Toon posts:

hoe trapgat dichtmaken ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:41
hallo beste.

wij hebben een open wenteltrap in ons huis.

momenteel verwarmen we met airco en er gaat een groot deels van de warmte ''verloren naar boven''.
boven liggen alle slaapkamers en doordat alles open is, is het ook heel gehorig.

ik loop al ff met het idee om het trapgat te dichten zowel voor akoestiek alsook de warmte deels onder te houden.

de vorige bewoners hadden hiervoor een wandje geplaatst uit gyproc.
omdat de hal vrij klein is hebben we deze toen uitgebroken, ook omdat het niet mooi was afgewerkt.

nu loop ik met een paar ideeen.

de halve wandjes tot boven dicht maken.

- ofwel gyproc plaatsen tot tegen het plafond en opvullen met rockwool ( voorkant dan bekleden met akoestische wandpanelen)
- wandjes afbreken en dan glaspartijen plaatsen.
- halve wandjes zo laten staan en deels opvullen door raampartij.
- gyproc muur plaatsen met in het midden van boven tot onder een kleine glaspartij.

deur plaatsen.

- deur meteen in het trapgat zelf plaatsen deze kan zelf opendraaien in het gat. (blauw)
- plaatsen van schuifdeur (geel)

nu weet ik niet goed welke de beste optie is aangezien de vorige bewoners hier dit al volledig dicht hadden gemaakt was het een heel benauwde gang en leek ook alles heel klein en donker (dit is ook niet echt mijn voorkeur).

dan zijn er nog de keuzes van deuren ofwel een volle deur of voor een open gevoel een glazen (schuif, pivot) deur.

laatste fotos schetsen een beetje weer hoe de gang is vanuit andere hoeken om een beter beeld te krijgen hoe klein de rest van de ruimte is.

benieuwd naar jullie input of eventueel andere suggesties altijd zeker welkom. :)

.

Alle reacties

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Misschien op het halve muurtje iets met glas naar boven doen, eventueel nog met een mooie schuifdeur (geel in jouw tekening) met staal en glas. Ik ben bang dat het anders wel erg donker gaat worden allemaal.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03 16:26

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Heb je een foto van de benedenverdieping (van de hal dus) ?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Een deur direct bovenaan de trap zou ik in elk geval niet doen. Dat lijkt me niet de meest veilige oplossing en ook gewoon onhandig om achter je dicht te trekken als je de trap af loopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-03 14:12
Positie geel. En dan met staal/glas werken, ook als vervanging van het huidige muurtje. Dan krijg je feitelijk een lange glaswand zonder rare hoeken (goedkoper want makkelijker uit te voeren). Dichtzetten met een dichte wand zou ik niet doen, te weinig lichtinval. Ik en en wat kennissen hebben goede ervaringen met Aluwdoors. Ik heb daar zelf drie binnendeuren vandaan, kennnissen ook zo'n trapwand-/deur oplossing.

[Voor 5% gewijzigd door Mr. Stom op 14-02-2023 17:36]

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:11

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik zou proberen om de deur op de bg te maken. Anders gaat er alsnog veel warmte verloren. Kun je niet een mooie glazen oplossing onder aan de trap maken?

PVoutput

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan het af laten timmeren en een deur plaatsen, idealiter beneden en niet boven (het kan wel zijn dat de ruimte waar de trap is dan kleiner wordt/ er kleiner uitziet).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Mr_x007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:44
Wij hadden hetzelfde probleem, en hebben dat vorige maand opgelost door de trap op de begane grond dicht te maken.
Hebben een paar wandjes met isolatie geplaatst, met een hoge deur met glas.
Gelijk de mogelijkheid benut om wat kast ruimte te maken in de ruimte die anders verloren ging.
Leek mij qua warmte besparing de meest efficiëntste oplossing

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:29
Trap verwijderen en een lift plaatsen, die is afgesloten :+

Als beneden geen optie is zou ik ook voor “geel” gaan met glas boven het muurtje zoals hierboven al aangegeven.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:29
Hoe blij ben je met je spiltrap? Het is misschien persoonlijk, maar vaak zijn die toch wat ongelukkig om te betreden, en is een houten trap vaak veel ruimer opgezet omdat die kleine radius er niet in hoeft te zitten. Ik vraag dit, omdat dit misschien dan wel goed moment is om beide aan te pakken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23
Orion84 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:11:
Een deur direct bovenaan de trap zou ik in elk geval niet doen. Dat lijkt me niet de meest veilige oplossing en ook gewoon onhandig om achter je dicht te trekken als je de trap af loopt.
Wij hebben het wel, omdat er boven iemand met een rolstoel rondrijdt. Een traphekje is daar niet tegen bestand. Het is enigszins onhandig, maar het went erg snel.

Dat gezegd, in dit geval zou ik denk ik ook kijken wat er beneden te regelen is.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:14
positie geel met veel glas (ook boven het muurtje)

direct boven of onder een trap zou ik persoonlijk nooit een deur maken.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:00
Beneden om de trap een gordijn ophangen dat werkt goed en ziet er prima uit, niet boven iets maken want dat werkt maar half.

