Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
Vraag
Beste antwoord (via Dani86 op 03-08-2020 14:22)
Wow, beweren dat ik geen gelijk heb en jij maar hardnekkig blijft beweren dat jij gelijk hebt zonder ook maar een enkel voorbeeld te geven. Op internet zijn meer dan genoeg reviews en artikelen te vinden waaruit duidelijk blijkt dat bij gaming PCI-E 3.0 niet eens volledig wordt belast door de snelste videokaarten.-The_Mask- schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:03:
[...]
Ik snap niet dat je hier zo lang over door gaat. Het is gewoon heel simpel toepassing afhankelijk. Het bericht van jouw waar ik op reageer klopt simpelweg niet. Dan kun je wel heel moeilijk blijven doen. Maar dat veranderd niks aan je foutief statement. Dus pas het aan of stop gewoon met moeilijk doen.
[...]
Misschien verstandig de post van Wildfire niet als beste antwoord te selecteren. Straks leest iemand anders zijn bericht en wordt die daardoor verkeerd geïnformeerd.
Jij blijft doorhameren op "specifieke toepassingen" wat hier in zijn geheel NIET relevant is. De toepassing hier is gaming en dan is het simpelweg een feit dat een RX 5600 XT PCI-E 3.0 niet eens volledig kan belasten. Noem dan eens een specifieke GAMING toepassing waarmee een RX 5600 XT niet voldoende aan PCI-E 3.0 heeft!
Kijk maar eens hier: https://tech4gamers.com/p...g-performance-comparison/
Keiharde cijfers die laten zien dat een RX 5700 XT op PCI-E 3.0 hetzelfde presteert als op PCI-E 4.0.
Natuurlijk in de toekomst met snellere kaarten zullen er uiteindelijk kaarten komen die echt PCI-E 4.0 nodig hebben voor volledige performance, maar daar zijn we nu nog niet.
Het enige wat zou kunnen, maar dan ga je spreken over zeer grafisch geheugen intensieve games die zoveel video RAM nodig hebben dat er geswapped moeten worden naar normaal systeemgeheugen. In dat geval kan PCI-E 4.0 wel sneller zijn, maar dan hebben we het over niche situaties. Ik kan zo 1-2-3 ook geen specifieke voorbeelden van zo'n situatie, alleen maar sites die het over de theoretische mogelijkheid hebben.
Man, zelfs tussen PCI-E 3.0 8x en 16x is er vaak al weinig verschil. https://www.gamersnexus.n...erformance-impact-on-gpus
@Dani86 sorry deze hele discussie hier, ik snap wel dat mensen verward raken door dit gedoe. -The_Mask- blijft maar op zijn "bepaalde toepassingen" hameren maar feit is gewoonweg, zeker voor jouw situatie, dat een RX 5600 XT zeker geen bottleneck zal zijn op een PCI-E 3.0 systeem. Lees die site die ik hierboven noemde maar eens door, als een RX 5700 XT op PCI-E 4.0 al hetzelfde presteert als op PCI-E 3.0 dan is het duidelijk genoeg.
[ Voor 83% gewijzigd door Wildfire op 02-08-2020 15:38 ]
Alle reacties
Het is voor videokaarten momenteel niet meer dan marketingpraat. PCI-E 4.0 klinkt nieuwer en is dus beter, althans zo redeneren de marketingmensen.
Alleen voor sommige high-end NVMe PCI-E 4.0 SSD's kan het invloed hebben, maar dan beperk je hooguit de maximum snelheid die de SSD kan halen. Het systeem zelf bottleneck je daar dan niet mee, alleen de SSD zelf.
[ Voor 51% gewijzigd door Wildfire op 01-08-2020 22:37 ]
https://www.guru3d.com/ar...t-gaming-oc-review,6.html
Komt omdat het aan de toepassing ligt. Als de toepassing veel data door de PCI Express bus verplaatst maakt het zeker verschil, is er amper data dan maakt het geen enkel verschil.Dani86 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:29:
Ik heb verschillende dingen op internet gelezen en de meningen lijken verdeeld.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Nee, nu verwar je de situatie alleen maar weer. Het gaat hier om een videokaart die zelfs PCI-E 3.0 niet eens volledig kan belasten, dus niets aan de hand.-The_Mask- schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:01:
[...]
Komt omdat het aan de toepassing ligt. Als de toepassing veel data door de PCI Express bus verplaatst maakt het zeker verschil, is er amper data dan maakt het geen enkel verschil.
