ontstoringsfilter X70 jura geploft. vervangen nuttig?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:10
Onder de kop "doe eens impulsief" heb ik op marktplaats een defecte jura X70 koffieautomaat op de kop getikt. Ding deed niets meer, zie de vorige eigenaar. Meer kon hij er niet over vertellen.
Ik heb ik het verleden met wat logisch nadenken, youtube, service manuals en stroomschema's al meerdere versterkers en tv's gered van de milieustraat, dus wilde wel een gokje wagen ermee :)

Thuis aangekomen eerst maar eens de spanning erop gezet. *poef/knetter* zekerautomaat klapt om.

Dus de achterkant maar even opengemaakt en er komt een vreemd luchtje uit het ontstoringsfilter... (en zwarte meuk).. oftewel: die is kaduuk..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Aox8BaG1XBtCPNEGFsp4ERRvHg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/O6IdpoeOhJgLmv9m98noIE2j.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DbsqsaTbjTuLrSE-iCRquneHwA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/h2TRGYS5SE8niwsdWIDiYjXH.png?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmjY-stGGnQLBbr33s5HyA-D13Q=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/wVR5YEJZDxa9BBSk9dwPp8h9.png?f=fotoalbum_medium

Een vervanger is verkrijgbaar voor een paar tientjes, maar mijn vraag is of dat nu heeft? Ik heb geen rvaring met de gevolgen/oorzaken van het klappen van een dergelijk filter. Is alles erachter (achterliggende transformator, overige componenten) ook naar de vaantjes, of is hij gewoon aan ouderdom overleden en is alles wat erachter zit (waarschijnlijk, garantie tot aan de deur uiteraard) nog gewoon intact? Een hobby is natuurlijk leuk, maar ik wil geen geld in een bodemloze put gooien. Geld verbranden kan ik beter ergens anders doen ;-)

Beste antwoord (via breew op 02-10-2023 16:24)

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:16

dragonhaertt

@_'.'

Een netfilter doet niet heel veel, dus je kan, om uit te proberen, ook het apparaat aan zetten zónder het filter er in.
Als dat werkt kan je een nieuw filter bestellen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
there is only one (entertaining) way to find out, ik volg deze eventjes :D

(sorry, geen fatsoenlijk advies, ik zou 't gewoon als hobby zien en deze kosten accepteren, worst case leer je er iets van en krijg je wat tientjes terug op de doorverkoop. of pak het advies van @dragonhaertt hieronder, dat ziet eruit als duidelijk beter advies...)

[ Voor 69% gewijzigd door dyrc op 02-10-2023 14:48 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Een netfilter doet niet heel veel, dus je kan, om uit te proberen, ook het apparaat aan zetten zónder het filter er in.
Als dat werkt kan je een nieuw filter bestellen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt toch gewoon dat filter even overbruggen om de rest uit te testen? Voor de werking van dat apparaat is dat filter niet zo nodig. Als het dan werkt kun je alsnog een nieuw filter kopen. Werkt het niet moet je verder zoeken.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-09 17:42
Vaak is het ouderdom dat die dingen stuk gaan, je kan het filter overbruggen om te kijken of het apparaat nog werkt.
Als het apparaat nog werkt zou ik een soort gelijk filter wel terug plaatsen vanwege het voorkomen van storing naar andere apparaten toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Als 3 man (m/v/..) (@Hell-Slave , @evilution , @dragonhaertt ) binnen 5 minuten min-of-meer hetzelfde antwoord geven, dan moet ik dat maar gaat uitproberen denk ik. Overbruggen it will be }:O .

Is het nog handig om stap-voor-stap eerst alles te ontkoppelen (het volgende element is de transformator geloof ik). Of gewoon overbruggen en de stekker er weer in (en/of moet ik dan een brandblusser bij de hand houden? ;-) ).

