Hifi installatie setup vraag.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uilvis
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 29-11-2023
Goedenmiddag Leden en Ledinnen,

Dit is mijn eerste bericht hier, leuk!

Ik ben al een tijdje bezig met zoeken naar de juiste stereoinstallatie om voornamelijk te genieten van muziek. ik heb een platenspeler die ik veel gebruik. ook speel ik veel muziek vanaf de aux van mijn laptop. Ik pik de meeste spullen hier en daar vandaan, marktplaats of kringloop.
Eigenlijk luidt mijn vraag wat jullie vinden van de setup en wat ik misschien beter kan doen/veranderen. ik heb nu twee paar, 4 stuks, B&W vision Ds12 als stereo speakers staan. (zie alle bijgevoegde foto's) ik heb ze op elkaar staan, geen idee of dit nou een gewenst effect geeft of dat ik er beter één paar neer kan zetten. Ook heb ik het idee dat deze speakers in het laag net weinig bereik hebben en dus een beetje raar klinken daar. Ik heb de platenspeler aangesloten op een phono voorversterker van dab, prima ding. die dan weer aangesloten op de tape functie van mijn JVC (ik wil ook graag een betere versterker, NAD of zo iets) want niet persee groot fan van deze JVC. Verder ook aux naar de JVC natuurlijk. Verder heb ik nog één B&W DM220i op de kop kunnen tikken voor 15 euro. Ik vind hem echt heerlijk klinken dus ben eigenlijk opzoek naar de tweede zodat ik deze goed kan aansluiten. verder ook nog in het bezit van die JVC woodcone speakertjes. Misschien dat ik die beter kan aansluiten als tweede set ipv die dubbele Ds12?. De B&W DM100i die daar op de grond ligt is opgeblazen en daar heb ik er ook maar een van. al klinkt ie als je m niet al te hard zet wel erg mooi ook vind ik. Al met al vraag ik me af wat jullie zouden doen als in mijn situatie. Ik ben opzoek naar een mooi warm, beetje vintage, geluid. maar ook een strakke bass kan ik natuurlijk waarderen.

Ohja en moet ik investeren in kabels of is dat nou een fabel :p. maar ik probeer hier wil geen eeuwenlange discussie aanwakkeren...

Ik hoor graag van jullie,
Groet Uilvis 8)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/404wNLZlpuCgv1lpiGLyW-1MKiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DV2XpqrghCexxXJfN8dng8S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFgI05uY5uG8TVooE8WrJUGKlfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fBah3wjTMCltZesh8lXCwq1i.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kuP1hPOFVZnaauVJTvoDdFazQqQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrZeeZKdWXVpY0CP9Bh5woOG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMNB4uuQdHMfZJaNKcqKVyYJIyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8ZjPFD4nL1qIpYlWgv0Uqhh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMzQcS0lfndMMdAdue2BbCHw_uc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aZQrCh3mk2cvmXEHCJOZwdfY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Uilvis op 05-10-2023 15:00 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:19
Als je echt alleen een stereo image wil hebben en niet geïnteresseerd ben in surround sound.
Aangezien je meerdere speakers al heb.
Zou je eventueel voor 5.2 kunnen gaan.
5 speakers en 2 subwoofers.
Dan kom je al gauw uit op een meerkanaals Receiver.

Maar goed nogmaals alleen Stereo, dan al je speakers links en rechts en wat verder uit elkaar.
Dus al je speakers verdeelt naast je tv.
Alle speakers naar voren gericht.
Je linker speaker zou nog wat verder naar links kunnen allebei aan de buitenkanten van je meubel.
Beetje toe-in kan ook geen kwaad
Speakers op elkaar stapelen kan opzich geen kwaad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JE47CVptzUbXq9zDvTt7S9VM5Dk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xZUaVmwL98rO7D3NZv1MJw0R.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qdtKlEnvO2pwcWeVpUWomD_JDw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c0IGWPGMF7g0k3fLyxZZxZFu.webp?f=user_large

Succes

[ Voor 36% gewijzigd door kevinmastah2005 op 05-10-2023 15:16 ]

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ah, diet doet me denken aan de setup die ik had toen ik nog thuis cq op kamers woonde. Samenraapsel, maar daar ging het niet om en meer speakers was beter :P

Die woodcones zijn leuk maar hebben een beperkt bereik en kunnen een beperkt vermogen aan. Niet weggooien, maar ook niet inzetten.