Gordijnen(niet vitrage) zijn super in geluidsisolatie en werkt ook als isolatie mits goed aansluiten zowel boven als beneden, en je kan zelf bepalen wanneer wel of niet helemaal open.

Ik heb het hier eens getest tussen de woonkamer en keuken een gordijn ophangen wat functioneerde als scheidingswand, voor en achter het gordijn zat dik 2 graden verschil, waarom heb ik het weer weg gehaald? het was mijn gordijn van de slaapkamer incl rails die toevallig dezelfde maten had. :+

Ik begrijp dat je boven iets wil maken echter dat werkt niet want immers de warmte is al boven, dat stukje gang doen hem echt niet en wordt dan een benauwd hokje als je daar nog een muur gaat maken.

Beneden is prima een optie voor een gordijn, ik begrijp dat WAF een probleem is?

[Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 14-02-2023 18:19]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Naast onhandig meen ik dat ook wet- en regelgeving (bouwbesluit gok ik) er wat van vindt. Heb ooit eerder zoiets voorbij zien komen.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• Philtjens
NeFoRcE schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:09:
Heb je een foto van de benedenverdieping (van de hal dus) ?

Helaas geen hal maar rechtstreeks open in de eetkamer kan dit niet lang beneden dicht maken dan verlies ik teveel ruimte vandaar ook de optie om boven dicht te maken.

• Philtjens
Mr. Stom schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:35:
Positie geel. En dan met staal/glas werken, ook als vervanging van het huidige muurtje. Dan krijg je feitelijk een lange glaswand zonder rare hoeken (goedkoper want makkelijker uit te voeren). Dichtzetten met een dichte wand zou ik niet doen, te weinig lichtinval. Ik en en wat kennissen hebben goede ervaringen met Aluwdoors. Ik heb daar zelf drie binnendeuren vandaan, kennnissen ook zo'n trapwand-/deur oplossing.
Bedankt ook een goed idee ga eens contact opnemen (als dit een beetje in de buurt ligt natuurlijk)

• Philtjens
prein2 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:38:
Ik zou proberen om de deur op de bg te maken. Anders gaat er alsnog veel warmte verloren. Kun je niet een mooie glazen oplossing onder aan de trap maken?
Onder geen mogelijkheid om af te dichten heb maar een kleine eetkamer en hiervoor zou ik beel te veel ruimte voor moeten inleveren vandaar de optie om boven dicht te maken.

• Philtjens
Skynett schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:45:
Hoe blij ben je met je spiltrap? Het is misschien persoonlijk, maar vaak zijn die toch wat ongelukkig om te betreden, en is een houten trap vaak veel ruimer opgezet omdat die kleine radius er niet in hoeft te zitten. Ik vraag dit, omdat dit misschien dan wel goed moment is om beide aan te pakken.
Ook optie bekeken voor andere trap maar is te weinig ruimte om een andere trap dan wenteltrap te monteren in het trapgat.

• Philtjens
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:17:
Beneden om de trap een gordijn ophangen dat werkt goed en ziet er prima uit, niet boven iets maken want dat werkt maar half.

Gordijnen(niet vitrage) zijn super in geluidsisolatie en werkt ook als isolatie mits goed aansluiten zowel boven als beneden, en je kan zelf bepalen wanneer wel of niet helemaal open.

Ik heb het hier eens getest tussen de woonkamer en keuken een gordijn ophangen wat functioneerde als scheidingswand, voor en achter het gordijn zat dik 2 graden verschil, waarom heb ik het weer weg gehaald? het was mijn gordijn van de slaapkamer incl rails die toevallig dezelfde maten had. :+

Ik begrijp dat je boven iets wil maken echter dat werkt niet want immers de warmte is al boven, dat stukje gang doen hem echt niet en wordt dan een benauwd hokje als je daar nog een muur gaat maken.

Beneden is prima een optie voor een gordijn, ik begrijp dat WAF een probleem is?
Het moet natuurlijk ook esthetisch ook voldoen en een gordijn ga ik zeker niet hangen want de trap komt uit in eet / woonkamer.

Onder is totaal geen optie om ook maar iets te doen vandaar de optie om boven te zoeken omdat dit ook veel netter afgewerkt kan worden.
(Als eenmaal de warmte in het trapgat hangt zal dit ook als buffer dienen en niet snel afkoelen omdat het niet meer verder kan stromen is mijn idee)

Tevens wel al vaak gehoord inderdaad dat gordijnen wonderen doen als isolerend middel.

Ken trouwens de afkorting WAF niet dus geen idee wat hiermee bedoeld word.

