Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Circulatiepomp vloerverwarming met zoneregeling weer defect

Pagina: 1
Acties:

• roelvdk
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-11 20:25
Hallo allen,

Ik heb een warmtepomp en het aangesloten afgiftesysteem is een zoneregeling van Honeywell. Ik heb overal vloerverwarming. Alle zones zijn voorzien van stelmotoren en die worden opengezet als er warmtevraag is. In alle ruimtes hangen daarom thermostaten die registreren of er warmtevraag is.
Vandaag is de installateur lang geweest om mijn circulatiepomp te vervangen. Dit is inmiddels de derde pomp die geplaatst is. (Grundfos Alpha 2).

Grundfos geeft aan het probleem wordt veroorzaakt doordat de pomp te lang stil staat.
In de zomer was er immers nergens warmtevraag en daarom liep de pomp niet.
De pomp wordt geschakeld door mijn Honeywell zoneregeling systeem (HCE80).
Zodra er ergens warmtevraag is, stuurt de HCE80 eerst de betreffende stelmotor aan, zodat de klep opengaat. Twee minuten later wordt de circulatiepomp ingeschakeld zodat er warm water de zone in kan stromen.

Hoe is dit op te lossen?
Ik zou de pomp continu van stroom kunnen voorzien, maar als alle zones dicht staan, kan de pomp niet draaien omdat er geen flow is.

De installateur opperde iets van een bypass, zodat de pomp altijd kan draaien en flow kan hebben via deze bypass. Qua energieverbruik lijkt me dit niet echt een geweldige oplossing.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die dit ook ter hand hebben gehad?
Ik hoor het graag.... Dank alvast! :)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02:24
roelvdk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:36:
Hallo allen,

Ik heb een warmtepomp en het aangesloten afgiftesysteem is een zoneregeling van Honeywell. Ik heb overal vloerverwarming. Alle zones zijn voorzien van stelmotoren en die worden opengezet als er warmtevraag is. In alle ruimtes hangen daarom thermostaten die registreren of er warmtevraag is.
Vandaag is de installateur lang geweest om mijn circulatiepomp te vervangen. Dit is inmiddels de derde pomp die geplaatst is. (Grundfos Alpha 2).

Grundfos geeft aan het probleem wordt veroorzaakt doordat de pomp te lang stil staat.
In de zomer was er immers nergens warmtevraag en daarom liep de pomp niet.
De pomp wordt geschakeld door mijn Honeywell zoneregeling systeem (HCE80).
Zodra er ergens warmtevraag is, stuurt de HCE80 eerst de betreffende stelmotor aan, zodat de klep opengaat. Twee minuten later wordt de circulatiepomp ingeschakeld zodat er warm water de zone in kan stromen.

Hoe is dit op te lossen?
Ik zou de pomp continu van stroom kunnen voorzien, maar als alle zones dicht staan, kan de pomp niet draaien omdat er geen flow is.

De installateur opperde iets van een bypass, zodat de pomp altijd kan draaien en flow kan hebben via deze bypass. Qua energieverbruik lijkt me dit niet echt een geweldige oplossing.

Zijn er hier ervaringsdeskundigen die dit ook ter hand hebben gehad?
Ik hoor het graag.... Dank alvast! :)
vraagje is dit een externe circulatie pomp of de ingebouwde circulatie pomp. (iets meer details nodig)

de warmtepomp heeft een ingebouwd programma dat de interne pomp 1 keer per 24 uur laat draaien.
(ongeveer 1 minuutje) door je zone regeling kan deze pomp niet circuleren en draait hij dus kapot.
dus opzich is het idee van een bypass erin zetten niet verkeerdt. (ik geef de monteur geen ongelijk)

bij een extrene pomp welke dus direct aan de hc80 hangt (wat volgens mijn ook mogenlijk is)
zou je een pompschakelaar kunnen plaatsen. voorwaarde is wel dat de leidingen op temperatuur komen zonder dat de pomp draait... dus als hij alleen tapt uit een voorraadvat/opslag vat ga je het niet redden.

dat gezegd hebbende zou je de externe pomp ook via een relais kunnen hangen aan de warmte pomp.
maar dat kan alleen als deze solo uitvoering is. en dan moet je een extern relais in kastje bij de warmte pomp knutselen. ( een warmtepomp besturing trek niet 2 pompen een relais is kleinere belasting. )

kleine uitleg bij: een losse pomp schakelaar is de voorwaarde wel dat de leidingen warm worden als
de externe pomp stil staat. het gebeurt heel soms dat er pompschakelaars geplaats worden bij aanzuigende pompen. :+ en dan werkt het dus niet omdat de leidingen niet op temperatuur komen.
in een pomp schakelaar zit ook een programma om hem 1 x per zoveel tijd even te laten draaien.
dus er moet dan wel een bypass bij anders gaat je pomp als nog kapot. een pomp heeft circulatie nodig.
als je een gecombineerde warmte pomp hebt die dus warmwater en cv doet. kan ik je helaas niet helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door miciel op 30-09-2023 07:48 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In plaats van een bypass kun je ook een zone altijd open laten staan (stelmotor eraf), bijvoorbeeld een badkamer is niet snel te warm. Of als een woonkamerzone meerdere groepen heeft, kan eentje ervan altijd open zonder dat je de naregeling kwijt bent.

Om de pomp ook in de zomer te laten werken kun misschien ook koeling activeren ;)
Een alpha2 op constante druk verbruikt overigens niet veel als hij weerstand heeft, verbruik is dan proportioneel met debiet.

(mening: zoneregeling is overrated, veel warmepompsystemen draaien beter zonder met gelijk comfort. Of dat voor jouw huis ook geldt zou je kunnen proberen.)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.