Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.
Vraag
Alle reacties
2 Nee.
Als je nu dus 1 fase hebt is het waarschijnlijk 35 of 40A. Met 3*25A (krachtstroom) heb je dus minder verbruik per fase, en wordt een goede verdeling van grote verbruikers over de fasen iets belangrijker, niet je hele keuken op dezelfde fase bijvoorbeeld.
Met 1 fase kon je gewoon alle zware gebruikers in huis probleemloos aanzetten. Met krachtstroom kan dat ook, alleen moet je eerst even goed nadenken over ze netjes over de fasen verdeelt zijn. En bij voorkeur bij grote verbruikers voor krachtstroom kiezen.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Bekeken moet worden of kookplaat, kookplaat aansluiting (de waarschijnlijk perilex) omgezet kunnen worden naar multifase gevoed door een krachtgroep.
De uitbreidinhskast dan gelijk upgraden naar een 2x12 zodat je de ruimte hebt voor de toekomst. Ruimte is geen luxe met 3 fase componenten van 4 units breed.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Fijn om te horen dat in iedergeval de kast 3fase ready is en deze dus probleemloos door de netbeheerder omgezet gaat worden naar 3fase.
Huidige aansluiting is 1fase 35a
En ook dat het niet erg is dat dit pas gebeurt na installatie van de warmtepomp en extra zonnepanelen.
Waar ik dan nog wel een beetje meezit is de aparte module waar nu de kookplaat(inductie met perilex)en bestaande zonnepanelen op zitten.
Wat zijn de risico's indien hier geen aanpassing voor gemaakt wordt en kan het überhaupt wel?
Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.
Mijn post niet gelezenSimone2011 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:06:
Bedankt voor de snelle reacties.
Fijn om te horen dat in iedergeval de kast 3fase ready is en deze dus probleemloos door de netbeheerder omgezet gaat worden naar 3fase.
Huidige aansluiting is 1fase 35a
En ook dat het niet erg is dat dit pas gebeurt na installatie van de warmtepomp en extra zonnepanelen.
Waar ik dan nog wel een beetje meezit is de aparte module waar nu de kookplaat(inductie met perilex)en bestaande zonnepanelen op zitten.
Wat zijn de risico's indien hier geen aanpassing voor gemaakt wordt en kan het überhaupt wel?
Risico dat je de hoofdzekering er uit trapt. Is dat een automaat? Onhandig. Klik en weer gaan.
Is het een smeltzekering? Minimaal een paar uur plat tot er een monteur van de netbeheerder komt. En dat kan ook nog eens centen kosten.
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik ga aan de slag met jou tips. Het laatste wat ik wil is dat de veiligheid niet op orde is.
Uitval van je stroom is wel onhandig ;-)
Deel is een foto van je meter en het kastje onder je meterSimone2011 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 07:37:
Het klopt die zijn ouder dan de hoofdkast. Hoe kan ik eventueel makkelijk zien of het gaat om een smeltzekering?
En zeer waarschijnlijk zitten er ook smeltzekeringen in.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Zou de linker kast gewoon vervangen door een zelfde kast als rechts. Dan is er mooi ruimte voor de uitbreidingen en ziet er niet zo lastig uit.
Het kan wel een issue zijn als je eerst de WP en PV plaatst. Want als deze echt 3-fase verwacht (dus 3-fase WP of 3-fase omvormer) dan werken deze simpelweg niet.
Ook is extra PV echt wel een issue nu. Je huidige kast mist al de REM automaat voor de meer dan 40A die er beschikbaar is (35A (net) + 16A (PV) = 51A) en dat maak je met meer PV nog erger. Dus als je voor de overgang naar 3-fase meer PV wilt neerleggen dan moet dat via 1-fase omvormer lopen en moet je echt een REM automaat plaatsen.
PV is zelfs 20A. Met 25 + 16 = 41 (bij 3x 25A), kun je net boven de 40A zitten, maar met 20A is de huidige kast niet geschikt voor 1x35A.Septillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:40:
...
Ook is extra PV echt wel een issue nu. Je huidige kast mist al de REM automaat voor de meer dan 40A die er beschikbaar is (35A (net) + 16A (PV) = 51A) en dat maak je met meer PV nog erger. Dus als je voor de overgang naar 3-fase meer PV wilt neerleggen dan moet dat via 1-fase omvormer lopen en moet je echt een REM automaat plaatsen.
Zit de PV wel achter een ALS?
