Trapgat overloop dicht maken

Pagina: 1
Acties:

• SX-Superfly
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-10 17:51
Op zoek naar een oplossing om het trapgat boven dicht te maken. De reden is reductie van geluid. De ruimte van beneden naar boven is nu geheel open (plafond van 4 meter hoog). Als je beneden tv kijkt kun je boven meegenieten.

Ik zit te denken aan een wand met schuifdeur. Nu heeft gewoongers daar oplossing voor:https://gewoongers.nl/web...KU370g-zTx5BoCkBYQAvD_BwE

Heeft iemand hier ervaring mee? Gaat het geluid tegen? Zijn er andere mogelijkheden om een wand met schuifdeur te plaatsen? Goede bedrijven in de omgeving Den Haag zijn welkom als tip.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1GRzwF7RMTtDFKycSCGkbgisXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoCqlSut4WC4K2BJY8d5Vkbp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4OMsCK5yRsmjo65m_RojgzxHN0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ilq7dbkzpFq3iT3Yn3hUwyC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GfNEu2B9FVqu4mg7nhrXbiDPRyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgRxeKrreWFvNQTLbieK0QAb.jpg?f=fotoalbum_large

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11:26
Een schuifdeur moet goed gaan. Bij mijn broer is het trapgat ook op die manier afgesloten. Dat werkt goed. Je hoort boven een stuk minder. Dan is een schuifdeur zeker de makkelijkste oplossing.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-12 23:40

H-W

Heb je ook een gordijn boven overwogen? Een beetje stevige kwaliteit zal ook wel werken in dit geval. Rails ophangen is ook minder permanent dan een wand bouwen.

• SX-Superfly
H-W schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 16:22:
Heb je ook een gordijn boven overwogen? Een beetje stevige kwaliteit zal ook wel werken in dit geval. Rails ophangen is ook minder permanent dan een wand bouwen.
Goeie tip, had er over gelezen. Maar gordijnen ophangen op die plek vinden we niet mooi. Het oog wil ook wat.

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Als het oog ook wat wil zou ik het deel van het hek voorzien van een groot raam en ernaast een glazen schuifdeur. Hou je het licht en blijft het optisch nog het meest open.

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

• Sieginator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-11 12:16
Ben het eens met Bastien.

Ik heb zelf net een houten schuifdeur geplaatst in onze gang. En ondanks dat de schuifdeur die je als voorbeeld laat zien beter afdicht, scheelt het toch flink wat geluid.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 06:02
Welk soort geluid probeer je tegen te houden? Hoge frequenties in de lucht of lage frequenties in de muren/vloer?

Voor de lage frequentie van een subwoofer heeft dit weinig effect. Ander contactgeluid is ook moeilijk te stoppen.

Hier komen de ingebouwde televisie luidsprekers door een betonnen vloer heen (de richting is duidelijk) Ik kan meegenieten van voetbalgeschreeuw als ik probeer te slapen.

Als laatste: ik zie grote kieren onder de deuren. Is dit vanwege het ventilatie systeem? Waar zitten de aan en afvoer kanalen? Als de hoofdafvoer boven zit gaat het ventilatiesysteem niet meer werken.

Er is geen afzuigkap dus al het vocht van het koken moet op een andere manier weg (dat is het nadeel van die recirculatie afzuigkappen (wat in de kookplaat zit)

• MarcelP102
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Wij gaan hier een schuifdeur kopen voor de trap: https://www.artiinterieur...jkheden-van-schuifdeuren/

In de showroom hebben ze een hele mooie bronze pui. Maar ze zijn ook zwart en wit te leveren.

• dakong
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-12 13:49
Voor echt mooie stalen schuifdeuren en puien kan je ook hier nog een offerte opvragen: https://smederijgroen.nl/

Die maken alles op maat. :)

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-12 22:43
Het hekje bovenaan de trap weghalen en een schuifdeur met daarnaast een vast deel plaatsen lijkt me het meest praktisch.
Afbeeldingslocatie: https://www.interieurendeur.nl/wp-content/uploads/2023/02/Zwarte-schuifdeuren-voor-trap-zijkant.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door TwiSteD1 op 02-10-2023 08:08 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Scheelt ook een stuk met verwarmen, ik zou alleen daarom het al dicht maken boven..

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-12 09:58
TwiSteD1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:07:
Het hekje bovenaan de trap weghalen en een schuifdeur met daarnaast een vast deel plaatsen lijkt me het meest praktisch.
[Afbeelding]
Een greep uit het Bouwbesluit 2012, en dan nemen we de bestaande bouw eis (minimum eisen).

Artikel 2.40. Trapbordes
Een trap als bedoeld in artikel 2.31, sluit bij de bovenste trede, over de breedte van de trap, aan op een vloer met een oppervlakte van ten minste 0,7 m x 0,7 m.

Dit voldoet dus niet aan de technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van veiligheid.

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:58
Chalk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Een greep uit het Bouwbesluit 2012, en dan nemen we de bestaande bouw eis (minimum eisen).

