Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies gevraagd voor installatie zonnepanelen met schaduw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• assassinactual
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-11 19:34
Hallo!

Leuk huis gekocht uit de jaren 30 en dat wordt grondig gerenoveerd. Het idee is duurzaam maken en van het gas af. Daarom wil ik ook graag zonnepanelen, zodat ik de kosten kan drukken.

Ik heb inmiddels verschillende installateurs gesproken maar er zit veel verschil in de benaderingen; omvormers, power optimizers, micro omveromers, serieel en parralel. Alles is mogelijk in mijn situatie, als ik ze mag geloven, maar dat betwijfel ik.

Het dak waarop de panelen moeten komen is het platte dak aan de achterzijde van de woning. Daar valt een deel van de dag schaduw op van de kap van het hoofdgebouw. De kap ligt ten zuidoosten van het platte dak dus ik verwacht het grootste deel van de dag direct zonlicht.

Graag hoor ik van de tweaker experts wat in deze situatie een logische installatie zou zijn en waarom.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2RNENm5BTO8s-OJwrhIYxeTWnM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mbfWZJE2LjqXbfHLt06GTZVY.png?f=user_large

Noordelijk georienteerd, plat dak is doeldak voor panelen. Kap van de woning staat ten zuidoosten van het platte dak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al0cHqq1dZUqWimKn9HORRNKqC0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u23jigPu30GHbK5cZQxsCere.png?f=user_large

Betreffende dak vanaf tuinzijde.
Beschikbare (dak)ruimte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUvjQvI60Z-GXsyzNUlow6cUoVI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dY7S4gAkwIVhMiCsPgLjnEOO.png?f=user_large

6.93m X 5.87m (binnenmaten)
Schaduw
Zie eerste luchtfoto. Kap ligt ten zuidoosten van de panelen en zal dus gedurende een deel van de dag panelen in de schaduw leggen.
Jaarverbruik
Volledig gasloze woning, grootste verbruikers:
- Warmtepomp
- Elektrische auto
- Oven
- Wasmachine

Gezin met vier personen.

Ik verwacht ergens rond de 7500kw/jaar te verbruiken.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckzsFybt6U6AYpgXkw7pcExicKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8O9Qih7WcH3YFESVTOnYWVTv.png?f=user_large

Woning wordt momenteel volledig gerenoveerd. 3 fase wordt aangelegd en meeste elektra zal worden vervangen. Deze kast wordt uiteraard gemoderniseerd.
Budget en doel
Budget: 9000,- euro begroot

Doel: Het platte dak vol leggen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ik wil graag wat meer weten over energiemanagement systemen. Zeker nu we richting een situatie gaan waarbij het salderen verdwijnt wil ik de zonnestroom zoveel mogelijk zelf gebruiken door slim mijn energie te distribueren.
Reeds verkregen offertes
Offerte 1:
- 15 Solarwatt Glasglas Vision AM 4.0 (405wp)
- Fronius Symo Gen24 5.0 plus
- Inclusief montage

Prijs: 8860,- euro ex btw

Offerte 2:
- 15 DMEGC 410WP half cut full black
- 1 solaredge SE5K SetApp voor korte strings
- 15 SolarEdge s440 power optimizer
- Inclusief montage

Prijs: 7623,- euro ex btw

Offerte 3:
- 15 sunpower maxeon 3 415-430wp
- 1 SMA omvormer
- Inclusief montage

Prijs 12.000,- euro ex btw

Offerte 4:
- 16 Jinko 420wp all black
- 1 Enphase IQ8M
- Inclusief installatie

Prijs: 9280,- ex btw
Regio
Achterhoek (Gelderland)

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:05
Op prijs is alleen het solaredge systeem interessant.

Er wordt de short string beloofd, wat bij doet vermoeden dat solaredge designer daadwerkelijk gebruikt is. Wat is het legplan?

Is er een rapport uit designer?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• assassinactual
Ronald schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:32:
Op prijs is alleen het solaredge systeem interessant.

Er wordt de short string beloofd, wat bij doet vermoeden dat solaredge designer daadwerkelijk gebruikt is. Wat is het legplan?

Is er een rapport uit designer?
Hoezo is alleen het solaredge systeem interessant?

Ik heb alleen dit als legplan gekregen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7eXUGVuGv87U4LpFiM-GKuZemA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UiXLH52B0IGKKUMdD8zlZR5.jpg?f=fotoalbum_large

• Ronald
assassinactual schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 23:45:
[...]

