Hoeveel Wp zonnepanelen kan ik nog bijplaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:31
Beste medetweakers,

Aangezien ik met mijn huidige zonnepanelen maar net mijn jaarverbruik afdek wil ik een laatste zonnepanelen set gaan aanschaffen. Gezien de prijzen van panelen flink aan het zakken zijn, denk ik aan een stringomvormer met veel panelen tot wat ik maximaal kwijt kan in een 3x25A aansluiting. Ik wil graag met jullie hulp bedenken of wat ik wil realistisch is, en of er betere ideeën zijn. Ik wil deze set, net als mijn Enphase set zelf aan gaan leggen. Eerst een overzicht van mijn huidige installaties.

Set1: SolarEdge 5K omvormer uit 2018
  • Voor (Zuid-oost, 22 graden) 12x300Wp P300 optimizer (mansaarde dak, liggend)
  • Achter (Zuid-west 22 graden) 6x 300Wp P300 optimizer (mansaarde dak, liggend)
Uitgebreiding Mei 2022
  • Achter (ZW 22 graden) 1x370Wp S440 optimizer (mansaarde dak, liggend)
  • Achter (ZW,78 graden) 3x370Wp S440 optimizer (mansaarde dak, staand)
Totaal: 6880 Wp over 22 panelen

Set2: Enphase - september 2023
  • Voor garage 9x405Wp IQ7+ (Zuid-West 45 graden)
  • Achter schuur 4x405Wp IQ7+ + 1x 495Wp IQ7A (Zuid-Oost, 20 graden)
Totaal: 5760 Wp(4170 omvormer vermogen) over 14 panelen
Foto's
Huidige situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnjZZWOG3ncVxsTILjo0KDrsX6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UKwHUhRiQsrGAEqVZrqkOW74.png?f=user_large

Nieuwe situatie
Overzicht van google maps, waarbij ik helemaal achter in de tuin een nieuwe schuur ga bouwen waar eventueel de zonnepanelen kunnen komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLINOhGMMTl3lDojMvKer5pJej0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fAS0uJGZK24s3MiDo485RG9f.png?f=fotoalbum_large

De volgende foto is vanuit het zuidoosten genomen. De plek van de nieuwe schuur, even over de rommel kijken 8) De bedoeling is om de huidige schuur te slopen en hier iets nieuws neer te zetten. Het perceel grenst aan het bos, en de bomen van het bos hangen over mijn perceel, waardoor ik vanaf het moment dat de zon naar west draait hier schaduw krijg. De zonnepanelen(Enphase) die hier liggen wil ik naar NW verplaatsen op mijn woning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w9S9trrmdaMv-z1HIEJIWCy3Clg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A2Rzr8g7B2znTBzYBrlqEdRa.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Achter in de tuin wil ik een huisje maken van 6 bij 12 meter, het idee nu is om hier een geisoleerd lessenaardak worden, waarbij het dak ongeveer 10 graden is naar het zuid-oosten. Ik heb een oppervlakte van 12x6 waar ik dan de panelen op kan bevestigen met stokschroeven en rails. Hierop zou ik dan 3 rijen van 10 panelen kwijt kunnen maximaal.
Schaduw
De beuk geeft alleen in de wintermaanden wat schaduw. Wel geeft het bos waar mijn perceel aan grenst natuurlijk flink wat schaduw. Dat zorgt er ook voor, dat zeker op de achterste rij zonnepanelen wat minder zon zal schijnen vanaf wat later in de middag. Verder is het een behoorlijk zonnig stuk, en schijnt hier ook in de wintermaanden veel meer zon dan op mijn huis ivm een hoge flat aan de overkant. Dit komt uit sunnydesign, waarbij ik de bomen in het bos heb proberen te modeleren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZhmKmOEijM36I9F0FrenvE47Ac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P4KyYySC8MNbduWo6gG4FGeU.png?f=fotoalbum_large
Jaarverbruik
Ik kan met de auto en warmtepomp van het zwembad redelijk veel energie zelfverbruiken. Toch heb ik nog vrij veel import door het jaar heen en dat zou ik graag willen verlagen. Hieronder het verbruik vanaf vorig jaar oktober tot september dit jaar.
Maand Opwek Rechtstreeks verbruik Import Totaal Verbruik
Okt 460 184 624 808
Nov 230 92 624 716
Dec 77 18 624 643
Jan 110 42 440 482
Feb 362 157 438 594
Mar 654 256 477 733
Apr 1120 503 368 871
May 1512 827 346 1172
Jun 1700 502 150 652
Jul 1270 379 184 563
Aug 1135 602 383 985
Sep 857 523 605 1128
Totaal 9486 4084 5263 9347
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25 aansluting, ik heb de fases als volgt belast.
FaseSolarEdgeEnphase garage1Enphase garage2Enphase achterTotaal huidig (kW)Nog beschikbaar (kW)Voorbeeld omvormer GoodWE 8K (kW) - aansluitwaarde 12,6ANog over
117501475322525252944-419
217501515326524852944-459
317501180293028202944-124

