Mijn ochtendroutine is naar beneden stommelen, licht aandoen, radio1 aan en met een bak zwarte koffie ontbijten... Kan dat ook allemaal al klaar staan als ik om 6:30 slaperig beneden kom?
In dit project log wil ik mijn voortgang bijhouden over het 'smart' maken van mijn Jura D4 koffieautomaat.
Enerzijds ter leeringh ende vermaeck van de lezers, anderzijds als referentie voor mezelf.
heads up. Ik heb wening ervaring met elektronica. Ik ben wat dat betreft volledig autodidact en scheer mijzelf in de categorie "prutser in de goede zin van het woord". Ik ontvang graag feedback van meer gevorderde tweakers, en als ik ergens iets doe wat ronduit gevaarlijk is: Laat het me alsjeblieft weten!
In home assistant een automation/script maken dat het volgende doet:
Alle apparaten moeten ook onafhankelijk van HA (met de hand) te bedienen zijn. Als mijn ouders langskomen, moeten ze ook gewoon koffie kunnen zetten door op de knoppen van het apparaat te drukken. En lampen aan/uit doen en zo.
verlichting aan en op 25%
gefixt: Spots worden ontsloten door een zigbee dimmer van ECO-DIM. Via een met tasmota geflashte sonoff-bridge.
radio 1 op de speakers
De 'domme' plafondspeakers worden aangestuurd door een audiocast M5 die aangesloten is op een nobsound mini. Geluid is prima
Ding is zichtbaar zowel als device waar je rechtstreeks vanaf je device heen kunt casten, als media_player in home assistant (dlna).
en toen was er koffie
Of eigenlijk... pas als ik dat zelf heb gezet.. Dit moet dus geautomatiseerd.. waarom? Nou.. daar heb ik een hele goede reden voor: Ik denk dat het kan
koffieapparaat: Ik heb een jura D4, gekocht in 2019. Ding werkt uitstekend. Zet prima koffie, espresso en heet water. Meer hebben we hier in huis niet nodig.
'slimme' dongleEen paar maanden na aanschaf heb ik een jura smart connect bluetooth dongle gekocht voor deze D4. In de hoop dat ik daarmee de automaat via homeassistant kan benaderen.. werkt (of iig werkte toendertijd) niet. Je kunt alleen via de J.O.E.app van jura eea an instellen op de machine, en vanaf je telefoon opdrachten versturen (niet aan/uit zetten).
Home Assistant HAOS, laatste versie. Draaiend in een virtualbox, op een windows 10 mini-pc.
Het koffie project bestaan uit een aantal mijlpalen die behaald moeten worden. Heel agile heb ik na elke mijlpaal een werkend eindproduct, wat weer een stap dichter bij mijn einddoel is.
De mijlpalen zijn:
Voor het openen van de koffieautomaat; zie de eerste twee minuten van onderstaand filmpje. (afwijkend type apparaat, maar werkt verder hetzelfde).
/f/image/ZswDHnpiravHrOgLPtKRuOTM.png?f=fotoalbum_medium)
Hoe verloopt het aan- en uitzetten via de knop eigenlijk? Zodra je de zilveren aan/uit knop van de jura indrukt, druk je tegelijk de zwarte en de witte schakelaar in. Wat gebeurt er?
Hoe werkt (volgens mij) de zwarte schakelaar:
stap 1: Zodra de stekker van de Jura in het stopcontact gaat (apparaat op spanning), staat over de zwarte schakelaar 230V (foto 1); oppassen dus.
stap 2: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (aanzetten apparaat):De spanning zakt naar nagenoeg naar 0V (foto 2).
stap 3: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (apparaat uitzetten): De spanning over de zwarte schakelaar blijft 0V.
stap 4: Pas na (bij mijn model) 5 minuten hoor je intern op de printplaat een relais klikken, en komt er weer 230V over de zwarte schakelaar te staan.
/f/image/meW0cNlB58ou0pCM0GZEmTh5.png?f=fotoalbum_medium)
Hoe werkt (volgens mij) de witte schakelaar:
stap 1: Zodra de stekker van de Jura in het stopcontact gaat (apparaat op spanning), staat over de witte schakelaar 0V (foto 1).
stap 2: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (aanzetten apparaat):De spanning gaat naar 5V (foto 2).
stap 3: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (apparaat uitzetten): De spanning over de witte schakelaar blijft 5V.
stap 4: Pas na (bij mijn model) 5 minuten hoor je intern op de printplaat een relais klikken, en komt er weer 0V over de witte schakelaar te staan.