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:32
@Philtjens : Wife Acceptance Factor

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

• Philtjens
Goeie maar ik heb voornamelijk de broek aan vrouw is heel gelukkig met wat we hebben dus mag zeker niet klagen helaas leg ik de lat vaak stukken hoger.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:29
Philtjens schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 22:23:
[...]
(Als eenmaal de warmte in het trapgat hangt zal dit ook als buffer dienen en niet snel afkoelen omdat het niet meer verder kan stromen is mijn idee)
Dat principe zou je ook op de hele gang boven kunnen loslaten als alle deuren dicht zijn als je zo redeneert. Dus waarom laat je de trap dan niet gewoon open.

Warme lucht stijgt op en dus zal die als eerste het trapgat intrekken om daar af te koelen langs de wanden en plafond, en zo weer naar beneden te zakken. Helemaal als er boven niet gestookt wordt in de kamers.

Zelfs als je de trap boven dicht maakt, voeg je nog steeds een enorm oppervlak toe aan je huiskamer waarlangs je warmte verliest. Zorg er dan tenminste voor dat elke muur die grenst aan de trap heel goed geïsoleerd is. Daarmee kan je dat effect verkleinen. Maar er zal altijd enige mate van convectie (tocht) overblijven simpelweg vanwege de enorme hoogte die het trapgat met zich meebrengt.

Voor de echte koude dagen kan je overwegen om tijdelijk een extra gordijn op te hangen om de trap af te sluiten, dat zal altijd extra helpen.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Philtjens
Skynett schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:44:
[...]

Dat principe zou je ook op de hele gang boven kunnen loslaten als alle deuren dicht zijn als je zo redeneert. Dus waarom laat je de trap dan niet gewoon open.

Warme lucht stijgt op en dus zal die als eerste het trapgat intrekken om daar af te koelen langs de wanden en plafond, en zo weer naar beneden te zakken. Helemaal als er boven niet gestookt wordt in de kamers.

Zelfs als je de trap boven dicht maakt, voeg je nog steeds een enorm oppervlak toe aan je huiskamer waarlangs je warmte verliest. Zorg er dan tenminste voor dat elke muur die grenst aan de trap heel goed geïsoleerd is. Daarmee kan je dat effect verkleinen. Maar er zal altijd enige mate van convectie (tocht) overblijven simpelweg vanwege de enorme hoogte die het trapgat met zich meebrengt.

Voor de echte koude dagen kan je overwegen om tijdelijk een extra gordijn op te hangen om de trap af te sluiten, dat zal altijd extra helpen.
Omdat ik ook nog met het probleem geluid zit waardoor ik het wil afdichten dus alsnog 2 vliegen in 1 klap dan om op te lossen en visueel ziet zo een gordijn ook niet mooi uit.

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:40

Prx

🥞 🧇 🥯 🥨 🥐

Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Naast onhandig meen ik dat ook wet- en regelgeving (bouwbesluit gok ik) er wat van vindt. Heb ooit eerder zoiets voorbij zien komen.
Vergeet dit niet mee te nemen in je overweging. Mijn vrouw heeft voor ons ook de opties uitgezocht en liep tegen bouwbesluit aan. We nemen dus in de overweging mee dat we, als we hiervoor gaan, dit (mogelijk) eruit moeten halen bij verkoop omdat het niet toegestaan is.

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:48
ik zou voor staal met glas gaan EN een schuifdeur. (en het hele muurtje weg halen)
+veel licht
+schuifdeur neemt geen ruimte in
-prijzig

https://gewoongers.nl/referenties/hoekwand-voor-de-trap/
https://gewoongers.nl/ref...ifwand-in-hoekopstelling/

[Voor 14% gewijzigd door frankyfn126 op 15-02-2023 08:08]

• mr_evil08
Je zal hoe dan ook een gordijn moeten ophangen beneden, zowel voor geluid als warmteisolatie.
Schuifdeuren/glas/wand ga je hoe dan ook veel ruimte kwijt raken.

Gordijnen heb je in verschillende soorten en maten daar zit vast wel iets moois bij en eenvoudig weg te halen na de koude periode.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Philtjens schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:06:
deur plaatsen.

- deur meteen in het trapgat zelf plaatsen deze kan zelf opendraaien in het gat. (blauw)
- plaatsen van schuifdeur (geel)
Blauw is een NO-GO!

daar ga je spijt van krijgen als je nog eens met grote zware spullen naar boven wilt.

Voor wat betreft het opbouwen van dat halve wandje zou ik eens kijken of je daar niet een kozijn in kunt laten zetten met een mooie glazen ruit.

Dat kan vrij minimalistisch zoals een stalen frame dat je vaak ziet bij van die hippe moderne stalen taatsdeuren.

Dat scheelt een enorme klap licht en levert een ruimtelijk gevoel op terwijl je de boel wel dicht hebt zitten.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:03
Wat je ook kunt overwegen voor de gele opties is een taatsdeur ipv een schuifdeur met het scharnier aan de muur kant. Die kan vaak op 90 graden open blijven staan (handig als je aan het sjouwen bent). En daar loop je in twee richtingen door heen door hem voor je uit te duwen. Dit is misschien alleen wat onhandig als je van de trap af rechts af moet.