Verder wil ik je aanraden twee van de vier B&W's op de grond te zetten. Je zult waarschijnlijk merken dat je laag dan enigszins verbetert. Neemt niet weg dat het bookshelves zijn en die per definitie geen laag hebben zoals een vloerstaander met flinke woofer, maar plaatsisng kan in deze wel iets doen :)
Last: Je speakers recht zetten, en niet ingedraaid doet ook wonderen voor je geluidsbeeld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Sowieso geen speakers naast of op elkaar vanwege onderlinge interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathaspire
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-09 15:46
[b]The Eagle in "Hifi installatie setup vraag."
Last: Je speakers recht zetten, en niet ingedraaid doet ook wonderen voor je geluidsbeeld.
ik dacht net dat het beter was om de speakers naar je toe te richten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
kevinmastah2005 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:08:
Als je echt alleen een stereo image wil hebben en niet geïnteresseerd ben in surround sound.

Maar goed nogmaals alleen Stereo, dan al je speakers links en rechts en wat verder uit elkaar.
Je linker speaker zou nog wat verder naar links kunnen allebei aan de buitenkanten van je meubel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes
Bedankt voor je reactie. ik ga het toepasssen en kijken wat er gebeurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
The Eagle schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:25:
Ah, diet doet me denken aan de setup die ik had toen ik nog thuis cq op kamers woonde. Samenraapsel, maar daar ging het niet om en meer speakers was beter :P

Die woodcones zijn leuk maar hebben een beperkt bereik en kunnen een beperkt vermogen aan. Niet weggooien, maar ook niet inzetten.

Verder wil ik je aanraden twee van de vier B&W's op de grond te zetten. Je zult waarschijnlijk merken dat je laag dan enigszins verbetert. Neemt niet weg dat het bookshelves zijn en die per definitie geen laag hebben zoals een vloerstaander met flinke woofer, maar plaatsisng kan in deze wel iets doen :)
Haha nou dat is inderdaad precies wat het is. studentenhuis met mijn beste maat. Bedankt voor je reactie ik ga ernaar kijken! Ik vroeg me nog af of deze B&W vision nou een beetje mooi zijn. vind de. DM220 en die dm100 stuk mooier klinken voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
kevinmastah2005 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:08:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Succes
Ik heb het idee dat als er surround sound is dat het niet persee de luisterervaring van de muziek verbeterd. voor films natuurlijk tof. maar ik vind het misschien te veel prikkels met surround voor muziek. kan dit kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Uilvis schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:04:
[...]

Ik heb het idee dat als er surround sound is dat het niet persee de luisterervaring van de muziek verbeterd. voor films natuurlijk tof. maar ik vind het misschien te veel prikkels met surround voor muziek. kan dit kloppen?
Klopt als een bus. Voor muziek is de voorkeur 2 front speakers en eventueel een losse subwoofer. Die laatste afhankelijk van of je genoeg bas hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:53
Als je voor een stereo opstelling wilt gaan zou ik het gewoon houden bij een paar goede luidsprekers en de rest verkopen of ergens anders gebruiken. Of een surround versterker om alle luidsprekers aan te sturen eventueel met een optie dual stereo of zoiets.

Zelf ook zo'n opstelling gehad met 6 luidsprekers, in serie geschakeld zodat de Ohms niet te laag waren. Maar het advies is toch om het bij een paar goede luidsprekers te houden en de rest verkopen om daarvan een betere versterker of zo iets aan te schaffen. Pas ook op met meerdere luidsprekers aan te sluiten op een stereo versterker, de impedantie mag niet te laag worden.

