[LG TV & Unifi]LG TV stottert/buffert soms bij streamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-04 00:54
Beste allen,

Ik heb twee LG TV's in huis, een 55" 55UM7610PLB en een 49" SM9000PLA. Allebei mid-range toestellen, maar voor mijn gebruik is dat ok.
Mijn in-house netwerk bestaat uit een Unifi Dream Machine Pro, in combinatie met een vijftal HD access points doorheen de woning. De Unifi setup werkt eigenlijk voor quasi alles prima. Ik heb een 1 gigabit coax aansluiting via Telenet en haal effectief rond de 950 Mbps download en 40 Mbps upload. Ik ben hier heel tevreden mee...

... BEHALVE voor mijn 2 LG TV's. Ik bekijk vooral Netflix en Disney via de ingebouwde smart TV app. Het gebeurt geregeld dat, terwijl wij naar iets aan het kijken zijn, dat het beeld (enkele seconden) stopt en gaat bufferen. Uiteraard is dit zeer vervelend.

Ik heb de mogelijkheid om zowel een ethernet kabel te gebruiken voor de TV's als draadloos via Wifi. Het vreemde is dat een kabel eigenlijk slechter (trager/minder responsief) lijkt dan Wifi qua stabiliteit. In feite niet zo verwonderlijk, want ik heb gemerkt dat de ethernet poort eigenlijk maar een 100 Mbit poort is (wie gebruikt dit nu nog in 2023?? Blijkbaar quasi alle Smart TV fabrikanten! |:( ) , dus eigenlijk is een Wifi verbinding op 5 Ghz gewoon sneller dan de kabelaansluiting, maar ook bij Wifi op 5Ghz komt het probleem voor. Het Wifi access point staat op maximum 3 meter van de TV in rechte lijn zonder hindernissen tussen.

Ik heb al vanalles geprobeerd om dit op te lossen, maar ik ben er nog niet in geslaagd. Wat ik heb geprobeerd totnogtoe:
  1. Er zeker van zijn dat de TV's de laatste nieuwe Firmware draaien.
  2. Idem dito voor de Unifi Dream Machine componenten
  3. Andere netwerk kabels gebruiken
  4. Netflix en Disney apps un-installen en re-installen
  5. Unifi Wifi netwerk instellen op 2 aparte netwerken, 1 van 2.4Ghz en 1 van 5 Ghz en enkel connecteren op de 5 Ghz
  6. Alle settings meerdere keren afgelopen in de hoop iets te vinden in de network settings wat kan helpen
  7. Googlen op het probleem
  8. Enkele uren op Reddit gelezen in de hoop iets tegen de komen dat erop lijkt
Van die laatste optie ben ik wel klachten tegengekomen over stutters, vooral over Disney. Daar wordt vooral de schuld gestoken op LG zelf en wordt meestal aangeraden om een externe player te kopen zoals een Nvidia Shield, een Apple TV of een Roku.

Ik héb dus een Nvidia Shield gekocht, maar ook daarmee heb ik problemen, zoals bv. nu en dan heeele kleine "hiccups" bij bepaalde Netflix titels. Dit vond ik ook al storend. In dit geval lag het eerder aan het feit dat je bij een Shield telkens moet spelen met de fps. Blijkbaar is de standaard setting van 23.976 fps niet altijd ok (zoals ook vermeld in het grote Nvidia Shield topic). Wat het ook nogal vervelend maakt, want dan moet je dit telkens manueel gaan aanpassen. Ik heb ook al de "refresh rate" app geprobeerd op de Shield maar op deze lost dit probleem niet op. Het valt me trouwens op dat de Shield al een jaar geen updates meer heeft gehad, misschien is deze EOL ?

Ik plaats deze vraag in "Netwerken", omdat ik eigenlijk nog altijd niet weet of ik ergens iets specifiek moet instellen in mijn Unifi systeem of niet. Ik heb nooit iets kunnen vinden dat in die richting wijst, maar je weet nooit. Alle andere zaken in de woning, van Pc's naar smartphones naar domotica en andere zaken geconnecteerd via het netwerk werken allemaal echter prima.