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Glazen wand met glazen deur op de beneden verdieping? Misschien is dat een optie?

• Philtjens
susscorfa schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:49:
Wat je ook kunt overwegen voor de gele opties is een taatsdeur ipv een schuifdeur met het scharnier aan de muur kant. Die kan vaak op 90 graden open blijven staan (handig als je aan het sjouwen bent). En daar loop je in twee richtingen door heen door hem voor je uit te duwen. Dit is misschien alleen wat onhandig als je van de trap af rechts af moet.
Dit is inderdaad ook een goed idee nog.
Denk dat ik eens start met enkele glasfirma's uit te nodigen om de situatie eens te bekijken.

• Philtjens
NeFoRcE schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:54:
Glazen wand met glazen deur op de beneden verdieping? Misschien is dat een optie?
Nee heb hiervoor geen plaats beneden dan verlies ik teveel plek helaas

• NeFoRcE

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wellicht gek gedacht, maar een plafondventilator die bovenin het trapgat zit? Die duwt dan de warme lucht wellicht weer naar beneden?

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:33

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

susscorfa schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:49:
Het nadeel gaat zijn als je de trap op loopt en naar de kamers rechts wilt lopen. Dan moet je continu om de deur heen lopen (en deze weer dicht moet laten vallen.) Dat kan acceptabel zijn; dat is aan de TS, maar wel iets om goed over na te denken.

• Philtjens
NeFoRcE schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:59:
Wellicht gek gedacht, maar een plafondventilator die bovenin het trapgat zit? Die duwt dan de warme lucht wellicht weer naar beneden?
Bedankt voor het meedenken maar ook niet echt een oplossing waar ik mee geholpen word.

• Hann1BaL
  • Laatst online: 20:33

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

NeFoRcE schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:59:
Het gaat ook om geluid. Als het alleen om warmte zou gaan is het advies gewoon: Zorg dat de deuren van de slaapkamers dicht zijn en niets doen. Want die paar extra kubieke meters gaan het verschil ook niet maken.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:49
twain4me schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:07:
positie geel met veel glas (ook boven het muurtje)

direct boven of onder een trap zou ik persoonlijk nooit een deur maken.
Ik zou ook een mooie glazen wand maken met een taatsdeur op positie geel. Eventueel glas icm staal. Zou het jammer vinden als de wand helemaal dicht gemaakt wordt, want dan ben je alle gevoel van ruimte op de overloop kwijt.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
@Philtjens ik zou het open laten, heft geeft zo een mooi open gevoel.
Indien het enkel de warmte is stel ik voor dat je met een plafond fan werkt.
Je kan deze zo instellen dat hij lucht naar beneden drukt, en dus ook de warme lucht terug naar beneden drukt.
Of in de zomer omgekeerd instellen voor te koelen.
Kost qua verbruikt quasi niks en zal wel enkele graden schelen in de winter.

• Philtjens
Wolfp4ck schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:44:
@Philtjens ik zou het open laten, heft geeft zo een mooi open gevoel.
Indien het enkel de warmte is stel ik voor dat je met een plafond fan werkt.
Je kan deze zo instellen dat hij lucht naar beneden drukt, en dus ook de warme lucht terug naar beneden drukt.
Of in de zomer omgekeerd instellen voor te koelen.
Kost qua verbruikt quasi niks en zal wel enkele graden schelen in de winter.
Ja open is het mooiste maar willen het ook deels dichten voor het geluid wat te verminderen naar boven toe het is vrij gehorig ook.

Vandaar ook de keuze best om met glas te werken dan denk ik.

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17-03 23:11
geluid kan je ook opvangen door middel van akoestische isolatie, zoals bvb de op amazon te verkrijgen
https://www.amazon.nl/mur...nddecoratie/dp/B09LCZ977C

wij hebben er zo eentje en hangt ook in redelijke lege hoge hall en nadat die er hing klonk het al een pak minder weergalmend.

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 08:47
In ons huis hebben we dat wel zo. Het was al door de vorige eigenaar zo gemaakt. Maar het is ons nooit opgevallen dat dat onhandig is.
We hebben wel de scharnieren in de "binnenbocht", maar bij ons kan dat omdat de trap loodrecht op de overloop aankomt.

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-03 16:11
Hebben wij wel moeten doen met een schuifdeur ivm ruimte en moet zeggen dat je er eigenlijk helemaal geen last van hebt
2 treden lager kun je nog steeds bij de handgreep
Bevalt prima

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:13
Gewoon even een nadenkpuntje ter bewustwording:

Momenteel ben je dus langzaam je bovenverdieping aan het opwarmen. Als je het op een manier dicht weet te maken, wordt je beneden dus makkelijker warm, maar je boven dus (energetisch gezien) evenveel kouder.

Dat hoeft niet een issue te zijn, maar ik heb ik mijn huis boven juist geen verwarming omdat indirect vanaf beneden wordt verwarmt. Nou heb ik een goed geïsoleerd huis, dus dan verdwijnt t niet alsnog zomaar boven.

