Softwarematig meerdere schermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 19-09 22:44
Is het met een ultra-wide monitor als deze mogelijk om het OS te laten denken dat het twee of drie schermen zijn die naadloos naast elkaar staan?

Dan zou het namelijk mogelijk zijn om 3*2 applicaties in "full screen" modus naast elkaar te hebben, waar het nu maximaal twee kan zijn.

Zeker met multitasken (IDE, Terminal, Browser etc open) lijkt me dat een nuttige toevoeging.

[ Voor 11% gewijzigd door ZpAz op 06-10-2023 13:16 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Dit kan gewoon, zit standaard in Windows 10:

Snap your windows - Microsoft Support.

Kostte me letterlijk 5 seconden Googlen, dus wat heb je al geprobeerd en waarom voldoet dat niet?

Geen idee waarom ik aan Windows 10 dacht... misschien stond het in de TS vóór de edit? Anyway, het betreft inderdaad (waarschijnlijk) MacOS.

[ Voor 16% gewijzigd door Icephase op 06-10-2023 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 16:16

silverball

De wagen voor moderne mensen

Icephase schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:18:

Kostte me letterlijk 5 seconden Googlen, dus wat heb je al geprobeerd en waarom voldoet dat niet?
Ik ga er vanuit dat het om een Apple Macintosh gaat, gezien dit subforum. Ik zou eens kijken naar een tiling extensie voor OSX.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
Ik wil specifiek niet tilen / snappen. Dat kan inderdaad met BetterTouchTool e.d.

Wat ik bedoel is een grotere monitor opdelen in meerdere virtuele monitoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Misschien kan BetterDisplay uitkomst bieden met dummy displays die je via PIP op de 'echte' monitor toont? Leuke software om geavanceerde displaysetups mee te finetunen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:22
Icephase schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:18:

Geen idee waarom ik aan Windows 10 dacht... misschien stond het in de TS vóór de edit? Anyway, het betreft inderdaad (waarschijnlijk) MacOS.
Jouw antwoord gaat over het "snappen" van vensters, de vraag van OP omvat het softwarematig opdelen van 1 scherm in meerdere schermen. Dat is dus geen antwoord op de vraag van OP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
lhoBas schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:01:
Misschien kan BetterDisplay uitkomst bieden met dummy displays die je via PIP op de 'echte' monitor toont? Leuke software om geavanceerde displaysetups mee te finetunen :)
Het doet niet helemaal wat ik zoek, maar een interessante tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

MarcoC schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:05:
[...]
Jouw antwoord gaat over het "snappen" van vensters, de vraag van OP omvat het softwarematig opdelen van 1 scherm in meerdere schermen. Dat is dus geen antwoord op de vraag van OP.
We gaan een beetje offtopic nu, maar TS heeft nog niet uitgelegd waaróm 'snappen' niet werkt voor het doel dat hij voor ogen heeft. Met 'snappen' van vensters kun je namelijk óók naadloos 6 vensters naast elkaar tonen. Maar goed, mijn en jouw posts helpen TS inderdaad niet verder dus laten we hier niet in blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:22
Icephase schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

We gaan een beetje offtopic nu, maar TS heeft nog niet uitgelegd waaróm 'snappen' niet werkt voor het doel dat hij voor ogen heeft. Met 'snappen' van vensters kun je namelijk óók naadloos 6 vensters naast elkaar tonen. Maar goed, mijn en jouw posts helpen TS inderdaad niet verder dus laten we hier niet in blijven hangen.
Daar zijn heel veel redenen voor te bedenken (bijv. 1 scherm full screen YouTube, andere niet), ik vind dat niet per se een relevante vraag.

[ Voor 4% gewijzigd door MarcoC op 06-10-2023 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Icephase schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Elk virtueel scherm heeft dan zijn eigen spaces, en dan kan ik dus makkelijk naar verschillende apps swipen.

https://www.digitaltigers...iple-virtual-monitors.asp geeft eigenlijk precies aan wat ik bedoel, maar dit is dus voor Windows en ik zoek het voor MacOS.

[ Voor 14% gewijzigd door ZpAz op 06-10-2023 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@ZpAz Ik gebruik zelf al jaren gewoon het ingebouwde Spaces in MacOS en daarbij heb ik gewoon een vaste layout zodat ik altijd weet in welke space programma vensters staan.

Ik gebruik dit i.c.m. interactieve hoeken, als ik dus met mijn muiscursor naar de rechterbovenhoek ga, schakelt Mission Control in en zo kan ik dan snel naar de desbetreffende space.

Als je meer dan 2 applicaties naast elkaar wilt draaien en van georganiseerde venster/applicaties houdt is https://www.lightpillar.com/mosaic.html wellicht wat voor je. Zo te zien een 7 dagen trial om uit te testen ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Greatsword schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:08:
@ZpAz Ik gebruik zelf al jaren gewoon het ingebouwde Spaces in MacOS en daarbij heb ik gewoon een vaste layout zodat ik altijd weet in welke space programma vensters staan.

Ik gebruik dit i.c.m. interactieve hoeken, als ik dus met mijn muiscursor naar de rechterbovenhoek ga, schakelt Mission Control in en zo kan ik dan snel naar de desbetreffende space.

Als je meer dan 2 applicaties naast elkaar wilt draaien en van georganiseerde venster/applicaties houdt is https://www.lightpillar.com/mosaic.html wellicht wat voor je. Zo te zien een 7 dagen trial om uit te testen ;)
Ja, ik gebruik ook meerdere spaces, maar momenteel dus over meerdere fysieke schermen. Met een enkel groot scherm met virtuele schermen is het dan hetzelfde maar dan zonder randen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKorpel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Iets andere gedachtegang: er zijn redelijk wat ultrawides die een PBP-functie hebben, en dus het beeld van verschillende inputs naast elkaar kunnen tonen.

Wat mogelijkerwijs kan werken, is om het scherm dan met meerdere kabels op dezelfde Mac aan te sluiten, waardoor je dus effectief meerdere 'fysieke schermen' in één scherm hebt. Ik weet alleen niet 100% zeker of dat werkt, maar kort googlen lijkt wel wat positieve resultaten op te werpen.
Ik ben er verder niet ingedoken, maar ik vermoed dat de meeste van zulke ultrawides in PBP wel beperkt zullen zijn tot twee inputs naast elkaar tonen, geen drie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
MDKorpel schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 12:10:
Iets andere gedachtegang: er zijn redelijk wat ultrawides die een PBP-functie hebben, en dus het beeld van verschillende inputs naast elkaar kunnen tonen.

Wat mogelijkerwijs kan werken, is om het scherm dan met meerdere kabels op dezelfde Mac aan te sluiten, waardoor je dus effectief meerdere 'fysieke schermen' in één scherm hebt. Ik weet alleen niet 100% zeker of dat werkt, maar kort googlen lijkt wel wat positieve resultaten op te werpen.
Ik ben er verder niet ingedoken, maar ik vermoed dat de meeste van zulke ultrawides in PBP wel beperkt zullen zijn tot twee inputs naast elkaar tonen, geen drie.
Ah, ja, als het ingebouwd is in de monitor is het inderdaad helemaal handig. Dan is het OS onafhankelijk.

Pagina: 1