• wjvh
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:17
Ik verwacht ergens in 2025 met pensioen te gaan (ik ben dan 65). Pensioen heb ik opgebouwd bij twee werkgevers, waarvan de eerste (25 jaar) een bedrijfspensioenfonds is, en de tweede (in 2025 14 jaar) een beschikbare premie regeling. Daarnaast heb ik flink wat eigen geld, een afbetaald huis (woz ca 440.000) en geen kinderen.

Mijn pensioen uit de beschikbare premie regeling is een klein deel t.o.v mijn totale pensioen en mijn AOW.
Maar het is wel een pensioen waar ik keuzes moet maken.
Ik kan kiezen uit een vaste uitkering: dan krijg ik levenslang dezelfde uitkering.
Ik kan ook een variabel pensioen nemen: dan wordt er doorbelegd met je geld, en kan je bij een goed rendement jaarlijks een hoger pensioen krijgen, om inflatie te corrigeren. Maar ook lager als het rendement tegenvalt.

Ik zit daar erg over te puzzelen. Het is een klein deel van mijn totale pensioen dus een vaste uitkering zonder inflatiecorrectie kan ik hebben. Aan de andere kan ik ook een variabele uitkering nemen want ook kan ik wel een stootje hebben.

Maar mijn probleem is: ik vertrouw eigenlijk de verzekeringsmaatschappijen niet voor een variable uitkering.
Ik hoef alleen maar de term Woekerpolis te laten vallen en je snapt waarom.

Hoe denken jullie hier over? Ik kan in ieder geval geen enkele ervaringscijfers vinden van een variabel pensioen.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Kan je ruimschoots doen met je uitkering(en) als je uitgaat van de vaste uitkering :?
Dan lekker dat doen. Zekerheid is heel veel waard in deze tijd van je leven :Y

Het is niet voor niks dat een hoop mensen offensief (met veel risico) beleggen en wanneer de pensioenleeftijd nadert dit verschuiven naar veiligere belegging of zelfs deposito's.
Zo'n soort keuze moet jij nu ook maken.

Het is ook een afweging. Als je voor de variabele optie kiest: Is het een aanmerkelijk verschil of maakt het eigenlijk geen klap uit op het totaal als ze een keer een goed jaar hebben :?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Hier al gekeken? Het grote Pensioen topic

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• wjvh
Nee, dat topic had ik gemist. Ik ga daar beginnen en verdere vragen plaats ik daar.
Dank voor de snelle reactie.

• Inevitable
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-06-2024
Levenslang dezelfde uitkering zonder indexatie? Dan was voor mij de keuze wel snel gemaakt.

• wjvh
Dat is inderdaad bij een vaste uitkering het geval.
Maar die vaste uitkering is wel hoger dan de initiele variabele uitkering.

[ Voor 42% gewijzigd door wjvh op 30-09-2023 11:43 ]

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:55
Je weet nooit hoelang je van je pensioen kan genieten. Een hogere initiële bedrag kan wel eens lekker zijn. De eerste jaren vsn je pensioen ben je (hopelijk) nog fit en dan is wat extra geld wel lekker.
Je hebt bijzonder weinig aan een hogere uitkering op je 90e als je niet verder komt dan de straathoek.

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Scheurbuik schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:06:
Je weet nooit hoelang je van je pensioen kan genieten. Een hogere initiële bedrag kan wel eens lekker zijn. De eerste jaren vsn je pensioen ben je (hopelijk) nog fit en dan is wat extra geld wel lekker.
Je hebt bijzonder weinig aan een hogere uitkering op je 90e als je niet verder komt dan de straathoek.
True, maar de kans op (veel) hogere kosten neemt ook hard toe naarmate je ouder en evt verzorging nodig hebt. Wat ze tegenwoordig vragen voor een verzorgings tehuis en aanverwante zaken is bizar.. Maar gezien TS er goed voor staat en er vast goede reserves zijn zou ik ook voor genieten gaan!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

wjvh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 09:37:
Ik verwacht ergens in 2025 met pensioen te gaan (ik ben dan 65). Pensioen heb ik opgebouwd bij twee werkgevers, waarvan de eerste (25 jaar) een bedrijfspensioenfonds is, en de tweede (in 2025 14 jaar) een beschikbare premie regeling. Daarnaast heb ik flink wat eigen geld, een afbetaald huis (woz ca 440.000) en geen kinderen.