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 02-10-2023 14:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:03
Wat je kunt doen om te kijken of er kortsluiting is is bijvoorbeeld een 100W gloeilamp in serie zetten met het apparaat. Als deze vol gaat branden bij het plaatsen van de stekker is er kortsluiting, maar klapt je zekering er niet uit.
Aan gaat hij niet met die lamp in serie, maar wel een makkelijke manier van testen.

Zo heb ik een kistje met fitting en stopcontact om dit soort dingen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon overbruggen en stekker er in. Brandblusser zal niet nodig zijn :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Is het nog handig om stap-voor-stap eerst alles te ontkoppelen (het volgende element is de transformator geloof ik). Of gewoon overbruggen en de stekker er weer in (en/of moet ik dan een brandblusser bij de hand houden? ;-) ).
Brandblusser hebben klaar staan lijkt me altijd wel verstandig :*)
Hou er rekening mee dat misschien een groep zekering eruit kan knallen als er toch meer stuk is dan alleen het filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
BernardV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 14:59:
Wat je kunt doen om te kijken of er kortsluiting is is bijvoorbeeld een 100W gloeilamp in serie zetten met het apparaat. Als deze vol gaat branden bij het plaatsen van de stekker is er kortsluiting, maar klapt je zekering er niet uit.
Aan gaat hij niet met die lamp in serie, maar wel een makkelijke manier van testen.

Zo heb ik een kistje met fitting en stopcontact om dit soort dingen te testen.
Ik denk dat een koffiezetapparaat meer vermogen nodig heeft dan 100W en daardoor de 100W lamp fel gaat branden.
Zo weet je nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Hell-Slave schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:03:
[...]

Ik denk dat een koffiezetapparaat meer vermogen nodig heeft dan 100W en daardoor de 100W lamp vel gaat branden.
Zo weet je nog niks.
correct..
Vermogen: 1350 W
Zekering: 10 Amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@Hell-Slave Alleen als er kortsluiting is zal de lamp volledig branden, zie de lamp als een "weerstand".
De koffiezetapparaat zal niet aan kunnen gaan, omdat de lamp niet voldoende door zal laten.
Stel dat het koffiezetapparaat wel aan gaat dan zal de lamp wel gaan branden, maar niet op vol vermogen, immers is de stroom verdeeld nu er een serieschakeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
Overbruggen, aanzetten en rekening houden dat de groepzekering eruit kan knallen.
Dan weet je in iedergeval dat er dan meer stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
BernardV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:07:
@Hell-Slave Alleen als er kortsluiting is zal de lamp volledig branden, zie de lamp als een "weerstand".
De koffiezetapparaat zal niet aan kunnen gaan, omdat de lamp niet voldoende door zal laten.
Stel dat het koffiezetapparaat wel aan gaat dan zal de lamp wel gaan branden, maar niet op vol vermogen, immers is de stroom verdeeld nu er een serieschakeling is.
Fout, als je belasting laag genoeg is gaat die lamp voluit branden.
In dit geval een lamp van 100W in serie met een apparaat van 1300W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:40
De tweede foto toont het schema: twee spoelen in serie gevolgd door een condensator tussen de fase en de nul. Als de condensator is gaan geleiden, dan kun je het filter wel overbruggen, maar er staat nog steeds de volle 240 over de (geleidende) condensator. De zekeringautomaat zal opnieuw afgaan.
Beter dus om hem er even helemaal tussenuit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@Hell-Slave Eens, blijkbaar koffie nodig. Die lamp beperkt wel de maximale stroom tot 100/230 = 430mA