Ik verwar niks, dat doe jij juist. Het verschilt zoals ik zeg heel erg per toepassing. Ook een RX 5600 XT kan te weinig hebben aan 16 PCI Express 3.0 lanes. Je moet gewoon kijken naar de toepassingen waarvoor de videokaart gebruikt gaat worden. Aan de hand daarvan kun je zeggen dat PCI Express 3.0 uit maakt of niet.Wildfire schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:17:
[...]
Nee, nu verwar je de situatie alleen maar weer. Het gaat hier om een videokaart die zelfs PCI-E 3.0 niet eens volledig kan belasten, dus niets aan de hand.
[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 01-08-2020 23:33 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Dit geeft de topic starter enkel verwarring. En wat zou dan een toepassing zijn die hij zou opstarten waarbij een 5600xt de pci 3.0 gaat verzadigen ?-The_Mask- schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:30:
[...]
Ik verwar niks, dat doe jij juist. Het verschilt zoals ik zeg heel erg per toepassing. Ook een RX 5600 XT kan te weinig hebben aan 16 PCI Express 3.0 lanes. Je moet gewoon kijken naar de toepassingen waarvoor de videokaart gebruikt gaat worden. Aan de hand daarvan kun je zeggen dat PCI Express 3.0 uit maakt of niet.
7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE
AMD Nieuwsdiscussie
Het wordt een game PC en met gaming verzadig je PCI-E 3.0 niet eens met de snelste videokaarten van dit moment, dus dat lijkt me duidelijk genoeg. Jij zaait toch echt alleen maar verwarring met jouw opmerkingen.-The_Mask- schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:44:
Hoe geeft het verwarring door uit te leggen dat het extreem per toepassing verschilt? Dan is het toch simpel een kwestie van opzoeken hoe het zit met hetgeen wat hij er mee gaat doen en dan weet hij het antwoordt.
Verder, wat @Skybullet al zegt: wat voor toepassingen heb jij het dan over? Zal iig niet gaming zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Wildfire op 02-08-2020 00:14 ]
Wildfire schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:13:
[...]
Het wordt een game PC en met gaming verzadig je PCI-E 3.0 niet eens met de snelste videokaarten van dit moment, dus dat lijkt me duidelijk genoeg. Jij zaait toch echt alleen maar verwarring met jouw opmerkingen.
-The_Mask- schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:30:
[...]
Ik verwar niks, dat doe jij juist. Het verschilt zoals ik zeg heel erg per toepassing. Ook een RX 5600 XT kan te weinig hebben aan 16 PCI Express 3.0 lanes. Je moet gewoon kijken naar de toepassingen waarvoor de videokaart gebruikt gaat worden. Aan de hand daarvan kun je zeggen dat PCI Express 3.0 uit maakt of niet.
AMD Nieuwsdiscussie
Met andere woorden, je geeft geen antwoord. Blijkbaar heb jij wel specifieke toepassingen in gedachte die PCI-E 3.0 zouden kunnen verzadigen, waarom benoem je er dan niet minimaal eentje?
Maar goed, dit topic gaat enorm afdwalen zo. Topicstarter gaat gamen en dan is PCI-E 3.0 meer dan ruim voldoende.
Ik had specifieker moeten zijn, er zijn echt letterlijk maar een paar PCI-E 4.0 SSD's die het nodig hebben. Maar dan heb je het echt over supersnelle SSD's in RAID op een PCI-E insteekkaart.MAX3400 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:20:
[...]
Semi-offtopic maar actuele NVME's op PCI-E 4 zijn niet eens sneller dan RAID0 PCI-E 3 kaarten. Je kan gewoon 4 Evo 970 Pro's op een adapterkaart prikken en je komt "amper" aan de 14GB ruwe doorvoer.
Daarnaast (maar mijn mening); snellere SSD's zullen we vast wel krijgen maar consumenten-technisch volledig nutteloos; we hebben meer aan HBM-based GPU's op PCI-E 4 om hogere fps te halen op de opkomende 2160p+ resoluties
Dan zit je op echt zwaar high-end gebruik waar je meteen ook een high-end bankrekening voor mag hebben.