Hoezo is alleen het solaredge systeem interessant?

Ik heb alleen dit als legplan gekregen;

[Afbeelding]
Glas glas en maxeon 3 geven geen extra opbrengst, minder zelfs door gebruik string omvormer... Echter zijn 1 en 3 duurder tot belachelijk duur.
Om 4 te realiseren vermoed ik een Oost West legplan, wat 10% per paneel minder geeft, zonder dit te compenseren met voldoende Extra panelen. Dus duurder voor minder.

Het plaatje wat je post is geen afdoende simulatie van SolarEdge... Designer is cruciaal in het maken van een goed systeem ontwerp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• assassinactual
Ronald schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:46:
[...]

Glas glas en maxeon 3 geven geen extra opbrengst, minder zelfs door gebruik string omvormer... Echter zijn 1 en 3 duurder tot belachelijk duur.

Hier over gesproken met de installateurs. Blijkbaar is de omvormer van Fronius (en SMA) in staat om delen van een zonnepaneel uit te schakelen wanneer deze in de schaduw liggen. Claim is dat hierdoor de opbrengst netto hoger is dan bij microomvormers omdat het verlies in de installatie vermindert.

Om 4 te realiseren vermoed ik een Oost West legplan, wat 10% per paneel minder geeft, zonder dit te compenseren met voldoende Extra panelen. Dus duurder voor minder.

Correcte aanname voor het legplan.

Het plaatje wat je post is geen afdoende simulatie van SolarEdge... Designer is cruciaal in het maken van een goed systeem ontwerp.

Even gekeken op de website vna SolarEdge maar kan daar niet zo'n simulatie invullen. Heb je daar nog tips bij?
Ik proef in ieder geval dat een poweroptimizer systeem wenselijk is in mijn situatie?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:51
Normaliter zou ik verwachten dat de offerte met sma goedkoper zou zijn dan solaredge (ca eur 1000)

En dan is het een kwestie van heeeel goed het solaredge design rapport lezen of je dat idd meerwaarde biedt.

En bij sma is het de vraag of ze het in 2 strings verdelen en of dan de 3fase omvormer wel goed functioneert

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BarryH
Foutje

[ Voor 96% gewijzigd door BarryH op 05-10-2023 10:04 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• assassinactual
BarryH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:03:
Normaliter zou ik verwachten dat de offerte met sma goedkoper zou zijn dan solaredge (ca eur 1000)
Verkopende partij geeft aan dat de zonnepanelen prijzig zijn en dat de prijs opdrijft.

Waarom twijfel jij of SolarEdge meer oplevert dan een string installatie?

• BarryH
Zonnepanelen zijn juist in prijs aan het zakken:
https://about.bnef.com/bl...e%20end%20of%20the%20year.

Dit zie je b.v. ook op marktplaats waar 400 wp panelen nu voor onder de eur 100,- worden aangeboden

Solaredge werkt alleen goed als je ruim voldoende panelen op de omvormer hebt. Zeker bij een 3fase systeem gaat het snel mis:
Het grote SolarEdge topic

Zeker bij weinig panelen zonder schaduw is het de vraag of die panelen samen tot de gewenst 380V (1f) of 375V/750V (3f) kunnen komen. Als dat krap wordt dondert je opbrengst omlaag.

Tot slot: solaredge kan inmiddels weer voor ca. 1,05 eur/wp incl. installatie op schuin dak.
SMA is wat goedkoper (1 omvormer ipv 1 omvormer +15 optimizers)

• Jeroen7
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 11-12-2023

Jeroen7

ondertitel

@assassinactual, ik zou kiezen voor micro omvormers, zeker omdat je een deel van de dag te maken hebt met schaduw.
- hogere opbrengst door parallel schakeling (zeker bij schaduw);
- minder brandgevaar;
- makkelijker uit te breiden in toekomst.

https://i.filk.nl/viewforum.php?f=52 (forum zonnepanelen etc. )

• Ronald
Jeroen7 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:12:
@assassinactual, ik zou kiezen voor micro omvormers, zeker omdat je een deel van de dag te maken hebt met schaduw.
- hogere opbrengst door parallel schakeling (zeker bij schaduw);
- minder brandgevaar;
- makkelijker uit te breiden in toekomst.
De mythen en sagen zijn er weer.

