Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aanhoudende problemen met ledverlichting - wat mis ik hier?

Pagina: 1
Acties:

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:47

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Lang verhaal kort:

- Half jaar terug ledverlichting gekocht, bestaande uit 100w led driver van GLP en strips + connectoren
- Aangesloten op een wanddimmer van Kopp (de 8450, specifiek geschikt voor led, kan 170w vermogen aan)
- Led installatie had brakke connectoren die steeds uitvielen, dus uiteindelijk de boel ontbonden en geld terug
- Nieuwe ledverlichting gekocht, flexibele strips die in 1x de hele kamer rond kunnen, dus geen connectoren
- Nieuwe driver erbij geleverd gekregen, een 150w model van EUchips, TRIAC support, fase aan- en afsnijding
- Opgehangen op de bestaande bedrading

Initieel werkte dit. Ik kon aan/uitzetten en dimmen. Maar een uur verder werkte het niet meer, de dimmer gaf nog wel stroom door, doch ik kon niet meer dimmen en zelfs niet meer uitschakelen. Erg vreemd. Ik besluit de dimmer om te ruilen en hang een nieuwe, recht uit de verpakking, in de wanddoos. Deze wil niet direct werken. De dimmer heeft een 'manual' en 'automatic' optie, manual moet je zelf via potmeter de minimale sterkte instellen waarmee de verlichting opkomt. Ik kwam niet boven de 5 a 10% lichtsterkte met die instelling, dus automatische instelling gebruikt. Heeft een paar minuten gewerkt, toen een klik, stank, dimmer stuk (zelfde resultaat als de oude, wel stroom, niet uit, niet dimmen).

Als test een dimmer laten komen van de ledleverancier. Deze nieuwe dimmer past niet in de wanddoos en is ook wit (mijn materiaal is zwart) maar zo kunnen we in ieder geval kijken waar het probleem zit. Met deze dimmer werkt de boel wel... maar het is een leading edge dimmer en deze veroorzaakt zeer veel interferentie op de driver (ondanks dat ze bij elkaar horen...) waardoor deze heel hard zoemt. Te hard om nuttig te zijn in een kantoor, erg storend. Dus die gaat terug. Blijkbaar is de driver wel gewoon in orde. Zowel direct aangesloten als via hun dimmer werkt hij verder prima.

Dus ik laat een nieuwe (de derde...) kopp dimmer komen. In tegenstelling tot de vorige 2 is deze blauw en niet zwart, ondanks het indentieke typenummer en identieke specificaties. Kopp bevestigd telefonisch dat ze nogal eens moeten updaten vanwege de snel veranderende led markt. Ik sluit hem aan (ja, op correcte wijze - de bruine fasedraad naar de L ingang van de dimmer, zwarte schakeldraad vanuit de 'uitgang' van de dimmer naar de led driver. Via multimeter bevestigd dat dit klopt en ook de handleiding van kopp schrijft het precies zo voor.

Ik zet de boel aan - dat werkt. Aan/uit werken nu prima. Maar dimmen... elke draai naar links maakt dat de verlichting begint te stuiteren - uit / aan / uit / aan enzovoort, tot je de boel met de knop uitzet. Dimmen is dus wederom onmogelijk.

Half uurtje verder... kapot. Doorgebrand. Gaat niet meer uit en dimt niet meer.

Ik heb contact met Kopp. Die adviseren alle info/foto's toe te mailen en die gaan met hoofdkantoor overleggen. Ze zijn vriendelijk en horen het hele probleem aan, maar ik moet dus nog even afwachten tot ik iets terug hoor, in de hoop dat er een oplossing mogelijk is.

Maar ik snap het niet meer. Ik heb voor aanschaf met beide fabrikanten overleg gehad of deze twee (driver en dimmer) met elkaar werken. Beiden zeggen volmondig ja. Beiden zijn geschikt voor leading- en trailing edge. Beiden zijn 'universeel' - de doos van de dimmer zegt zelfs in koeie(n)letters geschikt voor ALLE lichtmiddelen en lampen.

