Energieverbruik nieuwbouwwoning schatten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-04 11:00
Wij zijn bezig met een nieuwbouwhuis en ik zou graag een indicatie willen krijgen van het elektra verbruik van onze woning (excl de zogaande gebruikersverlichting (lampen, witgoed, tv's etc). Ons huis wordt uitgerust met een warmtepomp en WTW unit. Aan zonnepanelen ligt er volgens BENG voor 2100 WP op het dak.

De COP van de warmtepomp is 4 a 4,5.

InmiddAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tdm6sniNCBDaVz3b70hMN4QLBXI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UVTqrFUR0ev9vEagw7uSiu8f.png?f=fotoalbum_large

Dit zijn de waarden uit ons BENG rapport.
Als ik het goed begrijp worden hier de energiewaarden in kwh uitgedrukt en zijn dit niet de kWh die over de elektrameter rollen.

Kan ik deze indicatoren gebruiken om tot een elektraverbruik in kWh te komen?

[ Voor 3% gewijzigd door Breud op 01-10-2023 10:11 ]

WP: ZCR-140Y-300D / RST30C-VM2ED + PUHZ-SHW140 YHA PV: 4350 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ben geen expert, maar zoals ik het lees is er een energiebehoefte van 70kWh/m2 per jaar en is er 301m2 aan oppervlakte.
Echter, d'r staat ook dat je 23kWh/m2 aan fossiele brandstof gebruikt?

Maar uitgaande van enkel warmtepomp een energiebehoefte van (70*300) 21.000kWh?
Als je dat opwekt met een COP van 3, zit je op 7.000kWh per jaar.

Maar ik kan er volledig naast zitten en heb geen idee of ze warmwater daar ook bij meerekenen.

Ik zou (veel) meer panelen (laten) leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:24
@Breud
Hoeveel m2 woonoppervlakte is je woning?
Als ik met 301.4 m2 reken krijg je de volgende getallen uit je tabel:
Prim, fossiel energiegebruik = 23.39*301.4m2 = 7049.74 kWh per jaar.
Dit zou je nodig hebben na aftrek van de opwekking van je panelen.

Maar je hebt een woning blijkbaar van ruim 300m2, wat best wel groot is. Eerste wat ik zou doen is direct heel je dak vol leggen met zonnepanelen. Want 2100WP is gewoon erg weinig, daar moet minimaal 5x zoveel op liggen.

ps; Je moet bedenken dat bouwen volgens het bouwbesluit betekent dat de woning legaal op de slechtste manier gebouwd is. Neemt niet weg dat de BENG norm al erg goed is maar bouwers proberen het minimum te halen voor zo laag mogelijke kosten. Vandaar maar 2100 WP (zal 5 panelen zijn).
Dus probeer te kijken waar ze bespaart hebben en kijk of je daar verbeteringen kan aanbrengen.

[ Voor 28% gewijzigd door chrisborst op 01-10-2023 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:24
@chrisborst Er wordt gerekend met het gemiddelde rendement van elektriciteitscentrales en ook dat een gedeelte van de de elektriciteit uit het net hernieuwbaar is. Je moet daarom de zgn. primaire energiefactor (1,45) hier nog in meenemen. 7049.74/1.45 = 4862 kWh per jaar van het net (+ nog verbruik van apparaten, licht etc.)

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breud
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYYaA_DkDwgsVXywEugtSasnaXk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1srSx1dYE44lGqGciJfG1c1X.jpg?f=user_large

Hier meen ik te lezen dat de kwh’s uit de beng berekening dus niet hetzelfde zijn als de kwh elektra verbruik. Dat dit dus de energiebehoefte in kwh is.

Ik las ook dat een warmtepomp met een cop van 4 uit 1 kwh elektra 4 kwh energie kan produceren.

Klopt die gedachte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
Het is idd een groot huis met 4 verdiepingen. Echter zal alleen begane grond en evt kelder verwarmd gaan worden. Slaapkamers verdieping 1 en 2 worden nooit verwarmd, zelfs ‘s winters niet.
chrisborst schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:02:
@Breud
Hoeveel m2 woonoppervlakte is je woning?
Als ik met 301.4 m2 reken krijg je de volgende getallen uit je tabel:
Prim, fossiel energiegebruik = 23.39*301.4m2 = 7049.74 kWh per jaar.
Dit zou je nodig hebben na aftrek van de opwekking van je panelen.

