Houten tussenvloer isoleren zowel akoestisch als thermisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Ik ben voornemens om een van de kinderkamers op te knappen. Waar ik op dit moment mee zit is de vloer. Aangezien de kinderkamer zich boven de eetkamer bevindt, wil ik deze zowel akoestisch als thermisch isoleren. De vloer van de andere kinderkamer is behoorlijk gehorig en wanneer dit projectje succesvol is, wil ik de andere kamers ook een keer aanpakken.

De vloerconstructie bestaat op dit moment uit:
Houten balken laag 18cm, 54cm hart-op-hart.
Houten platen 22mm

De vorige eigenaar heeft zaken vooral oppervlakkig gemaskeerd. Nu ik alles gestript hebt, blijkt dat hij gaten in de houten platen heeft gezaagd en deze provisorisch opgevuld met dunner en ander materiaal (underlayment). Hij heeft dit waarschijnlijk gedaan om van bovenaf lichtpunten te bereiken. Voor de rest zijn de houten platen nog goed vlak (waterpas).

De muur tussen de kinderkamers staat bovenop de houten platen. (zie foto hieronder)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up4jtDcYjypFntFihMj7fWGwXt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKJEjS1WnagPA9DgkZ41R4uv.jpg?f=fotoalbum_large

Het liefst haal ik niet het plafond op de beneden verdieping eruit.

Mijn oorspronkelijke idee was om steen- of glaswol (30mm) tussen de houtenbalken te doen tegen het klankkast effect. Vervolgens bovenop de houten platen een zwevende vloer maken met fermacell (30mm) en daar bovenop het laminaat (8mm).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgcdoGFboNbXOmE4Klp9DHnKLws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4cscg6tHUwdCrOdEImdRx2MU.png?f=user_large

Vanaf de houten platen tot de bovenkant van de dorpel van de binnendeur, zit echter maar 27mm. Onvoldoende voor 30mm fermacell+8mm laminaat.

Nu heb ik de volgende vragen/uitdagingen:

1. Hoe kan ik het beste de glas/steenwol tussen de houten balken krijgen?
spoiler: Mijn ideeën
a) Houten platen open zagen om de latjes te maken en het glas/steen wol tussen de balken te krijgen. Vervolgens de gezaagde platen opnieuw bevestigen op de balken. Levert mogelijk een probleem op met de muur.
b) Glas/steenwol vanuit de bestaande gaten onder de houten platen proberen te proppen.
c) Houten platen verwijderen en zo isolatie tussen de balken aanbrengen, vervolgens nieuw underlayment (18mm) op de houten balken maken.
d) Platfond beneden openbreken en de isolatie van onderuit aanbrengen. (liever niet, aangezien beneden af is).
e) Niet isoleren tussen de houten balken

2. Is het verstandig om de deur in te korten en de dorpel te verhogen met ongeveer 10mm, zodat ik ruimte heb voor 30mm fermacell of moet ik genoegen nemen met 20mm fermacell?

Beste antwoord (via Abom op 15-09-2023 08:42)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

paQ

inblaasmachine huren bij Boels
Wat zakken met papierpulver / cellulose
gatenzaag + kurken (zelfde merk)
Gat zagen in de vloer, inblazen, bij weerstand uit, kurk erin, 60cm opschuiven, repeat.

Bleek zeer de moeite waard :Y

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

inblaasmachine huren bij Boels
Wat zakken met papierpulver / cellulose
gatenzaag + kurken (zelfde merk)
Gat zagen in de vloer, inblazen, bij weerstand uit, kurk erin, 60cm opschuiven, repeat.

Bleek zeer de moeite waard :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNiLj41xiaU6IQ-pMtKL8SdYAJQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ETnauW0VIEQ7UbkxHkp4S5Gk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OeGDEc_6XQALe_xMHBRORAZMIQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNyyCF50N8j6li6jchPbbEIp.jpg?f=fotoalbum_large

Moest even zoeken.
Easycell heb ik het mee gedaan.

Het was overigens goedkoper het online te bestellen en laten bezorgen, dan ze zelf bij Bouwmaat te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 12-09-2023 21:45 ]

• Abom
Dat lijkt een erg eenvoudige manier om de houten balken laag op te vullen. Geen problemen met het spul dat op plaatsen komt waar je het niet wil hebben? Spotjes, centraaldozen etc?

