Advies gezocht voor stabieler gamen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlamboog
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-09 18:26
Beste Tweakers,

Hierbij mijn eerste post, maar gebruik tweakers (voornamelijk pricewatch) al een tijdje.

Mijn huidige PC is toe aan een upgrade, omdat ik merk dat ik af en toe lag spikes tijdens het gamen ervaar.
Ik heb onlangs de voeding en case vernieuwd omdat ik na een GPU upgrade geflikker in het scherm en een hitte probleem had. Dit is nu verholpen!

Ik vermoed dat het moederbord of CPU een upgrade kunnen gebruiken. Ik wil denk ik bij AM4 blijven, maar vraag me af of deze niet outdated is. Ik game op 1080p en vind dit voldoende.
Ik zit aan deze upgrades te denken:

MSI B550 GAMING GEN3 moederbord
in combi met: Ryzen 5 5600x
en 2tb m.2 stick om van me 1tb hdd + 250gb ssd af te komen 8)7

Mijn budget ligt dus ook rond de 400 euro.

Mijn huidige systeem:
750w psu
AMD Ryzen 5 1600 Six-Core Processor 3.20 GHz
AMD Radeon RX 5600 XT 6gb
Crucial DDR4 1x4GB 2133 CL15 Crucial DDR4 1x8GB 2133 CL15 is 12gb wel handig?
A320M-DS2-CF MOBO

Momenteel speel ik Rust, City Skylines,
Ik heb geen idee of de huidige configuratie goed op elkaar ingespeeld is, misschien door 1 upgrade uit te voeren kan ik al betere performance krijgen?

[ Voor 3% gewijzigd door Vlamboog op 02-10-2023 17:38 . Reden: aanvullen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38
Een aantal oudere AM4 moederborden kunnen dmv een BIOS update ook de nieuwere Ryzen processoren aan, zoals de 5600x. Mogelijk heb je dus geen nieuw moederbord nodig, dat scheelt weer budget. Dat zou ik dan steken in de upgrade van 12gb ram naar 16 of zelfs 32 (2x8 of 2x16).

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlamboog
Ja, ik zie nu net in taakbeheer dat mijn ram op zo'n 90% draait tijdens het gamen. Dus naar 16 gb upgraden is echt een must, en een hogere frequentie zal ook helpen denk ik.

Ik ben absoluut geen software guy dus bios updaten vind ik wel spannend klinken. Staat in systeem beheer ook iets over verouderde bios.. Maar de cpu draait eigenlijk op 50% terwijl de gpu rustig op 75% aan het draaien is.. dus ik vraag me nu af of het uberhaupt zin heeft om verder te upgraden naast de ram.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

De spellen die je noemen willen heel erg graag een betere CPU. De CPU load van 50% is grote kans dat 3 cores volledig benut worden maar de rest niet.

5600 geeft je de snelste upgrade.
uitvoering: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
En dan ook wat snellere RAM.
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS
2133MHz is nono

Lag spikes zijn eigenlijk altijd de CPU en nooit de GPU, met wat uitzonderingen (geheugen vooral, of GPU VRAM vol).

Bios update is niet veel anders dan USB stick in je moederbord steken en in je bios een update laten uitvoeren.

Moederbord upgrade raad ik af, dan kan je beter doorgaan naar een AM5 setup.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 02-10-2023 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:33
Volgens mij is je GPU is PCIe 4.0x4 terwijl je moederbord slechts PCIe 3.0 ondersteund.
Dit kan een belangrijke bottleneck zijn bij gpu intensieve games. Dit ga je alleen oplossen met een ander moederbord en processor.

12GB werkgeheugen is wat weinig tegenwoordig.
Daarnaast kan het lonen om sneller werkgeheugen te nemen eerste generatie Ryzen heeft hier veel profijt van.

Bottlenecks identificeren is echter heel moeilijk, zoals eerder gemeld kan het zinnig zijn om te kijken of er 1 core continue voor 100% belast wordt, dan is je single core performance dus een bottleneck.