Het brandgevoeligste deel van een PV installatie zijn de MC4 verbindingen. Die worden bij een solaredge systeem en alleen bij een solaredge systeem actief gemonitord.

Makkelijker uitbreiden is niet relevant. In de praktijk weigeren installateurs een bestaand systeem uit te breiden, dus geef dat gewoon geen geld aan uit.

Het laatste, de opbrengst is een goed ontworpen solaredge systeem minimaal net zo goed in.

Met bijkomend voordeel dat een SE5k voor korte strings een DC gekoppeld accu systeem aan kan. Iets wat een micro systeem nooit, maar dan ook nooit gaat doen.

• Ronald
BarryH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:34:
Solaredge werkt alleen goed als je ruim voldoende panelen op de omvormer hebt. Zeker bij een 3fase systeem gaat het snel mis:
Het grote SolarEdge topic
Dit is een offerte met de short string omvormer. Dat gaat sneller goed dan een enkelfase - nog iets lagere stringspanning

• Ronald
assassinactual schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:48:
[...]

Ik proef in ieder geval dat een poweroptimizer systeem wenselijk is in mijn situatie?
String omvormers kunnen zeker paneeldelen niet mee laten draaien. Bij schaduw van diffuse bronnen, zoals een boom, is het verlies veel hoger dan bij een CV pijp.

Meer betalen voor een serieel systeem in deze situatie is waanzin.

• assassinactual
Ronald schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

De mythen en sagen zijn er weer.

.
Zou je jouw advies in deze situatie concreet kunnen maken?

• assassinactual
BarryH schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:34:
Zonnepanelen zijn juist in prijs aan het zakken:
https://about.bnef.com/bl...e%20end%20of%20the%20year.

Dit zie je b.v. ook op marktplaats waar 400 wp panelen nu voor onder de eur 100,- worden aangeboden
Ik bedoelde de offerte van 12.000 euro; verkoper geeft aan dat de panelen fundamenteel anders zijn dan overige panelen. Dat verklaart het verschil in prijs tussen andere aanbieders, volgens verkoper.
Dat de prijzen zakken (vraag/aanbod) is mij bekend!

Heb ook gekeken naar je link over solaredge, erg interessant! De vraag die voor mij overblijft is wat een goede oplossing is in mijn situatie.

• BarryH
@assassinactual solaredge - short string zou heel goed de oplossing kunnen zijn, maar daarvoor moet je toch even dat topic goed lezen. OF het uitgebreidde rapport uit solaredge designer opvragen en dat doorpluizen of er waarschuwingen in staan.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ronald schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:32:
[...]

Makkelijker uitbreiden is niet relevant. In de praktijk weigeren installateurs een bestaand systeem uit te breiden, dus geef dat gewoon geen geld aan uit.
Das idd ook mijn ervaring. Waarom is dat eigenlijk? Cost/benefit?

• Ronald
MikeyMan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:15:
[...]

Das idd ook mijn ervaring. Waarom is dat eigenlijk? Cost/benefit?
Geneuzel over wie er verantwoordelijk is bij problemen? Lang niet elke installatie is echt goed aangelegd.

Minder onderdelen en werk uit te voeren, maar niet 2 klussen in een dag kunnen doen is minder aantrekkelijk.

Vervolgens adverteren ze het maar wat graag … ethiek… ethiek

• RuudVB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-11 10:29
Enphase systeem met micro omvormers is een goede en vooral (brand)veilige keuze. Brandveilig vanwege het feit dat je geen 'hoog-voltage' maar 230 volt in huis (meterkast) krijgt. 25 jaar garantie op de micro's.
Werkt uitstekend (ook met deelschaduw situatie) zo kan ik uit ervaring melden.

[ Voor 16% gewijzigd door RuudVB op 05-10-2023 16:30 ]

• assassinactual
RuudVB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:28:
Enphase systeem met micro omvormers is een goede en vooral (brand)veilige keuze. Brandveilig vanwege het feit dat je geen 'hoog-voltage' maar 230 volt in huis (meterkast) krijgt. 25 jaar garantie op de micro's.
Het idee van optimizers en micro omvormers klinkt logisch. Het aanbod dat ik heb ontvangen voor Enphase (en fronius) is echter zonder micro omvormers/optimizers.