Bedankt voor de tip! Ik ga er meer over zoeken.

• paQ

paQ

Abom schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:39:
Dat lijkt een erg eenvoudige manier om de houten balken laag op te vullen. Geen problemen met het spul dat op plaatsen komt waar je het niet wil hebben? Spotjes, centraaldozen etc?

Ik heb nog een zwevend plafond onder het originele plafond van de verdiepingsvloer.
In mijn geval dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Abom schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:39:

Ter plaatse van de spotjes hebben wij zo’n terracotta bloempotje over de spot gezet, dit kan ook prima van bovenaf. Daarna cellulose tussen de balken en fermacel over de vloerdelen.

• Abom
D.deJong schreef op donderdag 14 september 2023 @ 05:03:
[...]

Ter plaatse van de spotjes hebben wij zo’n terracotta bloempotje over de spot gezet, dit kan ook prima van bovenaf. Daarna cellulose tussen de balken en fermacel over de vloerdelen.
Goede tip. Heb je die bloempotjes nog extra bevestigd, bijvoorbeeld door kit of is ze er simpwel overheen zetten voldoende?

Betreffende de isolatie laag bovenop de vloerplaten; mijn broertje kwam met het idee om naar Rockfloor Base van Rockwool te kijken. Dit heeft volgens mij betere isolatiewaarden dan fermacell. Heeft iemand ervaring met een dergelijk product, eventueel in vergelijk met fermacell.

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-05 16:15
Abom schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:09:
[...]

Goede tip. Heb je die bloempotjes nog extra bevestigd, bijvoorbeeld door kit of is ze er simpwel overheen zetten voldoende?

Betreffende de isolatie laag bovenop de vloerplaten; mijn broertje kwam met het idee om naar Rockfloor Base van Rockwool te kijken. Dit heeft volgens mij betere isolatiewaarden dan fermacell. Heeft iemand ervaring met een dergelijk product, eventueel in vergelijk met fermacell.
Potjes stonden gewoon los, geen ervaring met rockfloor maar wel hele goede ervaring met deze:
https://www.debouwmarktsh...tvSciRn3m-iBoCBKYQAvD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Abom schreef op donderdag 14 september 2023 @ 10:09:
[...]

Er zijn ook speciale brandkapjes die je vanaf onder kan installeren. Gips is brandwerend maar spotje niet en dat los je zo weer op. Toch weer beetje extra veiligheid. En zorgt ervoor dat cellulose niet bij spotje kan komen.

Deze zijn goed betaalbaar: https://www.saving-light-...g-lights/fire-hoods/150mm

[ Voor 12% gewijzigd door Sethro op 14-09-2023 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-03 15:14
Ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt toegepast en of je er nu tevreden over bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
eerdepeer schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:28:
Ben benieuwd wat je uiteindelijk hebt toegepast en of je er nu tevreden over bent?
Ik heb uiteindelijk voor easycell (cellulose) gekozen. Het zit op dit moment onder de vloer van één slaapkamer (vernieuwde babykamer). Maar het bevalt zo goed dat ik het dit jaar overal in de tussenvloeren wil inblazen.

Niet alleen de thermische isolatie is goed, vooral luchtgeluid is goed geïsoleerd. Voorheen kon je gesprekken op normaal volume gewoon volgen, nu komt het geluid wat je hoort via de hal, trap, overloop naar boven.

Naast easycell, heb ik ook softboard (bruin) gebruikt onder het laminaat en een strook vilt langs alle muren, zodat de ondervloer en het laminaat altijd vrij liggen van de muren. Contactgeluid heb ik nog niet zo goed getest.

Daarnaast heb ik gebruik gemaakt van terracotta bloempotjes om de spotjes af te dekken. Kabel door het gat aan de onderkant van het bloempotje en dan op de kop over het spotje geplaatst.

Ik was in eerste instantie een beetje bang voor condensatie in het isolatiemateriaal, maar dat schijnt geen probleem te zijn. Ik heb enkele weken nar het inblazen nog de kans genomen om de vochtigheid van de houtenbalken te meten en die was gewoon goed (laag).

[ Voor 16% gewijzigd door Abom op 09-02-2024 02:22 ]

Pagina: 1