Artikel 2.40. Trapbordes
Een trap als bedoeld in artikel 2.31, sluit bij de bovenste trede, over de breedte van de trap, aan op een vloer met een oppervlakte van ten minste 0,7 m x 0,7 m.

Dit voldoet dus niet aan de technische bouwvoorschriften uit het oogpunt van veiligheid.
In de situatie van de TS kan het prima. Je plaatst dan de schuifdeur aan de gangkant. Dan heb je tussen de trap en de deur dat plateautje nog. Kan het uiteraard niet nameten, maar dat ziet er wel uit alsof het meer dan 0.7x0.7 is. Dan heb je uiteraard langs het plateau ook nog wel een hekje nodig.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:44
Chalk schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:49:
[...]

Artikel 2.40. Trapbordes

Als daar een Deur zit, dan sluit de trap nog steeds aan op een vloer toch? Punt is dat je trap niet op een ander punt mag eindigen, niet dat er geen deur mag zitten. Mits de deur de volledige breedte van de trap vrijlaat indien geopend. (en minimaal 70CM afstand tot de volgende muur).
Wellicht dat ik het verkeerd lees/ begrijp, maar aansluiting op een vloer is toch nog steeds het geval als er een deur (vlak) boven die vloer hangt?

Indien dat niet het geval is, is eigenlijk de enige oplossing een deur links en rechts van de trap plaatsen, maar daarmee houd je geen geluid tegen naar de deur (bijna) recht tegenover de trap.

• ilaurensnl
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10-12 15:40
TwiSteD1 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 08:07:
[Afbeelding]
Ziet er goed uit, maar stel iemand valt van de trap, kan kom je vol op tegen die metaal/glas.

Zou dat ook in overweging nemen, als je zoiets maakt.

Ziet er goed uit though! Love it

• Chalk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-12 09:58
jbdeiman schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 09:18:
[...]

Als daar een Deur zit, dan sluit de trap nog steeds aan op een vloer toch? Punt is dat je trap niet op een ander punt mag eindigen, niet dat er geen deur mag zitten. Mits de deur de volledige breedte van de trap vrijlaat indien geopend. (en minimaal 70CM afstand tot de volgende muur).
Wellicht dat ik het verkeerd lees/ begrijp, maar aansluiting op een vloer is toch nog steeds het geval als er een deur (vlak) boven die vloer hangt?

Indien dat niet het geval is, is eigenlijk de enige oplossing een deur links en rechts van de trap plaatsen, maar daarmee houd je geen geluid tegen naar de deur (bijna) recht tegenover de trap.
Verrek je hebt gelijk.
In artikel 2.34 staat dat bovenaan de trap een vloeroppervlakte ≥0,8 x 0,8 m aanwezig moet zijn. Omdat dit geen vrije vloeroppervlakte hoeft te zijn, is het toegestaan om een deur boven die vloer te maken.
Overigens was dit in het Bouwbesluit 2003 wel nog omschreven als vrije vloeroppervlakte. Daar was dit niet toegestaan.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:32

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

SX-Superfly schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 15:15:
Op zoek naar een oplossing om het trapgat boven dicht te maken.
ben ik nou gek.......of heb ik dit topic al eens eerder voorbij zien komen? :?

edit: ik zal even proberen te zoeken maar er is laatst iemand geweest met, sowieso, boven een haast identieke situatie, kwamen aardig wat tips naar voren maar ik heb dat verder niet gevolgd.

[ Voor 26% gewijzigd door Fraggert op 02-10-2023 09:51 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-12 16:34

MrMonkE

★ EXTRA ★

Open trap.. mjaaaa glwt
Ik zou gordijnen ophangen die het geluid dempen? Als je niet mooi vind misschien wandkleden op de muur daar. (Maar ik zou sowieso die trap niet hebben :D )

★ What does that mean? ★

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@SX-Superfly in dit topic worden nog wat opties genoemd en allicht wat bruikbare info

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-12 22:06

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik heb ook eens een inventarisatie gedaan en heb ook contact gehad met een forensisch bouwkundige (die niets wilde doen omdat het advies al vaststond: elke afdichting zal het geluid reduceren). Die bouwkundige zei wel dat een schuifdeur minder goed afdicht dan een draaideur.

Van de vijf aangeschreven partijen zeiden er vier "tuurlijk komen wij er ff een schuifdeur inknallen!". Alleen Aluw Doors merkte op dat een draaideur beter is omdat die met afdichtingsrubbers kan worden afgewerkt voor maximaal effect.

Uiteindelijk staat dit item nog op het todo lijstje. Maar dan ga ik wel naar Aluw Doors.

@Fraggert ik dacht ook al dat dit een topic kick was van een maand of 4-5 geleden.

[ Voor 6% gewijzigd door Thijsmans op 02-10-2023 10:06 ]

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:44
Thijsmans schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:06:
Ik heb ook eens een inventarisatie gedaan en heb ook contact gehad met een forensisch bouwkundige (die niets wilde doen omdat het advies al vaststond: elke afdichting zal het geluid reduceren). Die bouwkundige zei wel dat een schuifdeur minder goed afdicht dan een draaideur.