Overclocken van de CPU is niet mogelijk met je huidige moederbord, sneller werkgeheugen kan enige impact hebben.

Eventueel zou je hier om de V&A ook kunnen kijken naar een tweedehands moederbord met cpu en werkgeheugen, wellicht zit er iets interessants tussen. Zelf zag ik deze al v&a aangeboden: Complete set: AMD Ryzen 5 3600 + 16GB Ram (RGB) + Moederbord ...

[ Voor 17% gewijzigd door DVX73 op 02-10-2023 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:38
DVX73 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:58:
Volgens mij is je GPU is PCIe 4.0x4 terwijl je moederbord slechts PCIe 3.0 ondersteund.
Dit kan een belangrijke bottleneck zijn bij gpu intensieve games.
Dat lijkt, in elk geval met de GPU van TS, nog wel mee te vallen.

PCIe 4.0 kaart in PCIe 3.0 slot?

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:46
De CPU en ram van Thomg zijn exact wat je nodig hebt, die gaan je PC een stuk sneller maken.

Het moederbord kan je houden als je de bios update.
Het is wel een zeer barebores bordje (geen m.2 support bijvoorbeeld), maar als je er tevreden over bent is er weinig reden om dat nu te vervangen. In dat geval ga je uiteraard wel een sata SSD moeten nemen ipv m.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

DVX73 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:58:
Dit kan een belangrijke bottleneck zijn bij gpu intensieve games. Dit ga je alleen oplossen met een ander moederbord en processor.
Nee hoor, de 5600XT is een volledige x16 kaart.
https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-5600-xt.c3474
Denk dat je het verward met de 6500XT.
https://www.techpowerup.c...s/radeon-rx-6500-xt.c3850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 08:34
Vlamboog schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 20:05:
Ik ben absoluut geen software guy dus bios updaten vind ik wel spannend klinken. Staat in systeem beheer ook iets over verouderde bios.. Maar de cpu draait eigenlijk op 50% terwijl de gpu rustig op 75% aan het draaien is.. dus ik vraag me nu af of het uberhaupt zin heeft om verder te upgraden naast de ram.
Een BIOS update is misschien spannend, maar als het lukt is het gewoon erg mooi meegenomen.
En in het ergste geval moet je een nieuw moederbord kopen, maar je wilde toch al upgraden........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlamboog
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAoxQv4Z-p4VE-K7ws58FwG5Mhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySvd3FqaldNm3AAHQMKx3Xze.jpg?f=fotoalbum_large

Tijdens het runnen van een benchmark deze screenshot gemaakt.
Laag percentage van de cpu is toch juist goed? Of is de single core performance van deze cpu simpelweg niet goed genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton.net
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:46
Een Ryzen 5 1600 is gewoon traag inderdaad.

Kijk vooral naar de resultaten met 6600XT op 1080P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlamboog
Inmiddels de BIOS geupdated. Ik zat op versie 4 uit 2017 en nu op versie 51. Moest ook eerst een bezoekje brengen aan versie 31 uit 2019 voordat ik verder kon.
Dan blijft er maar 1 ding over en dat is RAM en CPU bestellen. Weet iemand nog een bijpassend luchtgekoeld cpu fan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

PA 120 SE als je maximale bang-for-buck wilt.
https://www.amazon.nl/-/en/dp/B09NSCCYHH/

Maar
uitvoering: DeepCool AG400
uitvoering: Thermalright Assassin King 120 SE WHITE ARGB
uitvoering: Zalman CNPS9X OPTIMA RGB - processor-k
uitvoering: Arctic Freezer A35 CO
passen beter bij de 5600. De PA 120 SE is vrij overkill (maar kan je wel meenemen bijv.)

120mm fan & 4 heatpipes of meer en voila.

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 03-10-2023 15:16 ]

Pagina: 1