Hybride warmtepomp zelf installeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim_D
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19-04 22:53
Goedemiddag,

Wij hebben een jaren 30 woning (alles geïsoleerd behalve spouw) en willen deze qua warmte gaan opsplitsen zodat we uiteindelijk ook 'van het gas afkunnen'.

De eerste stap is gezet, volgende week komen er 20 zonnepanelen a 415WP op het dak en wil ik graag de volgende stap gaan realiseren:

Onze woonkamer (68m2) is voorzien van een geïsoleerde vloer met daarop vloerverwarming en 80mm beton incl tegels. Momenteel een 4 groeps verdeler via de cv uit 2010 zowat. Door de massa van de vloer wil ik graag gaan opstoken en warmte vasthouden door de hele koudeperiode heen zeg maar

Deze opzet wil ik gaan loskoppelen en hiervoor in de plaats een hybride 4kw warmtepomp met een 6kw elektrische cv gaan installeren, incl nieuwe geschikte verdeler. Alleen wil ik graag weten waar overal rekening mee te moeten houden.

Er hangt overigens ook al een 5kw airco in de woonkamer, dus ik twijfel nog tussen hybride of full electric.

Ben handig genoeg, ruimte hebben we op de buitenmuur en in de kelder dus leidingen en montage is plek zat voor.

Afstand warmtepomp tot aan de verdeler is zo'n 3m incl bochten

Wie weet waar ik me het beste mee kan voorbereiden, en welk merk aan te bevelen is? Ik zie wel overal reclames van Remeha en LG maar daar zitten geen ervaren installateurs achter natuurlijk

Alvast bedankt voor jullie gedachten

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51

Cr3ator

1 bar is geen bar

Begin eens met dit topic: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tim_D
Deze opzet wil ik gaan loskoppelen en hiervoor in de plaats een hybride 4kw warmtepomp met een 6kw elektrische cv gaan installeren, incl nieuwe geschikte verdeler.
Als ik dit lees gaat bij mij een rood waarschuwingslichtje branden (bij anderen vermoedelijk ook).
Ik krijg meteen de indruk dat je nog veel meer informatie moet vergaren om tot een goede beslissing te komen.
Zie o.a. het FAQ topic.

P.S.: Een hybride wp is vaak (altijd?) een split wp. Deze mag je waarschijnlijk niet zelf installeren.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 04-10-2023 15:25 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

sorry, wat? -O-

3 vragen komen bij me op.

1: waar of wie heeft je verteld dat een electrische cv en/of een hybride WP een financieel goed/verantwoord idee is?

2: wat verwacht je dat je gaat "opslaan" in je vloer?

3: wat moet die electrische en gascv gaan doen wat de warmtepomp niet kan?

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 04-10-2023 15:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-06 15:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

Wat hierboven staat, neem alsjeblieft geen elektrische cv. Dan kan je beter je combiketel laten hangen, maar waarschijnlijk heb je meer aan Full-electric, hiervoor is veel meer informatie nodig om een behoorlijk advies te geven.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_D
Hmm, ik had al zo'n vermoeden dat de opzet wellicht beter kan.

We hadden een installateur hier uit de buurt en die adviseerde een hybride wp met elektrische ketel omdat bij een te lage buitentemperatuur de wp 'tekort zou doen in warmtetoevoeging'

Ik heb er iets meer over gelezen intussen, maar de vraag is nu of een wp zou voldoen voor simpelweg een 70m2 vloerverwarming in de woonkamer. Ik neig nu meer naar een monoblock eerlijk gezegd, als ik de capaciteit bereken dan kom ik op 4kw uit...

Wat is jullie advies? Waar kan ik genoeg informatie lezen zodat ik deze installatie zelf kan doen? De zonnepanelen-man vertelde dat hij warmtepompen van zwembaden installeert met 1000l buffervat en dit perfect werkt. Maar dan vrees ik juist voor vrieskou...

We houden de HR gasketel er gewoon bij voor de rest van de woning overigens, ik wil stapje voor stapje proberen wat een ideale installatie moet gaan worden...

Ik probeer rode lampen te vermijden, dus wel al heel erg bedankt voor de reacties!

[ Voor 8% gewijzigd door Tim_D op 05-10-2023 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
Bij vloerverwarming met de juiste aanpassingen (Leidingdiameter, gesloten verdeler - zonder pomp) en voldoende zware WP red de WP het eigenlijk altijd.

Wat heb je in de rest van het huis hangen? Bovenverdiepingen zijn voor een veel kleiner deel verantwoordelijk voor de warmtevraag omdat de benedenverdieping veel naar boven lekt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tim_D schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:35:
We hadden een installateur hier uit de buurt en die adviseerde een hybride wp met elektrische ketel omdat bij een te lage buitentemperatuur de wp 'tekort zou doen in warmtetoevoeging'
die vent weet gewoon niet waar die over praat en knoopt wat stoere woorden aan elkaar om dat te verhullen.

