbieden gaan we dus sowieso niet doen. Hooguit de vraagprijs.

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14-11 07:31
Hoe stat het nu exact in de advertentie? Wij hadden ook een hus gekocht met panelen van zo'n gemeente project. Daar kregen we echter pas achter af te horen dat ze eigenlijk niet echt afbetaald waren.
Dat was vrij simpel dus niet mijn probleem en afkoop is door verkopers geregeld.
Wat mij wel negatief opviel was de kwaliteit van de installatie. Zelfd hardware als wat jij beschrijft alleen installatie is grotendeels opnieuw gedaan omdat het echt beunwerk was. Ik zou me daar bij de bezichtiging morgen ook even op focussen.

• Ronald
Foto's van (open) groepenkast kan verhelderend zijn op dat punt. Neem foto's van details van de PV installatie waar mogelijk.

Bouwkundige inspectie is verstandig. Ik had een hele goede via VEH... maar die hebben denk ik weinig kaas gegeten van PV ;-)

• Csotranme
Ronald schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:36:
Foto's van (open) groepenkast kan verhelderend zijn op dat punt. Neem foto's van details van de PV installatie waar mogelijk.

Bouwkundige inspectie is verstandig. Ik had een hele goede via VEH... maar die hebben denk ik weinig kaas gegeten van PV ;-)
Goeie tip! Gaat ook niet alleen om PV.

Huis is uit 1949 dus veel meer te controleren...
significant schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:31:
Hoe stat het nu exact in de advertentie? Wij hadden ook een hus gekocht met panelen van zo'n gemeente project. Daar kregen we echter pas achter af te horen dat ze eigenlijk niet echt afbetaald waren.
Dat was vrij simpel dus niet mijn probleem en afkoop is door verkopers geregeld.
Wat mij wel negatief opviel was de kwaliteit van de installatie. Zelfd hardware als wat jij beschrijft alleen installatie is grotendeels opnieuw gedaan omdat het echt beunwerk was. Ik zou me daar bij de bezichtiging morgen ook even op focussen.
Als huur panelen.
Heb de balans gehad via de makelaar.
Moet nog +-5K afbetaald worden.
Ze liggen er pas een jaar op dus de verkoper mag dat afkopen of eraf halen.

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Csotranme schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:17:
Makelaar gaf al aan dat hij wat lager geprijsd is ivm ontbreken van isolatie (label G) maar wat mij betreft niet laag genoeg.
Das wel erg laag, je ziet bij de veel beter geïsoleerde dat er veel meer vraag en een hogere prijs is ontstaan. Daar valt dit huis duidelijk niet onder.
Tav die panelen, zie op papier de voorwaarden waar de verkoper aan moet voldoen.
Als het niet overdraagbaar is want hij moet bij verkoop alles in 1x aflossen wat er nog aan schuld staat, dan kun je je daar op beroepen.
Dat de verkoper er geen zin in heeft en de makelaar een ja knikker is, das niet jouw zaak....

Maar vaak heeft alles zijn prijs, dus het is een puzzel en er kan toch zomaar een andere koper komen die daar wel in mee gaat.

Succes, meer verstand heb ik er niet van.

• Csotranme
route99 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 22:34:
[...]
Das wel erg laag, je ziet bij de veel beter geïsoleerde dat er veel meer vraag en een hogere prijs is ontstaan. Daar valt dit huis duidelijk niet onder.
Tav die panelen, zie op papier de voorwaarden waar de verkoper aan moet voldoen.
Als het niet overdraagbaar is want hij moet bij verkoop alles in 1x aflossen wat er nog aan schuld staat, dan kun je je daar op beroepen.
Dat de verkoper er geen zin in heeft en de makelaar een ja knikker is, das niet jouw zaak....

Maar vaak heeft alles zijn prijs, dus het is een puzzel en er kan toch zomaar een andere koper komen die daar wel in mee gaat.

Succes, meer verstand heb ik er niet van.
Hele huis is gebouwd in Kundersteen dus isoleren is alleen mogelijk van binnenuit helaas...

Badkamer is vorig jaar dus vervangen maar niet geïsoleerd.
Althans dat is wat het energielabel rapport zegt.
Rc waarde op alle gevels zou echt belabberd moeten zijn.

Er is overigens wat voor te zeggen aangezien huizen uit jaren 30/40 standaard label F of G krijgen...

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 07:56
Csotranme schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 23:29:
[...]

Hele huis is gebouwd in Kundersteen dus isoleren is alleen mogelijk van binnenuit helaas...

Badkamer is vorig jaar dus vervangen maar niet geïsoleerd.
Althans dat is wat het energielabel rapport zegt.
Rc waarde op alle gevels zou echt belabberd moeten zijn.

Er is overigens wat voor te zeggen aangezien huizen uit jaren 30/40 standaard label F of G krijgen...
Een verkoper is verplicht het energielabel vast te laten stellen, een voorlopig energielabel op basis van leeftijd van de woning is niet genoeg. Is er daadwerkelijk een rapport opgesteld? Volgens de enige leverancier van Kundersteen in Nederland heeft deze steensoort een goede isolatiewaarde.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Top huis zo te zien op funda, veel mogelijkheden. Heb ooit wel eens stapelmuren gemaakt met kunradersteen. Ik zou in het begin niet zo moeilijk doen over de panelen en het er voorlopig ook niet over hebben, wel op de achtergrond info opvragen en je bod juist omschrijven.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

bvdbos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:34:
Volgens de enige leverancier van Kundersteen in Nederland heeft deze steensoort een goede isolatiewaarde.
....maar zonder een lambda te noemen.
Veel van zulke natuurstenen hebben een lambda in de range van meer dan 0,1 , zoals Kalkzandsteen, 0.36 - 1.70. Je kunt er geen EPS inmengen dus je komt nooit onder de 0,1 das dus minimaal 3x zo slecht dan EPS/glaswol of steenwol. Het zit vaker in de range vanaf 0,3 maar zonder officiele data is dat ook maar een aanname .
Dus je moet wel heel erg dikke muren, denk aan 40 cm of meer hebben om dit enigszins te compenseren.

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:55

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Bij de Funda-presentatie staat duidelijk vermeld dat er een maandelijkse last van €39 per maand rust op het aangeboden pand voor de 11 panelen.
Dat is dus wel transparant gedaan

[ Voor 5% gewijzigd door 964C2 op 09-10-2023 08:46 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-11 07:56
964C2 schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 08:45:
Bij de Funda-presentatie staat duidelijk vermeld dat er een maandelijkse last van €39 per maand rust op het aangeboden pand voor de 11 panelen.
Dat is dus wel transparant gedaan
Er staat : "11 (huur) zonnepanelen 39 euro per maand " terwijl het geen huur is maar eigendom met een lening....

• Csotranme
bvdbos schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 07:34:
[...]

Een verkoper is verplicht het energielabel vast te laten stellen, een voorlopig energielabel op basis van leeftijd van de woning is niet genoeg. Is er daadwerkelijk een rapport opgesteld? Volgens de enige leverancier van Kundersteen in Nederland heeft deze steensoort een goede isolatiewaarde.
Er is een rapport wat ik ook gehad heb van de makelaar maar geen volwaardig EPA rapport helaas..

De muren zien er wel uit als een dikte van 40cm maar dat is niet voldoende als ik het energielabel rapport zie.
Ook de huidige energie rekening zit op 340eur in de maand als ik de rekening van huidige eigenaar bekijk..

Pagina: 1