Die JVC woodcone luidsprekers hebben best nog wat waarde gezien ze populair zijn. Geschikt voor een setup bij de PC of zoiets, of verkopen natuurlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
Roderiktweaker schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:36:
Als je voor een stereo opstelling wilt gaan zou ik het gewoon houden bij een paar goede luidsprekers en de rest verkopen of ergens anders gebruiken. Of een surround versterker om alle luidsprekers aan te sturen eventueel met een optie dual stereo of zoiets.

Zelf ook zo'n opstelling gehad met 6 luidsprekers, in serie geschakeld zodat de Ohms niet te laag waren. Maar het advies is toch om het bij een paar goede luidsprekers te houden en de rest verkopen om daarvan een betere versterker of zo iets aan te schaffen. Pas ook op met meerdere luidsprekers aan te sluiten op een stereo versterker, de impedantie mag niet te laag worden.

Die JVC woodcone luidsprekers hebben best nog wat waarde gezien ze populair zijn. Geschikt voor een setup bij de PC of zoiets, of verkopen natuurlijk.
Bedankt! je moet toch best wat speakers aansluiten wil je weten of je versterker het niet meer aankan? Hoe kan ik dit checken, de impedatie en Ohms?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:06
Wat je kunt controleren als je vindt dat het laag slecht klinkt:
  • Doen de woofers het goed? Zet de versterker even flink open en kijk (of voel) of je de conussen flink heen en weer ziet gaan
  • Als de woofers het niet doen, kan het zijn dat ze defect zijn, je kunt ze doormeten met een ohmmeter. De weerstand moet tussen de 4 en 8 ohm liggen, afhankelijk van het type woofer. Als de woofer in orde is, kan het filter beschadigd zijn. Je zult dat even moeten controleren. Het filter is meestal een klein printplaatje in de box. Als het defect is komt dat meestal door overbelasting en dat kun je vaak herkennen aan verbrande onderdelen.
  • Controleer de rand van de conus. Die hangt vaak met een rubberen of schuimen ring in het frame. Bij oude boxen kan het zijn dat dat schuim gaat verkorrelen of het rubber gaat scheuren. Als dit het geval is, dan is je woofer niet meer goed en moet hij gerepareerd of vervangen worden.
  • Je kunt zoals eerder gesuggereerd wat varieren met de plaatsing, soms maakt het veel uit als je de speakers een stukje opschuift.
  • Gebruik GEEN 2 speakers op elkaar. De 2 woofers gaan elkaar versterken of juist tegenwerken, afhankelijk van de frequentie en waar je staat in de ruimte. Hou het bij 1 set stereo speakers.
Soms is het gewoon niet anders en geven je speakers gewoon niet zoveel laag, het is maar net hoe ze ontworpen zijn. Aangezien je 2 setjes hebt, kun je ze afzonderlijk van elkaar testen. Als het laag even slecht blijft, dan ligt het waarschijnlijk aan het ontwerp. Je kunt dan alleen nog de basknop verder open draaien of zwaardere speakers kopen, of een subwoofer zoals reeds gesuggereerd. Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak of je vindt dat er genoeg laag uit komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
Uilvis schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:53:
[...]

Bedankt! je moet toch best wat speakers aansluiten wil je weten of je versterker het niet meer aankan? Hoe kan ik dit checken, de impedatie en Ohms?
Op de achterkant van de versterker staat vaak hoeveel de minimale impedantie is welke de versterker aankan. Ook als de versterker 2 paar aansluitingen heeft is het maar een 2 kanaals versterker welke de luidsprekers parallel schakeld.

