Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• knossos
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 01-05 11:54
Ik wil graag zonnepanelen gaan plaatsen / laten plaatsen op mijn dak.
We hebben een 3x25A aansluiting in de meterkast.
Het plan is om 8 panelen van 430 wp te leggen op een schuin dak richting het zuiden.
Nou heb ik een paar afwegingen.

Ga ik voor micro-omvormers of een omvormer?
Sluit ik het geheel aan op 1 fase of 3 fases?
Wat voor kabel leg ik richting het dak (dit is tussen de 20 en 30 meter met alle omwegen)?

Edit:
Beschikbare (dak)ruimte
Voor 8 panelen
Schaduw
Geen
Jaarverbruik
2500 kwh (eventueel uitbreiding airco etc.)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Eigen gebruik en toekomstbestendigheid
Wie gaat het project uitvoeren
Nog onbekend
Bijhouden van data
Home assistant
Reeds verkregen offertes
Nog geen
Regio
Noord-Brabant

[ Voor 35% gewijzigd door knossos op 04-10-2023 16:43 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:02

orf

knossos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:37:
Ik wil graag zonnepanelen gaan plaatsen / laten plaatsen op mijn dak.
We hebben een 3x25A aansluiting in de meterkast.
Het plan is om 8 panelen van 430 wp te leggen op een schuin dak richting het zuiden.
Nou heb ik een paar afwegingen.

Ga ik voor micro-omvormers of een omvormer?
Sluit ik het geheel aan op 1 fase of 3 fases?
Wat voor kabel leg ik richting het dak (dit is tussen de 20 en 30 meter met alle omwegen)?
Neem dit even door en vul je post aan: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Dan komt er veel beter en gerichter advies.

• knossos
orf schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:40:
[...]

Neem dit even door en vul je post aan: Tips bij openen vragentopic zonnepanelen
Dan komt er veel beter en gerichter advies.
Heb het aangevuld!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is niet echt in de spirit van het tips topic natuurlijk.

Zonder schaduw gebruik je geen micro's: onnodig duur en levert niets extra op (kan zelfs integendeel zijn)
8 panelen zijn onvoldoende om 3-fase omvormer te overwegen.

Met een lang kabel traject: gebruik zo mogelijk 6mm². Minder spanningval - dus gunstiger met oog op netcongestie.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:27

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ronald schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:03:
Dat is niet echt in de spirit van het tips topic natuurlijk.

Zonder schaduw gebruik je geen micro's: onnodig duur en levert niets extra op (kan zelfs integendeel zijn)
8 panelen zijn onvoldoende om 3-fase omvormer te overwegen.

Met een lang kabel traject: gebruik zo mogelijk 6mm². Minder spanningval - dus gunstiger met oog op netcongestie.
Hoe zit het eigenlijk met balanceren van je vermogen over 3 fase's als je maar 1 fase voed met spanning?
Stel: Panelen leveren ~3000 watt op, welke staan aangeslopen op fase 1 van je groepenkast. Je wasmachine en droger staan op de 2e en 3e fase groepen aangesloten. Gebruik je dan de stroom van je panelen om je droger en wasmachine te voeden, of koop je deze dan weer in?

• knossos
Luchtbakker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Hoe zit het eigenlijk met balanceren van je vermogen over 3 fase's als je maar 1 fase voed met spanning?
Stel: Panelen leveren ~3000 watt op, welke staan aangeslopen op fase 1 van je groepenkast. Je wasmachine en droger staan op de 2e en 3e fase groepen aangesloten. Gebruik je dan de stroom van je panelen om je droger en wasmachine te voeden, of koop je deze dan weer in?
Dit was inderdaad ook mijn vervolgvraag.

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 07:36
Luchtbakker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Als het goed is heb je 1 energiemeter voor je 3 fasen, dus dan zou dat verrekend moeten worden. Ik heb zelf geen 3 fasen dus ik kan het niet 100% garanderen. Zolang de salderingsregeling nog geldig is is dit denk is sowieso geen probleem.

Overigens wordt gezegd dat microconverters alleen met schaduw nut hebben, echter je kan ook wat vuil op een van de panelen hebben. Verder is het wellicht ook een fijn idee dat een microconverter direct uitschakeld als er wat mis is met dat ene paneel. Let wel dat op de gelijkspanningsaansluitingen verder geen slimme beveiliging zit, dus stel dat je ergens een sluiting zou hebben, dan kan je inverter die binnen hangt daar niets aan veranderen. Met microconverters is die kans een stuk kleiner. Ook zijn er nu microconverters waar je 25 jaar garantie op krijgt. Het nadeel: als er een stuk is moet je het dak op (of laten doen door een partij die ook 25 jaar garantie biedt)

Ik denk dat je met 3kW aan panelen echt geen 3 fasen nodig hebt. Uiteraard moet er wel een losse kabel naar je meterkast, of je meterkast moet kunstmatig 'verlengd' worden over een kabel waar niets anders op aan is gesloten tot aan de meterkast.