Het kan dus zo zijn dat je je comfort beneden verhoogt, maar dus ten koste van boven. Dat kan bijvoorbeeld erg onaangenaam zijn als je 's morgens opstaat, of uit de douche komt oid.

Complimentje?

• Raimundus
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:07
En de spiltrap vervangen voor een dichte trap? Met op de begane grond een deur?
Je verliest dan geen ruimte beneden.

• Ora et Labora
  • Laatst online: 22-03 16:24
Goedkoopste is om een gordijn beneden te gebruiken, die is mobiel en werkt prima, er zijn ook isoloatie-gordijnen. Je raakt nagenoeg geen ruimte beneden kwijt.
Ook niet met een wandje en deur beneden trouwens, hooguit waar dat speelgoed staat op je foto.

En anders de gele lijn, glaswand met schuifdeur.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14-03 01:26
Ik herken je probleem. Mijn ouders hebben een wenteltrap in de woonkamer met een deur direct als je boven komt. De hal boven is +/- 11m3 (2x2x2,60) en met alle deuren van de kamers dicht voel je direct als de trapdeur openstaat. Vooral je voeten worden koud en dat is direct onaangenaam. Die deur is overigens niet vervelend. Hoogstens als je iets naar boven tilt, maar goed dan is elke deur onhandig.

Je kan de gang boven verwarmen apart naar dezelfde temperatuur als de woonkamer, dat is op termijn niet goedkoop maar verhoogt wel direct het comfort beneden. Een gordijn werkt redelijk goed, maar door alles wat niet afsluit gaat warmte lekken. Daarnaast is een isolerend gordijn vaak ook verduisterend, dan wordt het best donker. Helemaal afsluiten is de beste optie en dan bij voorkeur zo dicht mogelijk op de trap.

Ik denk dat blauw minder vervelend is dan geel. Vanaf de gang moet je dan eerst de deur opendoen, omdraaien en dichtschuiven en vervolgens de trap af. De deur bij blauw hou je vast terwijl je de trap afloopt en sluit je onderweg achter je. Je kan ook een automatisch sluitende deur nemen, zowel bij geel als blauw. Dat is wel weer onhandig als je iets met beide handen vasthebt.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Boudewijn schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 19:34:
[...]

Klopt.
https://rijksoverheid.bou...cs/wet/bb2012/hfd2/afd2-5
Artikel 2.34 (nieuwbouw) 80x80 cm en 2.40 (bestaand) 70x70 cm als bordes.

@Philtjens dit geldt alleen bovenaan de trap. Dus je zou vrij strak om je trap een wandje kunnen maken, eventueel zelfs rond. Ik weet alleen niet hoeveel speelgoed je dan tussen de treden kwijtraakt waar je dan niet meer bij kan. :+

Sowieso zijn die ronde spiltrappen ondingen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Philtjens

Voor de mensen wat aankaarten om mijn trap van onder dicht te maken hiermee misschien visueel een duidelijker beeld hoeveel plaats ik hiermee ga verliezen.

De breedte is 2 meter en diepte 2.20 op foto 2 is duidelijk zichtbaar als ik dit met een wandje dicht maak dat ik bijna geen ruimte meer heb in de eetkamer en ik ook nergens meer een doorgang zal hebben waarmee ik nu wel nog steeds onder de trap kan doorlopen.

Helaas is ons huisje niet supergroot en had ik zelf ook liever niet voor een wenteltrap gekozen maar hij zit er nu in en moet proberen te zoeken voor een andere oplossing vandaar de suggestie om het vanboven dicht proberen te maken.

Ik heb ook gekeken om het trapgat anders te laten uitkomen maar dan zit ik nog steeds met de wenteltrap en deze zou dan aangepast moeten worden waardoor het heel kostelijk zal worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:45

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Je zou ook nog een plafondventilator bovenaan de trap kunnen hangen om de warmte naar beneden te drukken. Maar door te verwarmen met a/c, blijft je tegelvloer koud. Dat ga je altijd als koude beleven.

[Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 15-02-2023 14:37]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:54
ik zou gewoon boven een stalen deur plaatsen met glas boven de balustrade ook in een stalen kozijn.
deur laten open slaan richting muur, zodat je hem open kunt zetten.
Je kan een taatsdeur nemen, zodat hij 2 kanten op kan.

Dit kost geld, maar vele malen goedkoper dan een nieuwe trap.

[Voor 63% gewijzigd door FRANQ op 15-02-2023 16:04]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik zie dat je ook kleine kids hebt rondlopen. Persoonlijk vind ik dan zo'n open trap doodeng en ik zou dan ook 2 vliegen in één klap slaan en de trap echt dichtmaken (tussen de treden/leuning) of vervangen door een dichte.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:04
Rechte trap met een draai bovenaan kan dat niet? Dan kan dat zwarte kastje beneden naar links onder de trap.