Maar nog steeds kan het een goede test zijn, immers klapte alles er al uit bij het plaatsen van de stekker zonder dat het apparaat werd ingeschakeld. Normaal zou de lamp dan uit moeten blijven, immers is er geen gesloten kring als het goed is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
kzin schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:12:
De tweede foto toont het schema: twee spoelen in serie gevolgd door een condensator tussen de fase en de nul. Als de condensator is gaan geleiden, dan kun je het filter wel overbruggen, maar er staat nog steeds de volle 240 over de (geleidende) condensator. De zekeringautomaat zal opnieuw afgaan.
Beter dus om hem er even helemaal tussenuit te halen.
Het ding is ook 1 geheel... dus er helemaal tussenuit. Ik ga nu het draden van het filter naar de pcb doorknippen en rechtstreeks op de kroonsteen met de 240v aansluiten...
Als ik niet binnen een uur weer reageer hier, check dan op https://monitor.p2000alarm.nl/ wat er mis is gegaan ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
BernardV schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:16:
@Hell-Slave Eens, blijkbaar koffie nodig. Die lamp beperkt wel de maximale stroom tot 100/230 = 430mA

Maar nog steeds kan het een goede test zijn, immers klapte alles er al uit bij het plaatsen van de stekker zonder dat het apparaat werd ingeschakeld. Normaal zou de lamp dan uit moeten blijven, immers is er geen gesloten kring als het goed is.
Ik ken de lamptest goed, maar om dit goed te laten werken moet de lamp zwaarder zijn dan de ohmse load.
Anders gaat de lamp fel branden en denk je dat er een sluiting is, terwijl de load gewoon te zwaar is. (been there done that |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
breew schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:18:
[...]

Het ding is ook 1 geheel... dus er helemaal tussenuit. Ik ga nu het draden van het filter naar de pcb doorknippen en rechtstreeks op de kroonsteen met de 240v aansluiten...
Als ik niet binnen een uur weer reageer hier, check dan op https://monitor.p2000alarm.nl/ wat er mis is gegaan ;-)
Voor tijdelijk gebruik kan een kroonsteen geplaatst worden, maar ik zou die niet gebruiken voor een permanente reparatie.
Solderen en krimpkous heeft voorkeur. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Hell-Slave schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:26:
[...]
Voor tijdelijk gebruik kan een kroonsteen geplaatst worden, maar ik zou die niet gebruiken voor een permanente reparatie.
Solderen en krimpkous heeft voorkeur. :)
Er zit al een kroonsteen in de Jura... (standaard, hier zit het netsnoer op aangesloten)

Ik denk dat ik trouwens ook eerst de weerstand van de transformator even ga doormeten voordat ik de boel weer aan ga sluiten op 230V.
Als die sluiting maakt aan de hoge spanning zijde, dan lijkt verder proberen me ook niet echt nuttig.

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 02-10-2023 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Tja, 'gewoon' aanzetten heb je toch al gedaan (toen het filter er nog in zat) dus veel erger dan dat zal het niet zijn.
Voor de 'standaard' 230V 50Hz is zo'n filter praktisch hetzelfde als een overbrugging, dus je experiment zal hetzelfde risico dragen als de eerste keer dat je hem aan zette.

Overbruggen en aanzetten en als dat werkt kan je een nieuw filter zoeken, of misschien heeft iemand hier nog wel een filter liggen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
breew schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:31:
[...]

Er zit al een kroonsteen in de Jura... (standaard, hier zit het netsnoer op aangesloten)

Ik denk dat ik trouwens ook eerst de weerstand van de transformator even ga doormeten voordat ik de boel weer aan ga sluiten op 230V.
Als die sluiting maakt aan de hoge spanning zijde, dan lijkt verder proberen me ook niet echt nuttig.
Dat kan, maar dan hebben ze meestal aderhulsjes om de aders te beschermen tegen het schroefje van het kroonsteentje.
Meten is weten ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• breew
hahaaaaaaa!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytIUbsvdMO5xDNjKv-6wlEnIUtQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pemaKX2nZdlXhhG1HVJA0IvC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-x5kAsPBMbDClVfqc7PyQYD1Koo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0v8XrLTNwSwPnX0slH5W0bS8.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XHDXkqCIKgy1wsuLSd0B-i-hik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OAeKiIGW91Cju9E7Ce4nMrEt.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
dragonhaertt schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 15:37:
Overbruggen en aanzetten en als dat werkt kan je een nieuw filter zoeken, of misschien heeft iemand hier nog wel een filter liggen O-)
Ken jij toevallig zo iemand? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
Mooi man, het is nu aan jou of je het filter wilt terug wil inbouwen, fijne dag verder :D
https://www.conrad.nl/nl/...3-mm-1-stuk-s-398714.html

