Vloerverwarming met intergas

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1029
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 18-05 22:27
Hallo,

Ik wil graag een nieuwe intergas hre 28/24A plaatsen, deze komt boven mijn vloerverwarmingverdeler te hangen. Ik heb intergas gebeld met de vraag of het een probleem is dat de 2wegklep in de retourleiding, 70cm na de ketel en na een T-stuk komt, dit was echter geen probleem. De medewerker wees mij erop dat ik ook de vloerverwarmingspomp kan aansluiten op 5-6 van de branderautomaat, op de plek van de 2wegklep, zodat er geen 2wegklep nodig is. Dit is nieuw voor mij, weet iemand of dit daadwerkelijk kan en werkt?

Alvast bedankt,
Mvg Martijn

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:04
Nu investeren in een gasketel bij - zo wek je de indruk - volledige vloerverwarming alleen een goede keuze als het echt, echt, echt niet anders kan.

Warmtepomp stookt bij volledige vloerverwarming tegen minder dan de helft van de variabele kosten.

Regel je ook koken en SWW dan kan ook de >200 voor de gasaansluiting weg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1029
Wij kunnen voorlopig nog geen warmtepomp betalen en kwijt, vandaar graag antwoord op mijn vraag over de pomp op intergas aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Blijkbaar kan geld lenen met dit doel gratis...https://www.warmtefonds.nl/particulieren

Nu geen ruimte, dan in de toekomst ook niet. Staat jouw wijk op de nominatie voor stadsverwarming? dan zou ik even naar de kosten die je mag afdragen voor de aanleg. Yes, vergelijkbaar met een warmtepomp installatie in het concept document voor mijn wijk. En dan torenhoge stookkosten.

Ik zeg: nu is het moment van heel hard nadenken :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martijn1029
Ik hoef geen geld te lenen, je kunt iets betalen of niet. Het plan is om in de toekomst ooit nog uit te bouwen dus dan is er wel ruimte voor een warmtepomp evt. En jammer dat ik niet gewoon antwoord krijg op mn vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
Ik heb geen antwoord op je vraag, sorry.

Je gooit je vraag op een open forum waar het normaal is dat er kritisch gekeken wordt naar de vraag achter de vraag.. Jammer dat je niet open staat voor andere inzichten.

Ik ga lekker door overigens. De HRE 28/24A is de minst geschikte ketel binnen het intergas aanbod voor .... bijna elke woning in Nederland in het Intergas programma.

https://www.intergas-verw...e-30/technische-gegevens/
Moduleert tot serieus veel lagere waarde, dat is meer comfort en efficiëntie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 20:12
De 2-weg klep is er om te voorkomen dat de pomp van de vloerverwarmingverdeler de ketel 'koud trekt' wanneer er geen warmtevraag is. De intergas gebruikt dezelfde wisselaar voor verwarming en warm water.

De pomp van de vloerverwarmigverdeler aansluiten op die plek zou ook kunnen maar is niet altijd ideaal.
Bij nieuwere a-label pompen is het niet aanbevolen om ze te schakelen en oudere pompen kunnen vast gaan zitten wanneer er een geruime tijd geen warmte vraag is zoals in de zomer.

heb je verder nog radiatoren? en heb je een bypass op je vloerverwarmingverdelr zitten? Fotos?

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:05
Kleine kick van dit topic, maar eenzelfde soort vraag:

Huidige situatie:
- Intergas Xtreme 36 ketel
- Tado V3+ thermostaat in woonkamer benedenverdieping, bedraad aangesloten op Intergas Xtreme
- Honeywell vc4013 zoneklep in retour vloerverwarming aangesloten op X4 aansluiting ketel
- Benedenverdieping: Vloerverwarming met pomp
- bovenverdieping: radiatoren met "domme" thermostaten

Gewenste situatie:
- Bovenverdieping radiatoren slim maken met Tado radiatorknoppen.
- Tado thermostaat woonkamer een zoneklep vloer verwarming laten aansturen
- Tado thermostaatknoppen bovenverdieping plaatsen, aansturen via Tado extensiefst

De pomp van de vv-verdeler moet worden afgeschakeld om ongewenste stroming door de wisselaar te voorkomen (hydraulisch neutraal). Ik heb contact gehad met Intergas en volgens hun is het mogelijk de pomp van de vloerverwarming te schakelen met de X4 aansluiting op de ketel. Deze is eigenlijk bedoeld om een twee of driewegklep aan te sturen.

Deze heeft de aansluitingen L1, L en N, de pomp heeft een fase en null (en aarde). Moet de Fase dan op L1 of de L? Er blijft bij warmwatervraag op L1 ongeveer 83V staan en op L 230V staan zoals het lijkt...

Parameter P081 van deze aansluiting staat op 0 (tijdens CV bekrachtigd, kan ook op 1 -> tijdens WW bedrijf bekrachtigd)

Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:05
Ik ben inmiddels een stuk verder, hierbij mijn oplossing voor mensen die in de toekomst een zelfde soort oplossing zoeken.

Vloerverwarmingspomp kan direct op een Intergas Xtreme ketel aangesloten worden middels de X4 aansluiting pin 1 (L1) en 3 (N). Daarvoor dienen de volgende waarden in de ketel als volgt ingesteld te worden:

P081 op 2 (aan tijdens verwarmingsvraag + standby)

P090 op 0 (output afhankelijk van instelling P081).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KilmEVzLtnTs5BfGBIYLGBC9OE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FwBAGIIbLOyIlrCM5DEjyUAi.png?f=fotoalbum_large

P081 is te bereiken via installateursmenu C015

P090 is te bereiken via expert isstellingen C020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vjCVeCQJeWMgH0EsCrI5Cj-4A8I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M5Mghy3O06vPzuJ2RkWw8dTx.png?f=user_large
Pagina: 1