1kW is 1kW, je vloerverwarming of radiatoren kan het geen biet schelen waar die kW vandaan komt.

als je volgende de koevlaas formule op 4kW uitkomt is een 5kW unit dus meer dan zat.

een monoblokje van 5kW kost iets van 4k en er zit 2700 subsidie op. doe daar iets van 1000 bij voor een SWW tank en dan ben je er wel.

en de ideale situatie is simpel: een vloerverwarmingsverdeler zonder pomp op 32mm leiding (of 28mm staal) en T33 radiatoren boven (voor weinig op marktplaats te vinden) of fancoils kopen. geen gasketel nodig.

als de installatie onhandig is kan je vaak beter een losse warmtepompboiler kopen en die op zolder zetten. dat versimpelt de installatie vaak enorm.

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 05-10-2023 20:10 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHF5vWD-3jOpaAST7zWwbnw-vns=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M9lrM6ePAYKc3imGJaJrfcQ0.jpg?f=user_large

Ik heb even een tekening van de situatie bijgevoegd. We willen voor de woning (60m² vv) graag een warmtepomp, hoeft niet anders te doen dan deze te verwarmen (is nogal een dikke vloer, perfect geïsoleerd en we willen de hele winter door gelijke warmteafgifte gaan creëren dmv warmtepomp met wellicht een buffervat)

In de keuken staat sinds kort een pelletkachel, in de toekomst willen we hier ook een warmtepomp installeren om de vv te gaan verwarmen

De gasketel 42kw blijft nog wel even, die moet zorgen voor warm water, de werkplaats met kantoor verwarmen en een beetje voor de radiatoren bovenverdieping

De wp komt netjes aan de gevel te hangen, we gaan met de leidingen de kelder in en kunnen hier buffer en aansluiting vv woning realiseren.

Ik lees er steeds meer over, en vind het ook écht interessant maar wil heel graag de installatie zelf doen. Geldt dan ook de subsidie (had ergens gelezen dat dit alleen met installatie te verrekenen is, maar die kosten dan evenveel als de subsidie?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

je begint weer hierover. kan je svp mijn eerder gestelde (maar nog niet beantwoorde) vragen beantwoorden?

[ Voor 32% gewijzigd door flippy op 06-10-2023 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_D
@ Flippy,

1. (al getypt) We hadden een installateur hier uit de buurt en die adviseerde een hybride wp met elektrische ketel omdat bij een te lage buitentemperatuur de wp 'tekort zou doen in warmtetoevoeging'

2. Naast de 4 groeps verdeler las ik 20ltr buffervat per kW warmtepomp dus dit zal 80/100ltr worden dan als extra opslag naast het water in de slangen

3. hybride dus wp met elektrische ketel was aanbevolen, gas heb ik niets over gezegd want die ketel hebben we momenteel.

Het is dus niet een installatie voor alles, deze wp hoeft enkel en alleen de 60m² vloerverwarming op te warmen en warm te houden, ook als het buiten heel koud wordt...

Heb ik hiermee je vragen beantwoord? Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen, als ik de hydraulische schema's online bekijk zijn het niet heel complexe uitvoeringen maar ik wil goed voorbereid zijn en het ook maken zoals het hoort, vandaar hier m'n hulpvraag aan jullie die er verstand van hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tim_D schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:08:
@ Flippy,

1. (al getypt) We hadden een installateur hier uit de buurt en die adviseerde een hybride wp met elektrische ketel omdat bij een te lage buitentemperatuur de wp 'tekort zou doen in warmtetoevoeging'

2. Naast de 4 groeps verdeler las ik 20ltr buffervat per kW warmtepomp dus dit zal 80/100ltr worden dan als extra opslag naast het water in de slangen

3. hybride dus wp met elektrische ketel was aanbevolen, gas heb ik niets over gezegd want die ketel hebben we momenteel.

Het is dus niet een installatie voor alles, deze wp hoeft enkel en alleen de 60m² vloerverwarming op te warmen en warm te houden, ook als het buiten heel koud wordt...

Heb ik hiermee je vragen beantwoord? Ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen, als ik de hydraulische schema's online bekijk zijn het niet heel complexe uitvoeringen maar ik wil goed voorbereid zijn en het ook maken zoals het hoort, vandaar hier m'n hulpvraag aan jullie die er verstand van hebben...
goed, dat hele buffervatverhaal moet je gewoon vergeten. die is niet nodig. je vloer IS de buffer.

zon beetje elke warmtepomp van een beetje tof merk blijft gewoon vrolijk werken tot min 20 a 25 of zo. dus de buitentemperatuur is totaal niet relevant.

ik begrijp nog niet helemaal waarom je de verwarming in de woning zo opsplitst in delen. op deze manier eindig je met een oerwoud aan losse installaties.

en een simpele warmtepompboiler en dan kan die gasketel ook weg. het is nogal zonde om 200~300 euro per jaar aan vastrecht te betalen voor het privillege om een gasaansluiting te hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 06-10-2023 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:34
@Tim_D De gemiddelde full-electric WP heeft een back-up-heater. Die wil je eigenlijk niet gebruiken, maar IS elektrische CV... ophoepelen met de losse unit, ophoepelen met die installateur die dingen niet snapt.... @flippy snapt deze dingen beter dan heel, heel veel mensen.