Op dagen met wisselende bewolking zie ik de installatie wel eens pieken op 9,4 kW maar meestal gaat deze vrij snel terug naar <9 kW. De panelen van de schuur wil ik naar een NW orientatie verplaatsen, daarnaast zou ik een deel van de garage naar ZO kunnen verplaatsen.
Budget en doel
Mijn budget is rond de 4-5K. Doel is om mijn afname van het net te verminderen. Met name in de maanden maart-mei en aug-september neem ik toch meer af dan ik zou willen. Ik krijg de auto dan niet volgeladen met alleen zonnestroom op de dagen dat ik thuis ben. (+/- 5 van de 7 dagen staat de auto hier). Het hoge verbruik in april/mei en september komt door de warmtepomp van het zwembad.

Ik heb ook gerekend wat een wat kleinere accu (tot 5 kWh) zou opleveren, maar als ik die 1x per dag volledig zou kunnen ontladen en opladen scheelt dit maar ongeveer iets van 700 kWh op jaarbasis. Ik kies er dan ook liever nu voor om extra zonnepanelen te kopen, eventueel wel met een hybride omvormer waar ik later een accu op zou kunnen aansluiten.
Wie gaat het project uitvoeren
Dit ga ik zelf doen, eerst schuur bouwen en dan zonnepanelen leggen. De schuur krijgt wel isolatie, idee is om met stokschroeven en clickfit profielen te werken op het EPDM dak. Waar de stokschroeven komen laat ik de isolatie achterwege. Als iemand anders tips heeft, geef ze gerust. Hopelijk is het project klaar voor volgende zomer...
Bijhouden van data
Basis monitoring voldoende, ik kan de fasekabels via de bestaande CT klemmen van Enphase laten lopen om de opbrengst te meten.
Reeds verkregen offertes
Niet van toepassing
Regio
Utrecht
Vragen
  • Gezien de afstand 60 meter tussen het huis en de schuur neig ik naar een DC traject van 6mm2 tussen het huis en de schuur. In SMA designer kan ik max 6mm2 invoeren, echter bij een DC kabel lengte van 70 meter krijg ik een waarschuwing ivm een voltage drop van 5.4V en een verlies van 1,25%. Is dit erg?
  • Ik twijfel over de omvormer en het aantal panelen. Theoretisch zou ik 30 panelen kunnen plaatsen, maar gezien de ruimte (hierboven) lijkt het mij niet verstandig om meer dan 8K omvormer capaciteit bij te plaatsen. Op een GoodWE kan bijvoorbeeld dan 12.000 Wp aan panelen aangesloten worden en dit zou betekenen een max van +/- 30 panelen. Echter wel 12,6A max uit, waardoor ik over mijn netaansluiting heen zou gaan. SMA 8K omvormer kan zelfs 15.000 Wp aan ingangsvermogen aansluiten als ik het goed lees, en die heeft dan weer 12A uit, waardoor ik iets veiliger zit. Ik heb het 1 en ander in SunnyDesign ingevoerd, waarbij ik handmatig de SMA 8 omvormer en de string indeling heb gekozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CRom4otWyZddgIqPwoCWusiIhNM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/miUTmTX7S5PBc49yjTIhKLZe.png?f=fotoalbum_large