En de huidige kookgroep, die hoeft niet altijd achter een ALS, maar ik zou het altijd doen. Kwestie van een 3f alamat er in doen. Als je plek hebt, zou ik een zelfde kast van 2x 12 modules er naast zetten.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
a) huidige kast al niet goed
b) Dit ook te veel is voor 3x25A (20A + 25A = 45A) zonder rem automaat
c) je hier dus echt wel rekening mee moet houden als je meer PV wilt.
Mag je in dit geval één ALS vervangen voor een 63A variant. Rechtsboven de kast zie ik 3x32A. Is de kast niet geschikt voor hogere stromen?Septillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:11:
@timovd Had nog niet eens gezien dat de huidige 20A is... Dan is
a) huidige kast al niet goed
b) Dit ook te veel is voor 3x25A (20A + 25A = 45A) zonder rem automaat
c) je hier dus echt wel rekening mee moet houden als je meer PV wilt.
Edit: en volgens mij is dit een busboard die gebruik maakt van 4mm2 aders vanaf de ALS.
[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 06-10-2023 11:17 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dit zit er achter de 12 automaten: https://www.abbconnect.nl/Details/Index.aspx/257939
[ Voor 32% gewijzigd door Ronald op 06-10-2023 11:33 ]
Ik heb even contact gehad met de zonnepanelen leverancier.
Die bevestigd dat ze panellen wel kunnen plaatsen, maar daarvoor moet eerst wel Stedin de 3 fase aansluiting regelen.
Een uitspraak over de losse kast doen ze niet (wel terrecht denk ik).
Warmtepomp leverancier gebeld die geeft aan dat de pomp op 1fase kan.
Een expert erbij laten komen lijkt mij de juiste oplossing om ervoor te zorgen dat alles goed en veilig wordt gemaakt.
Zou ik vooral eens duidelijk krijgen (en liefst zwart op wit) wat je exact gaat krijgen qua omvormer.Simone2011 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:26:
Die bevestigd dat ze panellen wel kunnen plaatsen, maar daarvoor moet eerst wel Stedin de 3 fase aansluiting regelen.
Hoezo terecht? Is er geen schouw geweest? Naar mijn idee zou hij je ook al exact moeten kunnen vertellen watEen uitspraak over de losse kast doen ze niet (wel terrecht denk ik).
Mij klinkt dit overigens weer in de oren als een PV-boer dit dit alleen werkend maakt en geen enkel oog heeft voor maximale stroom / rest van de kast. Betreft volgens mij >90% van de markt dus gek is dat niet.
Maar wel even belangrijk om te kijken of dat ook tijdelijk zo aangesloten kan zitten.Warmtepomp leverancier gebeld die geeft aan dat de pomp op 1fase kan.
Als je het niet zelf gaat doen zou ik inderdaad eerst eens iemand laten komen die alles voor laten bereiden. Meer ruimte, krachtgroep voor kookplaat en automaten voor de nieuwe PV en WP. Daarbij wel van belang dat je exact weet wat je gaat krijgen. Dan kan deze dat ook gewoon mooi in ABB uitvoeren ipv de goedkope prul die een PV-boer meeneemt.Een expert erbij laten komen lijkt mij de juiste oplossing om ervoor te zorgen dat alles goed en veilig wordt gemaakt.
Als je hier de exacte info over je WP en PV ook plaatst zijn er genoeg dit dit ook na willen lopen.
Gezien je al een 3-fase hoofdschakelaar hebt zou maakt het niet echt uit of de netbeheerder voor of na de expert / elektricien langt komt. Enige issue is dan de kookgroep maar dit is niet onveilig (alleen tegen de regels en onhandig als je de hoofdzekering eruit trekt). Dus tijdelijk die laten zitten is geen ramp.
Extra tip als je toch iemand laat komen, maak een overzicht van wat er nu op de groepen zit en ga na of deze dan een beetje evenredig over de fases verdeelt komen bij de overgang naar 3-fase. Hierbij zullen de drie huidige aardlekschakelaars elk per fase komen te zitten en daarmee dus 1 t/m 4 op één fase, 5 t/m 8 en 9 t/m 12. Maar je zal dan niet de eerste zijn die er dan achter komt dat kookplaat, oven, quooker, vaatwasser en wasmachine allemaal op dezelfde fase zitten.
Zie bijlage de gegevens van de PV installatie. Een schouw is er wel geweest.
De warmtepomp leverancier bevestigd dat het geen probleem is om hem tijdelijk zo aan te sluiten.