• Philtjens
superduper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:51:
Ik zie dat je ook kleine kids hebt rondlopen. Persoonlijk vind ik dan zo'n open trap doodeng en ik zou dan ook 2 vliegen in één klap slaan en de trap echt dichtmaken (tussen de treden/leuning) of vervangen door een dichte.
Ja anderhalf jaar nu had ook graag een andere trap gewilt maar daar is het trapgat te klein voor om hier een andere trap voor te plaatsen.

En om deze te dichten weet ik ook niet hoe dit moet en kostenplaatje zal hier ook wel serieus voor zijn.

We leren hem wel dat hij niet op de trap mag en luistert ook goed is gewoon goed opletten.

• Philtjens
jip_86 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:06:
Rechte trap met een draai bovenaan kan dat niet? Dan kan dat zwarte kastje beneden naar links onder de trap.
Nee trapgat is te klein hiervoor om een andere trap "comfortabel te plaatsen".

De inrichting gaat zowiezo veranderd worden want waar dat kastje hangt gaat de keuken komen met een raam en kookeiland, zijn bezig aan een nogal grote verbouwing.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:14

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Philtjens schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:14:
[...]

En om deze te dichten weet ik ook niet hoe dit moet en kostenplaatje zal hier ook wel serieus voor zijn.
Wij hebben twee open trappen door een timmerman helemaal laten aftimmeren en dat is prima gelukt. Kosten waren paar honderd per trap, maar zal nu ongetwijfeld hoger liggen.

• FRANQ
Philtjens schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 19:14:
[...]

Ja anderhalf jaar nu had ook graag een andere trap gewilt maar daar is het trapgat te klein voor om hier een andere trap voor te plaatsen.

We leren hem wel dat hij niet op de trap mag en luistert ook goed is gewoon goed opletten.
Ik lees hieruit dat jullie een kleine hebben die nog niet kan traplopen.

Gewoon een hekje erom bouwen beneden.
Ziet er even een paar jaar minder mooi uit, maar zo'n trap dichtmaken is erg lelijk.
Hij is prachtig met dat zwart en de houten treden.

Mijn ouders hadden een standaard nieuwbouwhuis.
Maar mijn oom en tante hadden zo'n trap, en daar is ook nooit wat fout gegaan met hun kinderen.
Zelf vond ik als kind hun trap spannend, en daardoor extra voorzichtig.

Heb het ook wel eens gezien bij schoolvriendjes.

Ik zou qua warmte en geluid gewoon zo'n glazen wand doen boven.

Wat wel eventueel aangepast zou kunnen worden is de traprailing, of eigenlijk de spijlen.
Dit is nu (veel) meer dan dat de norm is. (volgens mi is dat 9cm)
Tussen deze spijlen kan een kind doorheen vallen.

Vanaf een jaar of 2-2,5 gaan ze zelf de trap op en af klauteren, en dan gaan ze de spijlen pakken als steun.
Je wil dan niet dat ze erdoor kunnen vallen.
Het is mogelijk een rekje te ontwerpen wat je ertussen kan bouten, wat klemt op de bestaande spijlen met een beugeltje. Hierdoor kan je de trap weer in volle glorie herstellen als de kinderen ouder zijn.

Ook kunnen ze onder de trede door glijden, daar zijn al beugels voor te koop, maar die schroef je in de trede.
Ik zou iets laten maken wat op de boutgaten vastgezet kan worden zodat het zonder schade te demonteren is.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:31

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

FRANQ schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:02:
ik zou gewoon boven een stalen deur plaatsen met glas boven de balustrade ook in een stalen kozijn.
deur laten open slaan richting muur, zodat je hem open kunt zetten.
Je kan een taatsdeur nemen, zodat hij 2 kanten op kan.

Dit kost geld, maar vele malen goedkoper dan een nieuwe trap.

[Afbeelding]
_/-\o_

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Philtjens
FRANQ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:20:
[...]

Ik lees hieruit dat jullie een kleine hebben die nog niet kan traplopen.

Gewoon een hekje erom bouwen beneden.
Ziet er even een paar jaar minder mooi uit, maar zo'n trap dichtmaken is erg lelijk.
Hij is prachtig met dat zwart en de houten treden.

Mijn ouders hadden een standaard nieuwbouwhuis.
Maar mijn oom en tante hadden zo'n trap, en daar is ook nooit wat fout gegaan met hun kinderen.
Zelf vond ik als kind hun trap spannend, en daardoor extra voorzichtig.

Heb het ook wel eens gezien bij schoolvriendjes.

Ik zou qua warmte en geluid gewoon zo'n glazen wand doen boven.

Wat wel eventueel aangepast zou kunnen worden is de traprailing, of eigenlijk de spijlen.
Dit is nu (veel) meer dan dat de norm is. (volgens mi is dat 9cm)
Tussen deze spijlen kan een kind doorheen vallen.