Met de oude driver werkte alles prima, maar die driver leverde maar 100w en dat is niet voldoende voor de strips die er in hangen (9.5w/meter, 12 meter totaal). Led leverancier heeft deze opstelling aanbevolen en garandeert dat deze strips op deze manier correct zijn voor de driver (en direct aan de stroom gehangen werkt de driver ook dikke prima).

Ik kan er een schakelknop tussen hangen en het hele dimmen vergeten... maar dat was nou juist de bedoeling. Overdag veel licht voor kantoorwerk, 's avonds dimmen voor gamen. Verlang ik teveel? Wat doe ik nou verkeerd? Wat zie ik over het hoofd?

[ Voor 4% gewijzigd door HTT-Thalan op 05-10-2023 13:42 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met een led-driver is het meer voor de hand liggend om een regelbare driver te nemen (0-10v, potmeter,...) . Wellicht wat lastiger met bedrading maar technisch het beste: PFC werkt continu dus nooit gezoem.

Verder, tja, als de fabrikanten zeggen dat het moet werken dan mag je daar vanuit gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Volgens mij is het probleem dat de wanddimmer onder gedimensioneerd is. Als ik de datasheet bekijk van de LED-driver: de EUP150T-1H24V-0 (typenummer stond in het Klus Q&A topic). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NjoT5y227-mNF5YPNnublgdcoY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3be6wG8kwtvoQ9gxwA5VsZMA.png?f=fotoalbum_large
De datasheet geeft aan dat de opstartstroom van de dimmer 27 A is. Als je de Powerfactor en de efficiëntie van de LED-driver meeneemt dan hou je met je huidige wanddimmer niet heel veel marge over.

Wat @Proton_ voorstelt lijkt mij ook de beste oplossing. Het enige nadeel is wel dat je dan misschien een extra schakelaar nodig hebt als je ook de mogelijkheid wil hebben om de dimmer volledig uit te schakelen (ivm. sluipverbruik).
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:38:
Overdag veel licht voor kantoorwerk, 's avonds dimmen voor gamen. Verlang ik teveel? Wat doe ik nou verkeerd?
Verder lijkt het mij niet meer dan logisch dat je verwacht dat het systeem dimbaar is. Als ze bij Kopp stellig beweren dat het zou moeten werken dan moeten ze ook met wat betere oplossingen (of uitleg) komen dan elke keer een nieuwe wanddimmer opsturen van hetzelfde type.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Proton_ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:06:
Met een led-driver is het meer voor de hand liggend om een regelbare driver te nemen (0-10v, potmeter,...) . Wellicht wat lastiger met bedrading maar technisch het beste: PFC werkt continu dus nooit gezoem.

Verder, tja, als de fabrikanten zeggen dat het moet werken dan mag je daar vanuit gaan.
Wat moet ik me daarbij voorstellen, gewoon een aan/uit knop de muur en een instelbare lichtsterkte op de driver zelf? Het hele ontwerp is hier op gestoeld dat de driver verborgen word in / achter een koof (die er nu af ligt omdat ik de boel weer moest vervangen...). En wilde juist heel graag een systeem zonder wifi/bluetooth/afstandsbediening omdat die hele bende alleen maar kwijt/stuk raakt.

@TorxWorx tja, ik heb zowel de fabrikanten die zeggen dat het moet werken, maar ook de verpakkingen adviseren alleen op wattage, niet op opstartstroom. Ik geloof je direct dat dit een factor is of kan zijn, maar de specificaties en vereisten die mij zijn opgegeven reppen hier met geen woord over en ze hebben me er ook geen vragen over gesteld toen ik vroeg of deze combo zou werken.

