Lekkende automatische ontluchter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:25

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Al tijden hebben wij te maken met zeer minimaal drukverlies (0,5 bar per 1,5 maand). Nu valt mij op dat bovenop de CV ketel lichtbruine randen staan langs de randen en het er ook vochtig is. Er ligt water op. Bij de ontluchter zie ik ook water. Ik lees online dat de automatische ontluchters nogal vaak lekken. Dit lijkt sterk op een lekkende ontluchter toch?

Voor het geld hoef ik het niet te laten, want een ontluchter kost 2 tientjes. Alleen, zou het verstandig zijn om ook die rode rubberen ring mee te vervangen? Ik kan nergens vinden welke ring dat precies is namelijk... De totale diameter van de ring is +/- 32 mm.

Ketel: INTERGAS/KOMBIKOMPAKT-HRE28.24 RF2 CW4
Ontluchter: https://www.shoponderdeel...e-ontluchter-intergas-3-8

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aLUJ7ha.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door ViezeVis op 06-10-2023 18:10 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Ah, het lijkt erop dat het deze is:
https://www.kastol.nl/pub...s/kk-hre-2824-a/mantel-76

Nummer 3 op de tekening. Gaat dan om doorvoertule 878287. Ik denk gewoon meevervangen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
Het lijkt er op je foto op of dat die daar lekt, dus lekker meevervangen. Kost max 2 euro ofzo zo'n thule. Sowieso lijkt 'ie niet helemaal mooi passend te zitten. Je zou dat even kunnen checken, wellicht zit ie net verkeerd en is het daarmee al opgelost.

[ Voor 41% gewijzigd door FitTiv op 06-10-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je al eens geprobeerd om je ketel volledig leeg te laten lopen (stekker er uit en vervolgens het water er uit laten lopen middels de vulnippel). Vervolgens weer vullen én de ketel zichzelf laten ontluchten middels de 'automatische' ontluchter'?

Vaak lekt zo'n ontluchter daarna niet meer doordat het ding weer een keer vanuit 'null' mag beginnen (en dus het opgehoopte interne vuil kwijt is).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
FitTiv schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:19:
Het lijkt er op je foto op of dat die daar lekt, dus lekker meevervangen. Kost max 2 euro ofzo zo'n thule
Ja klopt voor die 2 euro hoef ik 't niet te doen. Denk overigens niet dat de tule lekt, want de afdichting gebeurt rondom het schroefdraad van de ontluchter. CV is ook al 14 jaartjes oud. Denk dat deze er al een goeie tijd op heeft zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FitTiv
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:33
ViezeVis schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Ja klopt voor die 2 euro hoef ik 't niet te doen. Denk overigens niet dat de tule lekt, want de afdichting gebeurt rondom het schroefdraad van de ontluchter. CV is ook al 14 jaartjes oud. Denk dat deze er al een goeie tijd op heeft zitten.
Ah check. Ja met 14 jaar zeker vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Will_M schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:19:
Heb je al eens geprobeerd om je ketel volledig leeg te laten lopen (stekker er uit en vervolgens het water er uit laten lopen middels de vulnippel). Vervolgens weer vullen én de ketel zichzelf laten ontluchten middels de 'automatische' ontluchter'?

Vaak lekt zo'n ontluchter daarna niet meer doordat het ding weer een keer vanuit 'null' mag beginnen (en dus het opgehoopte interne vuil kwijt is).
Even check-check-dubbelcheck; bedoel je de vulnippel bij het expansievat? Zo ja; toen wij het drukverlies opmerkten heeft een aannemer via dat kanaal ook water eruit laten lopen om vervolgens de installatie op de plek van het overstortventiel op druk te zetten. Dus de installatie is al eens een keer leeg gelopen. Overigens hebben we dat dit jaar ook al eerder gedaan, want toen hadden we een lekkende radiatorknop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Zie hier de gele rand. Er moet behoorlijk wat water hebben gelekt om het rondom zo te krijgen denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qLMyBUJ.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ViezeVis schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:23:
[...]

Even check-check-dubbelcheck; bedoel je de vulnippel bij het expansievat? Zo ja; toen wij het drukverlies opmerkten heeft een aannemer via dat kanaal ook water eruit laten lopen om vervolgens de installatie op de plek van het overstortventiel op druk te zetten. Dus de installatie is al eens een keer leeg gelopen. Overigens hebben we dat dit jaar ook al eerder gedaan, want toen hadden we een lekkende radiatorknop.
Gewoon de vulnippel waar je de CV installatie mee vult als er te weing keteldruk is. Als die bij jou bij het expansievat zit dan is dat zo maar meestal zit die nippel in de koudwater retour leiding van de CV-Ketel 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Will_M schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:26:
[...]

Gewoon de vulnippel waar je de CV installatie mee vult als er te weing keteldruk is. Als die bij jou bij het expansievat zit dan is dat zo maar meestal zit die nippel in de koudwater retour leiding van de CV-Ketel 8)
Zie hieronder. Hier vul in de CV. Bij de retour zit geen kraantje. Bij dat plastic VSH-dopje (naast de gele gaskraan) zit ook een kraantje maar dat is de toevoer van leidingwater. Voor de rest zitten er geen kraantjes. Ook niet bij het verdeelblok in de buurt o.i.d. Lijkt me dan dat ik via dat ding waar de pijl staat de installatie van druk kan halen toch? :*)

(En dus ook om de ontluchter te vervangen).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wMq47X0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperbeun
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-03 13:17
Vanwege dit soort lekkages koos Intergas voor een handmatige ontluchter echter vervangen veel installateurs deze.