Van de vijf aangeschreven partijen zeiden er vier "tuurlijk komen wij er ff een schuifdeur inknallen!". Alleen Aluw Doors merkte op dat een draaideur beter is omdat die met afdichtingsrubbers kan worden afgewerkt voor maximaal effect.

Uiteindelijk staat dit item nog op het todo lijstje. Maar dan ga ik wel naar Aluw Doors.

@Fraggert ik dacht ook al dat dit een topic kick was van een maand of 4-5 geleden.
Merk hierbij wel op, dat als je een draaideur erin zet, dat deze zo moet zijn uitgevoerd dat die (bijna) 180 graden kan maken (kijkende naar de hiervoor genoemde situatie). Wat je niet wilt is dat zo'n draaideur je looppad blokkeert, dus dat je als je (op de foto's) linksaf wilt slaan, eerst de deur weer toe moet doen, om die kant überhaupt op te kunnen. Juist voor dergelijke situaties is (ook al houdt dat minder geluid tegen) een schuifdeur echt de mooiste (meest praktische) oplossing.
Draaideuren op een (korte) overloop vind ik eigenlijk altijd onpraktisch om eerdergenoemde reden.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@SX-Superfly

ik was de link vergeten |:( |:( |:(

hoe trapgat dichtmaken ?

• SX-Superfly
Dank voor alle tips!

Ik heb offertes opgevraagd bij diverse bedrijven. Qua bouwbesluit moet het mogen gezien het plateau bovenaan de trap. Het hekwerk is in twee delen dus op de plek waar de wand zou komen kan het hek weggehaald worden.

Draaideur is niet handig gezien de ruimte op de overloop.

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-12 20:31
Kleine tip: Ga niet voor Alluw of GewoonGers. Vooral Gers is veel te duur en het is geen staal. Het is alumiumium met een stalen coating ;) Men verkoopt het als echte stalen deuren, maar dat zijn het niet.

Ter vergelijking:

Een vrij basic deur van gang naar woonkamer kost bij Gers 3K en bij bijvoorbeeld Zowmooj ( echt staal a 100- 150 kilo ) 2200 ;) Doe ermee wat je wilt :)

SiberischeHusky Shepsky

• Erik1337
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18-08-2024
CryptoNL schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 11:08:
Kleine tip: Ga niet voor Alluw of GewoonGers. Vooral Gers is veel te duur en het is geen staal. Het is alumiumium met een stalen coating ;) Men verkoopt het als echte stalen deuren, maar dat zijn het niet.

Ter vergelijking:

Een vrij basic deur van gang naar woonkamer kost bij Gers 3K en bij bijvoorbeeld Zowmooj ( echt staal a 100- 150 kilo ) 2200 ;) Doe ermee wat je wilt :)
Dat het aluminium deuren zijn staat gewoon op de site van Gers:
In tegenstelling tot de meeste puien, gebruiken wij aluminium in plaats van staal. Om 3 redenen: aluminium is hoogwaardig materiaal met krasbestendige afwerking, gaat langer mee (want: roest niet) én is demontabel. Geen gedoe dus met transport. Of met smalle trappenhuizen. GewoonGers past dus werkelijk in ieder interieur. Ook qua look en feel: of je nu houdt van klassiek of hypermodern. Inspiratie nodig?
Je betaalt inderdaad meer bij Gers maar de service is wel goed. Ze hebben bij mijn deur kosteloos een reparatie uitgevoerd jaar na montage.

• SX-Superfly
MarcelP102 schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 06:50:
Wij gaan hier een schuifdeur kopen voor de trap: https://www.artiinterieur...jkheden-van-schuifdeuren/

In de showroom hebben ze een hele mooie bronze pui. Maar ze zijn ook zwart en wit te leveren.
De eerste offerte van dit bedrijf is in ieder geval al iets meer dan 1000 euro goedkoper dan gewoongers.

• SX-Superfly
Een Smederij heeft een offerte uitgebracht. Gepoedercoat staal. Zelfde prijs als gewoongers. Zal dit beter isoleren tegen geluid dan het aluminium van gewoongers?

Edit: de Smederij zit op 3800, dus duurder dan gewoongers

[ Voor 15% gewijzigd door SX-Superfly op 03-10-2023 13:48 ]

• SX-Superfly
Is het niet zo dat een stalen deur veel zwaarder open gaat dan een aluminium deur gezien het gewicht?

En maakt het qua isolatie tegen geluid nog verschil of je een stalen wand of een aluminium wand kiest?

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Ik zou vooral kijken naar wat de partijen aanbieden qua railsysteem van de schuifdeur. Persoonlijk vind ik het erg storend als schuifdeuren een te sterke hysterese hebben door het softclose mechanisme. Sluiten gaat dan opzich prima maar als je hem open wil duwen moet je eerst over een punt heen voordat die begint te rollen. Ook lijkt het mij dat de kwaliteit van het railsysteem bepaald hoe makkelijk de deur te openen is, en misschien wel belangrijker: de hoeveelheid contactgeluid het openen en sluiten produceert.

Wat betreft de geluidsisolatie zal het niet heel veel verschil maken, het meeste geluid wordt doorgelaten door de luchtspleet onder de deur.
Pagina: 1