Als je op een uitgang twee luidsprekers van 8 ohm parallel aansluit gaat de belasting op de versterker ongeveer 4 ohm worden. Dit gaat vaak nog wel maar twee luidsprekers van 4Ohm gaat 2Ohm worden en dat is te laag. Dan is het te hopen dat de versterker in de beveiliging schiet. Je zou dan nog de luidsprekers in serie kunnen aansluiten, dan verdubbeld de impedantie.

[ Voor 3% gewijzigd door Roderiktweaker op 05-10-2023 20:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:44
Je draaitafel is volgens mij een Dual 704. Dat is een topding. Vergeleken daarmee is de rest van je set een heel stuk minder.
Hou de draaitafel. Verkoop de rest. Vul je budget aan zover als je wilt en koop daarvan een mooie tweedehands versterker en een paar knappe speakers. Als je niet zit te springen qua tijd kan ik je daarbij wel helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:13
Ik sluit me aan bij @Roderiktweaker en @nineball , verkoop alles behalve de platenspeler en evt de DM220 als je op marktplaats/Facebook/Catawiki/kringloop nog een losse kan vinden. Koop twee vloerstaanders en een knappe stereoversterker met phono ingang van een degelijk merk als Marantz, NAD, Denon, Onkyo, etc.
Als je weinig budget hebt regel eerst twee vloerstaanders en houd dan de JVC voorlopig, zo beroerd is die nou ook weer niet
offtopic:
het leven is te kort om beroerde wijn te drinken ;)

[ Voor 25% gewijzigd door martyw op 06-10-2023 10:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
En over kabels: dat is een kwestie van geloof, geloof ik - zie ook dit topic: Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht. Mijn persoonlijke mening: koop als je een wat grotere lengte tussen versterker en speaker moet overbruggen koper kabel (dus geen CCA) van 2,5 mm2 doorsnee, van een rol bij een willekeurige kabelboer. Als je zo als het in jouw geval lijkt maar stukjes van een paar meter nodig hebt kun je nog iets bezuinigen met een maat dunnere kabels

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 06-10-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chatman313
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12-09 17:56
Je zou ook kunnen proberen je bovenste speakers van de op elkaar gestapelde speakers ondersteboven te zetten. Zo zitten de tweeters dichter bij elkaar. Een tweeter is natuurlijk erg directioneel hoorbaar en normaal heb je 1 bron. Door ze om te draaien kom je daar dichter bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Chatman313 op 06-10-2023 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:26
De twee belangrijkste zaken voor goed geluid zijn:

- Speakers
- Akoestiek in de ruimte

De rest zijn procentueel zoveel minder belangrijk dat het bijna nutteloos is er meer in te investeren. Maar dat gaat er wel vanuit dat je iets hebt wat afdoende is.

De aux output van je laptop kan echt slecht zijn, dus je kan overwegen een goede, maar nog goed betaalbare digitaal-naar-analoog converter te halen. Maar dat zou ik pas doen als je happy bent met je speakers.

Hetzelfde geldt in zekere mate voor versterkers. Zeker tweedehands zou je betaalbaar betere versterkers kunnen vinden. Maar ook daarvoor geldt dat het verschil veel kleiner zal zijn dan andere speakers. Dit komt simpelweg omdat een elektrisch signaal omzetten naar een sterker elektrisch signaal veel makkelijker is dan een elektrisch signaal omzetten naar geluidsgolven.

Tweedehands luidsprekers zijn ook vaak erg goed te verkrijgen. Het probleem (en dit probleem geldt met alle audiozaken) is dat het heel moeilijk is om te bepalen wat goed is. Als je kan luisteren helpt dat, maar dat gaat niet altijd. En als je luidsprekers in een andere ruimte zet klinken ze helemaal anders, soms beter, soms slechter.

Dit is ook waar alle mythes in de audiowereld vandaan komen (zoals de genoemde kabels). Omdat het moeilijk is te weten wat goed is, is het makkelijk maar simpelweg te beweren wat goed en slecht is, zonder relatie met de werkelijkheid. Een televisie kan je meten, maar audio meten is heel moeilijk.

