Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Stadsverwarming, vloerverwarming, bomen en bos...

Pagina: 1
Acties:

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:03
Ik heb een woning met stadsverwarming. Tot voor kort had ik op de benedenverdieping vijf (5!) oude, lelijke radiatoren hangen met al lang niet meer goed werkende thermostaatknoppen. We hebben onlangs een nieuwe vloer laten leggen (keramisch parket), met vloerverwarming. We hebben een verdeler in de bijkeuken hangen. Die moet nog worden aangesloten, maar die heeft in principe een thermostaatknop die dus de hele benedenverdieping aanstuurt. Nou hangt 'ie dus in de bijkeuken, en bevindt zich ook nog eens achter de wasmachine/droger. Conclusie: ik wil een draadloze thermostaat, liefst een slimme zodat ik programma's kan instellen en op afstand kan in-/ en uitschakelen.

Nu de hamvraag: welke moet ik nou hebben? Ik denk te hebben begrepen dat ik een aan/uit thermostaat nodig heb, maar waar moet ik nou verder op letten en wat is een goede?

De stadsverwarming moet worden afgetakt na het overnamepunt om op de verdeler aangesloten te worden. De radiatoren boven worden dus straks onafhankelijk van de vloerverwarming bediend met eigen thermostaatknoppen. Nou heb ik kinderen die in de winter nog wel eens lekker de hele dag de radiator open hebben staan, want dan is het zo lekker warm als ze thuis komen. Als ik die radiatoren zou kunnen monitoren en aansturen vanuit dezelfde app als die ik gebruik voor de vloerverwarming, dan zou dat geniaal zijn. Ik zie dat je daarvoor 'connected' radiatorknoppen hebt met een eigen thermostaat. Maar is dat dan weer compatibel met de aansturing van de vloerverwarming? In principe gaat het daar ook 'gewoon' om een radiatorknop die de boel aanstuurt, toch?

Om één en ander te verduidelijken. Dit is de verdeler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tR_PAaSL6lwdzr-Ta39I3W2x_Kw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcMx2xUKAU8T7avVaH6pr3rk.jpg?f=fotoalbum_large

(Ik begrijp eigenlijk niet waarom deze verdeler twee radiatorknoppen heeft, waarvan er één ergens met een soort spiraaldraad aan de verdeler vastzit, weet iemand dat?)

Op dit plaatje zie je rechts twee ventilatiepunten (ronde roostertjes), die komen direct uit bij de meterkast met de stadsverwarming-overname-unit (geen idee hoe dat heet):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgG46d6AY_tGqVaI0bXIA8TE9HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cNBad1e2tEO3dEB9t2SPt9AV.jpg?f=fotoalbum_large

Links ( bij de gele knoppen) is waar het water binnenkomt en weer teruggaat naar het warmtenet, rechts (na de rode knoppen is waar de buizen lopen die naar de radiatoren boven lopen, en waarvan deus een aftakking gemaakt moet worden door dat muurtje met die ventilatiegaten.

Ik kwam in eerste instantie uit op iets als de Honeywell Round Connected on/off draadloos, maar dat zou dan (denk ik) alleen voor de vloerverwarming zijn, want die lijkt niet uitbreidbaar met losse radiatorknoppen en die krijgt overal zeer slechte reviews. Nu ik beter kijk vraag ik me überhaupt af of ik dit op de verdeler krijg aangesloten...

Een andere optie die ik zag was de Honeywell Evohome Wi-Fi slimme thermostaat 4+1 zones set, maar ik weet ten eerste niet of die dan geschikt is voor mijn situatie, en ten tweede krijgt ook deze weer veel slechte reviews (klik)

Iemand die hier kaas van heeft gegeten en mij tussen alle bomen het bos weer kan laten zien?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De thermostaatknop met de spiraal eraan is de aanvoertemperatuur thermostaat.
Die zet de hoge-temperatuuraanvoer alleen open als het water te koud is voor de vloer, de vloer wil iets van 30 graden hebben en je stadsverwarming geeft 50+ en dat vinden de tegels niet leuk. Zoals hij er nu naast hangt doet hij niks, dus je wil hem ruilen met die andere thermostaatknop.
Daarom wil je ook nog een maximaalthermostaat hebben, die de pomp uitzet als de mengthermostaat faalt.
Ik zou ook een pompschakelaar adviseren, maar op de pomp zit een sticker waarop staat dat dat niet mag. Hoe je dan voorkomt dat de pomp de hele zomer voor niks draait weet ik niet, voor mij zou dat reden zijn voor een andere verdeler (eentje met LTV inregelventiel en flowmeters, leuk voor als je ooit van stadsverwarming af wil) maar dat is nu wat mosterd na de maaltijd :)

