Advies aanschaf Ubiquiti access points

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo allemaal,

Na ca. 8 jaar trouwe dienst van mijn eerste generatie Unifi access points is het tijd voor een paar nieuwe, vooral vanwege dat er geen updates meer uitkomen.

Momenteel heb ik 2 access points, 1 in de huiskamer en 1 aan het plafond in de overloop op de 1e verdieping. Indoor is de dekking prima, maar in de (kleine) achtertuin net niet lekker.

Tegenwoordig heb je keuze uit de U6 lite, U6 pro, U6 long range en U6 plus.

Mijn vraag is vooral: Heeft het meerwaarde (vooral qua snelheid en bereik) om voor de duurdere modellen te gaan? Of ga je thuis met ca. 12 wifi clients (ca. 4 telefoons /tablets, de rest IOT spul met vrijwel geen verkeer) echt geen verschil merken en kan ik net zogoed 2 lites kopen?

Biedt de long range versie nog wat meer bereik in de achtertuin, of maakt dat weinig uit op korte afstanden waar vooral de spouwmuur het signaal blokkeert?

Mijn Ziggo lijn is 200mbit, zou fijn zijn als ik dat binnenshuis wel haal.

Graag jullie advies!

Groet, Marco

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Ze hebben allemaal dezelfde zendsterkte. Het verschil is de antenne die bij de ene gerichter signalen kan zenden en ontvangen dan bij de ander. Stel dat een LR die je goed plaatst wel in de tuin bereik heeft, dan heb je mogelijk weer op andere plekken minder bereik. Let er op dat jouw verkeer in de tuin ook terug moet naar het AP, die tablet in je handen heeft waarschijnlijk geen LR antenne...
De pro en LR hebben het dubbele aantal antenne's waardoor je meer apparaten tegelijk kan bedienen, volgens UBNT ruim 300 clients. Stel dat de lite hier een kwart van haalt, dan heb je met 2x lite in huis nog ruim voldoende voor 150 clients. 8)7
Ik zou eerder kiezen voor 3x goedkoop (eentje in de tuin) dan 2x duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 17:21
Dark Wanderer schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:11:

Tegenwoordig heb je keuze uit de U6 lite, U6 pro, U6 long range en U6 plus.

Mijn vraag is vooral: Heeft het meerwaarde (vooral qua snelheid en bereik) om voor de duurdere modellen te gaan? Of ga je thuis met ca. 12 wifi clients (ca. 4 telefoons /tablets, de rest IOT spul met vrijwel geen verkeer) echt geen verschil merken en kan ik net zogoed 2 lites kopen?
Merk wel dat de U6 Pro een klein tikkie sneller is dan de U6 lite. Maar dat ga je met een 200Mbit lijn niet merken. De LR is echt bedoeld voor grote OPEN ruimtes, in een woning heb je daar zeer beperkt profijt van en soms zit het zelfs in de weg.

Ik heb zelf nog geen testen gezien tussen de U6 Lite en U6 Plus. Wel is de U6 Plus volwaardig Wifi 6 met 2.4ghz ondersteuning en op papier iets minder max stroomverbruik tov. de U6 Lite.

Wil je bereik in de achtertuin, dan wordt het een AP buiten plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
Bedankt voor jullie reacties! Duidelijk verhaal, bij iemand thuis heeft de pro en LR weinig te zoeken.

Het prijsverschil tussen de lite en plus valt best mee. Misschien dan toch wel voor de plus gaan? Ook omdat die wifi6 volwaardig ondersteunt en nieuwer is (dus waarschijnlijk langer in support).

Hier thuis is het, typische woonwijk, druk in de lucht. Vanaf de bank vind ik zeker 20 ssids. Je kent het, de buurtjes blijven als een soort onderlinge wedstrijd vage cheapy extenders bijplaatsen die meer kwaad da goed doen.

Zou de plus ook iets beter omgaan met deze "congested" situatie vanwege volwaardig wifi v6? Of ga je dat ook niet merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:55
heiyu schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 19:03:
[...]

Merk wel dat de U6 Pro een klein tikkie sneller is dan de U6 lite. Maar dat ga je met een 200Mbit lijn niet merken. De LR is echt bedoeld voor grote OPEN ruimtes, in een woning heb je daar zeer beperkt profijt van en soms zit het zelfs in de weg.

Ik heb zelf nog geen testen gezien tussen de U6 Lite en U6 Plus. Wel is de U6 Plus volwaardig Wifi 6 met 2.4ghz ondersteuning en op papier iets minder max stroomverbruik tov. de U6 Lite.