Laat dit je niet afschrikken om simpelweg een tweetal leuke nieuwe luidsprekers te zoeken (en nee, niet vier zoals je nu hebt). De regel is vaak hoe groter hoe beter, zeker als je meer laag zoekt, omdat een grotere conus beter lagere tonen kan weergeven.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
nineball schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 23:19:
Je draaitafel is volgens mij een Dual 704. Dat is een topding. Vergeleken daarmee is de rest van je set een heel stuk minder.
Hou de draaitafel. Verkoop de rest. Vul je budget aan zover als je wilt en koop daarvan een mooie tweedehands versterker en een paar knappe speakers. Als je niet zit te springen qua tijd kan ik je daarbij wel helpen.
Lijkt me leuk!! Dankjewel. die dm220 zou je dus niet aanraden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
martyw schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:30:
Ik sluit me aan bij @Roderiktweaker en @nineball , verkoop alles behalve de platenspeler en evt de DM220 als je op marktplaats/Facebook/Catawiki/kringloop nog een losse kan vinden. Koop twee vloerstaanders en een knappe stereoversterker met phono ingang van een degelijk merk als Marantz, NAD, Denon, Onkyo, etc.
Als je weinig budget hebt regel eerst twee vloerstaanders en houd dan de JVC voorlopig, zo beroerd is die nou ook weer niet
offtopic:
het leven is te kort om beroerde wijn te drinken ;)
TOP ga ik doen. Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
PhilipsFan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:14:
Wat je kunt controleren als je vindt dat het laag slecht klinkt:
  • Doen de woofers het goed? Zet de versterker even flink open en kijk (of voel) of je de conussen flink heen en weer ziet gaan
  • Als de woofers het niet doen, kan het zijn dat ze defect zijn, je kunt ze doormeten met een ohmmeter. De weerstand moet tussen de 4 en 8 ohm liggen, afhankelijk van het type woofer. Als de woofer in orde is, kan het filter beschadigd zijn. Je zult dat even moeten controleren. Het filter is meestal een klein printplaatje in de box. Als het defect is komt dat meestal door overbelasting en dat kun je vaak herkennen aan verbrande onderdelen.
  • Controleer de rand van de conus. Die hangt vaak met een rubberen of schuimen ring in het frame. Bij oude boxen kan het zijn dat dat schuim gaat verkorrelen of het rubber gaat scheuren. Als dit het geval is, dan is je woofer niet meer goed en moet hij gerepareerd of vervangen worden.
  • Je kunt zoals eerder gesuggereerd wat varieren met de plaatsing, soms maakt het veel uit als je de speakers een stukje opschuift.
  • Gebruik GEEN 2 speakers op elkaar. De 2 woofers gaan elkaar versterken of juist tegenwerken, afhankelijk van de frequentie en waar je staat in de ruimte. Hou het bij 1 set stereo speakers.
Soms is het gewoon niet anders en geven je speakers gewoon niet zoveel laag, het is maar net hoe ze ontworpen zijn. Aangezien je 2 setjes hebt, kun je ze afzonderlijk van elkaar testen. Als het laag even slecht blijft, dan ligt het waarschijnlijk aan het ontwerp. Je kunt dan alleen nog de basknop verder open draaien of zwaardere speakers kopen, of een subwoofer zoals reeds gesuggereerd. Uiteindelijk blijft het een kwestie van smaak of je vindt dat er genoeg laag uit komt.
Ik denk inderdaad dart ze gewoonweg niet zoveel laag hebben. volgens mij pas vanaf 50hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
Chatman313 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:14:
Je zou ook kunnen proberen je bovenste speakers van de op elkaar gestapelde speakers ondersteboven te zetten. Zo zitten de tweeters dichter bij elkaar. Een tweeter is natuurlijk erg directioneel hoorbaar en normaal heb je 1 bron. Door ze om te draaien kom je daar dichter bij.
ohja dat is slim!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
coptician schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:25:

- Speakers
- Akoestiek in de ruimte

De rest zijn procentueel zoveel minder belangrijk dat het bijna nutteloos is er meer in te investeren. Maar dat gaat er wel vanuit dat je iets hebt wat afdoende is.