Vanaf een jaar of 2-2,5 gaan ze zelf de trap op en af klauteren, en dan gaan ze de spijlen pakken als steun.
Je wil dan niet dat ze erdoor kunnen vallen.
Het is mogelijk een rekje te ontwerpen wat je ertussen kan bouten, wat klemt op de bestaande spijlen met een beugeltje. Hierdoor kan je de trap weer in volle glorie herstellen als de kinderen ouder zijn.

Ook kunnen ze onder de trede door glijden, daar zijn al beugels voor te koop, maar die schroef je in de trede.
Ik zou iets laten maken wat op de boutgaten vastgezet kan worden zodat het zonder schade te demonteren is.
Hij kan het wel maar we laten hem het nog niet doen.
Zijn inderdaad aan het kijken voor een traphekje om ervoor te zetten.

Bedankt die trap heb ik zelf zo aangepast, ook geen slecht idee om iets tussen te spijlen te plaatsen ik kan zelf redelijk wat dus moet ook wel lukken.

Goede suggesties ook weer uit deze post :)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:18
Het is echt een heel mooie trap, zo'n trap kan je never nooit niet goed de treden van dichtmaken of de boel luchtdicht maken. En dat moet je ook niet willen dan ziet het er gelijk niet meer uit.
It is not a bug, it is a feature.
Als je dit eruit gaat slopen en zo'n grenen houten gedrocht gaat plaatsen kom ik persoonlijk bij je langs om billenkoek te geven. :+

Die glazen pui boven is veruit de beste oplossing.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als extra idee, geen flauw benul of het werkt:
Rond het trappengat een (glazen) rand langs het plafond maken. Die stopt de directe tocht naar boven.
Je ziet het bij kantoorpanden wel eens. In glas valt het nauwelijks op.

• FRANQ
Philtjens schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:36:
[...]

Hij kan het wel maar we laten hem het nog niet doen.
Zijn inderdaad aan het kijken voor een traphekje om ervoor te zetten.

Bedankt die trap heb ik zelf zo aangepast, ook geen slecht idee om iets tussen te spijlen te plaatsen ik kan zelf redelijk wat dus moet ook wel lukken.

Goede suggesties ook weer uit deze post :)
Zit er nog ff over na te denken.

Tegenwoordig zijn die geknoopte touw netten helemaal in.
(als lounge net boven een vide bijvoorbeeld)

Je kan die dingen op maat bestellen.
als je een zwart net laat maken met 50x50 mazen van 100cm hoog en 5?? meter lang.
Kan je hem met een zwart koord rondom de spijlen en leuning bevestigen.

Is simpel maar doeltreffend.

Ik zou hem alleen zo vastzetten met een gewikkeld koord.
(wel heeeeel lelijk zo multicolor, kon geen beter plaatje vinden :P )

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-03 15:23
Trap vervangen door een dichte trap en dan alleen een deur voor de opgang van je trap. kan je nog steeds onder je trap doorlopen, maar maak je het op de begane grond dicht. Dan ze het tenminsten zoden aan de dijk.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:54
FRANQ schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:34:
[...]

Zit er nog ff over na te denken.

Tegenwoordig zijn die geknoopte touw netten helemaal in.
(als lounge net boven een vide bijvoorbeeld)

Je kan die dingen op maat bestellen.
als je een zwart net laat maken met 50x50 mazen van 100cm hoog en 5?? meter lang.
Kan je hem met een zwart koord rondom de spijlen en leuning bevestigen.

Is simpel maar doeltreffend.
[Afbeelding]

Ik zou hem alleen zo vastzetten met een gewikkeld koord.
(wel heeeeel lelijk zo multicolor, kon geen beter plaatje vinden :P )
[Afbeelding]
Daar zou ik juist bang zijn dat ze erin klimmen . . .

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Philtjens schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 21:41:
[...]

Helaas geen hal maar rechtstreeks open in de eetkamer kan dit niet lang beneden dicht maken dan verlies ik teveel ruimte vandaar ook de optie om boven dicht te maken.

Voor de zekerheid: zit er achter de muur links van de trap een toilet /meterkast of ander lastug geval? Zo niet, dan kan je overwegen de trap te vervangen door een dichte trap, die begint in de hal (?) en met een enkele 90 graden hoek eindigt waar nu het halfhoge muurtje boven is.

In de woonkamer aftimmeren met een trapkast (eventueel met diepe lades ipv deur) en je hebt meteen het eeuwige probleem van kastruimte in je nieuwe keuken opgelost.

-edit- vv ah. Meterkast. Die wil je liever niet verplaatsen nee. :)

[Voor 31% gewijzigd door onkl op 17-02-2023 10:19]

• Philtjens
onkl schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 10:06:
[...]

Voor de zekerheid: zit er achter de muur links van de trap een toilet /meterkast of ander lastug geval? Zo niet, dan kan je overwegen de trap te vervangen door een dichte trap, die begint in de hal (?) en met een enkele 90 graden hoek eindigt waar nu het halfhoge muurtje boven is.