Mijn pensioen uit de beschikbare premie regeling is een klein deel t.o.v mijn totale pensioen en mijn AOW.
Maar het is wel een pensioen waar ik keuzes moet maken.
Ik kan kiezen uit een vaste uitkering: dan krijg ik levenslang dezelfde uitkering.
Ik kan ook een variabel pensioen nemen: dan wordt er doorbelegd met je geld, en kan je bij een goed rendement jaarlijks een hoger pensioen krijgen, om inflatie te corrigeren. Maar ook lager als het rendement tegenvalt.

Ik zit daar erg over te puzzelen. Het is een klein deel van mijn totale pensioen dus een vaste uitkering zonder inflatiecorrectie kan ik hebben. Aan de andere kan ik ook een variabele uitkering nemen want ook kan ik wel een stootje hebben.

Maar mijn probleem is: ik vertrouw eigenlijk de verzekeringsmaatschappijen niet voor een variable uitkering.
Ik hoef alleen maar de term Woekerpolis te laten vallen en je snapt waarom.

Hoe denken jullie hier over? Ik kan in ieder geval geen enkele ervaringscijfers vinden van een variabel pensioen.
Ga je ook werkelijk stoppen met werken ?
vaste uitkering kan prima, je krijgt ook een aow van de overheid

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wjvh
Ja, het plan was rond die tijd te stoppen. Ik zie veel mensen in mijn omgeving voor de AOW datum stoppen (of overlijden voor die tijd). Dus ik wacht niet totdat ik 67 ben.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Als je geen familie hebt die je wil / moet spekken kan je voor je gemoedsrust toch gewoon een vaste uitkering nemen. Je schaapjes staan al op het droge. Dus als jij denkt nu makkelijk rond te gaan komen met die uitkering moet het toch gek lopen.

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 18:59
Eigenlijk plaats je te weinig info om goed advies te geven maar het gaat er vooral om wat je eigen wensen zijn en je risicobereidheid, na pensionering. Financieel kan het zoals benoemd door anderen allebei.

• wjvh
De voornaamste vraag die ik eigenlijk had is of ik nu paranoide ben omdat ik verzekeringsmaatschappijen na de woekerpolis niet meer vertrouw.
Of valt dat door verscherpt toezicht en verbeterd gedrag allemaal mee.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
wjvh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:11:
De voornaamste vraag die ik eigenlijk had is of ik nu paranoide ben omdat ik verzekeringsmaatschappijen na de woekerpolis niet meer vertrouw.
Of valt dat door verscherpt toezicht en verbeterd gedrag allemaal mee.
Ze zijn er iig niet (alleen) voor jou.
Je gaf aan dat je geen kinderen had, desnoods een opeethypotheek, dan kun je genieten van een heerlijk pensioen! :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
superduper schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 13:47:
[...]

True, maar de kans op (veel) hogere kosten neemt ook hard toe naarmate je ouder en evt verzorging nodig hebt. Wat ze tegenwoordig vragen voor een verzorgings tehuis en aanverwante zaken is bizar.. Maar gezien TS er goed voor staat en er vast goede reserves zijn zou ik ook voor genieten gaan!
Zodra je naar een verzorgingstehuis moet ed pakken ze toch alles van je af. (Bij wijze van, eigen bijdrage ed). In ieder geval krijg je 0 extra/betere zorg of je wel of geen geld hebt.

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18:23
[...]

Dat laatste is een percentage berekening van je vermogen als ik het goed heb en daarom worden er vaak afspraken gemaakt met familieleden dat ze het alvast jaarlijks geld gaan overmaken of iets in die trant zodat het vermogen niet wordt opgegeten door die WLZ.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
[...]

Aangezien die bijdrage veelal inkomensafhankelijk zijn kan je beter voor een vaste uitkering kiezen. Tegen de tijd dat je die zorg nodig hebt is er al een aantal jaren geindexeerd waardoor je inkomen dan relatief lager is dan als je inkomen geindexeerd wordt.

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Scheurbuik schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 16:17:
[...]

Zodra je naar een verzorgingstehuis moet ed pakken ze toch alles van je af. (Bij wijze van, eigen bijdrage ed). In ieder geval krijg je 0 extra/betere zorg of je wel of geen geld hebt.
Op zich is het niet onlogisch om mensen die meer hebben meer te laten bijdragen aan de zorg lijkt me. Hoogstens vervelend voor de erfgenamen maar daar zouden wij als samenleving geen boodschap aan moeten hebben. Ik wil geen belasting betalen om de erfenis voor anderen zo hoog mogelijk te houden. Ik ga met mijn eigen vermogen ook niet zo om dat mijn kinderen straks een leuke erfenis krijgen. Als er wat over is, is het leuk voor ze, maar als als ze wat willen moeten ze er zelf voor werken.