De aux output van je laptop kan echt slecht zijn, dus je kan overwegen een goede, maar nog goed betaalbare digitaal-naar-analoog converter te halen. Maar dat zou ik pas doen als je happy bent met je speakers.

Hetzelfde geldt in zekere mate voor versterkers. Zeker tweedehands zou je betaalbaar betere versterkers kunnen vinden. Maar ook daarvoor geldt dat het verschil veel kleiner zal zijn dan andere speakers. Dit komt simpelweg omdat een elektrisch signaal omzetten naar een sterker elektrisch signaal veel makkelijker is dan een elektrisch signaal omzetten naar geluidsgolven.

Tweedehands luidsprekers zijn ook vaak erg goed te verkrijgen. Het probleem (en dit probleem geldt met alle audiozaken) is dat het heel moeilijk is om te bepalen wat goed is. Als je kan luisteren helpt dat, maar dat gaat niet altijd. En als je luidsprekers in een andere ruimte zet klinken ze helemaal anders, soms beter, soms slechter.

Dit is ook waar alle mythes in de audiowereld vandaan komen (zoals de genoemde kabels). Omdat het moeilijk is te weten wat goed is, is het makkelijk maar simpelweg te beweren wat goed en slecht is, zonder relatie met de werkelijkheid. Een televisie kan je meten, maar audio meten is heel moeilijk.

Laat dit je niet afschrikken om simpelweg een tweetal leuke nieuwe luidsprekers te zoeken (en nee, niet vier zoals je nu hebt). De regel is vaak hoe groter hoe beter, zeker als je meer laag zoekt, omdat een grotere conus beter lagere tonen kan weergeven.
Helder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
coptician schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:25:

- Speakers
- Akoestiek in de ruimte

Heb je nog een mooie aanrader voor een stel goede vintage speakers die wat groter zijn en betaalbaar voor een arme student?

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:40

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Uilvis schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:43:
[ ... ] ik heb een platenspeler die ik veel gebruik. [ ... ]
Ontkoppel de speler van de plank waar ook de luidsprekers op staan. Zo als het op de foto staat bonken jouw speakers letterlijk tegen jouw platen aan, krijg je rommelig laag van met kans op rondzingen bij enig volume.
Kijk even of jouw versterker een rumble filter heeft ( < 20Hz) en zet dat aan, dat is al een begin.

Wil je wat beter aan de slag haal dan wat betonblokken - je kent die opengewerkte tuinblokken wel - zet er stoeptegel op en daar de platenspeler op.
Met een vast te zetten/klemmen puck op de spindel demp je ook trillingen in het vinyl, evenals een daarvoor geschikte ondermat.

Zoals @The Eagle al zegt: zet je luidspreker op de vloer, kantel ze zonodig enigszins achterover. Plaatsing in een hoek kan snel boemerig worden, maar luister vooral zelf wat jij goed vindt klinken.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Uilvis schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:12:
[...]

Lijkt me leuk!! Dankjewel. die dm220 zou je dus niet aanraden ?
Jawel hoor, maar een losse vinden is lastig lijkt me. En als je toch voor een paar gaat kijken kun je ook verder kijken dan b&w. Er is denk ik dan betere prijs/kwaliteit te vinden. Mocht je het formaat ok vinden van de 220 dan zou je ook voor een paar dm14 of dm1400 kunnen kijken. Die zijn m.i. Nog een stukje beter. Of, gezien het formaat van je ruimte, een paar mooie monitors op standaards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
@Uilvis In welke regio ben je aan het zoeken en heb je eventueel vervoer om de luidsprekers op te halen? En wat zou het budget zijn? Er is genoeg aanbod rond de 150 a 200 euro eventueel ook met B&W.