In de woonkamer aftimmeren met een trapkast (eventueel met diepe lades ipv deur) en je hebt meteen het eeuwige probleem van kastruimte in je nieuwe keuken opgelost.
Dat is onze technische ruimte daar hangt de meterkast alle water aansluitingen en meterkast.

De indeling word ook veranderd want bij die muur die word opgedeeld en gescheiden door een halletje.

Bergruimte word ook het probleem niet meer .

Zo word de nieuwe indeling dus de ruimtes worden praktisch zo goed als volledig benut.

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-03 14:31
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 18:17:

Wij hebben een trapgat afgesloten met een dik gordijn waar ook nog achter een extra laag zit om het te isoleren. Het werkt als een gek! Het mooie is dat je het in de zomer ook kan weghalen. Wij hadden wat issues met een mooie rails, maar als je een beetje een mooie design rails haalt zie je er niks van. Een gordijn in een mooie kleur kan ook nog eens wat doen voor je interieur;)
Pro:
-in de winter extra isolatie (ook geluid!)
-qua kosten valt het mee
-je kunt het weghalen in de zomer
Min
-wellicht niet zo sterk isolerend als een permanente oplossing

• haam
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-03 13:54
Gordijn zou ook mijn eerste optie zijn, je wilt vooral de luchtstroom blokkeren.

Een andere optie (bewerkelijker) is de trap tussen de treden dicht maken. Bij de opgang een deur en de vorm van de trap volgen met verticale latten. Dan verlies je nauwelijks meer ruimte dan de trap nu al inneemt.

• mr_evil08
Mastadont schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 08:33:
[...]

Wij hebben een trapgat afgesloten met een dik gordijn waar ook nog achter een extra laag zit om het te isoleren. Het werkt als een gek! Het mooie is dat je het in de zomer ook kan weghalen. Wij hadden wat issues met een mooie rails, maar als je een beetje een mooie design rails haalt zie je er niks van. Een gordijn in een mooie kleur kan ook nog eens wat doen voor je interieur;)
Pro:
-in de winter extra isolatie (ook geluid!)
-qua kosten valt het mee
-je kunt het weghalen in de zomer
Min
-wellicht niet zo sterk isolerend als een permanente oplossing
Klopt maar dat wil TS niet, gordijnen zijn erg makkelijk en flexibel, ook de meest ruimtebesparend optie.
gordijnrails is in allerlei vreemde bochten te buigen daar hebben ze apparaten voor bij de gordijnenboer, om het hele trappengat kan 1 rail worden die perfect aansluit, rails zie je niet wanneer gordijnen gesloten zijn.

Een standaard overgordijn isoleert al goed, 2 tot 3 graden was hier al makkelijk haalbaar als tijdelijk scheidingswand tussen keuken/woonkamer, het gaf een behoorlijk comfort verbetering en meteen terug te zien in stookkosten.

Ik doe het wanneer de temperaturen beneden 0 gaan, alleen maar in December/Januari gebruikt.
Zelfs rail haal je makkelijk weg en je ziet er helemaal niks meer van, ook gekeken naar flexibele wand of permanente wand maar die hebben zwaar nadelen.

De permanente oplossingen zul je isolatie in de wand moeten plaatsen wand een gipswand of glazenwand doet niks onder een gordijn kwa isolatie.

[Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 18-02-2023 10:39]

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 12:49
superduper schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:51:
Wij zijn aan het verbouwen en moesten ook een nieuwe trap hebben. Ik dacht met 2500 wel klaar te zijn maar was uiteindelijk bijna 6000 euro kwijt voor een redelijk standaard dichte trap (wel in een hoek)
Ik was wel verbaasd hoe snel ze alles opgebouwd hadden. Ik denk dat in 3 uurtjes alles stond.

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Inevitable schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 12:32:
[...]

Wij zijn aan het verbouwen en moesten ook een nieuwe trap hebben. Ik dacht met 2500 wel klaar te zijn maar was uiteindelijk bijna 6000 euro kwijt voor een redelijk standaard dichte trap (wel in een hoek)
Ik was wel verbaasd hoe snel ze alles opgebouwd hadden. Ik denk dat in 3 uurtjes alles stond.
Een beetje offtopic, maar waar zitten de kosten dan wél in, als het zo snel is gepiept? De materiaalkosten zijn ook weer niet zó hoog, toch?

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 12:49
sOid schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:18:
[...]

Een beetje offtopic, maar waar zitten de kosten dan wél in, als het zo snel is gepiept? De materiaalkosten zijn ook weer niet zó hoog, toch?
Ik moet eerlijk zeggen dat er een meerprijs was voor het hardhout en 2 hekwerken. Ik denk dat dat ook 1200 ex btw is.

Verder is het volgens mij een redelijk standaard trap, we hebben geen gekke opties toegevoegd zoals metalen spijlen o.i.d.
Het zal vooral materiaal zijn en misschien een hogere offerte omdat het toch druk zat is. Dat hebben we met de aannemer ook meegemaakt. Die noteren maar wat, tekent de klant dan is het kassa.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee