OM602 schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 07:31:
Afgezien van de financiele consequenties is er nog een argument wat ik hier niet heb gelezen: bij de overheid wordt HBO/WO als harde eis gesteld voor bepaalde functies, met name bij Politie/Defensie.
Heb je dit opleidingsniveau niet dan houdt het op. Daar kun je wat van vinden maar het is wat het is.
Zeker niet alleen overheid en gelukkig dan ook weer niet *alle* overheid.
Bij de overheid is het deels willekeur. Soms hangt het er letterlijk vanaf wat de hiring manager voor opleiding heeft of en zo ja, welke opleiding een knockout criterium is.
Het is ook redelijk willekeur op basis waarvan ze dat opleidingsniveau toetsen. Soms op basis van afgeronde opleiding, soms is werkervaring met de nodige cursussen én een overtuigende sollicitatiebrief (en gesprek) voldoende.
Hoe dan ook, genoeg bedrijven (ook in de IT en ook op technische functies), eisen om beredeneerbare (maar niet altijd even eerlijk voelende) redenen harde aantoning van iemands werk- en denkniveau. Ofwel, afgeronde hbo/wo opleiding of soms propedeuse, waarbij de studierichting *zelf* dan in gevallen weer beperkt of zelfs totaal niet relevant is.
Zelf ben gelijk begonnen met werken na de middelbare school en heb later alsnog een WO-studie kunnen doen. Hier pluk ik nog dagelijks de vruchten van, nu ook net weer een bevordering gekregen die anders niet mogelijk was geweest.
Idem. Hoewel ik 3 jaar geleden de switch heb gemaakt van uitvoerend/adviserend IT naar magement *zonder* die opleiding (toevallige samenloop van omstandigheden) en mijn 2e managementbaan die opleiding ook nog niet speelde (in fact, ze vonden het niet geweldig dat ik in diezelfde periode besloten had een wo opleiding te starten), heeft het bij mijn 3e (en huidige) baan wel geholpen (de start alleen al) en weet ik 100% zeker dat, met de eerste voltooide vakken op zak en vermelding van mijn studie op mijn CV, mijn sollicitatie- en baankansen (fors) groter zijn dan zonder.
Het is voor mij een van de redenen geweest aan die opleiding te beginnen. Ook al is het een lang en zwaar traject met de nodige ups en downs. Groot voordeel is wel dat niet enkel het diploma helpt, maar de opgedane kennis *en* het feit dat ik met alleen al de start (en ws dit studiejaar, propedeuse) ik me minder zorgen hoef te maken mocht ik om redenen de komende jaren alsnog moeten of willen solliciteren.
HBO/WO geeft je meer keuze, en als je meer keuze hebt is het makkelijker iets te vinden wat je echt leuk vindt. Mijns inziens begint het daarmee, je bent nou eenmaal vaak goed in wat je leuk vindt en vice versa. Als je jouw plek gevonden hebt komt de beloning vanzelf, in alle vormen.
Tegelijkertijd zullen er ook deuren gesloten blijven. De vraag is hoe erg dat is, maar een baan waar ze hard een mbo-er zoeken, zullen ze niet snel een hbo of wo-er aannemen. De keuze is groter, maar er vallen ook keuzes hard weg.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.