NAS voor digibeet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technolowie
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 31-12-2023
Hoi allemaal,

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen op Tweakers over een NAS. Wij willen namelijk thuis een NAS plaatsen waarbij iedereen eigenlijk een eigen mapje heeft zijn foto’s en documenten. Dat is eigenlijk de hoofdprio. Ik zag dat je namelijk meer kan doen maar dat is misschien voor later.

Wat raden jullie mij aan? Is het slim om een nas de plaatsen. Ik ben namelijk geen fan van clouddiensten en wil ook niet 10 harde schijven hebben en USB-sticks hebben.

Ik heb alleen 0-verstand ervan. Ik wilde zelf beginnen met 1TB aan geheugen met de optie om er 2TB van te kunnen maken.

Hebben jullie tips voor mij of kan ik er beter niet aan beginnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Als het allemaal op "af en toe" basis is om een paar foto;s op op te slaan, is het wellicht slimmer om te kijken of jouw router/modem een USB-aansluiting heeft en daar een powered USB-disk aan te hangen en deze bekend te maken op het netwerk.

Een beetje NAS komt tegenwoordig al met disks van 2 tot 4TB per stuk; je betaalt onevenredig veel voor een disk van 1TB. Plus, als je wil uitbreiden (dus extra disk) zal je ook een NAS met 2-bays nodig hebben; ook die zijn net wat prijziger dan eentje met 1-bay.

Daarnaast, en ik denk dat je hier even beter/goed over kan nadenken: of je nou thuis een NAS of USB-stick hebt; bij een onfortuinlijke brand of waterschade, ben je al die data kwijt. Misschien voor jouw gezin overkomelijk maar allicht zal je toch eens kunnen nadenken over een cloud-oplossing om de belangrijkste data ook elders op te slaan?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Bekijk wat filmpjes om te zien of je het te moeilijk vind of niet:
YouTube: Synology - Creating a User Account and Shared Folder

Begin met een simpele 2e hands, niet te oud model:
v&a aangeboden: Synology DiskStation DS220j (zonder harde schijven)
v&a aangeboden: WD Red Plus, 3TB (64MB cache)

Indien het bevalt en je meer wilt kun je upgrade.

Vanaf de NAS zou je encrypted naar de cloud kunnen backuppen met Synology C2 Storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technolowie
  • Laatst online: 31-12-2023
@MAX3400 Dank voor je antwoord. Op dit moment is het niet af en toe maar regelmatig door te weinig geheugen op de telefoons. Nu hebben wij als oplossing de USB-sticks die wij dan in de telefoon doen en dan handmatig overzetten. Ik dacht aan 2 harde schijven vanwege de RAID-1 (volgens mij) dat je altijd een backup hebt als de harde schijf crashed. Of is dat geen ding? Het gaat ook om gezinsleden die niet meer thuis wonen en daarom lijkt mij een NAS handiger.

@Tazzios Dank voor je antwoord. Ik heb ook YouTube filmpjes gekeken en lijkt mij niet heel moeilijk. Ik wilde inderdaad beginnen met iets goedkopers tot ik weet hoe het werkt en wat je er allemaal mee kan. Alleen ben ik bang dat ik een apparaat koop met niet ondersteunde software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:07

Tazzios

..

Technolowie schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:40:
.... Alleen ben ik bang dat ik een apparaat koop met niet ondersteunde software.
dat kun je controleren voordat je iets koopt:
https://www.synology.com/...s?model=DS220j&status=all
https://www.robertmohns.c...software-security-updates

Bij synology lijkt 10 jaar niet vreemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:08

nelizmastr

Goed wies kapot

RAID1 is geen backup, de backup moet je apart maken van de NAS om je data veilig te houden.

Een RAID1 is een mirror, dus de inhoud van beide schijven wordt gespiegeld, maar het beschermt je nog steeds niet tegen dataverlies. Als een van de schijven corrupte data gaat schrijven staat die ook op de tweede. Daarom moet je ook de NAS periodiek back-uppen (en deze controleren). Synology maakt dat vrij eenvoudig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Als het allemaal op "af en toe" basis is om een paar foto;s op op te slaan, is het wellicht slimmer om te kijken of jouw router/modem een USB-aansluiting heeft en daar een powered USB-disk aan te hangen en deze bekend te maken op het netwerk.
even voor alle duidelijkheid: iedere tweaker die komt met misschien kun je een usb-hdd aan je router hangen verdient op zijn minst - (minus) 10.000.000 (tien miljoen) karma. *knip* doe maar niet

er zijn tegenwoordig zó ontzettend veel mogelijkheden om gewoon op een veilige manier data op te slaan dat een usb-stick aan je router gewoon een hoofdzonde genoemd mag worden.