[ Voor 50% gewijzigd door Wildfire op 02-08-2020 00:23 ]
Semi-offtopic maar actuele NVME's op PCI-E 4 zijn niet eens sneller dan RAID0 PCI-E 3 kaarten. Je kan gewoon 4 Evo 970 Pro's op een adapterkaart prikken en je komt "amper" aan de 14GB ruwe doorvoer.Wildfire schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:33:
Alleen voor sommige high-end NVMe PCI-E 4.0 SSD's kan het invloed hebben
Daarnaast (maar mijn mening); snellere SSD's zullen we vast wel krijgen maar consumenten-technisch volledig nutteloos; we hebben meer aan HBM-based GPU's op PCI-E 4 om hogere fps te halen op de opkomende 2160p+ resoluties
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Nee, een RX 5600 XT zit binnen te limiet van PCI Express 3.0, dit zal dus nooit een bottleneck vormen.-The_Mask- schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:30:
[...]
Zelfs PCIe 8x vs 16x scheelt maar 3%(!!) bij een 2080TI: https://www.techpowerup.c...0-ti-pci-express-scaling/ Bij een RX 5600 XT zal er dus niet eens een verschil aanwezig zijn, en al helemaal niet bij 3.0 vs 4.0.
Er is op dit moment letterlijk geen videokaart die meer profijt heeft van 4.0 dan 3.0. Niet met andere applicaties en ook niet met gaming. Stop met het zaaien van verwarring, tenzij je met hard bewijs komt, maar dat doe je nog steeds niet.-The_Mask- schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:53:
[...]
Simpelweg omdat ik niet alles uit mijn hoofd weet. Ik geef alleen maar aan dat je statement niet klopt en dat je daarmee dus verwarring zaait. Dan kun je niet leuk vinden en heel moeilijk gaan doen, maar je kunt je statement ook aanpassen zodat het wel klopt. Dan is het duidelijk voor iedereen wat je bedoelt en maakt niemand een foutieve keuze op basis van een foutief statement.
Heck, ik durf zelfs te beweren dan PCIe 2.0 vs 3.0 bar weinig verschil maakt met een RX 5600 XT.
[ Voor 35% gewijzigd door SgtElPotato op 02-08-2020 01:07 ]
Zucht...
Simpelweg omdat ik niet alles uit mijn hoofd weet. Ik geef alleen maar aan dat je statement niet klopt en dat je daarmee dus verwarring zaait. Dan kun je niet leuk vinden en heel moeilijk gaan doen, maar je kunt je statement ook aanpassen zodat het wel klopt. Dan is het duidelijk voor iedereen wat je bedoelt en maakt niemand een foutieve keuze op basis van een foutief statement.Wildfire schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:20:
[...]
Met andere woorden, je geeft geen antwoord. Blijkbaar heb jij wel specifieke toepassingen in gedachte die PCI-E 3.0 zouden kunnen verzadigen, waarom benoem je er dan niet minimaal eentje?
AMD Nieuwsdiscussie
Je begrijpt toch wel dat juist jij nu verwarring zaait? Het gaat hier overduidelijk om gaming (letterlijk in de topicstart vermeld) en dan is er absoluut geen bottleneck met PCI-E 3.0.-The_Mask- schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:53:
[...]
Simpelweg omdat ik niet alles uit mijn hoofd weet. Ik geef alleen maar aan dat je statement niet klopt en dat je daarmee dus verwarring zaait. Dan kun je niet leuk vinden en heel moeilijk gaan doen, maar je kunt je statement ook aanpassen zodat het wel klopt. Dan is het duidelijk voor iedereen wat je bedoelt en maakt niemand een foutieve keuze op basis van een foutief statement.
PCI-E 4.0 Is, in ieder geval op gebied van gaming, met de huidige videokaarten alleen maar een leuke gimmick voor de marketingafdelingen van fabrikanten om met een nieuwere term te kunnen adverteren.
In theorie heb je misschien gelijk, omdat er mogelijk toepassingen zijn waarin PCIe 4.0 een voordeel heeft. Maar in de praktijk is dat waarschijnlijk zo'n edge case/niche, dat ik me best wel kan vinden in Wildfire z'n opmerking, dat je het verwarrender maakt dan het eigenlijk hoeft te zijn.-The_Mask- schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 00:53:
[...]
The devil is in the details.
Hoi,Dani86 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:29:
Mijn vraag
Ik ben een nieuwe Game PC aan het samen stellen met een Ryzen 5 3600 + RX 5600 XT.
Nu is de RX 5600 XT Een PCIe 4.0 kaart: Zal deze kaart in een PCIe 3.0 slot zorgen voor een bottleneck?
Ik heb verschillende dingen op internet gelezen en de meningen lijken verdeeld.