• knossos
En bijkomend voordeel van microomvormers in dit geval is dat ik niet naar binnen hoef met de kabels aangezien de kabel onder de pannen door naar boven gaat lopen. Ik vroeg me alleen af of er ook nadelen aan zitten voor zo’n klein aantal panelen.

• Luchtbakker

Luchtbakker

knossos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:28:
En bijkomend voordeel van microomvormers in dit geval is dat ik niet naar binnen hoef met de kabels aangezien de kabel onder de pannen door naar boven gaat lopen. Ik vroeg me alleen af of er ook nadelen aan zitten voor zo’n klein aantal panelen.
Als je geen schaduw op je dak hebt zou ik een serieomvormer aanbevelen. De efficiëntie van micro omvormers is aanzienlijk lager dan bij serieomvormers.

Wel als nadeel dat als 1tje defect is uiteindelijk niets het doen.

Ik heb een serieomvormer met 2 ingangen. Dus heb de 6 om 6 aangesloten.

• Ronald
  • Nu online
fastedje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Als het goed is heb je 1 energiemeter voor je 3 fasen, dus dan zou dat verrekend moeten worden. Ik heb zelf geen 3 fasen dus ik kan het niet 100% garanderen. Zolang de salderingsregeling nog geldig is is dit denk is sowieso geen probleem.
Staat in de meetwet. Som der fasen wordt in de registers geschreven. Dus het boeit gewoon niet.
Overigens wordt gezegd dat microconverters alleen met schaduw nut hebben, echter je kan ook wat vuil op een van de panelen hebben.
Ik heb een volledig per paneel gemonitort systeem. Ik kan het verschil tussen vuil en niet vuil niet zien.

Geen €1000 extra waard wat een micro-systeem meer kost.
Verder is het wellicht ook een fijn idee dat een microconverter direct uitschakeld als er wat mis is met dat ene paneel.
Dan moet de micro zo slim zijn om een doorgebrande cel te detecteren. Dat zit er alleen niet in.
Let wel dat op de gelijkspanningsaansluitingen verder geen slimme beveiliging zit, dus stel dat je ergens een sluiting zou hebben, dan kan je inverter die binnen hangt daar niets aan veranderen.
Een micro kan ook geen sluiting in een paneel fixen.
Met microconverters is die kans een stuk kleiner.
Nee de kans op defecten in een paneel zijn niet kleiner.
Ook zijn er nu microconverters waar je 25 jaar garantie op krijgt. Het nadeel: als er een stuk is moet je het dak op (of laten doen door een partij die ook 25 jaar garantie biedt)
25 jaar installatiegarantie.... Dan moet de partij wel 25 jaar blijven bestaan... Succes daarmee.
Ik denk dat je met 3kW aan panelen echt geen 3 fasen nodig hebt. Uiteraard moet er wel een losse kabel naar je meterkast, of je meterkast moet kunstmatig 'verlengd' worden over een kabel waar niets anders op aan is gesloten tot aan de meterkast.
Als dit zeer twijfelachtige argumenten van belang zijn dan haal je een SolarEdge systeem met s-serie optimizers. Dat is het enige systeem dat het punt van de grootste risico's - slechte MC4 verbindingen - op de optimizers monitort. Dat is NIET iets wat de huidige micro's doen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Even duidelijkheid over micro-omvormers van Enphase, deze zijn in 4 typen leverbaar met een uitgangsvermogen van 290, 325, 365 of 380 Watt. De garantie is 25 jaar, echter zul je zelf de kosten moeten betalen voor het plaatsen van de nieuwe micro-omvormer. Dit wordt NIET vergoed door de fabrikant. Er zitten dus enkele haken en ogen aan het gebruik van Enphase micro-omvormers.

Tevens is er veel misverstand over serie geschakelde systemen. Als een paneel stuk gaat, wat gaat er dan stuk, een heel paneel? of een cel, dat laatste kan voorkomen, en daarmee valt dan het hele paneel uit? Nee, een paneel bestaat normaliter uit 6 losse velden. Als een cel defect raakt schakelt 1 van de 6 velden af, dit gebeurt door een bypass diode. Het paneel zal dan minder stroom leveren, maar blijft wel voor 5/6e deel werken, en daarmee blijven de andere panelen ook hun werk grotendeels doen.

Een serie geschakeld systeem is dus prima in 99 van de 100 gevallen.

• RobertV70
fastedje schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:23:
[...]