Kopp zelf zei er vandaag over dat ze de hele tijd bezig zijn die dimmers verder aan te passen omdat er, zo legde hij uit, geen EU regelgeving voor dit spul is zoals dat er voor (halogeen)lampen was en het dus veel moeilijker is hun dimmers te programmeren voor het bedoelde gebruik. Maar op de verpakking staat toch echt 'alle' lichtmiddelen...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De inrush current is met een NTC of iets dergelijks wel te beteugelen, maar dat is wellicht voor Kopp.
EUChips heeft wat lastig vindbare documentatie (voor mij althans), een Meanwell voeding als
HLG-150H-24B geeft aan dat een 100K potmeter gebruikt kan worden om te dimmen. Die kan ook achter een dimmer-muurplaat en heb je ook in logaritmische karakteristiek (het is immers het centrale onderdeel van een dimmer).
Kies er eentje met dezelfde asdiameter als je dimmer:
https://www.conrad.nl/nl/..._PROGRESSION=Logaritmisch
Tegen sluipverbruik kun je ook een potmeter met schakelaar kiezen, al wordt het dan al wat complexer om de 65A inrush te verwerken (bovengenoemde NTC bijvoorbeeld).
Maar dan heb je wel een andere driver nodig. Hoe/of je een EUchips driver met een potmeter kan regelen is me niet duidelijk.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• TorxWorx
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:53:

@TorxWorx tja, ik heb zowel de fabrikanten die zeggen dat het moet werken, maar ook de verpakkingen adviseren alleen op wattage, niet op opstartstroom. Ik geloof je direct dat dit een factor is of kan zijn, maar de specificaties en vereisten die mij zijn opgegeven reppen hier met geen woord over en ze hebben me er ook geen vragen over gesteld toen ik vroeg of deze combo zou werken.

Kopp zelf zei er vandaag over dat ze de hele tijd bezig zijn die dimmers verder aan te passen omdat er, zo legde hij uit, geen EU regelgeving voor dit spul is zoals dat er voor (halogeen)lampen was en het dus veel moeilijker is hun dimmers te programmeren voor het bedoelde gebruik. Maar op de verpakking staat toch echt 'alle' lichtmiddelen...
Ik snap je insteek wat betreft "je koopt iets dus dat moet het doen conform de beschrijving". Alleen je hebt hier te maken met twee partijen. Als je het vraagt aan de zaak waar je de Ledverlichting hebt gekocht zien zij simpelweg 170 watt > 150 watt dus dat zal wel goedkomen, het is immers geen product dat zij zelf verkopen. Vanaf de andere kant, Kopp ziet het op dezelfde manier wat betreft het vermogen maar is (waarschijnlijk) niet exact op de hoogte van de hoeveelheid opstart stroom en het vermogen dat de wanddimmer moet leveren. Daarbovenop zijn mensen van de helpdesk ook niet altijd even goed op de hoogte van het technische aspect.
TorxWorx schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:44:
Als je de Powerfactor en de efficiëntie van de LED-driver meeneemt dan hou je met je huidige wanddimmer niet heel veel marge over.
Wat ik hiermee bedoel: Als je LED-driver 150 watt levert* dan vraagt deze al meer dan 176 watt van de wanddimmer. Een fabrikant zou natuurlijk altijd wat extra veiligheid moeten inbouwen om dit soort situaties te voorkomen maar ik weet niet of Kopp dit ook daadwerkelijk heeft gedaan. Het argument over standaarden dat de werknemer van Kopp aanvoert is ook nietszeggend. Er is geen NEN of ISO norm nodig om een wanddimmer fase aan- en afsnijding te laten uitvoeren. Uiteindelijk is het de taak van de fabrikant van de LED-driver om dit signaal te interpreteren en daarmee de LED's te dimmen. Uit de berichten maak ik op dat de LED-driver hier niet het probleem is. Eigenlijk blijven er dan 3 scenario's over:
-De wanddimmer kan niet het opgegeven vermogen leveren.
-De LED-driver vraagt meer vermogen dan de wanddimmer (op papier) kan leveren, de fabrikanten hebben je hierin onjuist geadviseerd.
-De vermogens matchen maar de wanddimmer gaat kapot door de opstartstroom.

*Uitgaande dat je het volle vermogen van de LED driver gebruikt, en is iets gecompliceerder aangezien LED's geen Ohmse belasting zijn.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik vat je uitleg. Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet op basis van 2 vragen iets gekocht heb, er zijn 15+ mails en diverse telefoongesprekken over gevoerd om alles duidelijk te krijgen, zeker omdat ik eerder mijn neus al een keer gestoten heb.

Dat gezegd hebbende, ik heb gezien dat er nu ook dimmers te krijgen zijn niet van (Kopp maar van ION) die claimen geschikt te zijn voor lasten tot 600w, en die zou wellicht in de socket van Kopp passen zo op het eerste gezicht. Ik moet dus eerst even checken welke opstartstroom dat ding kan verdragen?