Doorvoertule hoef je niet te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Vergeet niet dat Intergas geen garantie meer geeft als blijkt dat er geen handontluchter op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
MarkS90 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:10:
Vergeet niet dat Intergas geen garantie meer geeft als blijkt dat er geen handontluchter op zit.
Voor een ketel uit 2009 lijkt me dat geen probleem :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:19
Doorvoortule vervangen is nergens voor nodig, heeft verder niks met de lekkage te maken. Alleen de ontluchter vervangen is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Dank voor de reacties allemaal! Als ik de automatische ontluchter vervang hoef ik niet de gehele installatie leeg te halen lijkt mij? Dus niet aftappen bij de laagste verwarming vb., maar gewoon bij het vulpunt zodat in ieder geval de meeste waterdruk er vanaf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
ViezeVis schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:13:
Dank voor de reacties allemaal! Als ik de automatische ontluchter vervang hoef ik niet de gehele installatie leeg te halen lijkt mij? Dus niet aftappen bij de laagste verwarming vb., maar gewoon bij het vulpunt zodat in ieder geval de meeste waterdruk er vanaf is?
Inmiddels gelukt! :) CV leeg laten lopen bij aftappunt en vervangen voor een nieuw exemplaar. Loctite 55 rondom het schroefdraad wat in de CV gaat en vullen maar.

Het enige verschil met deze ontluchter is dat er een oranje dopje opzit. De vorige had een metalen dopje met een gat bovenin. Wat is de bedoeling van dat oranje dopje? Moet ik die gewoon iets opendraaien zodat het lucht eruit kan of kan ik 'm beter dicht laten zitten en zo nu en dan zelf opendraaien?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JPMmGTb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
bij mijn ontluchter staat het dopje net niet vast.. anders ging die niet ontluchten... al zit die hier op een radiator..

er groeien ook mooie bloemkolen op je warm water leiding trouwens...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
SMSfreakie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:54:
bij mijn ontluchter staat het dopje net niet vast.. anders ging die niet ontluchten... al zit die hier op een radiator..

er groeien ook mooie bloemkolen op je warm water leiding trouwens...
Oude lekkage, stop met mij er aan te herinneren :( _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Met ^, je zet dat dopje een beetje open zodat ie kan ontluchten. Zou de ontluchter over x jaar weer gaan lekken, kan je het dopje dichtzetten tot ie kan vervangen worden.
Er bestaan trouwens zelfsluitende dopjes hiervoor, komt er water mee gaan er wat plaatjes uitzetten en het gat afdichten, geen id hoe betrouwbaar het is maar wel leuke extra: https://www.caleffi.com/e...safety-cap-caleffi-r59681

[ Voor 9% gewijzigd door naftebakje op 11-10-2023 12:22 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ViezeVis schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 20:43:
[...]

Inmiddels gelukt! :) CV leeg laten lopen bij aftappunt en vervangen voor een nieuw exemplaar. Loctite 55 rondom het schroefdraad wat in de CV gaat en vullen maar.

Het enige verschil met deze ontluchter is dat er een oranje dopje opzit. De vorige had een metalen dopje met een gat bovenin. Wat is de bedoeling van dat oranje dopje? Moet ik die gewoon iets opendraaien zodat het lucht eruit kan of kan ik 'm beter dicht laten zitten en zo nu en dan zelf opendraaien?

[Afbeelding]
De hele opzet van zo'n automatische ontluchter is dat je 'm open /vrij laat staan zodat je er niet meer bij na hoeft te gaan denken op het moment dat je je CV installatie jaarlijks weer eens moet gaan bijvullen (doordat er bijna altijd wel érgens een minimale lekkage in zo'n syteem aanwezig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windje96
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azj5aVVunFLGp4e8TL0xKdo3GUA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MSEaNNQOYEzrjwrbgwecjemJ.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb eenzelfde probleem met mijn nieuwe automatische ontluchter. Ik heb de tips op dit forum al bekeken maar ze lijken niet te helpen. Er komt iedere keer na enkele tientallen minuten een laagje water op te liggen.

Ter informatie:
De cv is vanochtend gevuld.
De druk staat momenteel op 1.7.

Hulp zou zeer gewaardeerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

Topicstarter
Windje96 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:09:
[Afbeelding]
Ik heb eenzelfde probleem met mijn nieuwe automatische ontluchter. Ik heb de tips op dit forum al bekeken maar ze lijken niet te helpen. Er komt iedere keer na enkele tientallen minuten een laagje water op te liggen.

Ter informatie:
De cv is vanochtend gevuld.
De druk staat momenteel op 1.7.

Hulp zou zeer gewaardeerd worden.
Dit lijkt op een probleem met de afdichting. Heb je wel genoeg (of juist teveel) locttite gebruikt voor het afdichten van het schroefdraad? Daar lijkt water door te komen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Probleem is eigenlijk dat dat een zeer heet punt bij de ketel is.. En daar houd de afdichting in de ontluchter niet zo van... En begint daarom met lekken...

Eigenlijk zou je er een verlengstuk in moeten draaien zodat de ontluchter een 10cm hoger komt (en als je handmatig wilt ontluchten heb een grotere buffer)

404 Signature not found

Pagina: 1