Wil je bereik in de achtertuin, dan wordt het een AP buiten plaatsen.
Hier een set-up met 1 U6 Pro en 4 U6 Lites (waarvan 1 buiten). De U6 Pro is met geschikte clients (i.c.m. een gigabit internet abonnement) stukken sneller dan een U6 Lite. Met bijv een Intel AX210 loopt de snelheid hier op tot 115MB/sec. Dat tikt toch de limiet van de gigabit LAN-poort aan.

Als ik nu een nieuwe set up zou moeten aanschaffen dan koos ik voor de U6 Plus. Puur vanwege de nieuwere hardware. Een U6 LR is inderdaad wat té, en een U6 Pro is in de praktijk zo'n 20% sneller.

Afhankelijk van de plaatsingsmogelijkheden buiten kun je voor een Lite/Plus of de U6 Mesh kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Misschien even een overbodige opmerking maar ik maak 'm hier toch maar (wederom) even: De LR (Long Range) variant is niet bedoeld om een groter grondoppervlak te kunnen bestralen / af te dekken maar om vanaf een hogere plafondmontage een gelijkwaardige dekking te kunnen geven, gelijk aan bijvoorbeeld de U6-Lite.

Hoge plafonds als bijvoorbeeld de plafonds in magazijnen van een distributiecentrum op 12 Mtr. hoogte :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-06 17:21
Dark Wanderer schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 21:53:
Zou de plus ook iets beter omgaan met deze "congested" situatie vanwege volwaardig wifi v6? Of ga je dat ook niet merken?
Hoogstwaarschijnlijk ga je er niks van merken; vaak zijn het toch IoT devices die op 2.4Ghz zitten en die ondersteunen waarschijnlijk geen Wifi6. (Voor de "congested" situatie is een oplossing met Wifi6E mogelijk op de 6Ghz band. Maar dat is weer een heel ander verhaal.)

Wat je met de Unifi Console wel kan doen is een scan laten van de Wifi signalen bij jou in de buurt en zodoende laten optimaliseren (al dan niet automatisch).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Niet de meest populaire opmerking hier op tweakers maar ik zou ook andere merken overwegen...
Heb jaren unifi gebruikt maar imho zijn de hoogtijdagen voorbij. Ik lees meer issues bij de unifi 6 lijn dan bij de ac lijn.

Wat zijn je functionele eisen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-06 12:43
Ik heb hier 3x 6 Lite hangen (op iedere verdieping één) en dat gaat dikke prima.

Er zijn wat klachten over firmware maar ik heb er nooit problemen mee gehad en zit op de laatste versie.

De Lite is zoals gezegd meer dan prima en Pro/LR overbodig en overkill.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Wanderer
laurens0619 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:40:
Niet de meest populaire opmerking hier op tweakers maar ik zou ook andere merken overwegen...
Heb jaren unifi gebruikt maar imho zijn de hoogtijdagen voorbij. Ik lees meer issues bij de unifi 6 lijn dan bij de ac lijn.

Wat zijn je functionele eisen?
Ik ben in principe niet getrouwd met unifi hoor. Heb dat in gedachten omdat mijn huidige ook al 8 jaar prima werken en de prijs prima is.

Op mijn werk plaatsen we veelal Extreme / Aerohive en HPe Aruba, maar dat is me privé te duur en ook overkill.

Eisen zijn simpel:
- Mijn ziggo lijn is 200 mbit, fijn als ik dat in ieder geval haal (op mijn s22 ultra en nieuwe laptop die wifi6 kunnen), tenminste in de huiskamer en slaapkamer vlakbij het AP.
- Ik heb enkele iot devices met alleen 2,4 ghz ondersteuning (een roomba en wat Chinese Ali express troep), dat moet blijven werken, desnoods op een apart ssid.
- het zou fijn zijn als het bereik buiten in de tuin iets beter wordt. Ik hoop dat nieuwe access points die toch dan 8 jaar nieuwer zullen zijn überhaupt iets verschil zullen maken (de techniek stond toch niet stil?). Bijplaatsen van een AP is het me niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
@Dark Wanderer
Er is ook niet zoveel mis met een unifi maar als je de features niet gebruikt is het de prijs en extra effort van losse controller niet altijd waard.

Qua wifi ga je het verschil iig niet merken met bv een deco x50 of een unifi 6 plus (nja dfs support mis je) maar de prijs ligt wel lager. Wil je poe behouden dan kom je op de deco x50-poe uit die qua prijs weer vergelijkbaar is met unifi 6plus

mijn punt is meer dat je in tijden van de unifi ac lijn geen kwalititatief betaalbare alternatieven had, nu wel :)

Owja verwacht niet dat je meer dekking krijgt in de tuin, dat komt waarscv door je (hr++?) glas en los je alleen op met buiten ap

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1