Ik heb een RX 5600 XT (Asrock OC) op een PCIe 3.0 slot en het werkt allemaal prima.
En inderdaad geen bottleneck want die bus is al snel genoeg voor de RX 5600 XT. Alleen interessant 4.0 voor hele snelle schijven.
En ook eens met @Wildfire.over onnodige verwarring. Dus koop 'm gerust! Ik vind het een top kaart voor full hd gaming.
[ Voor 8% gewijzigd door CyberMania op 02-08-2020 14:43 ]
Ik snap niet dat je hier zo lang over door gaat. Het is gewoon heel simpel toepassing afhankelijk. Het bericht van jouw waar ik op reageer klopt simpelweg niet. Dan kun je wel heel moeilijk blijven doen. Maar dat veranderd niks aan je foutief statement. Dus pas het aan of stop gewoon met moeilijk doen.Wildfire schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 01:00:
[...]
Je begrijpt toch wel dat juist jij nu verwarring zaait?
Misschien verstandig de post van Wildfire niet als beste antwoord te selecteren. Straks leest iemand anders zijn bericht en wordt die daardoor verkeerd geïnformeerd.Dani86 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:36:
Bedankt allemaal voor de reacties. Ik kan met een gerust hart deze combi gaan bestellen
[ Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 02-08-2020 15:05 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Wow, beweren dat ik geen gelijk heb en jij maar hardnekkig blijft beweren dat jij gelijk hebt zonder ook maar een enkel voorbeeld te geven. Op internet zijn meer dan genoeg reviews en artikelen te vinden waaruit duidelijk blijkt dat bij gaming PCI-E 3.0 niet eens volledig wordt belast door de snelste videokaarten.-The_Mask- schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:03:
[...]
Ik snap niet dat je hier zo lang over door gaat. Het is gewoon heel simpel toepassing afhankelijk. Het bericht van jouw waar ik op reageer klopt simpelweg niet. Dan kun je wel heel moeilijk blijven doen. Maar dat veranderd niks aan je foutief statement. Dus pas het aan of stop gewoon met moeilijk doen.
[...]
Misschien verstandig de post van Wildfire niet als beste antwoord te selecteren. Straks leest iemand anders zijn bericht en wordt die daardoor verkeerd geïnformeerd.
Jij blijft doorhameren op "specifieke toepassingen" wat hier in zijn geheel NIET relevant is. De toepassing hier is gaming en dan is het simpelweg een feit dat een RX 5600 XT PCI-E 3.0 niet eens volledig kan belasten. Noem dan eens een specifieke GAMING toepassing waarmee een RX 5600 XT niet voldoende aan PCI-E 3.0 heeft!
Kijk maar eens hier: https://tech4gamers.com/p...g-performance-comparison/
Keiharde cijfers die laten zien dat een RX 5700 XT op PCI-E 3.0 hetzelfde presteert als op PCI-E 4.0.
Natuurlijk in de toekomst met snellere kaarten zullen er uiteindelijk kaarten komen die echt PCI-E 4.0 nodig hebben voor volledige performance, maar daar zijn we nu nog niet.
Het enige wat zou kunnen, maar dan ga je spreken over zeer grafisch geheugen intensieve games die zoveel video RAM nodig hebben dat er geswapped moeten worden naar normaal systeemgeheugen. In dat geval kan PCI-E 4.0 wel sneller zijn, maar dan hebben we het over niche situaties. Ik kan zo 1-2-3 ook geen specifieke voorbeelden van zo'n situatie, alleen maar sites die het over de theoretische mogelijkheid hebben.
Man, zelfs tussen PCI-E 3.0 8x en 16x is er vaak al weinig verschil. https://www.gamersnexus.n...erformance-impact-on-gpus
@Dani86 sorry deze hele discussie hier, ik snap wel dat mensen verward raken door dit gedoe. -The_Mask- blijft maar op zijn "bepaalde toepassingen" hameren maar feit is gewoonweg, zeker voor jouw situatie, dat een RX 5600 XT zeker geen bottleneck zal zijn op een PCI-E 3.0 systeem. Lees die site die ik hierboven noemde maar eens door, als een RX 5700 XT op PCI-E 4.0 al hetzelfde presteert als op PCI-E 3.0 dan is het duidelijk genoeg.
[ Voor 83% gewijzigd door Wildfire op 02-08-2020 15:38 ]
Het hangt van de situatie af, bekijk anders de volgende review:Wildfire schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:10:toon volledige bericht
[...]
Wow, beweren dat ik geen gelijk heb en jij maar hardnekkig blijft beweren dat jij gelijk hebt zonder ook maar een enkel voorbeeld te geven. Op internet zijn meer dan genoeg reviews en artikelen te vinden waaruit duidelijk blijkt dat bij gaming PCI-E 3.0 niet eens volledig wordt belast door de snelste videokaarten.
Het *enige* wat misschien nog van toepassing is, maar welke niets met de performance van de videokaart zelf heeft te maken, is dat je op PCI-E 4.0 genoeg hebt aan 8 lanes voor je videokaart waardoor je nog 8 lanes extra overhoudt voor andere zaken. Maar dat heeft geen invloed op de gaming performance van de videokaart.
-- Edit: als je bv. https://www.gamersnexus.n...erformance-impact-on-gpus eens leest, dan zie je dat zelfs met een 2080 Ti er praktisch niet eens verschil is tussen PCI-E 3.0 16x of 8x. Met 8x haalt een 2080 Ti al zijn volledige gaming performance, PCI-E 3.0 16x presteert praktisch gewoonweg hetzelfde.
@Dani86 sorry deze hele discussie hier, ik snap wel dat mensen verward raken door dit gedoe. -The_Mask- blijft maar op zijn "bepaalde toepassingen" hameren maar feit is gewoonweg, zeker voor jouw situatie, dat een RX 5600 XT zeker geen bottleneck zal zijn op een PCI-E 3.0 systeem.
-- Edit #2: nog beter, kijk eens op https://tech4gamers.com/p...g-performance-comparison/ -- een vergelijking met gaming performance met een RX 5700 XT tussen PCI-E 3.0 en PCI-E 4.0 en wat blijkt? Goh, geen verschil, op PCI-E 4.0 was er geen verschil in gaming performance met de RX 5700 XT.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTubeDoordat de kaart minder videogeheugen heeft (verschil tussen de 4GB en 8GB versie) zal hij vaker het systeem geheugen moeten aanspreken. Daarnaast heeft de kaart maar 8 PCI-E lanes en heeft hij in sommige systemen zonder PCI-E 4.0 een bottleneck.
Over het algemeen hoef je je dus geen zorgen te maken over PCI-E 3.0 vs PCI-E 4.0.
Conclussie, als je kaart (te) weinig videogeheugen heeft kan meer PCI-E bandbreedte (of je dit nu krijgt door een nieuwe versie of meer lanes boeit niet) wel degelijk uitmaken. Dat zal met de 5600 XT waarschijnlijk dus niet het geval zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door Sp3ci3s8472 op 02-08-2020 15:30 . Reden: conclussie ]
Ligt volgens mij aan het (betere) moederbord of ander geheugen dan aan de bus. PCI4 is natuurlijk een duurder en nieuwer moederbord. Maar je kan absoluut niet zeggen dat het een bottleneck vormt. Hij werkt fantastisch.Sp3ci3s8472 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:28:
[...]
Het hangt van de situatie af, bekijk anders de volgende review:
[YouTube: 5500 XT PCIe 3.0 vs. PCIe 4.0, Hamstrung by PCIe Bandwidth?]
[ Voor 32% gewijzigd door CyberMania op 02-08-2020 16:25 ]
Nee, ze gebruiken hetzelfde (systeem) geheugen en hetzelfde moederbord (je kan namelijk PCI-E 3.0 of 4.0 aanzetten). Ik kijk in dit geval alleen naar de AMD resultaten. Als je GPU geheugen bedoelt, kaarten met meer geheugen kunnen soms ook lager scoren dan hun tegenhangers.CyberMania schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 16:22:
[...]
Ligt volgens mij aan het (betere) moederbord of ander geheugen dan aan de bus. PCI4 is natuurlijk een duurder en nieuwer moederbord. Maar je kan absoluut niet zeggen dat het een bottleneck vormt. Hij werkt fantastisch.
Zoals ik al aangaf gaat het bij een 5600XT gewoon goed. De kaart heeft gewoon 16 PCI-E lanes heeft 6GB geheugen heeft en niet 4GB.
Ik ben er nu van overtuigd van niet. Het verhaal van de 5500 zoals beschreven door @Sp3ci3s8472 bracht mij eerst aan het twijfelen. Vandaar dat ik dit topic gestart ben.
Thanks allemaal nogmaals voor de inzichten en het antwoord op mijn vraag.