ik noem een paar voorbeelden: voor een paar euro per maand heb je al 200gb icloud opslag waar je met het hele gezin data op mag slaan. op al jullie iphones en bij google one (android) is dat niet anders.

stack (transip) is een nederlande dienst (dus ook veilig volgens de AVG) die voor 6 euro per maand 1000 GB opslag aanbied dat je vanaf elke locatie met internet verbinding veilig je data kunt benaderen. zo'n account kan worden ogesplitst in sub-accounts zodat ieder gezinslid zijn eigen mapjes heeft en niet bij elkaars data kunnen.

en dan zijn er natuurlijk nog de bekendere oplossingen (voor +/- 80 euro per jaar bij losse koop) heb je voor het hele gezien microsoft Office 365 met per account (maximaal 6) 1000gb onedrive opslag en MS office op je telefoon ipad laptop pc etc 5 installaties per persoon

als ik dit soort oplossingen vergelijk met de aankoop van een 2e hands nasje en de kosten voor tenminste 2 d of meer degelijke schijven, de stroomkosten van zo'n ding dan kan ik al snel beargumeneren dat mits je databehoeften niet al te snel groepen cloud opslag voor jou altijd beter (veiliger) en goedkoper (of tenminste nauwelijks duurder) zal uitpakken.

ik zou je dan ook van harte aanbevelen nog eens na te denken over de vraag of een nas wel handig is als je maar 1 of enkele terbytes aan data wilt opslaan)... een 500 euro kostende nas (synology met 2 hdds), is feitelijk gelijk aan +/- 5 jaar lang Office + 6tb online opslag via MS365 en dan heb ik in mijn prijsvoorbeeld (met raid 1 dus nog niet eens rekening gehouden met het maken van backups (zoals: @nelizmastr terrecht opmerkt)

[ Voor 4% gewijzigd door br00ky op 01-10-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreC238
  • Laatst online: 09-04 11:31
i-chat schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

een 500 euro kostende nas (synology met 2 hdds), is feitelijk gelijk aan +/- 5 jaar lang Office + 6tb online opslag via MS365 en dan heb ik in mijn prijsvoorbeeld (met raid 1 dus nog niet eens rekening gehouden met het maken van backups (zoals: @nelizmastr terrecht opmerkt)
Dit gaat volgens mij niet helemaal op, financieel technisch gezien. Na 5 jaar kost het dan misschien evenveel, maar vervolgens ga je dus geld besparen t.o.v. de abo kosten (even afgezien van energiekosten en andere infrastructuur en inspanningskosten). Tenzij je na 5 jaar de NAS zou moeten/willen vervangen voor een nieuwe, maar dat lijkt me ook weer niet noodzakelijk?
Maar ook technisch/praktisch gezien gaat dit niet helemaal op. Als je een family abonnement hebt, dan heb je pp 1000 Gb beschikbaar. In totaal dan misschien wel 5 of 6Tb, maar niet vrij te verdelen onder de 'family' leden denk ik? Dat is in een NAS dan weer wel mogelijk. In elk geval de totaal beschikbare opslag kan voor iedereen beschikbaar zijn, waardoor de grootverbruikers niet eerder tegen de grenzen van de opslagcapaciteit aan lopen en anderen vrijwel geen ruimte gebruiken.
Maar goed, deze berekeningen zijn zeker wel interessant. Zo kreeg ik vandag (final offer) van de Pcloud dienst de aanbieding voor 10 Tb lifelong voor €1500 eenmalig. Mocht ik of mijn partner dus nog 40 jaar mee gaan, dan heeft het mij een ruime €3 per maand gekost. Zonder omkijken, zonder extra energiekosten zonder..... enz.. Maar dan weer wel met het feit dat de data bij een 3e partij is ondergebracht. Dat laatste kan voor velen ook een nadeel zijn (waarom eigenlijk? privacy?). En hoe korter ik dus nog leef/van deze dienst gebruik maak, hoe duurder het wordt. Desalniettemin, minder dan €5,- per maand voor 10Tb is nog steeds niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@AndreC238

in mijn voorbeeld nam ik al een paar dingen niet mee

1: wat kost een nas aan stroom als je hem 24/7 wilt laten draaien,
2: hoeveel tijd ga je erin moeten steken om zo'n ding regelmatig van uitdates te voorzien en na te gaan of je backups nog wel goed werken.
3: ben je uberhaubt wel kundig genoeg om zo'n nas goed en veilig te beheren, te backuppen en te beschermen tegen bijvoorbeeld ransomware.