Voor de zoneregeling kan je er gewoon nog een radiatorkraan voor zetten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jorizzz
Proton_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:33:
De thermostaatknop met de spiraal eraan is de aanvoertemperatuur thermostaat.
Die zet de hoge-temperatuuraanvoer alleen open als het water te koud is voor de vloer, de vloer wil iets van 30 graden hebben en je stadsverwarming geeft 50+ en dat vinden de tegels niet leuk. Zoals hij er nu naast hangt doet hij niks, dus je wil hem ruilen met die andere thermostaatknop.
Check, dat is logisch. Al vraag ik me af waar die andere knop voor is meegeleverd. Is dat voor als je de aanvoertemperatuur zelf kunt regelen ofzo?
Daarom wil je ook nog een maximaalthermostaat hebben, die de pomp uitzet als de mengthermostaat faalt.
Waar zou ik die dan moeten sluiten? De aanvoer is sowieso heter, op de afvoer dan?
Ik zou ook een pompschakelaar adviseren, maar op de pomp zit een sticker waarop staat dat dat niet mag. Hoe je dan voorkomt dat de pomp de hele zomer voor niks draait weet ik niet, voor mij zou dat reden zijn voor een andere verdeler (eentje met LTV inregelventiel en flowmeters, leuk voor als je ooit van stadsverwarming af wil) maar dat is nu wat mosterd na de maaltijd :)
Geen idee hoe dat zit, ik zal het eens navragen/uitzoeken bij de leverancier. Maar voor nu ga ik geen nieuwe aanschaffen.
[/quote]
Voor de zoneregeling kan je er gewoon nog een radiatorkraan voor zetten.
Dat is in mijn geval niet nodig. Het is eigenlijk één grote ruimte die verwarmt wordt, plus de hal. Ik heb dus geen individuele regeling nodig.

Bedankt voor je antwoord, maar eigenlijk is mijn belangrijkste vraag nog niet beantwoord: wat voor soort thermostaat heb ik nodig, en heeft iemand specifieke aan- of afraders?

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05:02
Jorizzz schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:14:
[...]

Dat is in mijn geval niet nodig. Het is eigenlijk één grote ruimte die verwarmt wordt, plus de hal. Ik heb dus geen individuele regeling nodig.
Fout, juist wel. Er moet één zoneklep voor de vloerverwarming anders blijft die verwarmen tot de ruimte net zo warm is als het water (tussen 30 en 40 graden)

Je moet het zien dat de vloerverwarming een zone is en de radiators boven met thermostaatknoppen allemaal hun eigen zone zijn.

In principe heb je twee dingen nodig:
  • De thermostaatknop met die spiraal om de vloer te beschermen
  • een zonemotor op een zoneklep die aangestuurd wordt door een thermostaat in de ruimte die je wil verwarmen
Het is mogelijk dat die extra thermostaatknop eraf kan en dat je daar een zonemotor op kan zetten. Daaronder zit een koppeling met een wit kapje. Als daar een pin inzit kan je daar de beveiliging thermostaat op zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Ricko1 op 06-10-2023 09:00 ]

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-11 15:02
Ik heb zelf alleen ervaring met Honeywell's EvoHome systeem, met een vergelijkbare setup (vloerverwarming beneden, radiatoren boven, en warmte via stadsverwarming).

Je hebt inderdaad een zoneklep nodig, met een (stel)motor die die klep opent en sluit. Die moet in een van de leidingen van/naar de V.V. verdeler (vloerverwarmingsverdeler), bij voorkeur de retour (maar als dat beter past/uitkomt kan het ook in de aanvoer). Die klep moet worden aangestuurd door een relais die de motor aanstuurt.

Ik heb de onderstaande onderdelen gekocht en aangesloten:
  • Honeywell EvoHome 4 + 1 zonekit (display is tevens kamerthermostaat en centrale sturing/regelaar voor alle zones)
  • stelmotor voor aansturing zoneklep, deze wordt aangestuurd door de BDR91(A) ketelmodule die in bovenstaande kit meegeleverd wordt
  • zoneklep voor in de retour/aanvoerleiding
Hiermee heb ik 5 zones (BG en boven 4 radiatoren/ruimtes) die allemaal individueel te regelen zijn met schema's of ad-hoc. De radiatoren kunnen ook met de hand worden geregeld, bij het volgende schakelmoment wordt dan het schema weer gevolgd.