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:34
Wat voor een schakelaar wil je gebruiken? Pulsdrukker? Dan kan je er een Eltako 1-10V module achter hangen en daarmee een geschikte driver aansturen. Enige nadeel is dat er altijd spanning op de driver staat, maar dat is voor mij persoonlijk geen breekpunt. Je zult uiteindelijk toch altijd moeten zorgen dat je bij een driver kan, vroeg of laat gaat die ooit een keer kapot.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Oilman schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:47:
Wat voor een schakelaar wil je gebruiken? Pulsdrukker? Dan kan je er een Eltako 1-10V module achter hangen en daarmee een geschikte driver aansturen. Enige nadeel is dat er altijd spanning op de driver staat, maar dat is voor mij persoonlijk geen breekpunt. Je zult uiteindelijk toch altijd moeten zorgen dat je bij een driver kan, vroeg of laat gaat die ooit een keer kapot.
Ik heb de koof verwijderbaar gemaakt, dus dat kan zeker, maar normalerwijs is hij wel bedekt en onzichtbaar.

• TorxWorx
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:02:
Ik wil er wel bij zeggen dat ik niet op basis van 2 vragen iets gekocht heb, er zijn 15+ mails en diverse telefoongesprekken over gevoerd om alles duidelijk te krijgen, zeker omdat ik eerder mijn neus al een keer gestoten heb.
Dat maakt het wel extra zuur als het dan niet werkt :-(. Als consument zou je er dan wel vanuit moeten kunnen gaan dat het dan werkt. Zelf merk ik dat er vaak een verschil zit tussen wat fabrikanten beweren en de realiteit.
HTT-Thalan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 18:02:
Dat gezegd hebbende, ik heb gezien dat er nu ook dimmers te krijgen zijn niet van (Kopp maar van ION) die claimen geschikt te zijn voor lasten tot 600w, en die zou wellicht in de socket van Kopp passen zo op het eerste gezicht. Ik moet dus eerst even checken welke opstartstroom dat ding kan verdragen?
Een 600 w dimmer klinkt als een betere optie dan de Kopp dimmers. Ik meen mij te herinneren dat er ook wanddimmers bestaan met een soft-start functie, wellicht kun je een type vinden die ook die optie heeft.

Een nieuwe LED-driver die je direct aanstuurt met 0-10V signaal waar @Proton_ en @Oilman op doelen is iets betrouwbaarder aangezien je maar een keer een dim actie uitvoert. Daartegenover is installatiegemak natuurlijk ook iets waard.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
De issue is dat het ontwerp wat ik heb gemaakt me al een beetje beperkt in mijn keuzes. Ik kan nu 1 led driver kwijt (technisch gezien zou voor een tweede nog ruimte gemaakt kunnen worden, maar dat is nu niet het probleem meer) en qua aansturing/schakeling is er alleen de wanddoos. Bovendien is al het schakelmateriaal van 1 merk (kopp) en zwart. Past daar nog maar eens wat anders in. Bovendien is de wanddoos bij de deur dubbel (met een stopcontact) dus alleen daar iets anders in proppen werkt ook niet.

Ik ben dus gebonden aan een dimmer + driver nu. Ik ga er voor nu wel gewoon een knop in prakken van kopp, heb ik in ieder geval licht, en dan maar wachten wat zij met de zaak doen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:33

Illusion

(the art of)

kijk eens naar ecodim.. Die zeggen compatible te zijn met kopp afdekmateriaal.
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim03.html
gaat tot 500W en heeft een softstart ingebouwd

Die schat ik qua kwaliteit flink hoger in dan alle wat Kopp maakt.

[ Voor 17% gewijzigd door Illusion op 06-10-2023 17:36 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Illusion schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 17:35:
kijk eens naar ecodim.. Die zeggen compatible te zijn met kopp afdekmateriaal.
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim03.html
gaat tot 500W en heeft een softstart ingebouwd

Die schat ik qua kwaliteit flink hoger in dan alle wat Kopp maakt.
Ga ik contacteren dan.
Pagina: 1