twain4me schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:20:
[...]
balken los koppelen van de buitenmuur en een draagmuur binnen bouwen is eigenlijk de enige manier. bij alle andere manieren is het meer hopen op een goede afloop dan er zeker van zijn. en daar komt ook die RC2.5 vandaan dan is de kans op problemen heel klein doordat de balkkop/ oplegging warmer blijven.
hout is niet dampdicht dus er komt gewoon vocht in de balk kop hoe goed je ook gaat plakken, kitten of purren. dat vocht moet eruit voordat er problemen komen. bij een beperkte rc waarde blijft het hout en de oplegging warmer enheb je naast minder vocht ook een kortere droogtijd en dus minder kans op problemen, maarja het is wat bijzonder omschreven op milleu centraal. uiteindelijk is dit ongeveer moeilijkste detail wat je tegen kan komen in bouwfisica en is er dus maar 1 echte oplossing.
Wat ook succesvol wordt gedaan is minimaal de strook tussen de balken met een klimaat folie en damp open isolatie (bij voorkeur iets vocht regulerend zoals vlas) dan is de kans kleiner dat er vocht bij de muur komt, maar als het er komt wordt het eerst opgenomen door de houtachtige vezels, dat vocht kan vervolgens weer uitdampen door de klimaatfolie ( en de gevel aan de andere kant) dit zal in vereweg de meeste gevallen prima werken, maar wordt afgekeurd als je dat bij een monumentaalpand zou voorstellen. garantie tot de deur dus

Ik vraag me dan toch echt af bij hoeveel woningen er nu 'verkeerd' geïsoleerd wordt met de voorzetwanden...
Zelf heb ik nu dus een nieuwe houten vloer gelegd, koppen van de balken in een steens muur. Wel in twee lagen menie gezet. Is dat dan niet voldoende om rot te voorkomen? Of in ieder geval flink te vertragen. Ik ga de wanden in ieder geval niet verder dan 2.5 rc isoleren.
Wat je al aangeeft: Het beste is om de dragende constructie naar binnen te halen. In bestaande bouw kun je dan volgens mij alleen doen voor een dragende betonvloer te storten op zand, of betonnen liggers in de muur leggen, en hierop vervolgens een dragende constructie te maken voor de bovenetages. Mijn huis komt uit 1890, de fundering is (volgens mij) al niet super meer. Teveel gewicht wil ik er niet op leggen, daarom geen betonnen liggers gedaan.
Wat ik me gisteren afvroeg is het volgende. Waarom worden de houten koppen niet op een klein kunststof blokje/plaat of op foamglas gezet, zodat er geen contact aan de onderzijde met steen is en er geen vocht van onder in kan trekken. Natuurlijk ook de balk koppen in de menie zetten. Verder rondom de bovenkant en zijkant van de kop een centimeter vrij laten en de stootvoegen random verwijderen. Dan heeft het hout geen contact met steen, zijn de koppen beschermd met menie en kunnen ze constant geventileerd worden met buitenlucht. Of is dat een domme gedachte?
Verder: Ik ga het wel zien hoelang de balken het volhouden. Ik kan er over tig jaar altijd nog voor kiezen alsnog beton te storten en een stalen binnenconstructie hierop te zetten. Waarom ik dat niet nu al doe? Geen voldoende budget helaas.
twain4me schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 19:20:
[...]
Wat ook succesvol wordt gedaan is minimaal de strook tussen de balken met een klimaat folie en damp open isolatie (bij voorkeur iets vocht regulerend zoals vlas) dan is de kans kleiner dat er vocht bij de muur komt, maar als het er komt wordt het eerst opgenomen door de houtachtige vezels, dat vocht kan vervolgens weer uitdampen door de klimaatfolie ( en de gevel aan de andere kant) dit zal in vereweg de meeste gevallen prima werken, maar wordt afgekeurd als je dat bij een monumentaalpand zou voorstellen. garantie tot de deur dus

Kun je dit iets nader uitleggen, voor het dikgedrukte? Welke strook tussen de blaken bedoel je? Waar plaats ik de klimaatfolie en waar de damp open? Lijkt me een belangrijk detail wat je hier probeert te omschrijven! Wellicht dat ik ten hoogte van de balken dan juiste isoleer met bijvoorbeeld vlas, daaronder met steenwol of PIR.
Kingspan beweert zelfs dat hun PIR dampopen is...
[
Voor 16% gewijzigd door
GrazendeKoe op 24-10-2023 16:43
]