Allicht is dit is als versterker, wel een goede prijs.
https://tweakers.net/aanbod/3460558/marantz-sr5023.html

[ Voor 43% gewijzigd door Roderiktweaker op 06-10-2023 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nineball
Bijvoorbeeld:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Edit: bij ons in de Almeerse kringloop staat een paartje Elipson 1402 voor 65 euro. Echt leuk vintage spul even aannemende dat ze technisch ok zijn. Mooi klein vloerstaandertje.

[ Voor 38% gewijzigd door nineball op 06-10-2023 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Uilvis schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Heb je nog een mooie aanrader voor een stel goede vintage speakers die wat groter zijn en betaalbaar voor een arme student?

Bedankt voor je reactie!
De DM 220's waren veertig jaar geleden een solide keuze voor mensen met een bescheiden budget. Als je een losse kan vinden is dat prima. Je kan ook op Catawiki je geluk proberen, let wel op de veiling en bezorgkosten die nog bovenop je bod komen.

Op V&A staan deze Klipsch Synergy F1 aangeboden, dat is een ander geluid dan de B&W's - maar zeker de moeite waard als je die voor rond de €100 kan oppikken. Ook vind je dar de Mordaunt Short 904, die zitten kwa geluid weer wat dichter bij de B&W's.

[ Voor 10% gewijzigd door martyw op 06-10-2023 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
nineball schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:57:
[...]

Jawel hoor, maar een losse vinden is lastig lijkt me. En als je toch voor een paar gaat kijken kun je ook verder kijken dan b&w. Er is denk ik dan betere prijs/kwaliteit te vinden. Mocht je het formaat ok vinden van de 220 dan zou je ook voor een paar dm14 of dm1400 kunnen kijken. Die zijn m.i. Nog een stukje beter. Of, gezien het formaat van je ruimte, een paar mooie monitors op standaards.
Ja ik vind het formaat mooi inderdaad.
Bedankt voor je tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
Roderiktweaker schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:14:
@Uilvis In welke regio ben je aan het zoeken en heb je eventueel vervoer om de luidsprekers op te halen? En wat zou het budget zijn? Er is genoeg aanbod rond de 150 a 200 euro eventueel ook met B&W.

Allicht is dit is als versterker, wel een goede prijs.
https://tweakers.net/aanbod/3460558/marantz-sr5023.html
Ik woon in Zeist. ja heb vervoer tot mijn beschikking. Wat betreft de Marantz, ben ik toch eerder opzoek naar iets zonder een scherm/analoog vintage look. Met fysieke knoppen. Verder zal het inderdaad wel een goed ding zijn!
Voor nu zal mijn budget max 200 zijn. zal er in de toekomst wel aan uit willen geven maar dat laat het budget nu even niet toe :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
martyw schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:55:
[...]

De DM 220's waren veertig jaar geleden een solide keuze voor mensen met een bescheiden budget. Als je een losse kan vinden is dat prima. Je kan ook op Catawiki je geluk proberen, let wel op de veiling en bezorgkosten die nog bovenop je bod komen.

Op V&A staan deze Klipsch Synergy F1 aangeboden, dat is een ander geluid dan de B&W's - maar zeker de moeite waard als je die voor rond de €100 kan oppikken. Ook vind je dar de Mordaunt Short 904, die zitten kwa geluid weer wat dichter bij de B&W's.
Ohja grappig die Klipsh zijn in deventer. Daar kom ik regelmatig. wat is daarmee het verschil tussen B&W? Zien er wel uit als solide speakers! Bedankt voor uw bericht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 23:52
Voor de versterker is het misschien beter als die z'n hitte goed kwijt kan aan de omgeving, dat wordt met zo'n mooi hoogpolig kleedje wel een stuk lastiger.
Je geluid wordt er niet minder wollig van trouwens.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mij viel ook al meteen op wat @DeBolle schrijft en je nooit een speaker op dezelfde plank moet zetten als waar je platenspeler staat. Buiten dat de kans bestaat dat de naald verspringt in de groef wat zeker al bij die Dual 704 heel gemakkelijk kan gebeuren. Daarnaast loop je ook kans op acoustische terugkoppeling via het element waardoor je een vreemde brom kan krijgen.

