Tocht uit stopcontact, hoe dichten?

Pagina: 1
Acties:

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
We hebben hier een buitenstopcontact dat vanuit een binnenstopcontact gevoed wordt, dus door een gat met daarin een stuk pvc-buis. Hierdoor is er een open verbinding van binnen naar buiten, en tocht het behoorlijk uit het stopcontact als de wind er buiten op staat.

Ik heb het gat in de muur al dichtgepurd, maar de pvc-buis is natuurlijk gewoon nog open. Hoe kan ik die dichtstoppen, zonder risico op elektrocutie of brand? Ik dacht aan iets van vulmiddel, klei of kit in de buis, maar ik weet niet of dat kwaad kan.

Alternatief misschien om steenwol in het stopcontact te stoppen, maar dat lijkt me sowieso geen ideale oplossing.

Dus... Help?

Nomen nescio

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:36

paQ

gewoon ook beetje pur in de pvc buis :S

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:05

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wat zijn het voor inbouwdozen? Volgens mij zijn er een aantal merken (Attema denk ik) die een soort rubber inzet voor de doos aanbieden.

En idd wat @paQ zegt, buis ook dichtstoppen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56
Steenwol kun je prima gebruiken om tocht te stoppen. Is niet brandbaar in tegenstelling tot PUR.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:09
Er is ook brandwerende PU schuim.

Maar steenwol zou inderdaad prima moeten werken en makkelijk eruit te halen. Andere optie is iets van boetseerklei.

[ Voor 64% gewijzigd door Caelorum op 06-10-2023 22:59 ]

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:55
Gewoon met pur of steenwol afdichten.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dotje steenwol ftw. Een wartel helpt goed tegen vocht bij de buitenkant van dozen zoals Attema. Beide gebruiken is prima plan.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
Tnx allen! _O_

Dan wordt het dus steenwol. :) Ik was vooral bang met pur dat het te licht ontvlambaar zou zijn. Dat lijkt dus ook mee te vallen, maar het weer makkelijk kunnen verwijderen van steenwol geeft de doorslag.

* Bra-Jo kan weer een zaterdagje vooruit.

Nomen nescio

• DutchKel
  • Laatst online: 19:30
Wat voor stopcontact heb je buiten dat het binnen zo tocht? Buitenstopcontacten hebben vaak een klep erop zitten om dat juist tegen te gaan.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• FoOnEeN
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:22
Doe er een kinderbeveiliging in, werkt met stickers en dan zijn alle gaten ook dicht. Iets onhandiger maar zou prima moeten werken.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:33

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ Bij een geaard stopcontact zijn er dan nog steeds openingen.

Alles kan stuk.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Topicstarter
@DutchKel Volgens mij gewoon een goedkoop bouwmarktding, in ieder geval zonder klep. Hij zit onder een overkapping dus waterdicht hoeft ie niet te zijn. Misschien dat ik 'm wel vervang als steenwol niet genoeg blijkt te zijn, en dan rondom afkitten #ideenummertwee :)

@FoOnEeN Geprobeerd, scheelt wel iets maar bij lange na niet genoeg helaas.

Nomen nescio

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-12 15:29
Obo maakt daar speciale kit voor, kan er ook na jaren nog eenvoudig af gehaald worden.

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:28
Bra-Jo schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 22:25:
We hebben hier een buitenstopcontact dat vanuit een binnenstopcontact gevoed wordt, dus door een gat met daarin een stuk pvc-buis. Hierdoor is er een open verbinding van binnen naar buiten, en tocht het behoorlijk uit het stopcontact als de wind er buiten op staat.

Ik heb het gat in de muur al dichtgepurd, maar de pvc-buis is natuurlijk gewoon nog open. Hoe kan ik die dichtstoppen, zonder risico op elektrocutie of brand? Ik dacht aan iets van vulmiddel, klei of kit in de buis, maar ik weet niet of dat kwaad kan.

Alternatief misschien om steenwol in het stopcontact te stoppen, maar dat lijkt me sowieso geen ideale oplossing.

Dus... Help?
Idd zoals eerder gezegt een luchtdicht inzetstuk in de doos zetten of de pvc buis volproppen met Wymaplast

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:37

mjl

Ugh

FoOnEeN schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:24:
Doe er een kinderbeveiliging in, werkt met stickers en dan zijn alle gaten ook dicht. Iets onhandiger maar zou prima moeten werken.
Vreselijke dingen …

-------

• MacD007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 06-06 10:08
Bra-Jo schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:39:
@DutchKel Volgens mij gewoon een goedkoop bouwmarktding, in ieder geval zonder klep. Hij zit onder een overkapping dus waterdicht hoeft ie niet te zijn. Misschien dat ik 'm wel vervang als steenwol niet genoeg blijkt te zijn, en dan rondom afkitten #ideenummertwee :)

@FoOnEeN Geprobeerd, scheelt wel iets maar bij lange na niet genoeg helaas.
ik zou twee dingen doen
1) de oorzaak wegnemen, ook in die situatie heb je een spatwaterdicht WCD nodig, de huidige is onveilig, krijg je brand en ze komen inspecteren ben je het haasje. Dus gewoon een nieuw spatwaterdicht WCD kopen (en koop dan een goed merk, kun je ook langer plezier van hebben, bv de Schneider Electric (Mureva Styl), ook gewoon bij de Gamma te krijgen. die heeft wel een klepje. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWlJqoak0S-x8ZmFnsNqxQmdsNE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0PelCbkMkVAbMUg5NQOsYtKe.jpg?f=user_large
2) een beetje glas of steenwol in de buis stoppen kan geen kwaad, beter is overigens glaswol omdat dat minder vatbaar is voor vocht.

Quatt WP 4,5 kW - Atag CV ketel - Honeywell T6 - 23 panelen SolarEdge

Pagina: 1