Deze setup werkt in mijn geval helemaal prima, maar er zijn hier en daar inderdaad ook verhalen te vinden van problemen die maar moeilijk opgelost kunnen worden. Ik heb daar geen ervaring mee, omdat alles hier goed werkt. Het enige is dat heel zo nu en dan een "spookzone" verschijnt (ik heb dat 1x gehad in de 3+ jaren dat het hier in gebruik is), maar dat is eenvoudig op te lossen mocht je dat ooit tegenkomen.

Er zijn ook andere systemen die dit allemaal slim kunnen, maar daar heb ik dus geen ervaring mee...

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

• Jorizzz
Ricko1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:46:
[...]

Fout, juist wel. Er moet één zoneklep voor de vloerverwarming anders blijft die verwarmen tot de ruimte net zo warm is als het water (tussen 30 en 40 graden)

Je moet het zien dat de vloerverwarming een zone is en de radiators boven met thermostaatknoppen allemaal hun eigen zone zijn.

In principe heb je twee dingen nodig:
  • De thermostaatknop met die spiraal om de vloer te beschermen
  • een zonemotor op een zoneklep die aangestuurd wordt door een thermostaat in de ruimte die je wil verwarmen
Het is mogelijk dat die extra thermostaatknop eraf kan en dat je daar een zonemotor op kan zetten. Daaronder zit een koppeling met een wit kapje. Als daar een pin inzit kan je daar de beveiliging thermostaat op zetten.
Check, oké. Dan wa sik even in de war qua terminologie. Dit is hoe ik het voor me zie inderdaad.

• Jorizzz
Gameboy schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:25:
Ik heb zelf alleen ervaring met Honeywell's EvoHome systeem, met een vergelijkbare setup (vloerverwarming beneden, radiatoren boven, en warmte via stadsverwarming).

Je hebt inderdaad een zoneklep nodig, met een (stel)motor die die klep opent en sluit. Die moet in een van de leidingen van/naar de V.V. verdeler (vloerverwarmingsverdeler), bij voorkeur de retour (maar als dat beter past/uitkomt kan het ook in de aanvoer). Die klep moet worden aangestuurd door een relais die de motor aanstuurt.

Ik heb de onderstaande onderdelen gekocht en aangesloten:
  • Honeywell EvoHome 4 + 1 zonekit (display is tevens kamerthermostaat en centrale sturing/regelaar voor alle zones)
  • stelmotor voor aansturing zoneklep, deze wordt aangestuurd door de BDR91(A) ketelmodule die in bovenstaande kit meegeleverd wordt
  • zoneklep voor in de retour/aanvoerleiding
Hiermee heb ik 5 zones (BG en boven 4 radiatoren/ruimtes) die allemaal individueel te regelen zijn met schema's of ad-hoc. De radiatoren kunnen ook met de hand worden geregeld, bij het volgende schakelmoment wordt dan het schema weer gevolgd.

Deze setup werkt in mijn geval helemaal prima, maar er zijn hier en daar inderdaad ook verhalen te vinden van problemen die maar moeilijk opgelost kunnen worden. Ik heb daar geen ervaring mee, omdat alles hier goed werkt. Het enige is dat heel zo nu en dan een "spookzone" verschijnt (ik heb dat 1x gehad in de 3+ jaren dat het hier in gebruik is), maar dat is eenvoudig op te lossen mocht je dat ooit tegenkomen.

Er zijn ook andere systemen die dit allemaal slim kunnen, maar daar heb ik dus geen ervaring mee...
Dit klinkt echt exact als mijn situatie. Dank je wel!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-11 07:29
Proton_ schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:33:
...Ik zou ook een pompschakelaar adviseren, maar op de pomp zit een sticker waarop staat dat dat niet mag. Hoe je dan voorkomt dat de pomp de hele zomer voor niks draait weet ik niet, voor mij zou dat reden zijn voor een andere verdeler (eentje met LTV inregelventiel en flowmeters, leuk voor als je ooit van stadsverwarming af wil) maar dat is nu wat mosterd na de maaltijd :)
...
De moderne superzuinige pompen vinden het inderdaad niet leuk om te vaak aan-en uitgeschakeld te worden, maar ze verbruiken ook een schijntje van wat de oude pompen verbruikten (paar watt in plaats van de oude die honderden watt verbruikten).
Overweging is dan vaak dat de pompschakelaar minder bespaart dan ie kost, met zo'n moderne zuinige pomp.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1