Zie ook de bijlage met de gegevens van de warmtepomp.
Thanks voor de extra tip op dit moment hebben wij allemaal in kaart dus wat zit op welke groep is nu gedocumenteerd.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rv6ShUuu2idaGAP2QuWNbiRw.png?f=user_large)
Is je huidige installatie ook Enphase? En hoeveel? Mooiste zou dan zijn als je die ook kunt verdelen, dan is enkele fase qua PV mooi <16A en daarmee geen issue.
Gezien het micro's zijn (en dus gewoon meerdere 1-fase omvormers) zouden ze prima tijdelijk werken op 1-fase. Maar totale stroom voor je meterkast is wel erggg hoog.
Wat ik wel op de quote mis is een 3-fase Q-relais
WP heeft 2x 1-fase nodig (1x buitenunit en 1x binnenunit / backup heater). Dus die kan prima op 1-fase.
[ Voor 8% gewijzigd door Simone2011 op 06-10-2023 16:04 ]
4mm2 mag in groepenkast gebruik tot 25ASeptillion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 11:30:
@timovd Dat zou een oplossing zijn maar dan moet je inderdaad wel de bekabeling ook aanpassen. 4qmm voor 55A is al wel dun maar weet zo niet meer de max stroom per diameter..
6mm2 tot 40A
10mm2 tot 63A
en die hele busbar aansluiting systeem kasten haat ik sowieso al, en is de bedrading meestal niet van aan te passen.
het ligt er ook wel een beetje aan WAAR de PC groep op zit voor het terugleveren. want als hij achter 1 ALS zit (wat waarschijnlijk wel zo is) is het officieel afkeur want meer dan 4 groepen achter 1 ALS mag sowieso al niet. dan is het de vraag of dat hij aan dezelfde kant als de groepen zit of aan de kant van de ALS aangesloten ivm draad dikte. zit hij aan de groepen kant (wat niet kan als het een busbar systeem is) dan is het niet zo'n punt asl er 6 kwadraat zou zitten. ondet de 4 andere groepen van die aardlek vanaf 2 kanten gevoed worden. en dan kan er dus nooit te veel stroom over de draad of de busbar lopen.
zit de PV aan de ALS kant dan kan het draad naar de 4 groepen er achter dus met 35A+20A gevoed worden en is de draad dus niet dik genoeg. (hetzelfde geldt nog steeds bij 3F want 25A+20A = 45A) (deze overschrijding van de regels verwacht ik eigenlijk eerder dan elke andere)
zit hij aan de gevoede kant van een ALS dan kan er te veel stroom door elke ALS afzonderlijk lopen bij 1X25A want alle 3 de aanwezige ALS mag MAX 40A te voortduren krijgen.
zit hij aan de afgaande kant van de Hoofdschakelaar dan is het punt hierboven nog altijd geldend EN de bedrading waarschijnlijk onvoldoende.
dus kortom... dit mag zo niet
[ Voor 71% gewijzigd door Tvdl2000 op 07-10-2023 18:09 ]
Het wordt er niet duidelijker op. De ene zegt wel de andere zegt niet. Vandaag iemand langs geweest die zij dit is prima zo. Maar 1 zwaluw maakt nog geen zomer dus maandagavond komt er nog iemand langs. En mid volgende week nog iemand.
Zie hieronder de open kasten
Daarmee is je huidige kast niet ready voor een upgrade naar 3 fase.
Er zal dus vooraf toch nog wat geklust moeten worden. Dat is lastig want het zit voor de hoofdschakelaar dus je kan niet makkelijk spanningsvrij werken.
Wat je misschien kan doen: geef bij de enexis monteur aan dat hij de linker kast niet aan hoeft te sluiten, dan doe je dat daarna zelf, na de hoofdschakelaar. Maar is wel afhankelijk van het humeur van de monteur of dat lukt.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Maar goed, hoeveel PV heb je nu?
En kan dat eventueel voer twee fases?
Want dan kunnen wat zeggen over die 20A groep die je hebt.
Komt bij 7×410wp
:strip_exif()/f/image/S3l689Z1igi9qaITegKYUClx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FKR20JyVbmBvHJnDFEzOQ3pm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aSVyLUjsC75WZleuTGHtojZX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iiZBAcqI3pNLsXUo5pSfYAE1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aWV5DmtlSE2CmuLHfQt10XRC.jpg?f=fotoalbum_large)