/f/image/rjm8nVeWTyvcBYxOvEAPEim7.png?f=fotoalbum_medium)
Stel we doen het volgende (apparaat heeft >5 minuten uit gestaan).
De spanning over de schakelaars is nu: zwart: 230V, wit 0V. De witte schakelaar doet nu dus niets. Ik kan hem indrukken wat ik wil, er gebeurt niets. Druk ik op de zwarte schakelaar, dan gaat het apparaat aan.
Schakelaar 1 heeft 1 functie:
schematisch:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nIupy1yS5FCsliKJb93xhaP5.png?f=user_large)
Als je niet de behoefte hebt om de machine op afstand uit te kunnen zetten, kun je er voor kiezen om alleen schakelaar 1 smart maken. De machine schakelt immers na 30-60-90 (instelbaar) minuten vanzelf uit. Als je daarna nog 5 minuten wacht tot weer 230V over de zwarte schakelaar staat, heb je aan enkel schakelaar 1 genoeg.
Aangezien ik nu toch bezig ben wil ik ook alle functionaliteit, en kies dus voor 2 slimme schakelaars.
Een factor om rekening mee te houden is dat de 1x 230V moet schakelen, maar ook 1x 5V. De schakelaar/het relais wat je gebruikt moet dus 'droog' zijn, anders jaag je zomaar de verkeerde spanning over de koffieapparaat.. da's niet smart.
Ik heb gekozen voor de 2x een shelly plus 1. Niet alleen heeft dit apparaatje een 'droog' deel, geïsoleerd van de 230V waar de shelly zelf op draait; het heeft ook een thermische beveiliging. Niet onverstandig in een koffieapparaat, waar met hoge temperaturen en met water wordt gewerkt, lijkt me.
De 230V voor de voeding van de shellies tap ik van het kroonsteentje van de hoofdkabel af.
/f/image/2ZkGiwOYhmHaSHp7Psl3Zy4N.png?f=fotoalbum_medium)
De kabels van de zwarte schakelaar (230V) 'splits' ik met een piggyback kabelschoen.
/f/image/gUceQGJZys05M68OuvReOkHq.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/DnOgK5tmKhgfOZD67Ct8Dc1b.png?f=fotoalbum_medium)
De kabels van de witte schakelaar (5V) maak ik zelf een voor met wat electronicaspul wat ik nog in de la had liggen. Belanreijk vind ik dat alles gebruik maakt van de bestaande aansluitingen en stekkers, zodat ik de machine weer naar originele staat kan terugbouwen.
/f/image/EzOqWDlI8Se1ex6nGcMzk1kW.png?f=fotoalbum_medium)
Alles aangesloten en ingebouwd ziet er als volgt uit:
/f/image/XauUmzf1j3dNvKn0i8O2MovE.png?f=fotoalbum_medium)
De shelly's oppikken en bedienen via homeassistant is easy-peasy.
In dit project log wil ik mijn voortgang bijhouden over het 'smart' maken van mijn Jura D4 koffieautomaat.
Enerzijds ter leeringh ende vermaeck van de lezers, anderzijds als referentie voor mezelf.
heads up. Ik heb wening ervaring met elektronica. Ik ben wat dat betreft volledig autodidact en scheer mijzelf in de categorie "prutser in de goede zin van het woord". Ik ontvang graag feedback van meer gevorderde tweakers, en als ik ergens iets doe wat ronduit gevaarlijk is: Laat het me alsjeblieft weten!
inleiding
Eigenlijk heb ik 1 einddoel met het smart maken:In home assistant een automation/script maken dat het volgende doet:
- zet de plafondspots in de keuken op aan op 25% brightness;
- zet radio 1 aan op de plafondspeakers in de keuken;
- zet een kop zwarte koffie.
Alle apparaten moeten ook onafhankelijk van HA (met de hand) te bedienen zijn. Als mijn ouders langskomen, moeten ze ook gewoon koffie kunnen zetten door op de knoppen van het apparaat te drukken. En lampen aan/uit doen en zo.
verlichting aan en op 25%
gefixt: Spots worden ontsloten door een zigbee dimmer van ECO-DIM. Via een met tasmota geflashte sonoff-bridge.
radio 1 op de speakers
De 'domme' plafondspeakers worden aangestuurd door een audiocast M5 die aangesloten is op een nobsound mini. Geluid is prima
en toen was er koffie
Of eigenlijk... pas als ik dat zelf heb gezet.. Dit moet dus geautomatiseerd.. waarom? Nou.. daar heb ik een hele goede reden voor: Ik denk dat het kan
het koffie project
Wat heb ik nu:koffieapparaat: Ik heb een jura D4, gekocht in 2019. Ding werkt uitstekend. Zet prima koffie, espresso en heet water. Meer hebben we hier in huis niet nodig.