Moet ik mij zorgen maken over deze cijfers, gezien de wens om vooral veel energie op te wekken in de wintermaanden en in de zomermaanden meer opwek te hebben bij diffuus licht?
  • Is er serieus verschil in opbrengst bij bewolking(diffuus licht) tussen een string, micro of optimizer systeem? Zelf zie ik dit niet terug tussen micro en optimizers.
  • Het SolarEdge systeem is geplaatst door een installateur, met bijbehorende garantie. Dus daar wil ik liever niks aan wijzigen, tenzij het advies hier toch zou zijn om het bestaande systeem en nieuwe panelen te combineren in een grotere omvormer
  • Ik zou een hybride omvormer kunnen nemen met t.z.t. een accu, lastig om de waarde hiervan te schatten.
Andere tips zijn zeker welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:51
jeeedeee schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:57:

Set1: SolarEdge 5K omvormer uit 2018
  • Voor (Zuid-oost, 22 graden) 12x300Wp P300 optimizer (mansaarde dak, liggend)
  • Achter (Zuid-west 22 graden) 6x 300Wp P300 optimizer (mansaarde dak, liggend)
Uitgebreiding Mei 2022
  • Achter (ZW 22 graden) 1x370Wp S440 optimizer (mansaarde dak, liggend)
  • Achter (ZW,78 graden) 3x370Wp S440 optimizer (mansaarde dak, staand)
Totaal: 6880 Wp over 22 panelen
12x ZO en 10x ZW-op-2-hellingen dus?

Dat is een lastige situatie voor een SE5K. Zeker als er ook nog eens schaduw gaat spelen... Ik ruik weer eens een systeem wat aftopt op de optimizers.
Vragen
[list]
• Gezien de afstand 60 meter tussen het huis en de schuur neig ik naar een DC traject van 6mm2 tussen het huis en de schuur. In SMA designer kan ik max 6mm2 invoeren, echter bij een DC kabel lengte van 70 meter krijg ik een waarschuwing ivm een voltage drop van 5.4V en een verlies van 1,25%. Is dit erg?
Vervelend, maar het is geen probleem volgens mij... Beter in DC kabels dan in AC...
• Ik twijfel over de omvormer en het aantal panelen. Theoretisch zou ik 30 panelen kunnen plaatsen, maar gezien de ruimte (hierboven) lijkt het mij niet verstandig om meer dan 8K omvormer capaciteit bij te plaatsen. Op een GoodWE kan bijvoorbeeld dan 12.000 Wp aan panelen aangesloten worden en dit zou betekenen een max van +/- 30 panelen. Echter wel 12,6A max uit, waardoor ik over mijn netaansluiting heen zou gaan. SMA 8K omvormer kan zelfs 15.000 Wp aan ingangsvermogen aansluiten als ik het goed lees, en die heeft dan weer 12A uit, waardoor ik iets veiliger zit. Ik heb het 1 en ander in SunnyDesign ingevoerd, waarbij ik handmatig de SMA 8 omvormer en de string indeling heb gekozen.

[Afbeelding]

Moet ik mij zorgen maken over deze cijfers, gezien de wens om vooral veel energie op te wekken in de wintermaanden en in de zomermaanden meer opwek te hebben bij diffuus licht?
Een omvormer ernstig onderdimensioneren is geen probleem... Je gaat aftoppen, dat is een keuze die je kunt accepteren...
Sommigen kunnen dat dynamisch... door de stroom op je aansluiting te meten... Dat kost wel snel een handje 100 extra.

Bij 230V heb je 2A teveel, daar kunnen automaten tegen. Heb je smelt hoofdzekeringen of automaten? Smelt kan er ook wel tegen, maar die kun je niet zelf weer aanzetten.
Meestal zal er echter een hogere netspanning zijn, en blijf je dus dichter bij de 25A.

Is er serieus verschil in opbrengst bij bewolking(diffuus licht) tussen een string, micro of optimizer systeem? Zelf zie ik dit niet terug tussen micro en optimizers.
Nee. Geen enkel systeem maakt van (wolken :-) )schaduw zon.

Het SolarEdge systeem is geplaatst door een installateur, met bijbehorende garantie. Dus daar wil ik liever niks aan wijzigen, tenzij het advies hier toch zou zijn om het bestaande systeem en nieuwe panelen te combineren in een grotere omvormer
Enige voordeel is van alles SolarEdge maken dat je met een 17kW kan werken en dus automatisch de hoofdzekeringen beschermd. Dat ga je niet redden met de 5k die je op het oog hebt :-)
Is ontwerp technisch met alle richtingen ook nog een uitdaging.

Ik zou een hybride omvormer kunnen nemen met t.z.t. een accu, lastig om de waarde hiervan te schatten.

