GPS tracker voor buurtbus

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:57
Goedemorgen,

Momenteel zit ik in het stichtingsbestuur van een buurtbus. Deze buurtbus is een vorm van openbaar vervoer maar wordt volledig gereden door vrijwillige chauffeurs. We zijn nu een jaar in bedrijf maar lopen tegen een probleem aan.

Soms komt het wel eens voor dat een chauffeur (om welke reden dan ook) niet aan de vroege dienst (6:00) begint. De bus blijft dan in de stalling staan en vervolgens blijven onze passagiers ook staan...

We willen dus een GPS-tracker hebben die we in de bus aansluiten op de 5v/12v aansluiting binnen. Alleen hier loop ik vast. De meeste systemen zijn allemaal bedoeld om het voertuig te kunnen volgen. Dat is voor ons heel leuk, maar wij willen eigenlijk een signaaltje hebben als de bus op een bepaald tijdstip nog bij de stalling staat. Op dat moment willen we graag sms/whatsapp/e-mail zodat de roostermaker direct kan acteren hierop.

Is er iemand bekend mee welke GPS-trackers dit zouden kunnen? Is de bus wel weg van de stalling dan hoeven we uiteraard geen signaal te hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:03
Ga voordat je de technische problemen uitzoekt eerst kijken hoe het zit met bv privacy, bv of er niet een bestuurder bezwaar tegen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
canonball schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:09:
Ga voordat je de technische problemen uitzoekt eerst kijken hoe het zit met bv privacy, bv of er niet een bestuurder bezwaar tegen heeft.
De bus heeft al GPS, je kunt hem bijvoorbeeld zien in de reisinformatie. Alleen dat loopt via de vervoerder en kunnen wij helaas niet op 'meeliften'. Het is dus al zo dat de chauffeurs weten dat er GPS-apparatuur in de bus zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
TwingyTwingy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

De bus heeft al GPS, je kunt hem bijvoorbeeld zien in de reisinformatie. Alleen dat loopt via de vervoerder en kunnen wij helaas niet op 'meeliften'. Het is dus al zo dat de chauffeurs weten dat er GPS-apparatuur in de bus zit.
Waar is die reisinformatie precies zichtbaar? Kun je dat niet ergens oppakken en gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
Sethro schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:13:
[...]

Waar is die reisinformatie precies zichtbaar? Kun je dat niet ergens oppakken en gebruiken?
Ja en nee. Ik weet dat de informatie ergens via een databank kan worden binnengehaald, maar het nadeel daarvan is dat het niet altijd even betrouwbaar is. De boordcomputer wordt 's nachts geupdate en soms komt het voor dat de 1e rit niet zichtbaar is daardoor. Het liefst wil ik een oplossing die helemaal in 'eigen beheer' is en we niet afhankelijk zijn van systemen van andere partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16:56
Dan is mijn eerste vraag of je dit professioneel wil oppakken, of meer als een hobbyprojectje, daar zitten natuurlijk verschillende prijskaartjes aan.

Voor een professionele oplossing zou je het beste gewoon een aantal aanbieders van GPS trackers voor bedrijven kunnen opbellen om te vragen of ze hier een specifieke oplossing voor hebben en wat dat moet gaan kosten. Waarschijnlijk iets met een cloudomgeving waar je dan je tracker in kan terug vinden.

Op hobby niveau zou je bijvoorbeeld iets met Home Assistant op een raspberry pi kunnen doen met een 4G tracker die daarin ondersteund wordt. In HA kan je namelijk zones op een kaart definiëren en kan je automatiseringen uitvoeren die op een bepaald tijdstip gaat kijken of de tracker in een bepaalde zone is of niet en daarop een bericht kan versturen. Of iets dat met IFTTT werkt bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:51
Zijn het vaak dezelfde vrijwillgers? Andere zoeken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:19

Illusion

(the art of)

Heeft de stalling stroom en/of internet?
Je kan ook detecteren of de bus nog in de stalling staat. Of de chauffeur ‘s ochtends op een knop laten drukken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Illusion schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:08:
Heeft de stalling stroom en/of internet?
Je kan ook detecteren of de bus nog in de stalling staat. Of de chauffeur ‘s ochtends op een knop laten drukken.
Of de bus laten parkeren op een mat met een drukknop erin?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:59

Honesty

kattenneus!

ColeJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:57:
Succes daar mee, personeel ligt al niet op straat laat staan vrijwilligers die hetzelfde werk doen om 6 uur als vrijwilliger.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:58
ColeJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:57:
offtopic:
Ik heb er toevallig nog een handvol staan hier. Allemaal bereid om om 04:30 op te staan zodat ze om 06:00 in de bus zitten en aan de bak gaan, geheel vrijwillig voor 0 euro :).

[ Voor 3% gewijzigd door Khayma op 05-10-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
TwingyTwingy schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:58:

Soms komt het wel eens voor dat een chauffeur (om welke reden dan ook) niet aan de vroege dienst (6:00) begint. De bus blijft dan in de stalling staan en vervolgens blijven onze passagiers ook staan...
Alhoewel ik groot fan ben van handige technische oplossingen vinden voor problemen lijkt me dit een probleem wat je niet met techniek op moet lossen maar met je vrijwilligers zelf.

Uitzoeken om welke redenen de rit niet gestart wordt en hiervoor oplossingen verzinnen.

Zorgen dat de chauffeur het meldt dat hij niet start lijkt mij de meest eenvoudige oplossing, ook een (hobby niveau) technisch projectje kan je in de steek laten

Begin bijvoorbeeld met een coordinator die 's ochtends bereikbaar is zodat diegene kan handelen als een vrijwilliger aangeeft niet te kunnen rijden etc etc

[ Voor 10% gewijzigd door ImNotnoa op 05-10-2023 11:31 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:22
Honesty schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Succes daar mee, personeel ligt al niet op straat laat staan vrijwilligers die hetzelfde werk doen om 6 uur als vrijwilliger.
Juist het wordt steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden.Bij ons in de gemeente rijd ook een buurtbus het zijn vaak gepensioneerden of gasten die in een uitkering zitten en zo werkervaring op doen( gestuurd door de gemeente zeg maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:29

Yucon

*broem*

bie100 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Juist het wordt steeds moeilijker om vrijwilligers te vinden.Bij ons in de gemeente rijd ook een buurtbus het zijn vaak gepensioneerden of gasten die in een uitkering zitten en zo werkervaring op doen( gestuurd door de gemeente zeg maar)
Ook daar is het not done om zonder het te laten weten gewoon maar niet te komen. Zeker bij die gepensioneerden. En bij die iets minder vrijwillige vrijwilligers heb je de case manager als stok achter de deur.

Ik vraag me trouwens af of je wel echt gps moet gebruiken. Waarom zet je niet gewoon een webcam gericht op de parkeerplaats?

[ Voor 22% gewijzigd door Yucon op 05-10-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:22
Yucon schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:04:
[...]

Ook daar is het not done om zonder het te laten weten gewoon maar niet te komen. Zeker bij die gepensioneerden. En bij die iets minder vrijwillige vrijwilligers heb je de case manager als stok achter de deur.

Ik vraag me trouwens af of je wel echt gps moet gebruiken. Waarom zet je niet gewoon een webcam gericht op de parkeerplaats?
Tja aan de andere kant als het noodzaak is maak er dan een betaalde baan van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaanmijo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26

kaanmijo

Picobello B.V.

Misschien dat je zelf wat in elkaar kunt programmeren? In principe wordt (voor zover ik weet) alle live-data van de GPS trackers in het OV in KV6 gepushed. Ik weet niet of je buurtbus onder een grote vervoerder (Arriva, Keolis e.d.) valt, maar zo wel dan zou dit in principe gewoon moeten werken.

Geen GPS signaal = bus staat niet aan/niet aan de route begonnen. Uiteraard wel met een paar slagen om de arm en wat menselijke controle zodra het fout gaat, maar je zou hier best iets mee moeten kunnen?