'slimme' dongleEen paar maanden na aanschaf heb ik een jura smart connect bluetooth dongle gekocht voor deze D4. In de hoop dat ik daarmee de automaat via homeassistant kan benaderen.. werkt (of iig werkte toendertijd) niet. Je kunt alleen via de J.O.E.app van jura eea an instellen op de machine, en vanaf je telefoon opdrachten versturen (niet aan/uit zetten).
Home Assistant HAOS, laatste versie. Draaiend in een virtualbox, op een windows 10 mini-pc.
Het koffie project bestaan uit een aantal mijlpalen die behaald moeten worden. Heel agile heb ik na elke mijlpaal een werkend eindproduct, wat weer een stap dichter bij mijn einddoel is.
De mijlpalen zijn:
- D4 moet via HA aan- en uitgezet kunnen worden. (must have)
- D4 moet via HA aangestuurd kan worden om koffie/thee te zetten. (must have)
- Bij aanzetten 'spoelt' de D4 altijd een paar cc water naar buiten, om restjes van de laatste keer koffie zetten weg te spoelen. Zorg dat dit niet in het klaarstaande koffiekopje terecht komt. (must have)
- Zorg dat meer dan 1 kop koffie gezet kan worden. Bijvoorbeeld 2 koppen koffie, of een kop koffie en een kop thee. (would have, lage prio)
Mijlpaal 1: aan- en uitzetten op afstand
uitbouwen spullen
Voor het verwijderen van de |(4!) speciale schroeven aan de achterkant, heb je een ovaal bitje nodig. Ik gebruik deze.. Verder enkel een torx 15 en een torx 10 bitje.Voor het openen van de koffieautomaat; zie de eerste twee minuten van onderstaand filmpje. (afwijkend type apparaat, maar werkt verder hetzelfde).
werking van de schakelaar
Wat ik wil is het 'slim' maken van deze knop. De behuizing van deze knop maak je open met een torx10 bitje aan de onderzijde. Hij bevat twee schakelaars, een zwarte en een witte./f/image/azZLRBCiNv04AiIWGbDRrqCI.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/ZswDHnpiravHrOgLPtKRuOTM.png?f=fotoalbum_medium)
Hoe verloopt het aan- en uitzetten via de knop eigenlijk? Zodra je de zilveren aan/uit knop van de jura indrukt, druk je tegelijk de zwarte en de witte schakelaar in. Wat gebeurt er?
Hoe werkt (volgens mij) de zwarte schakelaar:
stap 1: Zodra de stekker van de Jura in het stopcontact gaat (apparaat op spanning), staat over de zwarte schakelaar 230V (foto 1); oppassen dus.
stap 2: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (aanzetten apparaat):De spanning zakt naar nagenoeg naar 0V (foto 2).
stap 3: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (apparaat uitzetten): De spanning over de zwarte schakelaar blijft 0V.
stap 4: Pas na (bij mijn model) 5 minuten hoor je intern op de printplaat een relais klikken, en komt er weer 230V over de zwarte schakelaar te staan.
/f/image/L9m3Z1m1PLr7H1ks93nBAAHN.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/meW0cNlB58ou0pCM0GZEmTh5.png?f=fotoalbum_medium)
Hoe werkt (volgens mij) de witte schakelaar:
stap 1: Zodra de stekker van de Jura in het stopcontact gaat (apparaat op spanning), staat over de witte schakelaar 0V (foto 1).
stap 2: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (aanzetten apparaat):De spanning gaat naar 5V (foto 2).
stap 3: De zilveren hoofdknop wordt ingedrukt (apparaat uitzetten): De spanning over de witte schakelaar blijft 5V.
stap 4: Pas na (bij mijn model) 5 minuten hoor je intern op de printplaat een relais klikken, en komt er weer 0V over de witte schakelaar te staan.
/f/image/4yk84MayaeFDRNGowu6Q6jJY.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/rjm8nVeWTyvcBYxOvEAPEim7.png?f=fotoalbum_medium)
Stel we doen het volgende (apparaat heeft >5 minuten uit gestaan).
De spanning over de schakelaars is nu: zwart: 230V, wit 0V. De witte schakelaar doet nu dus niets. Ik kan hem indrukken wat ik wil, er gebeurt niets. Druk ik op de zwarte schakelaar, dan gaat het apparaat aan.