O ja, nog een paar tips voor je Dual platenspeler namelijk altijd je arm goed uitbalanceren met dan de naalddruk en dwarskracht compensatie op 0. Pas daarna de naalddruk instellen en als ik mij niet vergis was dat iets van 1.2 tot 1.5 net als de dwarskracht compensatie ( kan mij vergissen ). En ja dan ook natuurlijk de snelheid afregelen via de stroboscoop.

En tja verder, puur voor midden en hoog heb je relatief gezien niet zoveel vermogen nodig en kan je ergens ook volstaan met 2 in plaats van 4 speakers. Laat ik zo zeggen dat de kwaliteit van je geluid er niet op vooruit gaat met deze opstelling.

Qua merken, persoonlijk heb ik altijd een voorkeur gehad ( en nog steeds ) voor Marantz receivers in combinatie dan met KEF speakers. Zelf houd ik namelijk ook van een warme sound en dit voor mij althans altijd de beste combi was en is.

Zelf heb ik een Marantz SR5004 ( ook al een oudje ) met 2 x Kef Carlton III speakers en daarnaast ook nog een surround set met sub van KEF ( de eitjes ). Maar eerlijk gezegd luister ik nagenoeg niet via surround als ik muziek luister en liefste gewoon puur stereo.

[ Voor 13% gewijzigd door Roel1966 op 07-10-2023 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Uilvis schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:27:
[...]

Ohja grappig die Klipsh zijn in deventer. Daar kom ik regelmatig. wat is daarmee het verschil tussen B&W? Zien er wel uit als solide speakers! Bedankt voor uw bericht!
Klipsch klinkt wat feller, ze zijn meer geschikt voor rock (en bijvoorbeeld ook JBL als je die tegenkomt), oude B&W's zijn wat relaxter, meer gemaakt voor jazz.

[ Voor 19% gewijzigd door martyw op 07-10-2023 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
WEBsel schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 23:33:
[...]

Voor de versterker is het misschien beter als die z'n hitte goed kwijt kan aan de omgeving, dat wordt met zo'n mooi hoogpolig kleedje wel een stuk lastiger.
Je geluid wordt er niet minder wollig van trouwens.
haha ja goeie! zal m er inderdaad af halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uilvis
Hi Allen daar ben ik weer. kleine update. We hebben zelf een dressoir gebouwd. redelijk impulsief en ben er nog niet uit hoe ik mijn speakers erop kwijt moet. (zie foto's). We krijgen van een kennis deze speakers: JBL tlx 9gi.
Nu vraag ik me af wat jullie hiervan vinden en waar jullie ze in de huidige situatie zullen plaatsen. Ik zit te denken om twee planken links en rechts in de hoek te maken en ze daar op te zetten(zie blauwe strepen op de foto's). of zijn ze daar te groot voor?
Ohja en ok deze andere speakertjes gekregen van een kennis. wat vinden we daarvan?
Ik wil uiteindelijk een volle lekkere sound door de woonkamer creeeren. Luister veel hiphop en bass heavy spul.

Groet,
UilvisAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ThSOaVwNRqZbEq8DE0ictFp0Ro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdSGWOv5xnCGgITWAiAhQPnl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-fL881O8kA_5lBF6_lKhMCxcdB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FiWVvEffvtSt4384RDElzfn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4pJD3VAD6GqsSFSXwqQvGhfOIn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwJvWTCWVVTqewzlYMGlUzBO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eYm1ULffeoa74_kjluhnoY6KNx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/75FFmk9xGO5LCDTBTzp9fclg.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1