[ Voor 4% gewijzigd door kaanmijo op 05-10-2023 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
ImNotnoa schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:27:
Zorgen dat de chauffeur het meldt dat hij niet start lijkt mij de meest eenvoudige oplossing, ook een (hobby niveau) technisch projectje kan je in de steek laten
Exact, gewoon een memo sturen naar alle vrijwilligers, als je je bijvoorbeeld verslaapt wil je je dan om 5:30 afmelden.

Topic kan dicht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 14:00:
[...]

Exact, gewoon een memo sturen naar alle vrijwilligers, als je je bijvoorbeeld verslaapt wil je je dan om 5:30 afmelden.

Topic kan dicht :+
In dat geval zou ik een technische oplossing zoeken bij de vrijwilliger thuis, iets met een servomotor, een wekker en een emmer water.

Topic kan weer open :+

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
@TwingyTwingy ik heb eigenlijk een soort gelijke vraag gehad, ik wilde mijn aanhanger voorzien van een tracker. Maar het is best lastig, of je zit in de Chinese troep met slechte ondersteuning, of je komt op professionele oplossingen die een vermogen kosten.
(Ik zat dan natuurlijk ook nog met batterij issues, die heb jij gelukkig niet)

Als goedkope test voor de Home Assistant oplossing:
Pak een oud Android toestel en zet daar de Home Assistant App op, die kan volgens mij ook locatie doorgeven. Dan kun een beetje testen. Home Assistant kun je ook in de cloud gratis proberen voor een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Kun je niet iets doen met geofencing? Elke ochtend een berichtje laten versturen zodra de buurtbus 's de parkeerplaats verlaat? Dat kan al met een simpele AirTag in de bus bijvoorbeeld, maar daar zijn ook andere oplossingen voor.

Als je een keer geen berichtje hebt ontvangen, weet je dat er iets aan de hand is. Over het algemeen heb je denk ik wel een aardig beeld welke chauffeur zou kunnen verzaken. Als je de avond van tevoren een melding instelt, lijkt mij dat een praktische oplossing die niet veel tijd en geld hoeft te kosten.

[ Voor 41% gewijzigd door Squawk op 05-10-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simson0606
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 16:00
Zou je niet iets kunnen verzinnen wat een berichtje stuurt op het moment dat het contact van de bus aangezet wordt? Dan heb je in ieder geval geen GPS module nodig. In het geval dat er wifi aanwezig is op het parkeerterrein zelfs geen mobiel abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
of neem een wildcamera op gps. die kan je instellen een berichtje te sturen bij vernemen van beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 00:05
Ik zou dit met de vervoerder opnemen, zodat zij wellicht iets met de CVL kunnen regelen. Zij kunnen immers zien of er op de omloop wordt ingelogd en wellicht daar iets mee doen. Uiteindelijk is de vervoerder ook de eindverantwoordelijke (buurtbussen zijn tegenwoordig vaak onderdeel van de concessies).

Zaken als trackers e.d. in eigen beheer nemen lijkt mij niet de juiste weg om in te slaan, mede omdat je zult moeten voldoen aan bepaalde wetgeving. Laat dit soort zaken gewoon over aan de vervoerder - ookal is het omdat het bestuur van een buurtbusvereniging niet eeuwig zit en nogal kan veranderen.

Een andere oplossing die wellicht zou werken is werken met een SMS aanmelding of iets in die trant. Op deze manier bevestigd de chauffeur de dienst te gaan rijden. Geen bericht is bellen geblazen.
bie100 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

In veel gemeenten is het laatste niet toegestaan. Ook was het niet vanuit het UWV. Dit was een paar jaar geleden al een heikel punt om aan vrijwilligers te komen toen ik zelf nog op de buurtbus reed als betaalde invaller. Daar was ik destijds best blij om, zo kon ik aan mijn uren komen. _/-\o_

[ Voor 52% gewijzigd door eXec op 05-10-2023 16:54 ]

eXec op Steam

Pagina: 1