Let wel dat op de gelijkspanningsaansluitingen verder geen slimme beveiliging zit, dus stel dat je ergens een sluiting zou hebben, dan kan je inverter die binnen hangt daar niets aan veranderen. Met microconverters is die kans een stuk kleiner. Ook zijn er nu microconverters waar je 25 jaar garantie op krijgt. Het nadeel: als er een stuk is moet je het dak op (of laten doen door een partij die ook 25 jaar garantie biedt)
Op een gelijkspanningsaansluiting zoals jij een serieel systeem aanduid, zit een prima beveiliging, tot vlamboogdetectie aan toe tegenwoordig.

Wij geven als installateur 20 jaar installatiegarantie, maar het vervangen van een micro-omvormer is daar geen onderdeel van. De installatiegarantie is bedoeld als garantie op een juist en correct aangelegd systeem het woord "installatie" zegt het al. Een defecte micro-omvormer helaas, valt daar niet onder, nooit. Er is geen installateur die even voor de lol een paar uren werk gaat verschaffen aan de monteurs om daar vervolgens niet voor te factureren. Enphase verstrekt 25 jaar garantie op de micro-omvormer, en hoe je dat ding dan weer op je dak krijgt zal hun een zorg zijn helaas.

• knossos
Ronald schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:20:
[...]

Ik heb een volledig per paneel gemonitort systeem. Ik kan het verschil tussen vuil en niet vuil niet zien.

Geen €1000 extra waard wat een micro-systeem meer kost.

[...]
Maar als je bijvoorbeeld DS3 micro-omvormers van APsystems gebruikt dan heb je er maar 4 nodig aangezien er 2 panelen op 1 micro-omvormer kunnen. Dan kom je toch nooit aan €1000 extra, los van het feit of het nut heeft, sterker nog dan is het zelfs goedkoper dan een losse omvormer in sommige gevallen? Of is dit af te raden om een andere reden?

• RobertV70
Luchtbakker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:55:
[...]

Wel als nadeel dat als 1tje defect is uiteindelijk niets het doen.
Dat is dus grote onzin

• RobertV70
knossos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 18:48:
[...]

Maar als je bijvoorbeeld DS3 micro-omvormers van APsystems gebruikt dan heb je er maar 4 nodig aangezien er 2 panelen op 1 micro-omvormer kunnen. Dan kom je toch nooit aan €1000 extra, los van het feit of het nut heeft, sterker nog dan is het zelfs goedkoper dan een losse omvormer in sommige gevallen? Of is dit af te raden om een andere reden?
Maar ook APsystems geeft geen garantie op het arbeidsloon t.b.v. het vervangen van de micro-omvormer.

• RobertV70
En, wat mankeert er dan toch aan een normale omvormer, als die defect gaat is deze in 5 minuten van de muur en hangt de nieuwe er alweer, wat is daar dan toch mis mee...

• Luchtbakker

Luchtbakker

Wat is er onzin aan het feit dat bij 1 defect paneel in seriegeschakelde opstelling alle andere panelen niet meer zullen functioneren?

• knossos
RobertV70 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:04:
En, wat mankeert er dan toch aan een normale omvormer, als die defect gaat is deze in 5 minuten van de muur en hangt de nieuwe er alweer, wat is daar dan toch mis mee...
Is in principe niks mis mee ben gewoon de voor en tegens aan het afwegen. En zoals eerder gezegd in het geval van micro-omvormers hoeft de kabel niet naar binnen maar dat is ook geen heel groot probleem. Plus het feit dat deze later wellicht makkelijker uit te breiden zijn maar dat weet ik niet zeker?

[ Voor 9% gewijzigd door knossos op 04-10-2023 19:06 ]

• RobertV70
Luchtbakker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Wat is er onzin aan het feit dat bij 1 defect paneel in seriegeschakelde opstelling alle andere panelen niet meer zullen functioneren?
Dat heb ik enkele minuten geleden opgeschreven, maar heb je niet gelezen. Ik ben zonnepanelen installateur, dus ik weet prima hoe een paneel werkt, dus daar hoeft geen discussie over te zijn denk ik, maar uiteraard mag je je twijfels hebben.

• RobertV70
knossos schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Is in principe niks mis mee ben gewoon de voor en tegens aan het afwegen. En zoals eerder gezegd in het geval van micro-omvormers hoeft de kabel niet naar binnen maar dat is ook geen heel groot probleem. Plus het feit dat deze later wellicht makkelijker uit te breiden zijn maar dat weet ik niet zeker?
Als je bij de aanschaf van je systeem rekening houdt met uitbreid mogelijkheden, dus laat een ruimere omvormer offreren, dan hoeft dat echt geen probleem te zijn. Ik heb klanten die op 6 panelen een 3 fase 6 of 8 kW omvormer aanschaffen omdat ze op termijn weten dat ze nog 10 of 12 panelen erbij willen aansluiten.

• Ronald
  • Nu online
Luchtbakker schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 19:05:
[...]

Als er een cel defect is, en er dus een stroom-doorgifte-belemmering in een substring onstaaat, dan gaat het door de bypass diode.

Net als bij schaduw.

Pagina: 1