Of zou het effectief aan LG liggen ? Als ik erop nalees komt dit zelfs voor op hele dure OLED TV's en nergens kan ik echt een oplossing vinden. Dat doet mij denken dat het toch ergens een instelling is ofzo, want het kan toch niet dat zelfs flagship TV's dit probleem vertonen? Ik bedoel maar, dan heeft IEDERE LG eigenaar dit probleem, want iedereen kijkt toch wel Netflix of Disney op hun TV?

Ik hoop echt dat iemand mij hier een gouden tip kan geven. Het enige wat ik nog niet geprobeerd heb is een Apple TV of Google Chromecast kopen, maar ik hoop echt dat dat niet zal hoeven...

Bedankt alvast om tot hier te willen lezen! :)

Groet,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:49
Koppel je tv eens op de hotspot van je telefoon, heb je er dan nog last van?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Goed idee, dat ga ik even proberen! Zo kan ik inderdaad de Unifi uitsluiten mocht het zich nog steeds voordoen! :) Ik ga even kijken... Probleem is wel dat het zich niet altijd voordoet en dat ik het ook niet echt kan uitlokken, dus ik ga even een uurtje op hotspot kijken, hopelijk is dat genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Ik heb een tweetal uur zo naar DisneyPlus gekeken, dus op een AP van mijn telefoon en ... geen issues! Dat kan natuurlijk toeval zijn (want de hiccups zijn er ook niet altijd), maar ik had ook de indruk dat alles sneller reageerde, dus ik denk het niet.

Dat doet me dus terug wijzen naar mjjn Unifi systeem. En niet specifiek naar het Wifi gedeelte van mijn Unifi, want zoals gezegd met een ethernet kabel lijkt het soms nog slechter te gaan dan op Wifi, wat compleet tegenstrijdig is. Een kabel zou immers altijd stabieler moeten zijn.

Zou iemand een idee hebben waaraan dit zou kunnen liggen aan de Unifi kant dan? Een setting die ik beter aan (of uit) zou schakelen, zodat streaming zonder problemen zou verlopen? Ik heb alles nog eens doorgespit, maar daar staan zoveel instellingen in waarvan ik van de helft eerlijk waar eigenlijk niet eens weet wat ze doen, dus laat ik ze maar default. Wellicht ligt de sleutel daar ergens, maar ik zou niet weten waar...

Heeft iemand een idee?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:48
Weet je zeker dat de tv’s verbinden met de juiste accespoints?

Of kun je op de dichtstbijzijnde ap een gastennetwerk aanmaken t.b.v. de tv?

[ Voor 38% gewijzigd door nachtnet op 07-10-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Goed punt, maar ja, dat heb ik gechecked.

Een apart netwerk voor de tv's? Een Vlan bedoel je dan? Daar heb ik eigenlijk geen ervaring mee en heb ik nog niet geprobeerd. Zou dat zoiets kunnen oplossen?

[ Voor 66% gewijzigd door BartDG op 07-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
Je kunt in de LG Appstore ook een app downloaden om de netwerksnelheid te testen. (Speedtest) geeft die het gewenste resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
nachtnet schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:33:
Je kunt in de LG Appstore ook een app downloaden om de netwerksnelheid te testen. (Speedtest) geeft die het gewenste resultaat?
Ik heb dat nog niet op de LG TV's rechstreeks geprobeerd, maar wél op de Nvidia Shield die aan 1 van de TV's hangt. Die haalde bekabeld 850 Mbit/s en wireless iets van 350 dacht ik. Alleszins meer dan genoeg. Ik wil het gerust wel nog eens proberen op de TV's ook, maar ik denk niet dat dat een verschil zal maken gezien ze op hetzelfde access point zitten en bekabeld op dezelfde switch. (welja, toch factor 10 minder bekabeld gezien de 100mbit poort ipv gigabit op de Shield) Maar ik ga het eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56

lier

MikroTik nerd

Als je het idee hebt dat bedraad trager werkt, dan heb je een probleem in je netwerk. Wellicht kan je een totaaloverzicht maken van je netwerk?

En inderdaad, 100Mbps is prima toereikend voor tv gebruik. Weinig content heeft meer bandbreedte nodig.