Verhaal van Fronius leverancier is dat de omvormer ook in staat is om per paneel het vermogen terug te schakelen, de claim:

'Als zou 1 paneel een harde schaduw hebben dan doet ik qua rendement hetzelfde als systemen met optimizers of micro-omvormers'

Hij onderbouwde dit met een filmpje:

Ben even benieuwd naar jullie (expert) meningen

• Ronald
RuudVB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:28:
Met 230V kun je PRIMA zooi in de hens krijgen.

Je propageert schijnveiligheid. Vlamboog risico's worden door moderne string omvormers gemitigeerd. In tegenstelling tot Enphase die een 30V vlamboog prima in stand gaat houden.. getuige de film van Enphase zelf... Goed kijken, ze sluiten de boog met de hand.

SolarEdge gaat zoals ik al aangaf een stap verder door risico componenten actief te monitoren.

Als je er zo nerveus over bent is niet micro's het antwoord, maar SolarEdge...

• Ronald
assassinactual schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Het idee van optimizers en micro omvormers klinkt logisch. Het aanbod dat ik heb ontvangen voor Enphase (en fronius) is echter zonder micro omvormers/optimizers.

Verhaal van Fronius leverancier is dat de omvormer ook in staat is om per paneel het vermogen terug te schakelen, de claim:

'Als zou 1 paneel een harde schaduw hebben dan doet ik qua rendement hetzelfde als systemen met optimizers of micro-omvormers'

Hij onderbouwde dit met een filmpje:

[YouTube: Enphase vs Fronius | is there a New Winning Shade Solution? | 2021]

Ben even benieuwd naar jullie (expert) meningen
Hoe vaak wil je hetzelfde horen?

Een boom is geen harde schaduw. Daar gaan string omvormers veel minder effectief mee om.

Je hebt geen marginaal aantal panelen. Geen vele dakvlakken met dito oriëntaties. Als een positief ontwerp met SolarEdge mogelijk is dan is bij bomen SolarEdge het antwoord.

• Ronald
assassinactual schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:58:
[...]

Ik bedoelde de offerte van 12.000 euro; verkoper geeft aan dat de panelen fundamenteel anders zijn dan overige panelen. Dat verklaart het verschil in prijs tussen andere aanbieders, volgens verkoper.
Dat de prijzen zakken (vraag/aanbod) is mij bekend!

Heb ook gekeken naar je link over solaredge, erg interessant! De vraag die voor mij overblijft is wat een goede oplossing is in mijn situatie.
Fundamenteel anders dan een half-cel paneel.

Niet fundamenteel anders dan een Hyundai of Tungwei Solar paralllel-shingled paneel die voor een appel en 2 eieren aangeboden worden.

Het gaat uiteindelijk om opbrengst... En een SunPower Maxeon van 400Wp gaat je niet 50% meer geven waarmee je een 50% hogere prijs rechtvaardigt dan een Longi 400Wp. Je mag dolblij zijn als het procentenwerk is.

• assassinactual
Ronald schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:16:
[...]

Hoe vaak wil je hetzelfde horen?

Een boom is geen harde schaduw. Daar gaan string omvormers veel minder effectief mee om.

Je hebt geen marginaal aantal panelen. Geen vele dakvlakken met dito oriëntaties. Als een positief ontwerp met SolarEdge mogelijk is dan is bij bomen SolarEdge het antwoord.
Het gaat mij er om wat waar is van de claim van de Fronius leverancier. Ik kon nog niet beoordelen of de optimizer ten opzichte van de Fronius beter presteerde, dit impliceerde de leverancier wel. Dit heeft te maken met mijn onwetendheid over de techniek en de beperkingen daarvan in relatie tot schaduw.

Uit jouw antwoord haal ik nu wel dat in mijn specifieke geval ik aan een aantal voorwaarden voldoe die een installatie met optimizers als favoriet maken. Van BarryH neem ik ter harte dat ik nog even navraag moet doen naar het Designer Rapport en mezelf nog moet inlezen op de solaredge techniek.

Dank!

• Ronald
De Fronius optie zou in echt veel gevallen technisch de juiste keuze zijn.

Echter is hij duurder dan de SolarEdge offerte, Vooral door de SolarWatt glas/glas. Dat zijn wat duurdere panelen.... waarvan de voordelen ook meestal niet opwegen tegen de kosten.

Pagina: 1