Correct gedimensioneerd is de BUH niet nodig, met voldoende lage temperatuur afgifte systeem is hybride niet nodig.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11:00
Tim_D schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:37:
[Afbeelding]

Ik heb even een tekening van de situatie bijgevoegd. We willen voor de woning (60m² vv) graag een warmtepomp, hoeft niet anders te doen dan deze te verwarmen (is nogal een dikke vloer, perfect geïsoleerd en we willen de hele winter door gelijke warmteafgifte gaan creëren dmv warmtepomp met wellicht een buffervat)

In de keuken staat sinds kort een pelletkachel, in de toekomst willen we hier ook een warmtepomp installeren om de vv te gaan verwarmen

De gasketel 42kw blijft nog wel even, die moet zorgen voor warm water, de werkplaats met kantoor verwarmen en een beetje voor de radiatoren bovenverdieping

De wp komt netjes aan de gevel te hangen, we gaan met de leidingen de kelder in en kunnen hier buffer en aansluiting vv woning realiseren.

Ik lees er steeds meer over, en vind het ook écht interessant maar wil heel graag de installatie zelf doen. Geldt dan ook de subsidie (had ergens gelezen dat dit alleen met installatie te verrekenen is, maar die kosten dan evenveel als de subsidie?)
Kun je niet beter voor een groter model monoblock gaan en dan meteen de rest van het huis ook verwarmen? Het is mij nog steeds onduidelijk hoe de rest van de installatie er uit ziet, maar als je in de keuken ook zo'n groot oppervlak aan vloerverwarming hebt, dan is het haast zonde om deze niet mee te nemen.

Monoblock kun je zelf installeren en voor de subsidie moet je even iemand vinden die hem in bedrijf wil stellen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim_D
@flippy

Dankjewel, buffervat vervalt dan per direct.

Ik heb de installateur overigens afgezegd, die zou nog eens komen om één en ander uit te leggen maar heb 'm vriendelijk bedankt

Welk merk adviseer je? LG maakt veel reclame met die V maar hoor het liever uit de ervaring van iemand

Ik begrijp wel jullie verwarring (@AppieK) en probeer even de situatie en onze denkwijze uit te leggen. Het is in totaal nogal een grote woning/keuken/werkplaats die we in delen hebben vernieuwd door de jaren heen en hierdoor zijn verschillende situaties ontstaan die we op de juiste manier proberen op te lossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMHIXLa82qMHN6f97O4gOxDEpTI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smeY4odnn3rrpDEFdevtdUfZ.jpg?f=user_large

De woning en woonkamer hebben we in 2010 gerenoveerd, vloer is geïsoleerd met 10cm XPS platen met 15cm constructievloer, warmtefolie met netten en 10cm vloerverwarming waarboven 7cm beton + 1cm tegels zit. Deze vloer heeft een behoorlijke opwarmtijd en de laatste jaren was het gasverbruik te hoog of de woonkamer te koud. De cv ketel heeft ook te lange buizen tot aan de verdeler van de woonkamer, hier gaat vrij veel energie bij verloren.

De keuken hebben we in 2014 nieuw gebouwd, ook geïsoleerde vloer, nieuwe muren met isolatie en dakplaten 10cm Unilin, op de constructievloer hebben we geïsoleerde noppenplaten -ook om de 10cm- en hieroverheen 2,5/3cm afwerkvloer waardoor deze vloer altijd snel op warmte is.

In de ruimte van de keuken (8x12m) zitten ook badkamer en wc verwerkt (aparte verdeler met 2 groepen naast de 4 groepen voor de keuken), de cv ketel staat hier op de 1e verdieping

De groene lijn wordt in de toekomst installatieruimte in de werkplaats (boiler en alles qua PV panelen, thuisbatterij (Sessy?) en toekomstige tweede wp).

Het lijkt me heel lastig om met 1 wp alles te gaan regelen, heb ook al nagedacht over een zoneregeling maar blijf de afstand tussen warmtebron en het woonhuis gewoon écht lang vinden...

Tenzij jullie een ander idee hierover hebben natuurlijk, willen we dit jaar de eerste wp installeren voor het voorste gedeelte en in de toekomst de rest veranderen en uiteindelijk inderdaad het gas vaarwel zeggen. Alles ineens op 1 wp aansluiten lijkt écht een operatie te zijn, of vergis ik me hierin?

