Koudebrug stalen balk, isoleren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 09:47
Gerelateerd aan Houten tussenvloer isoleren zowel akoestisch als thermisch

Ik ben voornemens om een tussenvloer te isoleren, volgens bovenstaand topic.

Ik heb recent een warmtebeeld camera gekocht en mij viel op dat de stalen balk erg koud was. Bij nader onderzoek kwam ik erachter dat de stalen balk een vrijwel directe verbinding tussen binnen en buiten is. Aan de buitenkant zit een klein beetje PIR (oud) in het profiel van de stalen balk. Maar door de folie (zwart op afbeelding) op te tillen, kan ik tegen het bovenste gedeelte de stalen balk aan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0VFxiSuluPZOS9tu82JTElbbz-I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Augu6fa0L0jUmdZxfOzury7W.png?f=user_large

Aangezien de balk zo koud is, ben ik bang dat ik een last ga krijgen van condensatie wanneer ik de tussenvloer ga isoleren.

Wat is verstandig om te doen?

Kan ik de ruimte (1) tussen de folie en de stalen balk vullen met PUR?
Moet in het gedeelte (2), rondom het profiel van de stalen balk, in de tussenvloer vrijhouden van isolatiemateriaal?
Moet ik uberhaupt de tussenvloer niet isoleren?

Zijn er andere suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 00:13

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik neem aan dat in gedeelte 2 de balken liggen van de vloer. het heeft niet zoveel zin om hier pas te gaan isoleren. De optie waar je vanaf de buitenkant zorgt dat de balk niet koud wordt lijkt mij het eenvoudigst.

Afgaande op deze schets zou ik zeggen ruimte 1 vol purren achter de DPC folie.

Het is alleen wel lastig inschatten hoe de situatie precies is. Heb je een foto?

Ik kan me namelijk voorstellen dat deze balk ook nog links en rechts in een stenen muur ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
De PIR in de balk heeft zo inderdaad weinig effect. Ruimte 1 helemaal volpurren is daarentegen ook weer overdreven en kan ook weer andere problemen veroorzaken, want PUR is in principe niet vochtdicht. Liever maak je nog een strook harde isolatie die je er netjes tussen kan krijgen, zodat er nog wel wat open ruimte achter de flap blijft om vochtophoping te voorkomen.

Belangrijk punt is inderdaad of er houten vloerbalken rusten in het profiel of dat deze in de andere richting lopen. Probleem is dat als je aan de binnenzijde gaat isoleren, de balk nog kouder zal worden en er mogelijk condens kan optreden. Als er een houten balk in rust, zal deze dus bloodgesteld worden aan meer vocht met alle gevolgen van dien.

Als de balken in de andere richting lopen en de stalen ligger dus eigenlijk helemaal vrij ligt, kan je aan de binnenzijde ook nog wel wat doen met harde vochtdichte isolatieplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 09:47
Ik heb fotos proberen te maken, maar het is zo krap, dat het bijna niet te doen is.

Kozijnfolie op bitumen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWszL9VJjb-37ecPnQpvv1zNxiE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jZUtUnN3sqYIqrF8LCxByUAt.jpg?f=fotoalbum_large

Hier til ik een stukje van de folie op en zie je het staal (oranje/rood):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GbqaHzMRdBE2RIJX4zuqPuFwWWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O8Lx3S2M6dFDj9tls47Qfee3.jpg?f=fotoalbum_large

Harde isolatie zoals PIR? XPS?

De ruimte is beperkt en daarom dacht ik aan PUR, dat is veel eenvoudiger aan te brengen. Om PIR fatsoenlijk in zo'n kleine opening te proppen, zal een uitdaging zijn.

Is steenwol met dampremmende folie een optie? Ik denk dat ik dan de folie aan de onderkant van het kozijn kan bevestigen en bovenop de bitumen. Ik denk dat ik dan ook nog een stukje tussen de damp remmende folie en kozijnfolie over kan laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 12:03
Ik zie het nog niet helemaal duidelijk voor mij. Heb je misschien ook nog een foto van iets verder af om de situatie te verduidelijken? Het is een balkon toch? Hoe is de vochthuishouding op dit moment? Ik zie op de tweede foto iets donkerbruins ja, maar dat lijkt behoorlijk aangetast en verroest materiaal te zijn?

Steenwol heeft hier niets te zoeken, dan nog liever PUR.