Dus mijn tip (ook al is de aanpak via hotspot prima): zet wifi uit op je tv (zodat je zeker weet dat je via de kabel zit) en test opnieuw met draad. Als dat niet lekker werkt dan weet je (ook) in welke hoek je moet zoeken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
@lier ik heb wel vaker gelezen dat de netwerk verbinding bekabeld slechter is dan de draadloze versie op dezelfde televisie.

Mijn beide LG televisies hebben draadloos nergens last van (alle apps doen het zonder haperen) (5 en 15 meter van het AP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:56

lier

MikroTik nerd

Wat is "slechter"? En aar heb je dat gelezen?

Per definitie, alles op een vaste plek met kabelaansluiting wil je via de kabel aansluiten.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je de telenet router nog ( in gebruik)
Kun je je tv daar op aansluiten? (Liefst bekabeld)

Dan kun je uitsluiten of de udm er iets mee te maken heeft. Over de udm, heb je zaken als traffic inspection aanstaan? Ik zou die sowieso uitzetten

[ Voor 46% gewijzigd door laurens0619 op 07-10-2023 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
lier schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:54:
Als je het idee hebt dat bedraad trager werkt, dan heb je een probleem in je netwerk. Wellicht kan je een totaaloverzicht maken van je netwerk?
Het netwerk bestaat uit een Dream Machine Pro met daarachter via SFP een 24 poort Unifi POE switch. Aan die switch hangen onder meer nog een Unifi 10 Gbit switch waaraan mijn vaste computers en NAS hangen. Ook de PoE Unifi Access points hangen hier logischerwijze aan. De TV's hangen echter op de (niet POE) switch van de Dream Machine Pro zelf.
lier schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 10:54:
En inderdaad, 100Mbps is prima toereikend voor tv gebruik. Weinig content heeft meer bandbreedte nodig.
Ik neem het van je aan, maar ik blijf het wel een beetje jammer vinden dat ze zelfs in hun topmodellen, die duizenden euros kosten, nog steeds geen gigabit ethernet chipje stoppen. Dat is nu ondertussen toch wel al gemeengoed zou ik denken. Je moet al flink je best doen om in eender welk ander type van recent hardware nog 100Mbps poorten terug te vinden...
laurens0619 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:57:
Heb je de telenet router nog ( in gebruik)
Kun je je tv daar op aansluiten? (Liefst bekabeld)
De Unifi setup "bypassen" als het ware? Ja, dat kan ik in feite vrij makkelijk doen zelfs, want mijn Dream Machine Pro zit in een patchkast.... Top idee! :) Als ik dat nog kan uitsluiten moet het zeker iets met de Unifi setup zijn... Ga ik meteen eens doen! Maar het resultaat ervan ga ik pas vanavond kunnen zeggen want ik heb nu geen tijd om een paar uur TV te kijken :)

Edit: ik kon het niet laten om het nu al zo op te zetten. TV is nu enkel nog bedraad aangesloten rechtstreeks op de Telenet modem. Alles ziet er normaal uit. The proof of the pudding zal natuurlijk in een paar uur TV kijken zitten, maar mijn buikgevoel zegt dat het probleem echt ergens aan een instelling van de Unifi ligt. Ik laat het hier weten wat het resultaat is. :)

[ Voor 9% gewijzigd door BartDG op 07-10-2023 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@BartDG zou iig mooi zijn als
Je t gevonden hebt!

maar dan kan t veel zijn
Ik zou beginnen met dpi uitzetten

verder weet ik Het eigk niet, heb geen unifi meer :)
Miss in het ubiquiti topic proberen?

[ Voor 51% gewijzigd door laurens0619 op 07-10-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

Bij mij was de oplossing voor alleen het AP van de TV een separaat wifi netwerk te maken met alleen 5GHz en daarmee de LG tv te verbinden.