[ Voor 45% gewijzigd door Hell-Slave op 02-10-2023 16:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
Hell-Slave schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:26:
Mooi man, het is nu aan jou of je het filter wilt terug wil inbouwen, fijne dag verder :D
Dat filter werkt (als ik het goed begrepen heb) twee kanten op toch?
Dus het voorkomt niet alleen dat het apparaat storing/ruis krijgt van het lichtnet, maar ook dat (bijvoorbeeld) de ledlampen die op dezelfde groep zitten gaan knipperen als de motor van het apparaat loopt te 'ruisen'. Correct?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hell-Slave
breew schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Dat filter werkt (als ik het goed begrepen heb) twee kanten op toch?
Dus het voorkomt niet alleen dat het apparaat storing/ruis krijgt van het lichtnet, maar ook dat (bijvoorbeeld) de ledlampen die op dezelfde groep zitten gaan knipperen als de motor van het apparaat loopt te 'ruisen'. Correct?
Correct ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

breew schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:25:
[...]

Ken jij toevallig zo iemand? :+
Alleen in een iets andere format, als net-entree met glaszekeringen, en een iets andere waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aozCvfUU3QXsp3fmjEFQKtVZllk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hq5ymcS5ICyKri7UiuOvJkak.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alO0YwT2ea06aCgDrEAlr6_8Ymw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6gevnSK9FGH2Y1b5LKnSBmM.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
dragonhaertt schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 16:34:
[...]

Alleen in een iets andere format, als net-entree met glaszekeringen, en een iets andere waarde.
[Afbeelding][Afbeelding]
https://www.conrad.nl/nl/...3-mm-1-stuk-s-398714.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Nou poeh, een nieuwe koffie apparaat kost meer.....
Maar wel een dure aangewezen, deze is betaalbaarder https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-2525356.html

Of heb je nog iets van een handyman in je woonplaats, vaak zijn dat soort dingen ook bij zo'n klusboer te vinden. Of je loopt langs de milieustraat en sloopt daar een apparaat open.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:20

Illusion

(the art of)

memphis schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:09:
[...]

Nou poeh, een nieuwe koffie apparaat kost meer.....
Maar wel een dure aangewezen, deze is betaalbaarder https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-2525356.html

Of heb je nog iets van een handyman in je woonplaats, vaak zijn dat soort dingen ook bij zo'n klusboer te vinden. Of je loopt langs de milieustraat en sloopt daar een apparaat open.
Maar degene die je linkt gaat tot 3A. Dat is te weinig voor een koffiezetter van 1500W.
Ik zou een variant voor minimaal 8A kiezen, liever 10A.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Ik heb ook nog wel een 10A versie liggen hier, maar ook die alleen in de formfactor net-entree.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Illusion schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 17:19:
[...]

Maar degene die je linkt gaat tot 3A. Dat is te weinig voor een koffiezetter van 1500W.
Ik zou een variant voor minimaal 8A kiezen, liever 10A.
Daar heb je dan wel weer gelij in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Zelfs de onderhoudshistorie staat erbij 😎Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWqKHadUpdIGA0asEQxtImJpqDE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95pHzOfB61cb1GNXVbVjR5wX.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen dat ding maar eens goed schoonmaken en de zetgroep eruit en poetsen. Wat is dit ding vies 😷.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
Jammer dat er geen tweakblogs meer zijn. Dit leent zich er wel voor denk ik.
Ben zelf ooit begonnen met ‘prutsen’ nav de blogs van @sebastius ( waarvoor dank als je dit ooit leest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Even een filtertje ingeschaket bij de C en ze hebben ook een goedkope 10A
https://www.conrad.nl/nl/...-mm-1-stuk-s-2617988.html