Werkplaats komt overigens ook wat anders, collega's zijn tevreden over de nieuwere infrarood verwarmers (wellicht weer een vraag voor een nieuw topic)

Als ik niet duidelijk ben, gewoon zeggen of vragen aub. Nogmaals ben heel blij met jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tim_D schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 12:50:
@flippy

Dankjewel, buffervat vervalt dan per direct.

Ik heb de installateur overigens afgezegd, die zou nog eens komen om één en ander uit te leggen maar heb 'm vriendelijk bedankt

Welk merk adviseer je? LG maakt veel reclame met die V maar hoor het liever uit de ervaring van iemand

Ik begrijp wel jullie verwarring (@AppieK) en probeer even de situatie en onze denkwijze uit te leggen. Het is in totaal nogal een grote woning/keuken/werkplaats die we in delen hebben vernieuwd door de jaren heen en hierdoor zijn verschillende situaties ontstaan die we op de juiste manier proberen op te lossen:

[Afbeelding]

De woning en woonkamer hebben we in 2010 gerenoveerd, vloer is geïsoleerd met 10cm XPS platen met 15cm constructievloer, warmtefolie met netten en 10cm vloerverwarming waarboven 7cm beton + 1cm tegels zit. Deze vloer heeft een behoorlijke opwarmtijd en de laatste jaren was het gasverbruik te hoog of de woonkamer te koud. De cv ketel heeft ook te lange buizen tot aan de verdeler van de woonkamer, hier gaat vrij veel energie bij verloren.

De keuken hebben we in 2014 nieuw gebouwd, ook geïsoleerde vloer, nieuwe muren met isolatie en dakplaten 10cm Unilin, op de constructievloer hebben we geïsoleerde noppenplaten -ook om de 10cm- en hieroverheen 2,5/3cm afwerkvloer waardoor deze vloer altijd snel op warmte is.

In de ruimte van de keuken (8x12m) zitten ook badkamer en wc verwerkt (aparte verdeler met 2 groepen naast de 4 groepen voor de keuken), de cv ketel staat hier op de 1e verdieping

De groene lijn wordt in de toekomst installatieruimte in de werkplaats (boiler en alles qua PV panelen, thuisbatterij (Sessy?) en toekomstige tweede wp).

Het lijkt me heel lastig om met 1 wp alles te gaan regelen, heb ook al nagedacht over een zoneregeling maar blijf de afstand tussen warmtebron en het woonhuis gewoon écht lang vinden...

Tenzij jullie een ander idee hierover hebben natuurlijk, willen we dit jaar de eerste wp installeren voor het voorste gedeelte en in de toekomst de rest veranderen en uiteindelijk inderdaad het gas vaarwel zeggen. Alles ineens op 1 wp aansluiten lijkt écht een operatie te zijn, of vergis ik me hierin?

Werkplaats komt overigens ook wat anders, collega's zijn tevreden over de nieuwere infrarood verwarmers (wellicht weer een vraag voor een nieuw topic)

Als ik niet duidelijk ben, gewoon zeggen of vragen aub. Nogmaals ben heel blij met jullie reacties!
je leidingafstand is totaal niet relevant. je kan makkelijk 100M overbruggen zolang je maar genoeg diameter hebt in de leiidngen. ik zou serieus overwegen om gewoon 1 hoofdleiding te maken met 32mm meerlaags die over de hele lengte van de woning loopt via de zolder of zo. bonuspunten als je die isoleert. op die manier heb je genoeg flow over de leidingen.

ondanks je terughoudingen is er totaal geen reden om het op te splitsen. je kan eventueel lokaal een naregeling toepassen op de ruimte die het snelste opwarmt maar met een goede waterzijdige inregeling is dat prima op te vangen.

niet vergeten dat je straks niet 70 graden door je CV leidngen gaat maar 30, dat scheelt aanzienlijk in de verliezen als is wat leidingen isoleren op tactvolle plaatsen natuurlijk wel advisabel. er moet wel flink wat meer liters doorheen dus je moet wel 28mm staal hebben of 32mm meerlaags. de pompen in je vloerverdelers (en alle troep zoals voetventielen en thermostaten) moeten ook weg, je gaat direct de vloer in zonder mengen.

dat hele IR verwarming moet echt de prulenbak in, dat is je reinste kapitaalvernietiging. dat kost je letterlijk 5x meer stroom dan een warmtepomp. werkplaats moet je gewoon aircos ophangen of fancoils.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piet1949
  • Laatst online: 05-11-2023
<knip>Adverteren is hier niet toegestaan

[ Voor 87% gewijzigd door Septillion op 09-10-2023 18:24 ]

Pagina: 1