Simpele instelling in de controler zo’n extra wifi ssid en dan gewoon alleen linken aan 1 AP.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 1986520 op 07-10-2023 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
laurens0619 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:16:
@BartDG zou iig mooi zijn als
Je t gevonden hebt!

maar dan kan t veel zijn
Ik zou beginnen met dpi uitzetten

verder weet ik Het eigk niet, heb geen unifi meer :)
Miss in het ubiquiti topic proberen?
DPI kan ik uitzetten, maar gebruik ik eigenlijk wel, dus dat zou ik liever willen kunnen blijven gebruiken. Van dat tweede weet ik eerlijk gezegd niet wat je daarmee bedoelt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Anoniem: 1986520 schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:27:
Bij mij was de oplossing voor alleen het AP van de TV een separaat wifi netwerk te maken met alleen 5GHz en daarmee de LG tv te verbinden.

Simpele instelling in de controler zo’n extra wifi ssid en dan gewoon alleen linken aan 1 AP.
Dus jij had hetzelfde probleem als ik vragen mag? Wat jij voorstelt is idd een heel simpel oplossen, maar als ik eerlijk ben zou ik nog het liefst van al met een vaste ethernet kabel werken. Ik veronderstel dat ik dan best een VLAN aanmaak? Of is er nog een andere manier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
BartDG schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

DPI kan ik uitzetten, maar gebruik ik eigenlijk wel, dus dat zou ik liever willen kunnen blijven gebruiken. Van dat tweede weet ik eerlijk gezegd niet wat je daarmee bedoelt. :+
Snap ik maar als test zou ik hem toch even uitzetten want grootste kans dat die dwars zit.
maar eerst maar eens uitsluiten of t nu stabiel is direct op provider router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1986520

BartDG schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 18:31:
[...]
maar als ik eerlijk ben zou ik nog het liefst van al met een vaste ethernet kabel werken. Ik veronderstel dat ik dan best een VLAN aanmaak?
Dan doe je dat toch gewoon en kijkt of het helpt……

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartDG
Update, ik heb de DPI nu een paar dagen uitgeschakeld, maar dat lijkt niet veel verschil te maken. MAAR... ik heb denk ik de oorzaak gevonden. Mijn netwerk bestaat volledig uit Unifi onderdelen, op 1 HP Procurve passieve switch na. Dat levert eigenlijk bij normaal gebruik geen problemen op. Voor alle duidelijkheid, de TV's zitten ook niet in de LAN poorten van die HP switch, maar in deze van de UDM Pro. Maar toch, gisteren heb ik die HP switch eens afgekoppeld, en alles leek beter te werken (qua streaming). Ik ga dat nu nog een paar dagen opvolgen, maar er is kans dat ik de oorzaak gevonden heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartDG
Ik geef dit topic eens een schopje, omdat ik heb ondervonden dat het toch nog niet volledig opgelost is.

Ik werk ondertussen met een Apple TV 4 voor al mijn TV wensen. Dat werkt heel goed, en echte stotteringen/buffering gebeurt niet meer. Maar toch zie ik soms toch nog iets wat ik me afvraag.

Het is altijd bij 1 bepaald type beeld, nl. als er "panning" gebeurt, met andere woorden, als er zo van die overzichtsbeelden vertoond worden bv. van landschappen waarbij de camera een grote beweging van links naar rechts of omgekeerd maakt. Typisch bijvoorbeeld als er landschapsbeelden met een drone zijn geschoten voor een film. In dat geval zie ik dat het beeld niet 100% vloeiend is en ik erger mij daaraan.

Maar ik vraag me nu af: kan dit komen omdat de CPU in mijn TV gewoon niet snel genoeg is om het beeld te verwerken? Het is al een oudere TV en hij was ook niet bepaald duur (en zal worden vervangen van zodra er zich een mooie OLED deal voordoet). Het is zowat de enige oorzaak waar ik nog kan aan denken. Kan dit überhaupt wetende dat alles wordt verwerkt met een Apple TV ? Dat zou dan haast delay moeten zijn in het beeld dat binnenkomt via de HDMI poort?

Of zou er nog iets ander zijn wat ik mis? Zoals eerder gezegd is het niet de internetsnelheid (gigabit), de kwaliteit van de kabels (cat7, reeds vervangen), netwerkinstallatie (alles op Unifi nu, met een dream machine pro en een 48 port POE Pro switch)... iets anders kan ik dus niet direct bedenken...

Bedankt voor alle info die jullie nog kunnen geven! :)
Pagina: 1