- stap 1: druk op de zwarte schakelaar; het apparaat gaat aan. De nieuwe situatie is nu Zwart 0V, wit 5V Dus nu is de zwarte schakelaar ineens 'waardeloos' geworden. Druk ik echter op de witte schakelaar, dan gaat het apparaat uit.
- stap 2: druk op de witte schakelaar; het apparaat gaat uit. de situatie rondom de schakelaars is echter nog steeds zwart 0V, wit 5V. Ik kan dus op de zwarte schakelaar drukken wat ik wil, er gebeurt niets. Druk ik echter op de witte schakelaar, dan schakelt het apparaat weer in.
- stap 3: druk (wederom) op de witte schakelaar; het apparaat gaat aan. Situatie blijft zwart 0V, wit 5V. Zwart blijft niets doen. Met een druk op wit zet je het apparaat weer uit.
- Stap 4: druk nog een keer op de witte schakelaar; apparaat gaat uit. Zwart blijft op 0V, wit op 5V.
- Stap 5: wacht >5 minuten (tot je ene klikje van een relais hoort). Spanning over zwart wordt nu weer 230V, wit zakt naar 0V. En we zijn weer bij de beginsituatie.
slim maken van de schakelaar
Mijn conclusie van voorgenoemde werking van de zwarte en witte schakelaar, is dat ik 2 schakelaars nodig heb om de volledige werking van het aan- en uitzetten over te kunnen nemen:Schakelaar 1 heeft 1 functie:
- zet het apparaat aan als het >5 minuten uit heeft gestaan
- zet het apparaat uit
- zet het apparaat aan als het <5 minuten uit heeft gestaan
schematisch:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nIupy1yS5FCsliKJb93xhaP5.png?f=user_large)
Als je niet de behoefte hebt om de machine op afstand uit te kunnen zetten, kun je er voor kiezen om alleen schakelaar 1 smart maken. De machine schakelt immers na 30-60-90 (instelbaar) minuten vanzelf uit. Als je daarna nog 5 minuten wacht tot weer 230V over de zwarte schakelaar staat, heb je aan enkel schakelaar 1 genoeg.
Aangezien ik nu toch bezig ben wil ik ook alle functionaliteit, en kies dus voor 2 slimme schakelaars.
Een factor om rekening mee te houden is dat de 1x 230V moet schakelen, maar ook 1x 5V. De schakelaar/het relais wat je gebruikt moet dus 'droog' zijn, anders jaag je zomaar de verkeerde spanning over de koffieapparaat.. da's niet smart.
Ik heb gekozen voor de 2x een shelly plus 1. Niet alleen heeft dit apparaatje een 'droog' deel, geïsoleerd van de 230V waar de shelly zelf op draait; het heeft ook een thermische beveiliging. Niet onverstandig in een koffieapparaat, waar met hoge temperaturen en met water wordt gewerkt, lijkt me.
De 230V voor de voeding van de shellies tap ik van het kroonsteentje van de hoofdkabel af.
/f/image/4wnUv5Z7pk2xjA1b1xsCq9IN.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/2ZkGiwOYhmHaSHp7Psl3Zy4N.png?f=fotoalbum_medium)
De kabels van de zwarte schakelaar (230V) 'splits' ik met een piggyback kabelschoen.
/f/image/FrnGZfMl2ib2n04XkoUHKZSC.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/gUceQGJZys05M68OuvReOkHq.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/KRIdAG94x0aowc0MMwmJlrkz.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/DnOgK5tmKhgfOZD67Ct8Dc1b.png?f=fotoalbum_medium)
De kabels van de witte schakelaar (5V) maak ik zelf een voor met wat electronicaspul wat ik nog in de la had liggen. Belanreijk vind ik dat alles gebruik maakt van de bestaande aansluitingen en stekkers, zodat ik de machine weer naar originele staat kan terugbouwen.
/f/image/l2rWYSJhrQdIUKeSnscLz3tv.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/EzOqWDlI8Se1ex6nGcMzk1kW.png?f=fotoalbum_medium)
Alles aangesloten en ingebouwd ziet er als volgt uit:
/f/image/Iry5K0Gy3IwahIvuxj2Kx58W.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/XauUmzf1j3dNvKn0i8O2MovE.png?f=fotoalbum_medium)
De shelly's oppikken en bedienen via homeassistant is easy-peasy.
Mijlpaal 2
work in progressMijlpaal 3
nog niet aan begonnenMijlpaal 4
nog niet aan begonnen[ Voor 96% gewijzigd door breew op 28-09-2023 14:43 ]