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• breew
Nog een handig weetje |:( : Als je draadjes lostrekt omdat je iets wilt schoonmaken: LABELEN!! Zodat je, als je om 23:15 de grinder weer inbouwt na een grondige schoonmaakbeurt, de koffieboontjes ook daadwerkelijk maalt, in plaats van dat het motortje de verkeerde kant op draait... (ik wist dat het ging gebeuren, want het gebeurt altijd, en toch dacht ik: Ik onthoud het wel, het zijn maar twee draadjes, blauw voor, grijs achter... (of was het nou andersom)). 8)7

Oftewel, volgende keer wat meer foto's maken en labeltjes op de draadjes/stekkertjes plakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 16:59
breew schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 23:26:
Nog een handig weetje |:( : Als je draadjes lostrekt omdat je iets wilt schoonmaken: LABELEN!! Zodat je, als je om 23:15 de grinder weer inbouwt na een grondige schoonmaakbeurt, de koffieboontjes ook daadwerkelijk maalt, in plaats van dat het motortje de verkeerde kant op draait... (ik wist dat het ging gebeuren, want het gebeurt altijd, en toch dacht ik: Ik onthoud het wel, het zijn maar twee draadjes, blauw voor, grijs achter... (of was het nou andersom)). 8)7
Je hebt dan in elk geval wel langzaam gemaalde boontjes...
_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
Wie heeft er trek in koffie gekregen? :+ Mijn vrouw wil haar aanrecht terug.
v&a aangeboden: Jura impressa X70

[ Voor 14% gewijzigd door breew op 05-10-2023 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Leuk repareren is ook mijn hobby :) En ik heb ideeën opgedaan.

Ik repareer heel veel met (generieke) vervangingsdelen van Aliexpress. Oa. de (food grade siliconen maar viton kan ook) o-ringen waar je het over hebt.

Veel onderdelen kan ik hier zelfs nergens vinden, dus dat maakt Ali in mijn ogen heel wat milieuvriendelijker dan waar het voor door gaat bij sommigen. Want de andere oplossing is inderdaad de milieustraat.

Top! 2005, is die al zo oud? Zie je niet er aan af. En dan gaan ze om zo'n filtertje weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
pennywiser schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:35:
Top! 2005, is die al zo oud? Zie je niet er aan af. En dan gaan ze om zo'n filtertje weg.
2005 had ie er al 12.000 kopjes op zitten.. dus ik denk dat het apparaat nog een paar jaar ouder is.
Slijten doen die dingen volgens mij nauwelijks. Als je een beetje bijblijft met schoonmaken en op tijd ontkalken, dan is het allemaal prima te servicen denk ik. Juist bij een groot semi-pro apparaat als deze, zo veel werkruimte. Dan is mijn (4 jaar oude) jura D4 een stuk krapper om in te werken.

Om het wat on-topic te houden.. de machine staat inmiddels weer op MP en V&A, maar als 'ie voor het weekend niet de deur uit is, ga ik hem proberen aan te sluiten op homeassistant :)

Zoals ik tot nu toe (helaas zonder succes) met mijn 'moderne' D4 heb geprobeerd..
Project: Jura D4 koffiemachine smart maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_JlKVpdEjx_qy3TvxvoNbFaWbM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/dXNF3JijvYYiJfeFndIQc51A.png?f=fotoalbum_medium

De 'bejaarde' X70 zou dit zonder problemen moeten kunnen hoop ik...

[ Voor 14% gewijzigd door breew op 05-10-2023 12:53 ]

Pagina: 1