Aansluiting PSU - GPU?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Maarten84
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13-04 05:13
Ik heb voor het systeem van mijn broer een nieuwe PSU en GPU gekocht. Het gaat om de
be quiet! Pure Power 12 M 750W en de MSI GeForce RTX 4070 GAMING X SLIM 12G. Zijn oude GPU heeft nog een 8 (6+2) pins aansluiting, maar deze nieuwe GPU heeft een 12+4-pins (PCIe Gen 5).

Ik ben niet zo heel erg thuis in voedingen, maar volstaat het als ik de GPU en PSU verbindt met de bij de PSU geleverde 12vhpwr 16-pin kabel; ofwel de kabel op de onderstaande foto?

Super bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HFspPDL_VMyEhLKAGVxf3Krlrt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvYeUkYqJDI3b0BqTiTVfOxQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Ja!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:09
Nee!
Nooit kabels van andere merken hergebruiken, verwijder altijd alle voedingskabels en plug de nieuwe voedingskabels in.
Je hebt zomaar kans dat de pinout anders is en je blaast je pc ermee op.
Toch zonde van die 1000 euro... @Maarten84

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:32
@99ruud99 ts bedoelt of hij de nieuwe bij geleverde kabel kan gebruiken bij de nieuwe PSU en GPU

Dus @Maarten84 ja die kan je gebruiken. Alle oude PSU kabels weghalen en psu zelf. En alle nieuwe kabels en nieuwe PSU gebruiken.

• 99ruud99
  • Laatst online: 00:09
Precies dat ja, gebruik altijd nieuwe kabels.

• Maarten84
@Galinsky @99ruud99 @corporalnl Bedankt voor jullie reacties & hulp!!

In het "oude" systeem had hij al de Pure Power 12 M 650W zitten. Voor de RTX 4070 in combinatie met de rest van het systeem (gecheckt via Partpicker) was 750W iets aan de veiligere kant.

Los van de PSU - GPU kabel die nu anders moet vanwege dat de nieuwe GPU een 16 pin aansluiting heeft, denk ik dat ik in dit geval alle overige kabels kan hergebruiken en kan laten zitten. Als ik op de website van Be Quiet kijk dan zit er verder namelijk geen verschil tussen de Pure Power 12 650W en 750W qua meegeleverde kabels.

Mijn initiële vraag was eigenlijk of de 12vhpwr 16-pin kabel de correcte kabel is tussen de PSU en GPU :)

• DickvanMaurik
  • Laatst online: 04-11 15:53
Maarten84 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:10:

In het "oude" systeem had hij al de Pure Power 12 M 650W zitten. Voor de RTX 4070 in combinatie met de rest van het systeem (gecheckt via Partpicker) was 750W iets aan de veiligere kant.

Los van de PSU - GPU kabel die nu anders moet vanwege dat de nieuwe GPU een 16 pin aansluiting heeft, denk ik dat ik in dit geval alle overige kabels kan hergebruiken en kan laten zitten. Als ik op de website van Be Quiet kijk dan zit er verder namelijk geen verschil tussen de Pure Power 12 650W en 750W qua meegeleverde kabels.

Mijn initiële vraag was eigenlijk of de 12vhpwr 16-pin kabel de correcte kabel is tussen de PSU en GPU :)
Ik zou alsnog de kabels vervangen voor de nieuwe kabels,
Op het oog kan het hetzelfde lijken, intern kan het anders zijn...
Zou toch zonde zijn als je je PC daarmee kapot maakt

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-11 15:20

Aannames. Die kunnen fout zijn.

Ervaring aan mijn kant: een Seasonic PSU die kapot ging na een aantal maanden. Opgestuurd (mocht zonder kabels, dus liet ik zitten. Kreeg exact hetzelfde type terug, *met* kabels. Eerst aangesloten op de oude kabels - PC start niet. Oude kabels vervangen door degene die bij de nieuwe zaten... PC start wel. Ofwel, zelfs binnen 1 type kunnen er revisies zijn waarbij er toch wijzigingen in de kabels zitten.

Doe geen aannames. Doe veilig. Vervang de kabels door degene die bij de PSU zitten.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07:41
Als ik op de website van Be Quiet kijk dan zit er verder namelijk geen verschil tussen de Pure Power 12 650W en 750W qua meegeleverde kabels.
Verkeerde voeding, nu 2 HDD's dood. Help needed ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Maarten84
Bedankt allemaal! Dan ga ik ze allemaal omwisselen.

Ik zag trouwens dat er een ongebruikte kabel op de PSU is aangesloten onder "drives". Aangezien hij geen extra HDD gebruikt kan ik die weglaten denk ik?
Pagina: 1