Maar je hebt een woning blijkbaar van ruim 300m2, wat best wel groot is. Eerste wat ik zou doen is direct heel je dak vol leggen met zonnepanelen. Want 2100WP is gewoon erg weinig, daar moet minimaal 5x zoveel op liggen.

ps; Je moet bedenken dat bouwen volgens het bouwbesluit betekent dat de woning legaal op de slechtste manier gebouwd is. Neemt niet weg dat de BENG norm al erg goed is maar bouwers proberen het minimum te halen voor zo laag mogelijke kosten. Vandaar maar 2100 WP (zal 5 panelen zijn).
Dus probeer te kijken waar ze bespaart hebben en kijk of je daar verbeteringen kan aanbrengen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chrisborst
@Breud
Ik snap dat je wil weten wat je verbruik gaat zijn, maar ga je ook iets met die info doen?
Het huis is gekocht dus daar kan je niks maar aan veranderen. En aangezien het een nieuw huis is, kan je ook bouwkundig niet heel aanpassen wat economisch rendabel is.
Enige echt nuttig wat je nu kan doen is kijken hoe je energie kan besparen (is een mooi topic voor) en kijken hoe je meer stroom kan opwekken.
Dan lekker er gaan wonen en dan heb je je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:24
Breud schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 11:29:
[Afbeelding]

Hier meen ik te lezen dat de kwh’s uit de beng berekening dus niet hetzelfde zijn als de kwh elektra verbruik. Dat dit dus de energiebehoefte in kwh is.

Ik las ook dat een warmtepomp met een cop van 4 uit 1 kwh elektra 4 kwh energie kan produceren.

Klopt die gedachte?
BENG rekent dus nog de primaire energiefactor mee zoals verderop in dat stuk ook staat. Het klopt dat de warmtepomp ongeveer 4 kWh kan produceren met 1kWh elektra. De warmtebehoefte staat ook aangegeven, en is 46,32 kWh/m2. Dat wordt dan dus 46,32 *301,4 = 13961 kWh in een 'standaard' jaar. Bij een COP van 4 heeft de warmtepomp dan 3490 kWh aan elektriciteit nodig - dat is dus een groot deel van de elektriciteit die je nodig gaat hebben (en dat vooral op momenten dat de zonnepanelen niet veel doen).

Het elektriciteitsverbruik van de warmtepomp zal in de praktijk misschien iets minder zijn omdat je niet in alle ruimtes verwarmt. Maar het kan ook meer zijn, je verwarmt de onverwarmde ruimtes dan gewoon vanuit de begane grond - en met een warmtepomp moet daardoor de stooklijn steiler ingesteld worden wat de warmtepomp minder efficient maakt.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Breud ik zou het sommetje hetzelfde maken als @JBtL, maar een sCOP van 4.5 voor verwarming is wel de ondergrens voor nieuwbouw - haal je dat niet, dan staat er iets niet lekker ingeregeld. Meer dan 5 is ook niet gek meer (overal vloerverwarming etc).
Met 300 m² zal een zoneregeling wel toegevoegde waarde kunnen hebben, wat het inregelen extra lastig maakt

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breud
chrisborst schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 12:05:
@Breud
Ik snap dat je wil weten wat je verbruik gaat zijn, maar ga je ook iets met die info doen?
Het huis is gekocht dus daar kan je niks maar aan veranderen. En aangezien het een nieuw huis is, kan je ook bouwkundig niet heel aanpassen wat economisch rendabel is.
Enige echt nuttig wat je nu kan doen is kijken hoe je energie kan besparen (is een mooi topic voor) en kijken hoe je meer stroom kan opwekken.
Dan lekker er gaan wonen en dan heb je je antwoord.
Zeker! Ik leef graag duurzaam en ben er sterk voorstander van om de energie die wij gebruiken ook zelf (duurzaam) op te wekken. Met een indicatie van het stroom verbruik voor verwarming, verlichting etc heb ik een idee hoeveel (extra) zonnepalenen erbij te leggen om zo goed als nabij de nul op de meter te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:02
Hoeveel verbruik je nu?
Hoeveel graden stook je je huis?
Hoeveel m3 wil je verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
Breud schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 10:36:
[...]

Zeker! Ik leef graag duurzaam en ben er sterk voorstander van om de energie die wij gebruiken ook zelf (duurzaam) op te wekken. Met een indicatie van het stroom verbruik voor verwarming, verlichting etc heb ik een idee hoeveel (extra) zonnepanelen erbij te leggen om zo goed als nabij de nul op de meter te houden.
Ook dit zou ik weer omdraaien, namelijk hoeveel panelen zou je kwijt kunnen? De saldering gaat namelijk verdwijnen dus dan is het handig om extra panelen te hebben zodat je meer een west/oost opstelling kan maken. Dan krijg je minder een piek qua opwekking en meer een vlakke curve. Wellicht ga je in de toekomst ook nog elektrisch rijden. Dus ik zou persoonlijk altijd voor het maximale aantal gaan (tenzij je echt een belachelijk groot dak hebt).

Daarnaast zitten veel kosten in het installeren van de panelen. Een paneel van 400 Wp kost circa 150 euro en een micro-omvormer (duurste optie) ook circa 150 euro. Het prijsverschil tussen 5 panelen erbij leggen of 10 zal geen factor 2 zijn maar eerder een factor 1.3 omdat de vaste kosten relatief hoog zijn.
Of ander scenario, tref goede voorbereidingen om extra panelen makkelijk bij te leggen. Bij veel huizen heb je in de achtertuin een mooie schuur staan. Hier kan je ook prima panelen op leggen, als je handig bent wellicht door ze zelf te installeren. Dan moet je zorgen dat je nu al een extra kabel erheen heb getrokken en een vrije groep in de meterkast.
Pagina: 1