[/list]
Accu wil bij mij ook niet. ik heb met SolarEdge designer simulaties gedaan op basis van verbruiksprofielen van medetweakers...
Kwam op 1000kWh door de accu bij ~4500kWh verbruik incl warmtepomp en 6500kWh uit 7kWp aan panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

jeeedeee schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:57:
Doel is om mijn afname van het net te verminderen......
Ik zie bijna alleen maar opties om meer zonnepanelen te realiseren.
Andere tips zijn zeker welkom!
Kijk eens of er manieren zijn om het stroomverbruik in het algemeen te verlagen? Dan hoef je die stroom ook niet zelf te produceren of van het net te gebruiken.
Bijvoorbeeld: Hoe goed is het zwembad zelf (wand/bodem) geïsoleerd en dek je 's nachts het zwembad isolerend af? Voor de rest, naast auto/zwembad, ontbreekt er teveel info om een indruk er van te krijgen. Mss kun je met meer bewustzijn ook nog e.e.a. besparen, ook al is het wel genoemd dat de auto/zwembad de grootste verbruikers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als het om het zwembad op de foto gaat, dan is daar nog wel wat laaghangend fruit inderdaad.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:31
@Ronald dank voor je reactie op dit topic, ivm vakantie wat minder actief geweest. Je hebt gelijk dat de SolarEdge niet altijd even optimaal presteert, al valt het redelijk mee gezien de hoek van 22 graden van mijn dak. Ik heb de installateur er wel eens opgewezen, maar die zegt er geen probleem is. Ik haal ongeveer 85% op jaarbasis van het geïnstalleerd aantal Wp in kWh. De set is na dit jaar ook terugverdiend, dus het is ook maar zo als het is..

Jouw tip over dynamisch terugregelen heeft mij wel aan het denken gezet en wat opties onderzocht. Ik zie dat o.a. GoodWe dat kan met de volgende omvormer GoodWe 10KN-ET-SPD2. Ook een hybride, dus accus kan dan t.z.t. altijd nog aansluiten. Wat ik lees is dat deze ook dynamisch kan regelen o.b.v. grid export. Enige vraag is alleen of dat goed gaat met andere omvormers op dezelfde aansluiting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AvenBPRoRnp1nBZPTNzsUGUAaps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fWPDKqMyFz1K2sO38X2nxKtT.png?f=fotoalbum_large

Ik zie de volgende panelen inko jkm420n-54hl4r-bk-420wp panelen voor 70 euro in de aanbieding. Zou deze combi gaan werken? 15*29,97 volt = 449 V Vmpp wijkt wel wat af van het nominale input voltage van de omvormer (620V). Hieronder de details van het paneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3e-0Z5_znkyRMU5We0e4hEliVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B2DfdkMiPGVhEkedWtSQY1Wp.png?f=fotoalbum_large
@Ronald nog wel een korte vraag gezien de schaduw van de bomen op de panelen zou het beter zijn om bijvoorbeeld 20 panelen te doen, zodat ik deze binnen 1 string kan houden? Wat ik mij verder afvraag of ik 15x2 panelen met en y connector kan verbinden zodat ik maar 1 plus/min naar voren hoef te trekken, of verlies ik dan teveel vermogen gezien de lsc waarde van 11.14A van de panelen en de omvormer 'maar' 16A aan kan? Ik verwacht zelf dat dit niet optimaal is en ik beter 2 strings op 2 mppts kan aansluiten, klopt dit?

Alvast hartelijk bedankt!

@route99 @Proton_ ja dat zwembad wordt t.z.t. een inbouwzwembad en zal dan wel een stuk minder verbruiken. Desalniettemin blijft de vraag naar stroom groter worden, en wek ik die het liefst zelf groen op als dat tegen een redelijke prijs kan. Ja als de belastingen ooit weer naar < 5 cent gaan en de stroomprijzen negatief dan is het misschien niet de juiste keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:51
2 sets DC kabel trekken is eigenlijk exact evenveel werk als 1, dus dat vind ik geen afweging.

Polystring is wat je nu feitelijk voorstelt, en dat is onverstandig omdat je de omvormer vraagt mogelijk 26A gelijkspanning te schakelen terwijl hij maar voor 16A bedoeld is.

Dat is wel een veiligheid dingetje.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1