ik geef bovendien als heel expliciet aan dat die beperking van 1tb per user er is en dat het voor maximaal 6 users is. en dat het dus voor mensen met minder behoeften dan dat een potentieel betere optie kan zijn die je dan voor jezelf moet nagaan of dat in jouw situatie ook klopt.

4: wat ik ook niet noem en wat jij vervolgens kennelijk zo maar even uit de losse post aanhaalt is dat je na 5 jaar goedkoper uit zo zijn bij een nas. Vraag is dan natuurlijk wel of dat altijd zomaar klopt van Synology weten we over het algemeen dat ze gedurende die 5 jaar wel updates krijgen maar met een data behoefte van bijvoorbeeld 4tb (laten we het voordelig laten uitpakken voor de thuisoplossing en goedkopere schijven kiezen. heb je dus al 2x 4tb CMR schijven nodig of als je voor de volle 6 gaat 3x 3tb (in een 4bay nas).

vraag is dan hoe groot de kans is dat tenminste 1 van je schrijven aan vervanging toe zal zijn na 5 jaar.... en die kans schat ik vele malen hoger in dan 0% zeker ook geen 100% maar absoluut wel ergens in het midden. dan moet je dus ook nog weer eens rekening ga houden met het risico dat een schijf voortijdig vervangen moet worden. en daar maak (of reserveer) je ook kosten voor.

dat alles maakt dat je dus alleen in zeer specifieke gevallen beter uit bent met een goedkope nas dan met een cloudstorage abo.

edit:
pcloud
overigens zou ik met zo'n life-long abo altijd heel erg uitkijken, je stort nu 1500 in een put en je hoopt maar dat het bedrijf lang genoeg niet failliet zal gaan om op zijn minst een redelijke prijs voor je opslag te hebben betaald gezien het 10TB is zou ik zeggen dat ze de dienst dus nog zo'n 100 of toch zeker in ieder geval 60 maanden moeten blijven bestaan. 5 jaar voor een bedrijfje als pcloud is toch en behoorlijk lange tijd.

dan had ik liever de afspraak gemaakt om voor de komende 10 of 20 of whatever jaar recht te verkrijgen op een bepaalde korting of een bepaalde prijs-vastheids-garantie waardoor ik dus ook niet hoef te betalen (en ook geen geld terug hoef te proberen te krijgen) indien het bedrijf omvalt en dus niet meer kan leveren.

[ Voor 18% gewijzigd door i-chat op 17-10-2023 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreC238
  • Laatst online: 09-04 11:31
@i-chat Het (de quote) leek mij in de context van jou reactie wel een pleidooi voor cloud opslag, dat dat dan inderdaad de goedkopere optie zou zijn. Maar volgens mij bedoelen we gewoon hetzelfde ;). Soms wel, soms niet, afhankelijk van je behoefte en zelfredzaamheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bucovaina89
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 08:51
Ook een groot voordeel van de cloud is dat plots je account geblokkeerd kan worden zonder dat je verhaal kan halen /s : review: Account geblokkeerd. Wat nu?

Floeps alles weg!

Met een (Synology) NAS heb je weliswaar wel wat werk om het in te stellen en heb je iets meer technische kennis nodig, maar het valt heus mee eens hij draait. Ook de running cost zal altijd wel iets hoger zijn dan de cloud. Desondanks overweeg ik persoonlijk de cloud absoluut niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Ik raad aan om een uitvoering: Synology DiskStation DS223 te kopen voor in de meterkast.
Deze vul je met twee keer een uitvoering: Seagate IronWolf NAS HDD, 4TB

Zorg dat je op je telefoontjes de volgende apps zet:
https://play.google.com/s...s?id=com.synology.dsdrive of https://apps.apple.com/us/app/synology-drive/id1267275421

Kijk het hele Youtube kanaal van Synology een paar keer door om te leren wat je met de doos kunt en hoe het ongeveer werkt.

Kom na een maand of twee gebruik weer terug om het volgende topic door te lezen [Synology] Backup strategieën en tools

while (! ( succeed = try ()));

Pagina: 1