• Scheurbuik
Frame164 schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 17:32:
[...]

Op zich is het niet onlogisch om mensen die meer hebben meer te laten bijdragen aan de zorg lijkt me. Hoogstens vervelend voor de erfgenamen maar daar zouden wij als samenleving geen boodschap aan moeten hebben. Ik wil geen belasting betalen om de erfenis voor anderen zo hoog mogelijk te houden. Ik ga met mijn eigen vermogen ook niet zo om dat mijn kinderen straks een leuke erfenis krijgen. Als er wat over is, is het leuk voor ze, maar als als ze wat willen moeten ze er zelf voor werken.
Dar is allemaal een maatschappelijke keuze, wat zeker grotendeels logisch is. Maar feit is dat je aab je beginjaren van je pensioen het geld makkelijker opmaakt dan in je laatste jaren.

• wjvh
Dwalen we niet een beetje af van mijn oorspronkelijke vraag?

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 19:57
wjvh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 19:32:
Dwalen we niet een beetje af van mijn oorspronkelijke vraag?
Maar wat is precies je oorspronkelijke vraag? Want volgens mij heb je het ea. al goed uitgezocht en twijfel je voornamelijk of je moet gaan voor risico of veiligheid?

Een aantal zaken die je misschien nog kan uitzoeken :
- Heeft de optie met aandelen gevolgen voor je belastingen?
- Welke beheerkosten mag de pensioenverstrekker in rekening brengen;
- In hoeverre heb je iets te zeggen over waarin belegd wordt?

Een derde optie is mogelijk kiezen voor de vaste uitbetaling en het geld wat je overhoudt zelf investeren in een aandelenfonds. Lagere kosten, meer vrijheid (maar minder rendement op rendement).

• wjvh
Ik ben niet zo zeer op zoek naar risico of veiligheid, maar meer of ik verzekeringsmaatschappijen kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 22:56
wjvh schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 21:06:
Ik ben niet zo zeer op zoek naar risico of veiligheid, maar meer of ik verzekeringsmaatschappijen kan vertrouwen.
Waarom zou je de verzekeringsmaatschappij meer vertrouwen met een vaste uitkering dan met een variabele? En als het goed is kun je de uitkering ook naar een andere maatschappij overzetten die je meer vertrouwt. Mijn pensioenfonds rekent voor beschikbare premie beleggen 0,8 procent kosten. Dat vind ik nogal wat. Er zijn vast verzekeringsmaatschappijen die het goedkoper kunnen. Wel hebben die soms een piramide van fondsen waardoor de kosten mij niet zo duidelijk zijn. Als het om een serieus bedrag gaat zou je eens een paar honderd euro aan een adviseur kennen besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Met een variabel pensioen wordt ieder jaar opnieuw je pensioen bepaald op basis van een niet te controleren rendement, de rekenrente (maar hoe zeggen ze niet) en de levensverwachting (een zachte winter en ze zijn er als de kippen bij om de levensverwachting omhoog te zetten).
Kortom: na het eerste jaar is het een tombola.

Een vast pensioen weet je op het moment dat je het afsluit: je vraagt gewoon meerdere offertes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

wjvh schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:26:
Met een variabel pensioen wordt ieder jaar opnieuw je pensioen bepaald op basis van een niet te controleren rendement, de rekenrente (maar hoe zeggen ze niet) en de levensverwachting (een zachte winter en ze zijn er als de kippen bij om de levensverwachting omhoog te zetten).
Kortom: na het eerste jaar is het een tombola.

Een vast pensioen weet je op het moment dat je het afsluit: je vraagt gewoon meerdere offertes.
Als je er zo inzit weet je toch wel je antwoord?
Je moet wel proberen op te passen dat dit niet je grondhouding wordt als je met pensioen bent, dan is er weinig te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjvh
Ik hoopte dat hier ook ervaringsdeskundigen zouden reageren: mensen die al een paar jaar een variabel pensioen hebben en iets kunnen roepen over de stijgingen of dalingen die ze ondervinden.

En er is genoeg te genieten als je geen vertrouwen hebt in verzekeringsmaatschappijen.
Pagina: 1